|
| Oliepind skydes op - HDI 90hk. Fra : Jens |
Dato : 03-08-06 22:10 |
|
Hej
Jeg har en Citroen Xsara HDI 90hk, årg. 2000. Den er begyndt at skyde
oliepinden op, når jeg har kørt lidt i den (efter jeg har skubbet den ned
igen). Den bliver skubbet ca. 1-1½ cm. op, men når det ikke er mere, er det
nok fordi det er den frigang der er op til isoleringen på motorhjelmen.
- Hvad kan det skyldes?
Motoren har kun kørt 130.000,- så der burde være mange km tilbage i den. Jeg
fik den dog chiptunet i Galten (scantune) i foråret. (Han plejer at vide
hvad han laver...).
Jeg havde en BX før, og den kunne finde på det samme. Så var det gerne fordi
der var "sovs" i det ånderør der sad højt, mellem motor og køler. Kan det
være det samme på en sådan HDI?
Og hvis det er det, er det så ikke fordi kølervæske kan sive ind i
motorolien ??? (hope not...).
- Er der andre bud?
- Hvor sidder olie-ånderøret jeg skal rense for "sovs" på sådan en HDI?
og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på i den forbindelse`?
Mvh og pft
Jens
| |
John Sahl (03-08-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 03-08-06 22:23 |
|
Jens wrote:
> - Hvad kan det skyldes?
Smid nyt gummi på pinden..
--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
| |
Klaus G. (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 04-08-06 05:29 |
|
> Jeg har en Citroen Xsara HDI 90hk, årg. 2000. Den er begyndt at skyde
> oliepinden op, når jeg har kørt lidt i den (efter jeg har skubbet den ned
> igen). Den bliver skubbet ca. 1-1½ cm. op, men når det ikke er mere, er
det
> nok fordi det er den frigang der er op til isoleringen på motorhjelmen.
>
> - Hvad kan det skyldes?
Min Pug205 1.9GTi gjorde det samme, men det var fordi den flækkede et
stempel, og der så kom tryk i bundkaret, og så ville al olien ud gennem
målepinden!
Men hvis der er tryk på, kan det så ikke skyldes krumtapsudluftning skal
tjekkes? Det var det første som blev tjekket på min nemlig. Eller sidder der
ikke sådan en på din bil?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Jørgen M. Rasmussen (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 04-08-06 06:33 |
|
"Jens" <svar@tilnyhedsgruppe.dk> skrev i en meddelelse
>
> - Hvad kan det skyldes?
>
At der er et overtryk i krumtaphuset, som den ikke kan komme af med. PSA har
tidl. haft vrøvl med at udluftningen stoppede pga slam i olien om vinteren,
men det er der jo ikke nu :), så måske er det pga. for meget overtryk. Og
så har du et problem = udsigt til en dyr rep. :(.
> Motoren har kun kørt 130.000,- så der burde være mange km tilbage i den.
> Jeg fik den dog chiptunet i Galten (scantune) i foråret. (Han plejer at
> vide hvad han laver...).
>
Det er da ligemeget om han gør, hvis du som bruger ikke gør. Når man tuner
en bil, bringer man den til at yde mere end fabrikanten foreskriver. Så hvis
du køre som en abe, uden at være obs. vedligehold etc., går det galt.
| |
Jens (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 04-08-06 19:14 |
|
> Det er da ligemeget om han gør, hvis du som bruger ikke gør. Når man tuner
> en bil, bringer man den til at yde mere end fabrikanten foreskriver. Så
> hvis du køre som en abe, uden at være obs. vedligehold etc., går det galt.
Jeg kører ikke som en abe, og alle service overholdes.
Andre ideér til hvad det kan være?
Mvh
Jens
| |
Klaus G. (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 04-08-06 19:36 |
|
> Jeg kører ikke som en abe, og alle service overholdes.
>
> Andre ideér til hvad det kan være?
>
Undersøgt mit forslag?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Jens (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 04-08-06 20:19 |
|
>>
>> Andre ideér til hvad det kan være?
>>
> Undersøgt mit forslag?
>
- Hvordan checker man om der er overtryk?
Mvh
Jens
| |
Jørgen M. Rasmussen (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 04-08-06 20:57 |
|
"Jens" <svar@tilnyhedsgruppe.dk> skrev i en meddelelse
news:44d38e66$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Jeg kører ikke som en abe, og alle service overholdes.
>
Det er ikke nok, når man køre tunet bør fx. olie skiftes oftere end normalt,
grundet øget belastning.
Hvis du skruer oliedækslet af, lægger hånden på hullet, og speeder op, skal
der være UNDERTRYK, sug.
| |
sdsf (04-08-2006)
| Kommentar Fra : sdsf |
Dato : 04-08-06 22:47 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:44d3a62a$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jens" <svar@tilnyhedsgruppe.dk> skrev i en meddelelse
> news:44d38e66$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>
>> Jeg kører ikke som en abe, og alle service overholdes.
>>
> Det er ikke nok, når man køre tunet bør fx. olie skiftes oftere end
> normalt, grundet øget belastning.
> Hvis du skruer oliedækslet af, lægger hånden på hullet, og speeder op,
> skal der være UNDERTRYK, sug.
Hvorfor skal der det?
| |
Jørgen M. Rasmussen (04-08-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 04-08-06 23:04 |
|
"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse news:44d3c03e$0$60786
>> Hvis du skruer oliedækslet af, lægger hånden på hullet, og speeder op,
>> skal der være UNDERTRYK, sug.
> Hvorfor skal der det?
Fordi motorblokken er forbundet med indsugningen via krumtapudluftningen.
Hvis der ingen undertryk er, er det enten stoppet, eller der pustes mere
forbrændingstryk ud, end den kan "sluge". Det kan lettest slippe ud ved
oliepinden, og er der nok, følger olien med ;).
| |
|
|