|
| Flyverust på ny bil - grund til at være ne~ Fra : Henrik |
Dato : 04-08-06 10:53 |
|
Hej,
da der sikkert er flere i denne ng, som har oplevet det vil jeg lige høre
jeres erfaringer.
Jeg har for 2½ uge siden afthentet min spritnye Skoda Fabia 1,4 tdi. Den
anden dag da jeg stod og vaskede den opdagede jeg, at der var nogle
rustpletter oven på lakken.
Sank lige en ekstra gang og besluttede mig for at køre forbi forhandleren.
Forhandleren polerede dem af med noget væske han havde og sagde at jeg ikke
skulle være nervøs. Det var temmeligt sikkert noget fra transporten her til.
Har efterfølgende ledt på nettet og fundet frem til at det måtte være
flyverust.
For at beskytte bilen har jeg vasket den og efterfølgende vokset bilen med
Sonax Extreme 1 - Liquid wax og tænkt mig at gøre det hvert ½ år (altså give
den voks).
Nu er spørgsmålet om jeg har grund til at være bekymret for rust på min bil?
Hvorledes undgår jeg bedst muligt flyverust / hvordan bekæmpes det bedst?
Er lakken på min bil ringere end på andre nye biler?
Jeg modtager gerne råd og erfaringer mht. ovenstående, da jeg ikke vil
betegne det som en ønske situation at se flyverust på en ny bil....
Mvh
Henrik
| |
Michael Kirkegaard (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 04-08-06 11:02 |
|
"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
> da der sikkert er flere i denne ng, som har oplevet det vil jeg lige høre
> jeres erfaringer.
>
> Jeg har for 2½ uge siden afthentet min spritnye Skoda Fabia 1,4 tdi. Den
> anden dag da jeg stod og vaskede den opdagede jeg, at der var nogle
> rustpletter oven på lakken.
>
Bare rolig.
Det er flyverust, altså jernfragmenter fra transporten hertil eller evt. fra
vejbelægninger. (Der anvendes oxideret glødeskal(restprodukt fra opvarming
af stål mv.)) i asfalt nu til dags.
Prøvede det selv tidligere på en helt ny bil. Prøv evt. at tage en lup og
kig på pletten, du kan tydeligt se at lakken ikke er brudt og rust ligger
ovenpå.
Michael
| |
Bo Velschow (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 04-08-06 12:25 |
|
"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
> da der sikkert er flere i denne ng, som har oplevet det vil jeg lige høre
> jeres erfaringer.
>
> Jeg har for 2½ uge siden afthentet min spritnye Skoda Fabia 1,4 tdi. Den
> anden dag da jeg stod og vaskede den opdagede jeg, at der var nogle
> rustpletter oven på lakken.
>
> Sank lige en ekstra gang og besluttede mig for at køre forbi forhandleren.
> Forhandleren polerede dem af med noget væske han havde og sagde at jeg
> ikke skulle være nervøs. Det var temmeligt sikkert noget fra transporten
> her til. Har efterfølgende ledt på nettet og fundet frem til at det måtte
> være flyverust.
>
Hmmm.... det lyder da som en ret mangelfuld klargøring fra forhandlerens
side??! Nu fik jeg godt nok en Ditec lagforsegling med i købet, da jeg købte
min nye Mazda6 - men burde en forhandler ikke som standard aflevere en
sprit-ny bil så den rent faktisk fremstår som "sprit-ny" (dvs. bl.a. med ren
lak)?? Et eller andet skal de da yde for deres "leveringsomkostninger" (+
den avance, de scorer). Jeg ville da lige høre forhandleren, om der er andre
steder, de har "glemt" at være forbi "i skyndingen"..
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Ukendt (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-08-06 02:18 |
|
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:44d32eab$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Hmmm.... det lyder da som en ret mangelfuld klargøring fra forhandlerens
> side??! Nu fik jeg godt nok en Ditec lagforsegling med i købet, da jeg
> købte min nye Mazda6 - men burde en forhandler ikke som standard aflevere
> en sprit-ny bil så den rent faktisk fremstår som "sprit-ny" (dvs. bl.a.
> med ren lak)?? Et eller andet skal de da yde for deres
> "leveringsomkostninger" (+ den avance, de scorer). Jeg ville da lige høre
> forhandleren, om der er andre steder, de har "glemt" at være forbi "i
> skyndingen"..
Ditec er Weber-effekten om igen.
Unødvendig men mærket klæer på både grill og bagsmæk...
Bortset fra dêt, så ville jeg skynde mig at få bilen
undervognsbehandlet her inden efteråret og vinteren
sætter ind. Det er meget vigtigere end eks. et
gejlet Ditec-mærke...
Ditec effekten er en sovepude. Folk tror
deres lak er beskyttet fra nu af og til evigheden.
Effekten holder ikke længere end end normal
god gammeldags polering.
Min kammerat fik ordnet sin sølvmetallic Polo.
3 mdr. efter var den som før. Spildte penge,
og hvor grundig er en Ditec behandling,
når forhandleren evt. har en 'aftale' med
centret ??? Man KAN tvivle.
| |
Klaus D. Mikkelsen (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 05-08-06 05:45 |
|
Olsen skriver:
>
> Min kammerat fik ordnet sin sølvmetallic Polo.
> 3 mdr. efter var den som før. Spildte penge,
Jeg fik ordnet et blå golf, der holdte det i mindst et år, hvor den var
let at rengøre. Derefter fik den en mellembehandling og året efter den
store tur igen.
Din kammerat er blevet taget ved røven og fået en "almindelig
lakforsegling" og ikke en Ditec.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-08-06 20:21 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:44D42253.9A6A51A6@du.kan.finde.den...
> Din kammerat er blevet taget ved røven og fået en "almindelig
> lakforsegling" og ikke en Ditec.
Nej.
Den fik den helt store tur incl. et snoppe-badge til bagsmækken.
Det kan ikke anbefales at ofre så mange penge på sådan en
Ditec behandling.
| |
Klaus D. Mikkelsen (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 05-08-06 20:21 |
|
Olsen skriver:
>
> Nej.
Jo
> Den fik den helt store tur incl. et snoppe-badge til bagsmækken.
Det eneste jeg ikke fik var badgen til bagsmækken. Den havde jeg intet
at bruge til.
> Det kan ikke anbefales at ofre så mange penge på sådan en
> Ditec behandling.
Jo
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-08-06 21:38 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Det kan ikke anbefales at ofre så mange penge på sådan en
>> Ditec behandling.
>
> Jo
Du har tidligere skrevet at en undervogsnbehandling ikke kan betale sig på
nyere biler (VW), så det undrer mig lidt at du synes en Ditec er pengene
værd...
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (05-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 05-08-06 22:12 |
|
Brian skriver:
>
> Du har tidligere skrevet at en undervogsnbehandling ikke kan betale sig på
> nyere biler (VW), så det undrer mig lidt at du synes en Ditec er pengene
> værd...
Som lakken ser ud bagefter er alle pengene værd, specielt holdbarheden
på overfladehandlingen gør at jeg overvejer at gentage succes'en med min
nuværende bil.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-08-06 14:53 |
|
"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Nu er spørgsmålet om jeg har grund til at være bekymret for rust på min
> bil?
>
> Hvorledes undgår jeg bedst muligt flyverust / hvordan bekæmpes det bedst?
>
> Er lakken på min bil ringere end på andre nye biler?
>
> Jeg modtager gerne råd og erfaringer mht. ovenstående, da jeg ikke vil
> betegne det som en ønske situation at se flyverust på en ny bil....
>
>
Ingen grund til bekymring overhovedet,det er rent kosmetisk, og det er jern
"fragmenter" fra bremseskiverne/klodserne (alm slid) der sætter sig på
lakken, pga. varmen (fra bremserne) kan de sidde fandens godt fast, hvis du
kikker rigtigt godt efter sidder der nok også nogle fast på dine lakerede
plast dele
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea 2.0 TDi/DSG '06
BMW K1200 RS '99
| |
Kent (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 04-08-06 21:57 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:11aca$44d35146$55183f7d$14193@news.arrownet.dk...
>
> "Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Nu er spørgsmålet om jeg har grund til at være bekymret for rust på min
> > bil?
> >
> > Hvorledes undgår jeg bedst muligt flyverust / hvordan bekæmpes det
bedst?
> >
> > Er lakken på min bil ringere end på andre nye biler?
> >
> > Jeg modtager gerne råd og erfaringer mht. ovenstående, da jeg ikke vil
> > betegne det som en ønske situation at se flyverust på en ny bil....
> >
> >
>
> Ingen grund til bekymring overhovedet,det er rent kosmetisk, og det er
jern
> "fragmenter" fra bremseskiverne/klodserne (alm slid) der sætter sig på
> lakken, pga. varmen (fra bremserne) kan de sidde fandens godt fast, hvis
du
> kikker rigtigt godt efter sidder der nok også nogle fast på dine lakerede
> plast dele
>
Lige nu og her, er det måske ikke et problem, men flyverusten skal
da fjernes!! Ellers vil den med tiden arbejde sig ind til metallet, og så
bliver det til rigtig rust!
Nogle pleje-centre fjerner rusten ved at vaske bilen i en Oxalsyre-blanding.
Det skal man passe meget på med, hvis man vil prøve det selv!!
Bedre er det at polere det væk, men det er de færeste mærker, der kan
klare det. Min Sonax kunne fx ikke. Så kontaktede jeg mit værksted,
og jeg fik en halv liter poleremiddel fra dem. DET virkede .
Troede ikke mine egne øjne.
Flyverusten SKAL fjernes hurtigst muligt. Jo hurtigere det gøres,
jo lettere er det at fjerne.
Kent.
| |
Per W. (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Per W. |
Dato : 04-08-06 22:03 |
|
"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i melding
news:44d3b4ad$0$875$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:11aca$44d35146$55183f7d$14193@news.arrownet.dk...
>>
>> "Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> > Hej,
>> >
>> > Nu er spørgsmålet om jeg har grund til at være bekymret for rust på min
>> > bil?
>> >
>> > Hvorledes undgår jeg bedst muligt flyverust / hvordan bekæmpes det
> bedst?
>> >
>> > Er lakken på min bil ringere end på andre nye biler?
>> >
>> > Jeg modtager gerne råd og erfaringer mht. ovenstående, da jeg ikke vil
>> > betegne det som en ønske situation at se flyverust på en ny bil....
>> >
>> >
>>
>> Ingen grund til bekymring overhovedet,det er rent kosmetisk, og det er
> jern
>> "fragmenter" fra bremseskiverne/klodserne (alm slid) der sætter sig på
>> lakken, pga. varmen (fra bremserne) kan de sidde fandens godt fast, hvis
> du
>> kikker rigtigt godt efter sidder der nok også nogle fast på dine lakerede
>> plast dele
>>
>
> Lige nu og her, er det måske ikke et problem, men flyverusten skal
> da fjernes!! Ellers vil den med tiden arbejde sig ind til metallet, og så
> bliver det til rigtig rust!
>
> Nogle pleje-centre fjerner rusten ved at vaske bilen i en
> Oxalsyre-blanding.
> Det skal man passe meget på med, hvis man vil prøve det selv!!
>
> Bedre er det at polere det væk, men det er de færeste mærker, der kan
> klare det. Min Sonax kunne fx ikke. Så kontaktede jeg mit værksted,
> og jeg fik en halv liter poleremiddel fra dem. DET virkede .
> Troede ikke mine egne øjne.
>
> Flyverusten SKAL fjernes hurtigst muligt. Jo hurtigere det gøres,
> jo lettere er det at fjerne.
AutoGlym intensive tar remover tar dette lett. Ellers har også Mercedes
utviklet ett produkt som fjerner dette, men det er sikker 10x prisen på
AutoGlym
/Per W.
| |
Kent (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 04-08-06 22:03 |
|
"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44d3b4ad$0$875$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:11aca$44d35146$55183f7d$14193@news.arrownet.dk...
> >
> > "Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:44d318ae$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> > > Hej,
> > >
> > > Nu er spørgsmålet om jeg har grund til at være bekymret for rust på
min
> > > bil?
> > >
> > > Hvorledes undgår jeg bedst muligt flyverust / hvordan bekæmpes det
> bedst?
> > >
> > > Er lakken på min bil ringere end på andre nye biler?
> > >
> > > Jeg modtager gerne råd og erfaringer mht. ovenstående, da jeg ikke vil
> > > betegne det som en ønske situation at se flyverust på en ny bil....
> > >
> > >
> >
> > Ingen grund til bekymring overhovedet,det er rent kosmetisk, og det er
> jern
> > "fragmenter" fra bremseskiverne/klodserne (alm slid) der sætter sig på
> > lakken, pga. varmen (fra bremserne) kan de sidde fandens godt fast, hvis
> du
> > kikker rigtigt godt efter sidder der nok også nogle fast på dine
lakerede
> > plast dele
> >
>
> Lige nu og her, er det måske ikke et problem, men flyverusten skal
> da fjernes!! Ellers vil den med tiden arbejde sig ind til metallet, og så
> bliver det til rigtig rust!
>
> Nogle pleje-centre fjerner rusten ved at vaske bilen i en
Oxalsyre-blanding.
> Det skal man passe meget på med, hvis man vil prøve det selv!!
>
> Bedre er det at polere det væk, men det er de færeste mærker, der kan
> klare det. Min Sonax kunne fx ikke. Så kontaktede jeg mit værksted,
> og jeg fik en halv liter poleremiddel fra dem. DET virkede .
> Troede ikke mine egne øjne.
>
> Flyverusten SKAL fjernes hurtigst muligt. Jo hurtigere det gøres,
> jo lettere er det at fjerne.
>
> Kent.
>
Undskyld - jeg forstod det sådan, at jeg flyverusten endnu ikke var
blevet fjernet!
Ved ikke lige hvad der gik galt.
Kent.
| |
|
|