|
| Mazda 5 erfaringer? Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 01-08-06 16:52 |
|
Jeg har lige prøvet sådan en Mazda 5 og den er ret lækker, og skulle
kunne opfylde mine behov de næste mange mange år.
Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
den, dem af jer da har sådan en?
Jeg er mest lun på en 2,0 sport bla. pga. Xenonlygterne
Mikael
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-08-06 16:57 |
|
MikLarsen@gmail.com skriver:
>
> Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
> den, dem af jer da har sådan en?
Det afhænger meget af ens kørestil.
Men Japanerne er ofte ret "positive" med angivelserne, så læs, hvad
mazda skriver og træk 1-2 km/l fra. Kører du "friskt", kan du godt tage
-2 km/l mere fra
> Jeg er mest lun på en 2,0 sport bla. pga. Xenonlygterne
Er lyset da ringe med halogen ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Michael Kirkegaard (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 01-08-06 18:49 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:44CF79D6.B18F7471@du.kan.finde.den...
> MikLarsen@gmail.com skriver:
>>
>> Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
>> den, dem af jer da har sådan en?
>
> Det afhænger meget af ens kørestil.
Ja, lige præcis
> Men Japanerne er ofte ret "positive" med angivelserne, så læs, hvad
> mazda skriver og træk 1-2 km/l fra. Kører du "friskt", kan du godt tage
> -2 km/l mere fra
>
Jeg er ikke enig. Min Mazda er opgivet til 18, jeg kører 18 (efter lidt
selvransagelse og literpris på 9,16). Min toyota Hiace blev opgivet til
11,9, jeg kørte 12.
De japanere jeg har haft har passet fint på opgivelserne.
For Passat'en, Escort'en og Granada'en passede det overhovedet ikke.
Iøvrigt kører du friskt til i enhver bil koster det...
Mht Mazda 5, så mener jeg at den er for dyr for bilen er ikke særlig stor,
efter min mening. Jeg havde valgt 6'eren i stc. istedet.
Michael
| |
Bo Velschow (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 01-08-06 19:40 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:44CF79D6.B18F7471@du.kan.finde.den...
> MikLarsen@gmail.com skriver:
>>
>> Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
>> den, dem af jer da har sådan en?
>
> Det afhænger meget af ens kørestil.
>
> Men Japanerne er ofte ret "positive" med angivelserne, så læs, hvad
> mazda skriver og træk 1-2 km/l fra. Kører du "friskt", kan du godt tage
> -2 km/l mere fra
>
Det er jeg nu ikke helt enig i: Min 6'er (2.3 Sport) kører til daglig ret
præcist det, normen siger, nemlig 11.4 km/l ("sædvanlig" myldretidskørsel,
noget landevej og by - krydret med længere ture på motorvej ind i mellem) -
og jeg skulle hilse at sige, at der ikke er tale om "morfar-kørsel" ) I
øvrigt passer forbrugsmåleren præcist med det faktiske forbrug.
Dog løb den kun 9.3 km/l på de sidste 1850 km - men de gik også til Harzen
og retur med fuldt læs (inkl. klapvogn på cykelstativ) + en hel del kørsel
på snoede bjergveje (eller så meget bjerg, som der nu er i Harzen!). Tempoet
på Autobahn var - for nu at sige det pænt - ganske højt (dvs. stort set
konstant sømmet i bund og/eller følge med trafikken i venstre spor, når
forholdene ikke tillod >200 km/t).
>> Jeg er mest lun på en 2,0 sport bla. pga. Xenonlygterne
>
Hehe... da vi valgte 2.3 Sport frem for 2.0 Touring, var det ikke kun
fornuften, der fik lov til at spille ind, det indrømmer jeg blankt - men for
den begrænsede mer-pris får man altså en hel del: En motor, der passer
rigtig godt til bilen (166 HK, dvs. 19 flere end i 2.0), Xenon (som giver et
fænomenalt godt lys!), fede 17" alu'er, sænket undervogn, kanon Bose-anlæg,
rigtig gode sports-sæder mv. - så alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med
valget, selvom det koster nogle øre mere per kilometer i det store
regnskab..
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Brian Fisker [8900] (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian Fisker [8900] |
Dato : 01-08-06 20:19 |
|
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:44cf9fee$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> på snoede bjergveje (eller så meget bjerg, som der nu er i Harzen!).
> Tempoet på Autobahn var - for nu at sige det pænt - ganske højt (dvs.
> stort set konstant sømmet i bund og/eller følge med trafikken i venstre
> spor, når forholdene ikke tillod >200 km/t).
Med klapvogn på krogen og spædbarn på bagsædet?! Jeg græmmes...
\Mandal
| |
Bo Velschow (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 01-08-06 21:16 |
|
"Brian Fisker [8900]" <Mandal@edbFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:44cfa928$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:44cf9fee$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>> på snoede bjergveje (eller så meget bjerg, som der nu er i Harzen!).
>> Tempoet på Autobahn var - for nu at sige det pænt - ganske højt (dvs.
>> stort set konstant sømmet i bund og/eller følge med trafikken i venstre
>> spor, når forholdene ikke tillod >200 km/t).
>
> Med klapvogn på krogen og spædbarn på bagsædet?! Jeg græmmes...
>
Vi kunne selvfølgelig også bare have taget bussen (og så ville JEG have
græmmet mig!) (og nej, jeg vil ikke ind i en uendelig diskussion om det
forsvarlige i at køre med en given (lovlig) hastighed på en given
vejstrækning i en given bil under nogle givne forhold med én eller flere
passagerer af diverse givne aldre i bilen).
PS! Det var forresten kun stellet til klapvognen, der sad på
cykelstativet...
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Jørgen M. Rasmussen (02-08-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 02-08-06 10:11 |
|
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:44cfb685$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> PS! Det var forresten kun stellet til klapvognen, der sad på
> cykelstativet...
>
Det er også det jeg græmmes mest over, tænk at blive ansvarlig for X
menneskers død/ lemlæstelse fordi du taber det :(. Tvivler på det stativ er
konstrueret til at hænge på med 200-, ved du om det er?.
| |
Bo Velschow (02-08-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 02-08-06 11:32 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:44d06bcf$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:44cfb685$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>> PS! Det var forresten kun stellet til klapvognen, der sad på
>> cykelstativet...
>>
> Det er også det jeg græmmes mest over, tænk at blive ansvarlig for X
> menneskers død/ lemlæstelse fordi du taber det :(. Tvivler på det stativ
> er konstrueret til at hænge på med 200-, ved du om det er?.
>
Ja. Det er ikke thansen-crap Made in China til 99,-. Når stativet kan klare
min fulde vægt yderst på "armene" uden så meget som at rokke på kuglen, så
kan det klare lidt af hvert - og når jeg ligeledes kan trække alt hvad jeg
kan i klapvognsstellet (efter det er spændt fast), og det eneste, der giver
sig er bilens fjedre, er jeg helt tryg ved at køre, som jeg gør/gjorde. I
øvrigt er vindpresset umiddelbart bag bilen (stationcar) mindre end f.eks.
over taget pga. det "sug", bilen skaber. Jeg ville være langt mere "nervøs"
ved at køre med tagboks eller cykler på taget. Når man i øvrigt ser, hvad
folk bevæger sig rundt med spændt bag på/oven på bilerne på de tyske
motorveje, så hører min "oppakning" vist til i den absolut lette (og
stabile) ende..
Jeg kan dog godt forstå din - og andres - (i øvrigt ubegrundede) nervøsitet,
når man i øvrigt ser, hvordan folk undlader at spænde ting fast, og bare
kører deruda'. Folk har tilsyneladende ingen som helst idé om, hvor stort et
vindpres der ydes på f.eks. læs på anhængeren ved selv moderat hastighed (50
km/t). Det vidner villavejene i weekenden ihvertfald om, når man ser
haveaffald mv. spredt for alle vinde.. :-/
PS! Faktisk tænkte jeg mest på nummerpladeholderen/lygtebommen mht.
stabilitet ved høj hastighed - men efter at have udsat den for diverse
lignende tests, var jeg klar over, at den heller ikke ville falde nogen
steder..
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Karsten Feddersen (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 06-08-06 08:51 |
|
Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Men Japanerne er ofte ret "positive" med angivelserne, så læs, hvad
> mazda skriver og træk 1-2 km/l fra. Kører du "friskt", kan du godt tage
> -2 km/l mere fra
Hmm, min Mazda 6 2,3 kører faktisk længere på literen end angivet. Og
det til trods for primært motorvej. I stedet for 11,5, så ligger den
normalt lige under 12. Kørecomputeren er i øvrigt hamrende præcis. De
seneste to sammenligninger lå den 15m og 30m fra det faktiske forbrug,
så her snakker vi udelukkende afrundningsafvigelse.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
MikLarsen@gmail.com (01-08-2006)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 01-08-06 17:06 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> MikLarsen@gmail.com skriver:
> >
> > Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
> > den, dem af jer da har sådan en?
>
> Det afhænger meget af ens kørestil.
Det er jeg med på.
> Men Japanerne er ofte ret "positive" med angivelserne, så læs, hvad
> mazda skriver og træk 1-2 km/l fra. Kører du "friskt", kan du godt tage
> -2 km/l mere fra
Men hvis INGEN kan få den til at gå mere end 10 vil jeg måske kaste
mit blik på 1,8 som FDM har testet til 12,7km/l mod 10,2km/l på 2,0
Det er normalt ikke noget jeg har gide tænke over men med de priser
der er i dag på benzin må jeg hellere tage det med i overvejelserne.
>
> > Jeg er mest lun på en 2,0 sport bla. pga. Xenonlygterne
>
> Er lyset da ringe med halogen ?
Har kun prøvet den om dagen, men ud fra de erfaringer jeg har på
jobbet med xenon er jeg villig til at betale mere for det. Men ikke en
klunserløsning.som mange laver.
Mikael
| |
MikLarsen@gmail.com (01-08-2006)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 01-08-06 19:20 |
|
Michael Kirkegaard skrev:
>
> Mht Mazda 5, så mener jeg at den er for dyr for bilen er ikke særlig stor,
> efter min mening. Jeg havde valgt 6'eren i stc. istedet.
> Michael
Det bliver det ikke. Jeg skal ikke have en bil jeg skal kravle ned i.
Den er alt for lav at komme ind og ud af.
5´eren er rigeligt stor, forløbig er vi kun 2 mennesker og jeg vil
bestemt mene at der er plads til udvidelse med en 5'er. Det er der
også med en 6'er men som sagt, det kommer slet ikke på tale.
Mikael
| |
Kaenguru (01-08-2006)
| Kommentar Fra : Kaenguru |
Dato : 01-08-06 20:43 |
|
MikLarsen@gmail.com skrev:
> Jeg har lige prøvet sådan en Mazda 5 og den er ret lækker, og skulle
> kunne opfylde mine behov de næste mange mange år.
>
> Men hvor langt kører den reelt på literen og er I ellers glade for
> den, dem af jer da har sådan en?
>
> Jeg er mest lun på en 2,0 sport bla. pga. Xenonlygterne
>
> Mikael
Nu har jeg kørt Mazda 5 2.0 Sport siden januar i år, og jeg er rigtig
glad for den. Styringen og gearskiftene er præcist, og man sidder
rigtig godt på førersædet. Umiddelbart virker bilen mindre end den
er når man kører den (positivt ment), og det er bestemt en glæde
hver gang man skal kører en tur.
Sædesystemet bagved er ganske smart og langt bedre end det man fx.
finder i Opel Zafira. Det går lynhurtigt at få lagt sæderne op og
ned, og skydedørene er også geniale.
Skal jeg komme med noget negativt kan jeg komme på tre ting:
Siddekomforten på det midterste sæde i midterrækken og de to
bagerste sæder er ikke specielt god hvis man er over 12 år. Der kan
sidde voksne mennesker, men turen skal nok ikke være længere end
København - Roskilde, før de får et stort behov for at komme ud og
strække benene. Derudover er bilen jo lidt højere end mange andre, og
det gør den lidt sidevindsfølsom, så en tur over fx. Øresundsbroen
kan være en blandet fornøjelse.
Endelig nævnte du benzinforbruget, og her har jeg aldrig kunne holder
10 km/l, men ligger omkring 9-9,5 km/l.
Kører man mest inde i byerne, har ofte behov for et stort bagagerum og
nem ind/udlæsning af varer (og måske børn) er Mazda 5 et genialt
valg.
Kører man mere lange ture på motorvejen ville jeg nok vælge fx. en
Mazda 6 eller VW Passat.
| |
MikLarsen@gmail.com (02-08-2006)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 02-08-06 08:34 |
|
Kaenguru skrev:
En god beretning om en Mazda 5
Mange tak for et godt svar.
Mikael
| |
|
|