Hjælp til bil 2 / pendlerbil
Fra : Kåre

Dato : 01-08-06 10:41

Skal på et tidspunkt have bil 2 igen, når der bliver råd til det.
Kan lige så godt begynde at sondere terrænet med det samme.

Har kigget meget på Lupo 3L.
Det eneste store minus jeg kan se ved den model, er at reparationsudgifterne
kan risikere at blive store???
Den er meget billig at køre i, og have stående, og ikke skræmmende dyr i
indkøb.

Hvilke atlernativer bør jeg kigge på?

Behovet er ikke helt veldefineret, men jeg prøver:
Dagligt 2*14 km til arbejde (landevej/motorvej. Ingen bykørsel)
Mindst een gang ugentligt: 100km.
Dvs. ca. 1000 km om måneden.

Senere vil forbrug forøges med ca. 2000 km om måneden i en halvårs periode.

Pris: 50-100.000, men er helt afhængig af model, og de fordele som den
giver.
Umiddelbart mener jeg det bør være en diesel, men belær mig gerne om
andet...

Bil 1 opfylder kravene til familietransport, så en lille bil skal det være.

Krav prioriteteret:
Drift økonomi (brændstof og reparationer)
Sikkerhed
Afskrivning
Komfort

pft
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-06 15:32

"Kåre" skriver:

> Umiddelbart mener jeg det bør være en diesel, men belær mig gerne om
> andet...

Med 14 km på arbejde når motoren aldrig at blive varm.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 01-08-06 20:10

Det kan sjældent betale sig for merprisen for en bil benzin <-> diesel med
de små afstande ...
Køb en smadderkasse og lad den dø og gør det igen når den er væk!

mvh

JV

Fra : Kåre

Dato : 01-08-06 22:34

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan sjældent betale sig for merprisen for en bil benzin <-> diesel med
> de små afstande ...
> Køb en smadderkasse og lad den dø og gør det igen når den er væk!

Det har jeg lige prøvet med en 405'er. Det var den dyreste bil jeg
nogensinde har eget! Og det gider jeg simpelthen ikke igen. Jeg har ikke
forstand nok på biler til at kunne gøre det rigtige køb.

Kåre

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-08-06 05:15

> [...]

> periode.
>
> Umiddelbart mener jeg det bør være en diesel, men belær mig gerne om

Man er et skarn hvis man ikke nævner Fabia. Umiddelbart er diesel overkill,
set med økonomibrillerne på, for hvad efter det ½ år. + Du kan få probs med
at den aldrig bliver varm på 14 km.. Det er ikke optimalt, hverken afht.
økonomi, mekanik eller KOMFORT. Skoda's, VW's lille 1,2 l. benz.-maskine
skulle eftersigne gøre et godt job, den kunne være et kompromis, og må kunne
fås brugt til de penge.

Fra : Kåre

Dato : 02-08-06 07:55

> [...]
> økonomi, mekanik eller KOMFORT. Skoda's, VW's lille 1,2 l. benz.-maskine
> skulle eftersigne gøre et godt job, den kunne være et kompromis, og må

OK, ud med diesel! Så er der een parameter mindre at bekymre sig om. Det
bliver jo lettere og lettere...

Men jeg forstår ikke helt: "Skoda's, VW's lille 1,2 l. benz.-maskine...".
Mener du Skoda eller VW, og hvilken VW model?

Jeg har kigget lidt på hvad VW kan tilbyde, og der kunne en Polo komme ind i
billedet.
Skoda Felicia har jeg set længere nede i gruppen rost for at være billig i
drift.

Men der er jo også Seat Arosa, Suzuki Swift og andre Suzukier, Toyota
Starlet osv osv...

mvh
Kåre

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-08-06 09:21

Kåre wrote:
> [...]
>
> Men jeg forstår ikke helt: "Skoda's, VW's lille 1,2 l. benz.-maskine...".
> Mener du Skoda eller VW, og hvilken VW model?

Skoda kører med VW teknik, og der tænkes helt sikkert på en Skoda Fabia
1.2 (som er den samme motor der ligger i VW Polo 1.2).

> [...]
> billedet.
> Skoda Felicia har jeg set længere nede i gruppen rost for at være billig i

Øhmm... Felicia er af en lidt anden karakter end Fabia... så vidt jeg
husker er en del Felicia'er også med en oprindelig Skoda
stødstangsmotor, men jeg kan naturligvis tage fejl. Dog er fabia'en med
1.2l motor rimelig ny med deraf højere priser (lige under 100kkr ved
forhandler) men måske er en Fabia 1.4 heller ikke helt tovlig, de fås
fra omkring 70kkr hos forhandler og går iflg. data'ene ca. 14km/l (hvor
en 1.2'er går ca. 16)

> Men der er jo også Seat Arosa, Suzuki Swift og andre Suzukier, Toyota
> Starlet osv osv...

Hvor gammel en bil vil du acceptere? Går man ned i slut 80'er eller
start 90'er fås pludselig meget bil for 50-75.000kr

Eksempelvis
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=347900295&page=36
97'er Nissan Micra 1.0 med 115kkm til 40.000kr går iflg. data 17,2 km/l

Mens ja en polo 1.4 fra 97 med 110kkm til 44.800 der går 15.9km/l
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=753700100&page=47

Eller 1999 Yaris 1.0 med 144kkm til 79.900kr der går 17.5
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=227301218&page=1

Markedet er hvert fald meget stort så det må være muligt at købe noget
der giver fornuftig økonomi. Umiddelbart vil de tre modeller her alle
være fornuftige køb hvis de er passet med service og rustbeskyttelse og
ellers kører og lyder sunde. Dit kørselsbehov lyder på 20-30.000km/år
max hvis man tager den periode hvor der virkelig skal pendles... en
Diesel _kan_ være en fordel, men du får dem nok ikke til at gå voldsomt
meget mere pr. liter end specielt micra eller yaris. At en lille diesel
nok er mere behagelig at køre i (pga typisk højere moment) er noget
andet, men kan man leve med det, så tror jeg ikke det økonomiske
nødvendigvis hænger sammen.

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-08-06 10:24

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> Skoda kører med VW teknik, og der tænkes helt sikkert på en Skoda Fabia
> 1.2 (som er den samme motor der ligger i VW Polo 1.2).

Jeg vil nu sige det er omvendt, samtlige i VAG. koncernen produceres hos
Skoda ;).

> Øhmm... Felicia er af en lidt anden karakter end Fabia... så vidt jeg
> husker er en del Felicia'er også med en oprindelig Skoda stødstangsmotor,
> men jeg kan naturligvis tage fejl.

Felicia blev konstrueret inden VW kom ind i billedet, men mange ting er VW.
1.6, 68 hk, er en gl. Skoda-motor modernisert til nuv. krav.

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-08-06 23:18

On Wed, 2 Aug 2006 11:23:34 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>
>Felicia blev konstrueret inden VW kom ind i billedet, men mange ting er VW.
>1.6, 68 hk, er en gl. Skoda-motor modernisert til nuv. krav.

Ikke helt rigtigt :) 1,4 68HK er en moderniseret Skoda-maskine. Der
findes også en 60HK (eller 58..) version af denne maskine.
1,6 75HK er en VW-maskine.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-08-06 23:22

On Sat, 05 Aug 2006 00:18:09 +0200, Kent Glerup
<kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

>Ikke helt rigtigt :) 1,4 68HK er en moderniseret Skoda-maskine. Der
>findes også en 60HK (eller 58..) version af denne maskine.
>1,6 75HK er en VW-maskine.

Og så snublede jeg lige..
Når det er en Felicia er det 1,3'erne der er gamle Skoda
konstruktioner. Motoren blev så lavet til en 1,4'er da Fabia blev
introduceret.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-06 23:55

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Kunne ikke huske om det var 1.4 el. 1.6, satsede på den gl. Skoda kværn var
lidt ineffektiv ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-08-06 08:10

On Sat, 5 Aug 2006 00:54:46 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Kunne ikke huske om det var 1.4 el. 1.6, satsede på den gl. Skoda kværn var
>lidt ineffektiv ;).

Efter to år med en Felicia 1,3 68HK, skriver jeg gerne under på at den
er ineffektiv, STØJENDE, ukultiveret, træg og generelt træls...

Opdateringen til 1,4 og hydrauliske løftere er et af bilverdenens
største mirakler i nyere tid. Man kan slet ikke mærke at det er den
samme grundmotor.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-08-06 23:20

On Wed, 02 Aug 2006 10:21:15 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

> [...]
>forhandler) men måske er en Fabia 1.4 heller ikke helt tovlig, de fås
>fra omkring 70kkr hos forhandler og går iflg. data'ene ca. 14km/l (hvor

Her kan det lige bemærkes at alle Fabia 1,4 8V også er med den
oprindelige stødstangsmaskine. Dog for første gang udstyret med
hydrauliske løftere, hvilket gør en verden til forskel lydmæssigt!

/Kent Glerup