Skal jeg købe en Suzuki Alto?
Fra : Anders Teglgaard Kjæ~

Dato : 04-08-06 09:48

Hej gruppe
Jeg skal køre 2 x 100 km ca. 170 dage om året, heraf ca 45 km på motorvej
og resten på god landevej uden mange fartnedsættelser. Jeg vil bruge ca.
80-100000 kr på en brugt bil. Er Altoen en god forretning, eller er andre
bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.
Vh Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-06 10:21

"Anders Teglgaard Kjær" <ak@munkdam-gym.dk> skrev i en meddelelse

Er Altoen en god forretning, eller er andre
> bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.

Økonomisk kan det måske godt hænge sammen, men det er en lille p..pot at
køre så langt i, dårlig sikkerhed, komfort mv. .. . Og den vil let kunne
"løbe livet af sig". Hvor meget Skoda Fabia, Octavia kan du få for de
penge?.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-06 02:09

> Økonomisk kan det måske godt hænge sammen, men det er en lille p..pot at
> køre så langt i, dårlig sikkerhed, komfort mv. ..

Alto'ens svageste punkt er så vidt jeg ved, rust.
Den sælges vidst ikke ret meget længere, da den
ikke kan overholde standarderne for forurening.

Bortset fra det er det en OK vogn.
Grim, men det er jo ligemeget, pladsen
er OK bilens størrelse taget i betragtning.
Vi kørte til Hannover 2 mand i en Alto
uden problemer. Den gik faktisk
ret godt uden iørefaldende støj.
Klart den kan høres, men det er ikke slemt.

Men ok, en Audi blir' det aldrig,
men bilen er for såvidt OK.
Prøv den og døm selv.
Krav er forskellige, det er priserne
også.

Fra : Carsten Andersen

Dato : 04-08-06 10:26

> [...]
> 80-100000 kr på en brugt bil. Er Altoen en god forretning, eller er andre
> bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.

Alto kan ikke anbefales til 2x100 km om dagen, dertil er komforten
simpelthen for ringe. Har du set på andre mærker, som Skoda Fabia?

mvh

Carsten Andersen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 04-08-06 11:16

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Teglgaard Kjær" <ak@munkdam-gym.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Alto kan ikke anbefales til 2x100 km om dagen, dertil er komforten
> simpelthen for ringe. Har du set på andre mærker, som Skoda Fabia?

Hvor meget mere komfort er der i en Fabia?
Den er lille, temmelig grim og alt for dyr.
Det er således nærmest umuligt at finde en diesel til de mange km. Ellers er
udvalget 5-6 år gamle biler med 1,4 liter motor til omkring 100.000 kr.

Jeg ville foreslå noget helt andet, hvis komforten er vigtigst. Eller lav en
søgning på bilbasen, hvor kriteriet er pris ml. 75.000 og 100.000

Michael

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 19:51

Michael Kirkegaard skrev:

> Hvor meget mere komfort er der i en Fabia?

Uendelig meget - har du prøvet at kravle ind i en Alto ? Sæderne er til
grin, og resten af interiøret ligner noget fra en slut 80'er bil. Det er mig
ubegribeligt, at de har solgt så relativ mange af den pispotte.

/Brian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 04-08-06 11:18

> [...]
> 80-100000 kr på en brugt bil. Er Altoen en god forretning, eller er andre
> bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.
Du kan få en spritny Ford KA, eller en ny Kia Picanto med forholdsvist meget
udstyr til 100.000.

Så hvis du har størrelsen til mindre biler, er disse til at gå til.

Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-06 12:46

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan få en spritny Ford KA, eller en ny Kia Picanto med forholdsvist
> meget udstyr til 100.000.

Du snakker om små grimme biler, uden plads, her skraber du da i enhver
henseende bunden ;). Og mht. rustbeskyttelse og pålidelighed, overgår en
brugt Fabia dem med FLERE længder, også hvis man sammenligner med en 1.6, 68
hk... .

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-06 17:41

> Du snakker om små grimme biler, uden plads, her skraber du da i enhver
> henseende bunden ;).

Jeg synes nu der er god plads i en Ka - altså på førersædet. Og som
pendlerbil er der sikkert også plads nok til madpakken bagi

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 05-08-06 07:42

> [...]
> brugt Fabia dem med FLERE længder, også hvis man sammenligner med en 1.6,
Det er nu Skoda der skraber bunden med åndssvagt høje priser på en så
ordinær bil som Fabia..

100.000 kr, så vælger jeg en ny bil fremfor en 5 år gammel 1.4 med 68 hk.
Mht. pålidelighed så er en ny Ford i fin form. Og også en Kia for dens sags
skyld. Mekanikken er samme årgang, der er sgu ikke stor forskel.

Til hver en tid, og jeg kan ikke sidde i en Ka eller lign. Bilerne er bygget
for små.....eller noget...

Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-06 09:24

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er nu Skoda der skraber bunden med åndssvagt høje priser på en så
> ordinær bil som Fabia..

Der er gået VW i dem :(.

> 100.000 kr, så vælger jeg en ny bil fremfor en 5 år gammel 1.4 med 68 hk.
> Mht. pålidelighed så er en ny Ford i fin form. Og også en Kia for dens
> sags skyld. Mekanikken er samme årgang, der er sgu ikke stor forskel.

Kia ved jeg ikke andet om, end at de har klaret sig DÅRLIGT i EuroNCAP, dvs.
mht. sikkerhed :(. Ka ved jeg ruster væk hurtigere end den bliver afskrevet,
det er jo godtnok, for så køre du altid i en ny bil ;).

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 11:10

"Anders Teglgaard Kjær" <mailto:ak@munkdam-gym.dk> skrev i en meddelelse
"Skal jeg købe en Suzuki Alto?"

> [...]
> 80-100000 kr på en brugt bil. Er Altoen en god forretning, eller er andre
> bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.

Jeg ville vælge noget helt andet, idet bilens komfort
også vil betyde noget for dig. Jeg ville importere
noget i denne her retning, blot med meget mere udstyr:
www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=985842&page=1
www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=972597&page=1

Flere af mine medarbejdere, der har langt til arbejdet,
kører i Hyundai Getz, og det er de meget glade for !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 11:33

"Mogens" skrev i en meddelelse
"Re: Skal jeg købe en Suzuki Alto?"

> [...]
> også vil betyde noget for dig. Jeg ville importere
> noget i denne her retning, blot med meget mere udstyr:

Den er faktisk hér:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?
bereich=pkw&sr_qual=GN&top=4&id=11111111218688080&

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-06 11:46

Mogens skrev:

> Den er faktisk hér:
> http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?
> bereich=pkw&sr_qual=GN&top=4&id=11111111218688080&

Dit link knækker:

http://kortlink.dk/2vxr
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-06 17:42

> http://kortlink.dk/2vxr

Hvad vil afgiften ca være på sådan en - kender intet til danske priser på
sådanne ?

Fra : Mogens...

Dato : 04-08-06 18:08

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44d378e0$1$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvad vil afgiften ca være på sådan en - kender intet til danske priser på
> sådanne ?

63% af en dansk forhandlers pris - 70.000 kr?

Fra : Mogens...

Dato : 04-08-06 19:09

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> 63% af en dansk forhandlers pris - 70.000 kr?

Jeg har lige set efter - og afgiften vil faktisk være noget lavere,
så der er prismæssigt plads til en væsentlig opgradering vedr.
årgang !

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-06 11:51

> www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=972597&page=1

Man kan selvfølgelig være heldig - men 100kkr for en 15år gammel bil der har
gået 200kkm der skal køre 35kkm om året. Jeg ville helt sikkert gå efter
noget mindre og nyere. Sikkerheden i så gammel en bil er heller ikke på
højde med hvad man kan forvente idag - endikke i sammennligning med "små
potter" Selv i en gammel brugt bil vil jeg mene at ABS bør være et min.
krav. Den "gamle" model clio har været på tilbud her i foråret til 100kkr -
den har klaret sig ganske hæderligt i crashtestene og er i de sidste
modeller med aircon og esp. Det er muligt at den ikke kan måle sig med en
gammel mercer på kørekomfort - men jeg tror at den på alle andre områder vil
være et bedre køb.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 12:00

"Anders Majland" <mailto:anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
> [...]

> gået 200kkm der skal køre 35kkm om året. Jeg ville helt sikkert gå efter

Kender en gut, der pendler år efter år dagligt mellem Tønder
og Esbjerg. Han gør dette trick med succes...

> Sikkerheden i så gammel en bil er heller ikke på højde med
> hvad man kan forvente idag - endikke i sammennligning med "små
> potter"

Åh mon ikke...

> vil jeg mene at ABS bør være et min. krav.

Jeg skriver jo netop, at den skal være med max udstyr.
Airbags, ABS osv.

> [...]
> gammel mercer på kørekomfort - men jeg tror at den på alle andre områder vil

OK - jeg gad som pendler ikke køre i den slags.
Det er nok, når jeg gør det ifm. et serviceeftersyn !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-06 17:39

> Kender en gut, der pendler år efter år dagligt mellem Tønder
> og Esbjerg. Han gør dette trick med succes...

Og han laver selv service og fikser hvad der måtte opstå af småproblemer ?

Fra 2000 til 2004 kørte vi 100.000km i en mazda 626 fra 1990. Primære grund
til at vi solgte den var at den var tæret op* - den havde heller aldrig fået
noget undervognsbehandling. Men vi var meget billigt kørende. Havde givet
1kr for den i 2000 og så brugt noget på lidt rustarbejde som skærme osv -
men mekanisk var den meget sund.

Jeg vil alligevel ikke anbefale ældre biler til nogen medmindre de selv gør
gældende at de har evner og lyst til at skrue på dem. Når A.T skriver at han
er ligeglad med dens udseende men at det skal være en god forretning tvivler
jeg på at han mener at det skal være noget han selv skal skrue på....

Til 200km om dagen hvoraf kun halvdelen er motorvej er det nok også et
spørgsmål om temperament hvor meget motor man har behov for. Kan man nøjes
med at følge trafikken med tæt på lovlige hastigheder behøves der sikkert
ikke mere end 50-60hk til 1000kg bil for at have kræfter nok.

Jeg er såmend enig at man kan være heldig at blive godt og billigt kørende -
men det er ikke noget sikkert sats.

* Men nogen har allerede brugt tiden på at skifte bunden i den så den blev
synes igen ved et omsyn i december 2004 og kører videre på samme
nummerplader.

Fra : Mogens...

Dato : 04-08-06 18:09

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44d378df$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og han laver selv service og fikser hvad der måtte opstå af småproblemer ?

Han gør ingenting selv - bruger et værksted til alt

Fra : spamsen

Dato : 04-08-06 15:14

"Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:44d32686$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> sammennligning med "små potter" Selv i en gammel brugt
> bil vil jeg mene at ABS bør være et min. krav. Den
psstt.. den har også ABS

> [...]
> esp. Det er muligt at den ikke kan måle sig med en gammel
> mercer på kørekomfort - men jeg tror at den på alle andre
Jeg ville så nok bare ikke køre ind i sådan en merc. uanset hvor mange
striber og stjerner den lille clio har fået i tæske-test..
~700kg der kører ind i noget der vejer ~1500kg.. nej tak :) (har set en clio
der fløj 1½gang rundt i luften inden den ramte jorden 7-10m væk fra hvor den
oprindeligt burde have holdt efter frontalt møde med en merc, gæt hvor meget
du kunne se på den gamle merc? (heldigt han så kun slog skulderen, pyha :))

men forsikrings mæssig er det ikke en særlig god fidus, med mindre man er
landmand i jylland og 50år og haft egen bil i 49 af dem..(de tror jo stadig
den ville koste 770.000+ at erstatte.)
den koster vist også 50% mere i "vægtafgift" når den er i
diesel...~4400+2200

vh.
Flemming

Fra : Benny Højvælde

Dato : 05-08-06 07:54

> www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=985842&page=1

> www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=972597&page=1
Nu har jeg en kolega der har en magen til, og den er ikke økonomisk. Faktisk
er den aldrig over 8 km/l.

> Flere af mine medarbejdere, der har langt til arbejdet,
> kører i Hyundai Getz, og det er de meget glade for !

Ja. En af mine venner der er VW mekaniker har er Getz. Han kunne aldrig
drømme om at købe en VW. Han mener at man får for lidt bil til pengene ved
VW, og ifølge ham er VW's kvalitet ikke nævneværdig bedre. Han har været VW
mekaniker i 10 år.

Benny

Fra : Leo_Jensen

Dato : 04-08-06 12:08

Mogens wrote:
> [...]
>
> Flere af mine medarbejdere, der har langt til arbejdet,
> kører i Hyundai Getz, og det er de meget glade for !

Getz er nok et bud, men en tung gammel Mercedes er da skudt langt forbi
det man vil have til at pendle i, når man har kigget på ny Alto.
Mercedes'en vil være markant dyrere i brændstof, forsikring,
vægtafgift, afskrivning og reparationer, men ellers er det da en fin
slæde... Skal vi gætte på 1 kr ekstra pr kilometer ?
Mit bud ville være at kigge på trillingerne fra Citroen, Peugeot og
Toyota, det er moderne konstruktioner i forhold til Alto og Ka.

MVH Leo

Fra : TDN

Dato : 05-08-06 08:16

> [...]
> 80-100000 kr på en brugt bil. Er Altoen en god forretning, eller er andre
> bedre? Jeg er ligeglad med bilens udseende.

Her er en FDM test af Alto'en:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A582DE95-AA1A-4D08-A70C-64A302AF60F2/0/3839.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Anders Teglgaard Kjæ~

Dato : 06-08-06 21:36

hej
Tak for svarene. Ikke mange har meget tilovers for Altoen. Jeg ved ikke
stadig ikke.
Vh Anders

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-08-06 08:13

On Sun, 6 Aug 2006 22:36:12 +0200, "Anders Teglgaard Kjær"
<ak@munkdam-gym.dk> wrote:

>Tak for svarene. Ikke mange har meget tilovers for Altoen. Jeg ved ikke
>stadig ikke.

Har du været ude og køre i en? Ellers prøv det... Hvis du kan li' den
kan det vel være et OK køb. Men jeg syntes bare ikke det lyder til at
være en bil der er særlig god at køre lang i - FDM skriver om
manglende retningsstabilitet, sidevindsfølsomhed, osv. Og det er
specielt meget værre eller bedre end andre biler i størrelsen kan jeg
ikke give et bud på, men hvis jeg var dig ville jeg da undersøge om
der var andet i prisklassen der måske var bedre.

** Lars

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 07-08-06 18:46

> [...]
> hej
> Tak for svarene. Ikke mange har meget tilovers for Altoen. Jeg ved ikke

Jeg er fint tilfreds med min Alto. Det er fin lille spand, den accelrerer
fint og kører s'gu egentlig ok til prisen. Og benzinøkonomien er fin, aldrig
under 19 km/l - medmindre det er på motorvej. Jo jo, den er ikke køn, og
indvendig er den gammldags, men når jeg alligevel ikke har råd til de biler
jeg vil have, er jeg lidt ligeglad med den slags. Sæderne er heller ikke
ringe - men heller ikke fremragende.

MEN skulle jeg køre 200 km hver anden dag ville jeg nok være betænkelig. Til
det formål er siddekomforten ikke god nok - men mit behov er på omkring 40
km/dagen normalt, og så er det en fin spand. Har kørt i andre biler, der var
betydeligt mere sløve og kedelige at kører i.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-08-06 20:57

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er fint tilfreds med min Alto.