Bestemmelse af cc / størrelse af motor på ~
Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 20:00

Hejsa,

måske OT, gerne henvis til korrekt gruppe hvis...

Mit spørgsmål går på hvordan man bestemmer størrelsen (cubic cm) på en
"hobby-motor".
Jeg sidder f.eks. med en "vertex .18" og en "Vertex .21", og har f.eks. læst
"vertex .18", som både værende 2,5cc og 3,0cc og endda 3,5cc, præcis den
samme motor, blot på forskellige sider.

Så kan jeg evt. selv måle det? og hvordan? Er det muligt også at finde
ydelsen på motoren? (HK)

På forhånd tak.

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 20:02

"Andski" <anden 112 snabela hotmail com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den samme motor, blot på forskellige sider.
>
> Så kan jeg evt. selv måle det? og hvordan? Er det muligt også at finde

Diameter på cylinderen og slaglængden. Slaglængden kan være lidt tricky, men
du skal måle stemplets vandring fra top til bund.
Effekten kan jeg ikke hjælpe dig med.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 20:23

> Diameter på cylinderen og slaglængden. Slaglængden kan være lidt tricky,
> men du skal måle stemplets vandring fra top til bund.
> Effekten kan jeg ikke hjælpe dig med.

Vertex .18-motoren har præcis en dybde på 2cm i kammeret, tilsvarer det så
blot 2ccm?

1,65 cm i diameter er stemplet/cylinderen.

Efter mine mål er der ca. 3,5mm tilbage til kammeret når stemplet er i top -
dvs. slanglængden er 1,65cm? - hvad kan dette tal benyttes til?

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 20:32

> [...]
>
> Efter mine mål er der ca. 3,5mm tilbage til kammeret når stemplet er i
> top - dvs. slanglængden er 1,65cm? - hvad kan dette tal benyttes til?

Det var ikke .18 motoren med .21 motoren.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-08-06 20:41

"Andski" <anden 112 snabela hotmail com> writes:

> [...]
>
> Efter mine mål er der ca. 3,5mm tilbage til kammeret når stemplet er i top -
> dvs. slanglængden er 1,65cm? - hvad kan dette tal benyttes til?

volumen af cylinder:

længde * pi * radius^2

> 1.65 * pi * (1.65/2)^2
[1] 3.528107

altså 3.5 ccm.

Det passer ikke helt med at de .18 skulle være kubiktommer:

> .18 * 2.54^3
[1] 2.949672

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-08-06 07:55

Peter Dalgaard wrote:
> altså 3.5 ccm.
>
> Det passer ikke helt med at de .18 skulle være kubiktommer:

> [1] 2.949672

Næ, men efter han rettede det til at være .21 motoren, så passer det bedre.
..21 * 2,54^3 = 3,46

Fra : alexbo

Dato : 04-08-06 20:52

"Andski" skrev

> 1,65 cm i diameter er stemplet/cylinderen.
>
> Efter mine mål er der ca. 3,5mm tilbage til kammeret når stemplet er i
> top - dvs. slanglængden er 1,65cm? - hvad kan dette tal benyttes til?

Kubikindholdet er stempelareal gange slaglængde.
stempelarealet er radius *radius* Pi(3,14)
Radius er den halve diameter.

Så stempelarealet er (1,65/2) 0,825*0,825*3,14 = 2,137
Kubik 2137*1,65 = 3,526 ccm.
1 kubiktomme er 16,4 kubikcm. d.v.s at motoren er 3,526/16,4 = 0,215
kubiktomme.

Det passer fint med at motoren hedder .21

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 22:17

Tak for svarene til jer begge!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 20:02

Andski skriver:

> [...]
> "vertex .18", som både værende 2,5cc og 3,0cc og endda 3,5cc, præcis den

Hvad siger producenten ?

Jeg gætter på at det er cui (kubiktommer)

> Så kan jeg evt. selv måle det? og hvordan?

Stemplet i bund og mål hulrummet.

> Er det muligt også at finde
> ydelsen på motoren? (HK)

Den må fabrikanten have opgivet.