/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gæt et forbrug .. not!
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-08-06 09:41

Jeg tanker bilen helt op. Det har jeg gjort en million gange, det er der
ikke noget nyt i. Det nye er så at jeg vender tilbage til tanken efter 20 km
og fylder på igen.

Jeg var lidt nysgerrig med hensyn til hvad der skete - ville den bare sluge
hvad der svarede til det reelle forbrug, eller ville brændstoffet, som jeg
kort tid forinden havde hældt på, være rystet "på plads"; så der var plads
til lidt mere?

Fakta er at nu har jeg prøvet øvelsen flere gange, og det har hver gang
givet det samme resultat.

De 20 km´s kørsel har alle gangene givet anledning til tankning af omkring
3,5 liter og det er jo overvældende meget, når man tager i betragtning at
bilen normalt går 20+ km på literen. Hvad hvis man nu kun kører 300 km før
man tanker op igen (1/4 tank brugt) - hvordan bliver tanken så fyldt op?
Bliver den fyldt op som ved første tankning, eller som anden tankning?

Nå! Efter at have udført ovenstående øvelse, starter jeg bilen med en tank
som altså er mere end fuld og kører sydpå - et sted i Tyskland er målet. Vel
ankommet til målet, hvortil jeg kommer for tidligt, kører jeg lidt rundt i
omegnen, 70 km i 500 meters højde varierende 100 meter plus minus på meget
små veje med mange sving og kryds, og starter derefter tilbageturen. Nu har
jeg brugt en ½ tank ved en brændstofbesparende hastighed, så kan jeg lige så
godt finde ud af hvor meget jeg kan presse citronen.

Hastigheden på motorvejen er 90 km/t jf. gps, som dog på ca. 10% af km blev
reguleret ned til en 87-89 km/t for at undgå at skulle overhale for mange
lastbiler på en gang med en lille hastighedsforskel.

Udendørstemperaturen lå mellem 20 og 35 grader og dækmonteringen er 215/40 x
16, ingen klime/aircon, motor 110HK tunet til 145HK/355Nm, fartpilot blev
brugt _hele_ tiden. Et køleskab kørte hele tiden i bilen (4,5A) samt
blæseren til udluftning kørte på fuld skrue :)

Da jeg kørte tør, hældte jeg reservedunken på, kørte 2 km på benzinstation
og tankede fuldt op og kørte yderligere 20 km for at hælde de obligatoriske
3,5 liter på. Derefter blev km/l beregnet.

Hvor mange km kørte jeg før jeg kørte tør?

Hvor mange km blev den målt til at gå på literen jf. ovenstående målemetode.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



 
 
Brian (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-08-06 10:16

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Udendørstemperaturen lå mellem 20 og 35 grader og dækmonteringen er 215/40
> x 16, ingen klime/aircon, motor 110HK tunet til 145HK/355Nm, fartpilot
> blev brugt _hele_ tiden. Et køleskab kørte hele tiden i bilen (4,5A) samt
> blæseren til udluftning kørte på fuld skrue :)
> Hvor mange km kørte jeg før jeg kørte tør?

Det lyder som en 1.9l TDi, men sådan kører man sgutte tør... er det en 1.9l
tdi?



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 07:13

Brian wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Udendørstemperaturen lå mellem 20 og 35 grader og dækmonteringen er
>> 215/40 x 16, ingen klime/aircon, motor 110HK tunet til 145HK/355Nm,
>> fartpilot blev brugt _hele_ tiden. Et køleskab kørte hele tiden i
>> bilen (4,5A) samt blæseren til udluftning kørte på fuld skrue :)
>> Hvor mange km kørte jeg før jeg kørte tør?

> Det lyder som en 1.9l TDi, men sådan kører man sgutte tør... er det
> en 1.9l tdi?

Golf III 1,9 tdi ... den uden pumpedyse...

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Stig Sørensen (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 01-08-06 10:49


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg tanker bilen helt op. Det har jeg gjort en million gange, det er der
> ikke noget nyt i. Det nye er så at jeg vender tilbage til tanken efter 20
> km og fylder på igen.
>
> Jeg var lidt nysgerrig med hensyn til hvad der skete - ville den bare
> sluge hvad der svarede til det reelle forbrug, eller ville brændstoffet,
> som jeg kort tid forinden havde hældt på, være rystet "på plads"; så der
> var plads til lidt mere?
>
> Fakta er at nu har jeg prøvet øvelsen flere gange, og det har hver gang
> givet det samme resultat.
>
> De 20 km´s kørsel har alle gangene givet anledning til tankning af omkring
> 3,5 liter og det er jo overvældende meget, når man tager i betragtning at
> bilen normalt går 20+ km på literen.

Hvis det er en dieselbil vil dieselen skumme meget under påfyldningen. Hvis
du bliver holdende på tanken i 10 minutter vil du stadig væk kunne hælde 3-4
liter på.
Ang. resten af dit indlæg. Så er det jo vanskeligt at at svare på da vi ikke
hvad bil du kører i.
Mit gæt er du kørte 8000 km. før du løb tør og kørte 129 km. på literen

Hilsen Stig




Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 07:15

Stig Sørensen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvis det er en dieselbil vil dieselen skumme meget under
> påfyldningen. Hvis du bliver holdende på tanken i 10 minutter vil du
> stadig væk kunne hælde 3-4 liter på.

Det bliver så mit næste eksperiment. Jeg bor 100 meter fra en tank, så det
kan sagtens lade sig gøre :)

> Ang. resten af dit indlæg. Så er det jo vanskeligt at at svare på da
> vi ikke hvad bil du kører i.

Golf III tdi uden pumpedyse.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Leonard (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 01-08-06 13:39

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Hvor mange km blev den målt til at gå på literen jf. ovenstående målemetode.

24,3 km/l

--
Leonard

Cruisespeed 190 km/t: http://oy-blu.dk/

p.jarnbak (02-08-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 02-08-06 10:06


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg tanker bilen helt op. Det har jeg gjort en million gange, det er der
> ikke noget nyt i. Det nye er så at jeg vender tilbage til tanken efter 20
> km og fylder på igen.
>
> Jeg var lidt nysgerrig med hensyn til hvad der skete - ville den bare
> sluge hvad der svarede til det reelle forbrug, eller ville brændstoffet,
> som jeg kort tid forinden havde hældt på, være rystet "på plads"; så der
> var plads til lidt mere?
>
> Fakta er at nu har jeg prøvet øvelsen flere gange, og det har hver gang
> givet det samme resultat.
>

Hvis du holder den lille tap i påfyldningsstudsen nede mens du tanker kan du
nok fylde
10 liter extra på.Har prøvet at fylde 87 liter på en passat tdi1996 og den
var ikke løbet tør inden.
På skoda oktavia og seat ibiza (tdi, ikke pumpe dyse) giver det 10 liter
extra.
Hej Palle.



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 11:43

p.jarnbak wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> news:44cf138a$0$3464$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvis du holder den lille tap i påfyldningsstudsen nede mens du tanker
> kan du nok fylde
> 10 liter extra på.Har prøvet at fylde 87 liter på en passat tdi1996
> og den var ikke løbet tør inden.
> På skoda oktavia og seat ibiza (tdi, ikke pumpe dyse) giver det 10

Jeg har ikke eksperimenteret med ikke at holde den nede da det blot forøger
tankningstiden betragteligt _ikke_ at holde den nede.


--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Per Henneberg Kriste~ (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 03-08-06 12:43

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg tanker bilen helt op. Det har jeg gjort en million gange, det er
> der ikke noget nyt i. Det nye er så at jeg vender tilbage til tanken
> efter 20 km og fylder på igen.

Jeg kørte 1612 km på min tankfuld.

Gennemsnit 26.9 km på literen.

Beregningsmetoder er beskrevet i første mail i tråden.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Anders Majland (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-08-06 17:37

> Gennemsnit 26.9 km på literen.

Det er jo da ganske pænt af sådan en goller ....

Også selvom du har ligger i læ bag lastbilerne quote: "til en 87-89 km/t for
at undgå at skulle overhale for mange
lastbiler "



Per Henneberg Kriste~ (03-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 03-08-06 22:07

Anders Majland wrote:
>> Gennemsnit 26.9 km på literen.

> Det er jo da ganske pænt af sådan en goller ....

> Også selvom du har ligger i læ bag lastbilerne quote: "til en 87-89
> km/t for at undgå at skulle overhale for mange
> lastbiler "

Det er stort set umuligt at køre med samme hastighed som en lastbil. De
kører med alt for forskellig hastighed, så jeg vælger en hastighed en tand
mindre en lastbilen og de forsvinder ud i horisonten.

På et tidspunkt kommer jeg så i tanke om at jeg har valgt at sætte
hastigheden ned, og så sætter jeg den op igen.

Hvis det skal være seriøs økonomikørsel, så vil jeg også kunne køre længere.
Jeg tog det ikke så alvorligt på vej derned (mange lange hurtige
overhalinger af flere lastbiler).

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Mogens... (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 04-08-06 05:10


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44d2657a$0$3490$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> På et tidspunkt kommer jeg så i tanke om at jeg har valgt at sætte
> hastigheden ned, og så sætter jeg den op igen. Hvis det skal være seriøs
> økonomikørsel, så vil jeg også kunne køre længere. Jeg tog det ikke så
> alvorligt på vej derned (mange lange hurtige overhalinger af flere
> lastbiler).

Før i tiden var der en meget berømt serie, som alle læste.
Asterix og Obelix. Hvis førstnævnte kunne læse med her,
ville han helt sikkert straks ha' udtalt:
"De er skøre - de romere" :)



Per Henneberg Kriste~ (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 04-08-06 06:03

Mogens... wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44d2657a$0$3490$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "De er skøre - de romere" :)

Jeg er jyde :)

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Finn Guldmann (04-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-08-06 22:17

Mogens... skrev:
>> På et tidspunkt kommer jeg så i tanke om at jeg har valgt at sætte
>> hastigheden ned, og så sætter jeg den op igen. Hvis det skal være seriøs
>> økonomikørsel, så vil jeg også kunne køre længere. Jeg tog det ikke så
>> alvorligt på vej derned (mange lange hurtige overhalinger af flere
>> lastbiler).
> Før i tiden var der en meget berømt serie, som alle læste.
> Asterix og Obelix. Hvis førstnævnte kunne læse med her,
> ville han helt sikkert straks ha' udtalt:
> "De er skøre - de romere" :)
>
Det er altså sidstnævnte der er noteret for den bemærkning.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 05:06


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb0dfk$ks4$3@newsbin.cybercity.dk...

> Det er altså sidstnævnte der er noteret for den bemærkning.

Ja dét er ikke engang løwn.

> De kan da bare begynde at betale dem en ordentlig løn.

Og hvad er det?



Finn Guldmann (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-08-06 08:51

Mogens... skrev:
>> Det er altså sidstnævnte der er noteret for den bemærkning.
> Ja dét er ikke engang løwn.
>> De kan da bare begynde at betale dem en ordentlig løn.
> Og hvad er det?
>
En løn der står mål med det man forlanger at folk skal yde af deres
arbejdsliv. F.eks. har du et meget nedslidende arbejde bør lønnen være
høj nok til at kompensere for de arbejdsår du kommer til at mangle i den
sidste ende.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 12:24

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb1ikd$19ku$1@newsbin.cybercity.dk...
> Mogens... skrev:

> En løn der står mål med det man forlanger at folk skal yde af deres
> arbejdsliv. F.eks. har du et meget nedslidende arbejde bør lønnen være høj
> nok til at kompensere for de arbejdsår du kommer til at mangle i den
> sidste ende.

Det var så alle flosklerne - men hvad ér for dig en ordentlig
løn, der står mål med de nævnte forhold ?



Finn Guldmann (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-08-06 15:31

Mogens... skrev:
>> En løn der står mål med det man forlanger at folk skal yde af deres
>> arbejdsliv. F.eks. har du et meget nedslidende arbejde bør lønnen være høj
>> nok til at kompensere for de arbejdsår du kommer til at mangle i den
>> sidste ende.
> Det var så alle flosklerne - men hvad ér for dig en ordentlig
> løn, der står mål med de nævnte forhold ?
>
En løn så jeg kan leve et acceptabelt liv nu, og samtidig har råd til at
forberede den tid hvor jeg ikke er erhvervsaktiv længere.

Hvis du vil have det udtrykt i kroner og øre, så glem det. det er
individuelt hvad man mener er en ordentlig løn.

Men det korte af det lange er at lønpuljen bør reformeres så en stor del
af det man betaler folk for at sidde på deres r*v og "lede" går til dem
der bruger af deres helbred for at tjene til dagen og vejen.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 15:56

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb2a39$1j3f$1@newsbin.cybercity.dk...

> En løn så jeg kan leve et acceptabelt liv nu, og samtidig har råd til at
> forberede den tid hvor jeg ikke er erhvervsaktiv længere. Hvis du vil have
> det udtrykt i kroner og øre, så glem det. det er individuelt hvad man
> mener er en ordentlig løn.

Et job bør da aflønnes ift. jobbets indhold og ansvar samt medarbejdernes
uddannelse. Og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket beløb der ville
være fair i den sammenhæng - altså et alm. job, der kræver minimum udd.

> Men det korte af det lange er at lønpuljen bør reformeres så en stor del
> af det man betaler folk for at sidde på deres r*v og "lede" går til dem
> der bruger af deres helbred for at tjene til dagen og vejen.

Og hvorfor er et lige, at en leder nu skal hænges ud på den måde?
Hvis det er så attraktivt - at være leder og sidde på sin flade, som
du kalder det - hvorfor fan tager du dig så ikke blot det?



Finn Guldmann (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-08-06 16:37

Mogens... skrev:
>> En løn så jeg kan leve et acceptabelt liv nu, og samtidig har råd til at
>> forberede den tid hvor jeg ikke er erhvervsaktiv længere. Hvis du vil have
>> det udtrykt i kroner og øre, så glem det. det er individuelt hvad man
>> mener er en ordentlig løn.
> Et job bør da aflønnes ift. jobbets indhold og ansvar samt medarbejdernes
> uddannelse. Og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket beløb der ville
> være fair i den sammenhæng - altså et alm. job, der kræver minimum udd.
>
Du mener altså at det er ok at forlange at folk får et usselt,
helbredsødelæggende arbejde til en lav løn, og så overlade det til
samfundet at betale for følgerne af at folk slides ned?

Jeg beklager, men jeg har ikke meget til overs for superlønninger på
baggrund af 'ansvar'.

Jeg ville hellere se lønningerne afstemt efter hvor meget arbejdet går
ud over helbredet. Dette vil jo ikke udelukke ledere fra høje lønninger,
da stress jo heller ikke er sundt for helbredet.


>> Men det korte af det lange er at lønpuljen bør reformeres så en stor del
>> af det man betaler folk for at sidde på deres r*v og "lede" går til dem
>> der bruger af deres helbred for at tjene til dagen og vejen.
> Og hvorfor er et lige, at en leder nu skal hænges ud på den måde?
> Hvis det er så attraktivt - at være leder og sidde på sin flade, som
> du kalder det - hvorfor fan tager du dig så ikke blot det?
>
I min verden kan ingen udføre så meget arbejde at det er 1.000.000 kr/år
værd.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 16:51

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb2dvj$1kn9$1@newsbin.cybercity.dk...

> Du mener altså at det er ok at forlange at folk får et usselt,
> helbredsødelæggende arbejde til en lav løn, og så overlade det til
> samfundet at betale for følgerne af at folk slides ned?

Nu hænger den slags ikke på træerne i dagens Danmark. Iøvrigt
må jeg lige nævne, at det kan være aldeles lige så nedslidende
at være leder i dagens DK. Den mentale side slides ganske af-
sindigt !

> Jeg beklager, men jeg har ikke meget til overs for superlønninger på
> baggrund af 'ansvar'.

Hvad er superløn - hvilket niveau taler vi om?

> Jeg ville hellere se lønningerne afstemt efter hvor meget arbejdet går ud
> over helbredet. Dette vil jo ikke udelukke ledere fra høje lønninger, da
> stress jo heller ikke er sundt for helbredet.

Tak

> I min verden kan ingen udføre så meget arbejde at det er 1.000.000 kr/år
> værd.

Fysisk arbejde næppe, men investerings- og rådgivningsarbejde sagtens.

Et moderne samfund er jo hængt op på andet end folk, der kører varer
ud. Og den slags job kan nemt have et økonomisk perspektiv, der kan
og skal være mange penge værd, hvorfor ansvaret aflønnes højt.

Din vognmands risiko er der også en løn værd. Hvad vil det ikke koste,
hvis han gik ned med firmaet - såvel manden selv som samfundet lider
normalt skade ved det...



Finn Guldmann (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-08-06 17:02

Mogens... skrev:
>> Du mener altså at det er ok at forlange at folk får et usselt,
>> helbredsødelæggende arbejde til en lav løn, og så overlade det til
>> samfundet at betale for følgerne af at folk slides ned?
> Nu hænger den slags ikke på træerne i dagens Danmark. Iøvrigt
> må jeg lige nævne, at det kan være aldeles lige så nedslidende
> at være leder i dagens DK. Den mentale side slides ganske af-
> sindigt !
>
Hvad hænger ikke på træerne? Jobs med dårligt arbejdsmiljø?

>> Jeg beklager, men jeg har ikke meget til overs for superlønninger på
>> baggrund af 'ansvar'.
> Hvad er superløn - hvilket niveau taler vi om?
>
Som senere nævnt; alt over 1 mill./år

>> Jeg ville hellere se lønningerne afstemt efter hvor meget arbejdet går ud
>> over helbredet. Dette vil jo ikke udelukke ledere fra høje lønninger, da
>> stress jo heller ikke er sundt for helbredet.
> Tak
>> I min verden kan ingen udføre så meget arbejde at det er 1.000.000 kr/år
>> værd.
> Fysisk arbejde næppe, men investerings- og rådgivningsarbejde sagtens.
>
Hverken fysisk arbejde eller "viden-arbejde"

> Et moderne samfund er jo hængt op på andet end folk, der kører varer
> ud. Og den slags job kan nemt have et økonomisk perspektiv, der kan
> og skal være mange penge værd, hvorfor ansvaret aflønnes højt.
>
Hvorfor denne "automatiske" sammenhæng mellem at arbejde med mange penge
og at få høj løn?

> Din vognmands risiko er der også en løn værd. Hvad vil det ikke koste,
> hvis han gik ned med firmaet - såvel manden selv som samfundet lider
> normalt skade ved det...
>
Min vognmand ejer biksen, han er ikke ansat.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 17:38

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb2fdm$1l4l$1@newsbin.cybercity.dk...

> Hvad hænger ikke på træerne? Jobs med dårligt arbejdsmiljø?

Ja

> Hverken fysisk arbejde eller "viden-arbejde"

Jow da - det sidste.

> Hvorfor denne "automatiske" sammenhæng mellem at arbejde med mange penge
> og at få høj løn?

Fordi dit arbejde kan være afhængig, at ham med ansvaret forvalter
det fornuftigt. Det slider på manden at have ansvaret og skal man til-
følge din filosofi, bør den slags jo netop aflønnes godt

> Min vognmand ejer biksen, han er ikke ansat.

Alligevel får han sgu nok en løn, du



Finn Guldmann (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-08-06 19:20

Mogens... skrev:
>> Hvad hænger ikke på træerne? Jobs med dårligt arbejdsmiljø?
> Ja
>
Der er vist noget du ikke ved om hvad der er dårlig arbejdsmiljø.

>> Hverken fysisk arbejde eller "viden-arbejde"
> Jow da - det sidste.
>
Glem det. Du får mig ikke til at acceptere at det at sidde og bruge de
små grå man sidder på til at forplumre tilværelsen for andre skulle være
så mange penge værd.

>> Hvorfor denne "automatiske" sammenhæng mellem at arbejde med mange penge
>> og at få høj løn?
> Fordi dit arbejde kan være afhængig, at ham med ansvaret forvalter
> det fornuftigt. Det slider på manden at have ansvaret og skal man til-
> følge din filosofi, bør den slags jo netop aflønnes godt
>
Det slider mindst lige så meget på ham der skal føre de underligheder de
finder ud af inde på kontorene ud i livet.

Du kan jo bare se på hvor der er flest sygedage.

>> Min vognmand ejer biksen, han er ikke ansat.
> Alligevel får han sgu nok en løn, du
>
Det kommer an på hvad man forstår ved løn. Hvis du regner alt udbytte
som løn har du da ret, men for mig er løn noget man får i et firma man
er ansat i. Og ejeren er jo ikke ansat.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (05-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-08-06 19:57

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb2nh7$1od3$1@newsbin.cybercity.dk...

> Der er vist noget du ikke ved om hvad der er dårlig arbejdsmiljø.

Jep - jeg er leder

> Glem det. Du får mig ikke til at acceptere at det at sidde og bruge de små
> grå man sidder på til at forplumre tilværelsen for andre skulle være så
> mange penge værd.
> Det slider mindst lige så meget på ham der skal føre de underligheder de
> finder ud af inde på kontorene ud i livet. Du kan jo bare se på hvor
> der er flest sygedage.
> Det kommer an på hvad man forstår ved løn. Hvis du regner alt udbytte som
> løn har du da ret, men for mig er løn noget man får i et firma man er
> ansat i. Og ejeren er jo ikke ansat.

"Når jeg ser et rødt flag smælde..."



Finn Guldmann (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-08-06 00:39

Mogens... skrev:
>> Der er vist noget du ikke ved om hvad der er dårlig arbejdsmiljø.
> Jep - jeg er leder
>
Nåååh, ja så kan jeg godt se at vi har et forståelsesproblem.

>> Glem det. Du får mig ikke til at acceptere at det at sidde og bruge de små
>> grå man sidder på til at forplumre tilværelsen for andre skulle være så
>> mange penge værd.
>> Det slider mindst lige så meget på ham der skal føre de underligheder de
>> finder ud af inde på kontorene ud i livet. Du kan jo bare se på hvor
>> der er flest sygedage.
>> Det kommer an på hvad man forstår ved løn. Hvis du regner alt udbytte som
>> løn har du da ret, men for mig er løn noget man får i et firma man er
>> ansat i. Og ejeren er jo ikke ansat.
> "Når jeg ser et rødt flag smælde..."
>
Har du prøvet at overveje om du skulle finde ud af om verden var andet
end sort og hvid?

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 06-08-06 05:28

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb3a61$21is$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nåååh, ja så kan jeg godt se at vi har et forståelsesproblem.

Du glemte denne ->

> Har du prøvet at overveje om du skulle finde ud af om verden var andet end
> sort og hvid?

Der er ingen tvivl om, at spørgsmålet kan drejes 180 grader og sendes retur.
Ingen



Finn Guldmann (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-08-06 07:30

Mogens... skrev:
>> Nåååh, ja så kan jeg godt se at vi har et forståelsesproblem.
> Du glemte denne ->
>
Nej, den var ikke glemt.

>> Har du prøvet at overveje om du skulle finde ud af om verden var andet end
>> sort og hvid?
> Der er ingen tvivl om, at spørgsmålet kan drejes 180 grader og sendes retur.
> Ingen
>
Der findes trods alt mennesker der mener at arbejde er noget man gør for
at leve. Og at det ikke er sådan at det vigtigste formål med at der
findes mennesker er at de kan arbejde.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Mogens... (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 06-08-06 09:30

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eb428g$2aoc$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nej, den var ikke glemt.

Ok, dét er jeg ked af at konstatere. Så lægger du jo mere
i det end som sådan...

> Der findes trods alt mennesker der mener at arbejde er noget man gør for
> at leve. Og at det ikke er sådan at det vigtigste formål med at der findes
> mennesker er at de kan arbejde.

Nogle lever for at arbejde - og andrer arbejder for at leve.
Det må de fuldkommen selv om. Er man utilfreds med arbej-
det eller forholdene, kan man blot finde sig noget andet. Det
har aldrig været nemmere - ved jeg selv !!



Finn Guldmann (06-08-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-08-06 12:11

Mogens... skrev:
>> Nej, den var ikke glemt.
> Ok, dét er jeg ked af at konstatere. Så lægger du jo mere
> i det end som sådan...
>
Jeg mener at der skal være plads til os alle, og i så vid udstrækning
ikke på hinandens bekostning. Ganske ligesom min holdning til trafikken.

>> Der findes trods alt mennesker der mener at arbejde er noget man gør for
>> at leve. Og at det ikke er sådan at det vigtigste formål med at der findes
>> mennesker er at de kan arbejde.
> Nogle lever for at arbejde - og andrer arbejder for at leve.
> Det må de fuldkommen selv om. Er man utilfreds med arbej-
> det eller forholdene, kan man blot finde sig noget andet. Det
> har aldrig været nemmere - ved jeg selv !!
>
Uanset hvad der siges højt er der ikke den mangel på arbejdskraft som
der siges. Det har mere at gøre med frygt for øget lønpres end med reel
arbejdskraftmangel at gøre.

Der hvor jeg møder mangel på arbejdskraft er hvor virksomhederne har
valgt ikke at ansætte lagerfolk og i stedet forlanger chaufførerne til
at gøre det arbejde som de ekstra lagerfolk burde lave.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at
betale dem en ordentlig løn. Med 300.000 reelt arbejdsløse er der da nok
der vil arbejde, blot de også får en ordentlig betaling for det.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste