Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>> Jeg vil ikke sige at jeg har haft behov for det - men jeg har gjort
>> det alligevel ;) 1.800 rpm svarer til 90 km/t i 5. gear, så jeg har
>> absolut ikke
>
> Hvordan er det nu det er... Din bil er en Golf TDI 110 HK som har
> standardmonteret 195/65-15 dæk. Bilen kører iflg. FDMs database 44,8
> km/t ved 1000 o/min.
>
> 44,8 * 1800/1000 = 80,64 km/t.
>
> Hvis jeg nu naivt antager at du på den tur havde monteret dine
> 215/40-16 sutter, så kommer jeg frem til følgende regnestykke:
>
> Rulleomkredsen på dine alubamser er 1763 mm. Originalmonteringen har
> 1937 mm. Forholdet mellem de to er 0,91.
>
> Dvs. den reelle fart ved 1800 o/min i din bil er: 80,64 * 0,91 = 73,4
> ("rigtige") km/t.
Jeg kan ikke sige dig imod - din udregning er formentlig rigtigt, men der er
alligevel noget der kikser et eller andet sted. Måske er det størrelsen på
originalmonteringen?
Mit speedometer viser for meget - det er meget normalt. Men hvis du har ret
i ovenstående, så er mit speedemeter temmelig meget foran. I dag viser det
4-5 km for meget ved 80 - det er 5-6%. Men gange din omregningsfaktor, så
skulle den med det du kalder original dækmontering vise 7 km mere for
meget - altså 12 km/t for meget ved 80 km/t. Det tror jeg ikke der er mange
biler der viser for meget :)
Jeg har - igen - haft min VAGCOM på bilen. Til orientering for dem der ikke
ved det er der et skjult stik i alle VAG-biler, i mit tilfælde til højre for
askebægeret, hvortil man kan tilslutte f.eks. en bærbar og med passende
software udlæse så mange data at man tror det er løgn. En af de ting der kan
aflæses er omdrejningstallet. Sammenholder jeg det omdrejningstal jeg
aflæser dagligt på omdrejningstælleren med det der kommer ud af datastikket
viser det sig at jeg ved den daglige aflæsning får 25 omdrejninger for lidt
aflæst over hele skalaen fra tomgang til 4.000 rpm.
Jeg har lige haft ringet til importøren af SMC - de siger dér at min
motormodel er godkendt med dæk i min størrelse (215/40x16) - og det burde jo
ikke være tilfældet, da dækstørrelser jf. en eller anden lov skal være inden
for plus minus 5% af original størrelse ...
> Måske du skulle overveje en kalibrering af GPSen?
GPS´er kan ikke kalibreres. De beror deres måling af hastigheden på
dopplereffekten, den samme effekt du udsættes for når en ambulance kører
forbi dig, blot bruges her oplysninger fra sattelitterne og lysets hastighed
i stedet for lydens ditto. Præcisionen er 0,18 km/t og udlæsningen er - i
mit tilfælde - med en decimal.
>> noget at være ked af. Så længe jeg ikke gør det for længe ad gangen
>> kommer jeg normalt ikke over 120 km/t ;)
>
> Nej det kan jeg godt forstå. 120 (GPS) km/t svarer jo til - lad mig
> se - ungefär 3000 o/min. Så lyder sådan en 8-ventilet traktormotor
> ikke godt længere
Jeg kører 135 km/t - ægte gps km/t :) - ved 3.000 omdrejninger. Hastigheden
er her aflæst på gps´en og omdrejningstallet på omdrejningstælleren.
Og motoren hører man slet ikke ved den hastighed ;)
>> 3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for 3.
>> gear på trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som
>> sagt, og 3 gange nogle hundrede meter ad gangen.
>
> Du snyder jo også med dine "slæbesutter"
Niks!
>> Jeg satser i øvrigt på at det er de tynde turboslanger der er ved at
>> blive for gamle og det passer da også med at fejlen har indtruffet
>> oftere og oftere det sidste år (60.000 km :)).
> Hvordan skulle det kunne give en kortslutning til +12V?
Skæbnens veje er uretfærdige - også ifølge nogle fora jeg har besøgt. Det
_er_ faktisk meget muligt at det er slangernes skyld.
--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på
www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne