At lære lidt om biler, + turbo
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 31-07-06 22:03

Nu er jeg efterhånden ved at være lidt små iretteret over der er så
meget jeg læser, som jeg ja ganske enkelt ikke forstår. :) Biler har
aldrig rigtigt været min allerstørste interesse - da jeg ikke har haft
råd :).

Min nu da pengene endelig faldt til det begyndte jeg at snuse lidt i de
forskellige fora og her på dk.fritid.bil, og det er enormt spændene
læsning må jeg indrømme :)

Men gosh, det irettere mig som jeg skriver at der er så mange ting jeg
ikke ved, eller ved hvad er eller hvor sidder, eller hvordan virker.

For at tage et par hurtige eksempler.
Turbo, har efterhånden fundet lidt ud af hvordan den virker men har så
hørt folk der taler om det er anderledes/svært at køre med turbo,
hvordan skal det forståes?

Kompressor, ??

Bananmanifold.. amen, den er jeg helt på bar bund med, tænker ciquitta
og bliver lækersulten hvad gang jeg læser ordet.

Og sådan kunne jeg forsætte i evighedder, bla. interessere trådene hvor
folk har problemer med deres biler herinde, og der kommer forskellige
forslag til hvad det kunne være - mig meget.

Men foruden at sidde og søge på google, og skulle forbi de første 70-80
sider med reservedele, er der så nogle generele sider (helst på dansk ,
mit tekniske engelsk er desværre ikke så godt igen) som man måske kunne
slå nogle af disse ord op på og af den vej lære lidt om hvad pokker det
er i sidder og taler om :)

Jeg takker på forhånd og nejer dybt for gode forslag eller sider. Evt,
bøger der kan anbefaldes at låne på biblioteket.. eller ligefrem købes
hvis det skulle komme så langt. :)

Fra : Ley

Dato : 31-07-06 22:16

www.powerpage.dk der står mange ting.. God læsning

Ley

Fra : Bongo

Dato : 31-07-06 22:19

> Jeg takker på forhånd og nejer dybt for gode forslag eller sider. Evt,
> bøger der kan anbefaldes at låne på biblioteket.. eller ligefrem købes
> hvis det skulle komme så langt. :)

Wikipedia er da én af mulighederne, nedenstående forklare meget kort om
begrebet manifold:

http://da.wikipedia.org/wiki/Manifold_%28motor%29

ellers så prøv at spørg her.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 22:24

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg efterhånden ved at være lidt små iretteret over der er så meget
> jeg læser, som jeg ja ganske enkelt ikke forstår. :) Biler har aldrig
> rigtigt været min allerstørste interesse - da jeg ikke har haft råd :).

Samme her

> Min nu da pengene endelig faldt til det begyndte jeg at snuse lidt i de
> forskellige fora og her på dk.fritid.bil, og det er enormt spændene
> læsning må jeg indrømme :)

Ja

> [...]
> Turbo, har efterhånden fundet lidt ud af hvordan den virker men har så
> hørt folk der taler om det er anderledes/svært at køre med turbo, hvordan

Det er lettere. Motoren får flere kræfter ved lavere omdrejninger og derfor
kan man ofte undgå at skifte så meget gear. Så hvis en overhaling skal
foregå lidt kvikt så behøver man ikke nødvendigvis at geare ned når der er
turbo på. Desuden plejer turbo at have en bedre brændstofsøkonomi end en
tilsvarede stor motor med samme ydelse.

> Kompressor, ??

Er lidt mere effektiv end turbo ved lave omdrejninger men ellers ikke den
store forskel. Den er dog ikke så populær som turbo fordi den sluger en del
ekstra kræfter og ofte har en noget begrænset levetid. Dette skyldes at den
har meget små tollerancer på de mekaniske dele for at kunne opbygge
ladetrykket.

> Bananmanifold.. amen, den er jeg helt på bar bund med, tænker ciquitta og
> bliver lækersulten hvad gang jeg læser ordet.

Det er bare et udstødning for alle 4 rør er LIGE lange. Derfor kan man se at
de har underlige snoninger for at få dem lige lange før de bliver samlet til
et enkelt rør. Det giver en bedre ydelse når udstødningen kommer
timings-mæssigt rigtigt så derfor skal alle rør helst være lige lange.

> Og sådan kunne jeg forsætte i evighedder, bla. interessere trådene hvor
> folk har problemer med deres biler herinde, og der kommer forskellige
> forslag til hvad det kunne være - mig meget.

Også her. Men nogle gange savner man også at få den endelige diagnose at
vide

> [...]
> slå nogle af disse ord op på og af den vej lære lidt om hvad pokker det er

Den bedste er godt nok på engelsk men den har til gengæld alt med omkring
bilen. Den hedder www.howstuffworks.com

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 01-08-06 05:40

> [...]
> samlet til et enkelt rør. Det giver en bedre ydelse når udstødningen
> kommer timings-mæssigt rigtigt så derfor skal alle rør helst være lige

Jég har nu altid lært, at det handlede om, at udlede gasserne
uden for mange krummelurer - dét med de lige lange rør har
jeg nu aldrig hørt før. Og Schmiedmann tager heler ikke hen-
syn til dét, ka' jeg se:
http://static.schmiedmann.dk/Danish/Nyhedsbrev/uge41_2004/523Iombygning5.jpg

Fra : Ulrich

Dato : 01-08-06 06:44

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden for mange krummelurer - dét med de lige lange rør har
> jeg nu aldrig hørt før. Og Schmiedmann tager heler ikke hen-

Det ligner de er parvis lige lange.

Jeg har hørt at rørene skal være lige lange,
for at de "bobler" af udstødningsgas der
kommer ikke støder sammen.

--
Hygge Ulrich

Fra : Brian

Dato : 01-08-06 09:40

> [...]

> uden for mange krummelurer - dét med de lige lange rør har
> jeg nu aldrig hørt før. Og Schmiedmann tager heler ikke hen-

Hvis det er en bananmanifold, så er den nok også lavet således:
http://auto.howstuffworks.com/question172.htm

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-06 14:47

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

Så ved Schmiedmann INTET om motortuning der er værd at tale om. Det med
bananmanifold giver ganske vist ikke så meget, men når det drejer sig om at
hente det sidste ud af en motor, så sætter man dette på. De formel 1 motorer
jeg har stået og kigget på havde det også.
Princippet har været kendt i mange år så det burde enhver der tuner biler
vide.

> Hvis det er en bananmanifold, så er den nok også lavet således:
> http://auto.howstuffworks.com/question172.htm

Jep det beskriver det meget godt med at de skal være lige lange for ikke at
få et tilbageskud i nabocylinderen ved forskellig længde.

--
Tom

Fra : Jonas R.

Dato : 01-08-06 17:16

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
SNIP
> [...]
> der er turbo på. Desuden plejer turbo at have en bedre brændstofsøkonomi
> end en tilsvarede stor motor med samme ydelse.

Tja det kommer jo an på hvilken turbo der er på. Det der er svært ved at
køre turbo, er at ramme det rigtige omdr. tal og ikke tabe det hele på
gulvet.
Kan godt være en turbo diesel let tager omdr., men er ikke altid det samme
med en benzin.

> [...]
> at den har meget små tollerancer på de mekaniske dele for at kunne opbygge

Og bare lige en tilføjelse er en turbo og en kompressor (supercharger) det
samme, begge dele benytter en turbine som trykker luften ind i bilen i
stedet for at suge.
Måden en turbo kan lave det tryk er ved at benytte udstødningsgassen til at
drive møllen hvor imod en konpressor benytter remtræk til at lave trykket.

/Jonas R.