Polering? - Lakrens->Polering->Lakforsegle~
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 05-08-06 10:26

Hvordan dælen gør man, og med hvilke produkter?

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : Frank

Dato : 05-08-06 10:49

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan dælen gør man, og med hvilke produkter?
>
> --
> -M
> '05 BMW 325i E90
> '86 Ford Sierra RS Cosworth

http://www.sonax.dk/ Dette er de bedste produkter efter min mening efter
mange års erfaring med klargøring af biler. Du finder også tips og gode
råd på deres side.

Mvh
Frank

www.mazda-style.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 05-08-06 12:00

"Frank" <cyberlion(fjerndette)@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.sonax.dk/ Dette er de bedste produkter efter min mening
> efter mange års erfaring med klargøring af biler. Du finder også tips og
> gode råd på deres side.

Hvidhvalen fortjener intet andet end det bedste. - Jeg køber Sonax, har også
hørt utrolig meget godt om dem alle andre steder.
Kan det anbefales at dække stødlister ind med malertape for at undgå hvide
mærker på dem?

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth

Fra : Martin Orvad

Dato : 05-08-06 12:28

Morten Lorenzen wrote:
> [...]
> hørt utrolig meget godt om dem alle andre steder.
> Kan det anbefales at dække stødlister ind med malertape for at undgå hvide

Jeg bruger sådan noget vinyl-rens-beskytter-et-eller-andet fra Sonax
(sølv/blå flaske) inden jeg går i gang med lakken. Det virker fint. Voks
og andet er nemt at fjerne efterfølgende.

Jeg kan ligeledes anbefale Sonax' produkter.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Otto

Dato : 06-08-06 11:08

On 2006-08-05 13:00:10 +0200, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> said:

> Hvidhvalen fortjener intet andet end det bedste. - Jeg køber Sonax, har
> også hørt utrolig meget godt om dem alle andre steder.

Overvej Zymöl, hvis din bil skal have det bedste... 100% naturprodukt -
ingen kemi ;)

http://www.zdouk.com/

Startkit med det hele koster omkring 1200 kr.

Dansk forhandler er racetech.dk

Mvh
Otto

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-08-06 07:14

> Hvidhvalen fortjener intet andet end det bedste.

Tror du ikke hun bliver ked af at du kalder hende der? ;)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-08-06 19:57

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke hun bliver ked af at du kalder hende der? ;)

Hun elsker det :) Især når jeg skrubber hende med svampen :)

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 05-08-06 10:53

> Hvordan dælen gør man, og med hvilke produkter?
>
> --
> -M
> '05 BMW 325i E90
> '86 Ford Sierra RS Cosworth

Jeg købte det bedste jeg kunne få i Biltema til metallak. Poleringsmidlet
skulle også forsegle og var let at smøre på.

Nogen sværger til et bestemt mærke og det ville da også være ærgeligt hvis
man fik en lakskade - men jeg tror det er meget det samme som er i
produkterne. Lidt slibemiddel og silikone.

Køb et par fnugfrie klude og brug en til lakrens og en til polering (og
måske en ekstra). Brugsanvisning står vel på produktet og du skal
selvfølgelig have en ren bil til formålet.

Har din bil sorte plast/gummilister skal du give dem noget først eller være
forsigtig med at undgå at smøre voks på dem.

Det tog mig en helvedes tid at tage bort med et viskelæder og derefter give
listerne et eller andet gummiopfrisker-kemikalie som gør dem helt sorte og
nye.

VH Esben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-06 11:34

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Jeg købte det bedste jeg kunne få i Biltema til metallak. Poleringsmidlet
> skulle også forsegle og var let at smøre på.

Enig.

> Nogen sværger til et bestemt mærke og det ville da også være ærgeligt hvis
> man fik en lakskade - men jeg tror det er meget det samme som er i
> produkterne. Lidt slibemiddel og silikone.

Enig, til metallak meget lidt slibemiddel..

> Køb et par fnugfrie klude og brug en til lakrens og en til polering (og
> måske en ekstra). Brugsanvisning står vel på produktet og du skal
> selvfølgelig have en ren bil til formålet.

Enig, MEGET vigtigt, ellers kan du lige så godt bruge en grydesvamp ;). Og
gør det i hånden, ihvertfald de billige HN.,Biltema maskiner er spild, i
værste fald skadelige, been there :(.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 05-08-06 15:01

[KLIP]

> Enig, MEGET vigtigt, ellers kan du lige så godt bruge en grydesvamp ;). Og
> gør det i hånden, ihvertfald de billige HN.,Biltema maskiner er spild, i
> værste fald skadelige, been there :(.

Årh skidt. Så er det ikke sådan en man skal investere i. Havde ellers luret
på sådan en.
Hvad er problemet egentlig med de billige maskiner?
Kan de ikke køre langsomt nok, eller er det fordi de ikke kan holde en
stavil hastighed?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-06 15:43

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er problemet egentlig med de billige maskiner?
> Kan de ikke køre langsomt nok, eller er det fordi de ikke kan holde en
> stavil hastighed?

De billige maskiner kører alt, alt for hurtigt. Du kan ligeså godt sætte en
polersvamp på din boremskine så.

En rigtig polermaskine er desværre ret dyr. Men hvis det skal være
ordentligt, så er det altså sådan en du skal bruge. Hvis du bor i nærheden
af Aalborg, kan du komme omkring og se min (Makita)
Mvh Tommy

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 00:48

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> De billige maskiner kører alt, alt for hurtigt. Du kan ligeså godt sætte
> en polersvamp på din boremskine så.
>
> En rigtig polermaskine er desværre ret dyr.

HN. har en vinkelsliber som kan skrues ned i hast., også beregnet til
polering. Har dog ikke set HVOR langt ned. Men den er til at betale. Jeg
gider dog ikke engang investere i den, så meget lettere bliver det heller
ikke når bilen ikke er falmet. Det var rent impulskøb, som jeg fortryder,
den anden ;).

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 06-08-06 09:25

> [...]
> ikke når bilen ikke er falmet. Det var rent impulskøb, som jeg fortryder,

Du skriver falmet? Kan man kompensere for det med en polérmaskine?

Jeg har lige fået omlakeret min motorhjelm efter en træls incident i Østrig
sidste vinter. Den er omlakeret efter farvekoden men resten af bilen som er
5 år har selvfølgelig falmet en lille bitte smule - især plasten på fronten
af bilen. Det er ikke meget og kunne ikke ses før omlakeringen - men det kan
det nu i begrænset omfang.

Kan man reducere den effekt ved grundig polering - f.eks. af plasten på
snuden af bilen og forskærmene (den er askguldmetallic, )?

Ellers gør det ikke så meget - det er jo et transportmiddel - meeen

VH Esben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 10:18

> [...]
> fronten
> af bilen. Det er ikke meget og kunne ikke ses før omlakeringen - men det

Det er dét polering går ud på, at man pudser så det bliver som nyt. Det er
svært at vurdere om din så omfattende der skal maskine på. Alt kan self.
poleres i hånden, men det kan koste blod,sved&tårer, men jeg tror ikke det
er slemt. Det var værre, hvis den var rød, DE falmer. Til vinyl, plast, brug
vinylrens, friskop, rent faktisk er det noget #¤!§ hvis der kommer polish
på, det ses, og kan være svært at få væk :(. Nogen bruger skosværte :).

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 06-08-06 17:50

> [...]
> vinylrens, friskop, rent faktisk er det noget #¤!§ hvis der kommer polish
> på, det ses, og kan være svært at få væk :(. Nogen bruger skosværte :).

Ja - det går det vel ud på samtidig med at det får et beskyttende lag mod
skidt.

Den plast jeg refererer til er naturligvis malet i karosserifarven. Den er
falmet mest - men motorhjelmen har en lidt anden farve end resten af bilen -
det ses bedst når man står på 8. etage og kigger ned på bilen :)

VH Esben

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-06 17:03

> [...]
> man fik en lakskade - men jeg tror det er meget det samme som er i
> produkterne. Lidt slibemiddel og silikone.

Der er i hvert fald også forskellige ting i, ellers ville Sonax næppe skille
sig ud som testvinder i en større test udført af FDM.

> Har din bil sorte plast/gummilister skal du give dem noget først eller
> være
> forsigtig med at undgå at smøre voks på dem.

Der findes også ganske effektive produkter til at fjerne det hvis der kommer
noget på. Jeg har et eller andet sonax som man bare skal pudse med en enkelt
gang, så bliver det hele sort igen.

> Det tog mig en helvedes tid at tage bort med et viskelæder og derefter
> give
> listerne et eller andet gummiopfrisker-kemikalie som gør dem helt sorte og
> nye.

så har du ikke fået fat i det rigtige
Det er faktisk pærelet at viske sonax af vinylet igen

--
Tom

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 05-08-06 18:18

> Det er faktisk pærelet at viske sonax af vinylet igen

Mon det så ikke også er let at viske af lakken :)

ok - jeg ved godt Sonax er godt...

VH Esben

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 05-08-06 23:19

Puha... Så blev der købt Sonax for alle lommepengene :)
Bilen blev grundigt vasket med børste og svampen de mere kringlede steder ;)
tjære blev fjernet, stødlister, gummilæbe osv fik en omgang med
vinyl-opfrisker, HELE dynen blev poleret, også på undersiden af spoileren og
undersiderne af skørterne. Efterfølgende udskiftede jeg de 20 år gamle
forlygter med 2 stk. fabriksnye original Cosworth-Cibie-lygter. Der blev
fedtet lidt med slangerne så bilen nu har det helt rigtige
whoooooooOOOOSSSSSSSSSSHHHHH, efterfulgt at et dejligt pift fra "fløjten" :)

Cosworth-badge, inden polering:
http://i92.photobucket.com/albums/l13/LorenzenDK/20060805%20Polering%20og%20lygter/Badge-indenpolering.jpg
Nye lygter er monteret:
http://i92.photobucket.com/albums/l13/LorenzenDK/20060805%20Polering%20og%20lygter/Nyelygterigen.jpg
De sidste del af poleringen, måtte rykke indendørs pga mørkets frembrud:
http://i92.photobucket.com/albums/l13/LorenzenDK/20060805%20Polering%20og%20lygter/poleringenigang.jpg
Hvem har brug for kæresten og tv'et lørdag aften når man har en Cossie? :)
Garage rå-hygge!:
http://i92.photobucket.com/albums/l13/LorenzenDK/20060805%20Polering%20og%20lygter/garagehyggeenlrdagaften-lygterjuste.jpg

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : TKK

Dato : 06-08-06 11:04

> Garage rå-hygge!:

Det ser satme godt ud Morten!!

--
Mvh/TK
1999 BMW E46 328i mit Vollausstatung ;)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-08-06 17:07

"TKK" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ser satme godt ud Morten!!

Thanks! Og tillykke med den ny bil til dig! Godt du endelig så lyset og
købte en BMW :)

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth

Fra : Andski

Dato : 11-08-06 15:17

hvad endte det egentlig med - var det håndkraft eller maskine, hvis det
sidste - hvilken?