|
| Hvæsen/hvislen fra Octavia 1.9 TDI Fra : Lars [6710] |
Dato : 28-07-06 22:51 |
|
Hej
Har netop fået min Octi 1.9 TDI (90HK) tilbage fra 100K service.
Køleren var utæt og er blevet skiftet foruden det normale service...
Nu her til aften, observerede jeg at motoren, under kraftig acceleration
fra jævn hastighed, i alle gear, laver en temmelig voldsom lyd som om
der "fiser" noget overtryk ud et eller andet sted. Det lyder nøjagtig
som om der var en der blæste med trykluft. ( kunne dog ikke høre det i
1. gear).
Det optræder ikke ved acceleration fra 0 - 100 men kun ved mellem
accelerationer 70 - 100 e.lign. hvor pedalen bliver lagt i bund.
Mislyden var der med garanti ikke tidligere.
Jeg kontakter selvfølgelig værkstedet på mandag, og kan så spilde lidt
mere tid der, men det ku' jo være at der var nogen her i gruppen der
havde oplevet noget lignende med en tilsvarende motor, og så var jeg da
meget interesseret i at høre om erfaringer
--
Mvh
Lars
| |
Ukendt (28-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-07-06 23:32 |
|
Temlig sikkert en turbo slange der ikke er sat rigtigt på igen
er der samme træk i bilen som før??????????????
"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
news:44ca86b0$0$14047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Har netop fået min Octi 1.9 TDI (90HK) tilbage fra 100K service.
> Køleren var utæt og er blevet skiftet foruden det normale service...
>
> Nu her til aften, observerede jeg at motoren, under kraftig acceleration
> fra jævn hastighed, i alle gear, laver en temmelig voldsom lyd som om der
> "fiser" noget overtryk ud et eller andet sted. Det lyder nøjagtig som om
> der var en der blæste med trykluft. ( kunne dog ikke høre det i 1. gear).
>
> Det optræder ikke ved acceleration fra 0 - 100 men kun ved mellem
> accelerationer 70 - 100 e.lign. hvor pedalen bliver lagt i bund.
> Mislyden var der med garanti ikke tidligere.
> Jeg kontakter selvfølgelig værkstedet på mandag, og kan så spilde lidt
> mere tid der, men det ku' jo være at der var nogen her i gruppen der havde
> oplevet noget lignende med en tilsvarende motor, og så var jeg da meget
> interesseret i at høre om erfaringer
> --
>
> Mvh
>
> Lars
| |
Peter Frost (28-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Frost |
Dato : 28-07-06 23:48 |
|
Ville det ikke kunne mærkes i manglende trakkraft ?
--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk
"anders" <xxx> skrev i en meddelelse
news:44ca9051$0$3460$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Temlig sikkert en turbo slange der ikke er sat rigtigt på igen
>
> er der samme træk i bilen som før??????????????
> "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
> news:44ca86b0$0$14047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Har netop fået min Octi 1.9 TDI (90HK) tilbage fra 100K service.
>> Køleren var utæt og er blevet skiftet foruden det normale service...
>>
>> Nu her til aften, observerede jeg at motoren, under kraftig acceleration
>> fra jævn hastighed, i alle gear, laver en temmelig voldsom lyd som om der
>> "fiser" noget overtryk ud et eller andet sted. Det lyder nøjagtig som om
>> der var en der blæste med trykluft. ( kunne dog ikke høre det i 1. gear).
>>
>> Det optræder ikke ved acceleration fra 0 - 100 men kun ved mellem
>> accelerationer 70 - 100 e.lign. hvor pedalen bliver lagt i bund.
>> Mislyden var der med garanti ikke tidligere.
>> Jeg kontakter selvfølgelig værkstedet på mandag, og kan så spilde lidt
>> mere tid der, men det ku' jo være at der var nogen her i gruppen der
>> havde oplevet noget lignende med en tilsvarende motor, og så var jeg da
>> meget interesseret i at høre om erfaringer
>> --
>>
>> Mvh
>>
>> Lars
>
>
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 06:50 |
|
anders skrev:
> Temlig sikkert en turbo slange der ikke er sat rigtigt på igen
>
> er der samme træk i bilen som før??????????????
Ja umidddelbart kan jeg ikke mærke nogen forskel...
Men jeg vil da lige kigge lidt efter slanger i motorrummet
Iøvrigt kan jeg også se at der tilsyneladende, ihvertfald når man bruger
oliepinden, er fyldt for meget olie på..
Kan det mon have noget med det at gøre, og er det ikke risikabelt ?
--
Mvh
Lars
| |
Hans Paulin \(6310\) (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-07-06 06:52 |
|
Lars [6710] skrev:
> Iøvrigt kan jeg også se at der tilsyneladende, ihvertfald når man
> bruger oliepinden, er fyldt for meget olie på..
Holder du et helt plant sted?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 07:55 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Lars [6710] skrev:
>
>> Iøvrigt kan jeg også se at der tilsyneladende, ihvertfald når man
>> bruger oliepinden, er fyldt for meget olie på..
>
> Holder du et helt plant sted?
Jeps...
Iøvrigt samme sted hvor jeg normalt checker olie, og oliestanden slutter
laaangt over maximum punktet.
Se her:
http://hoerlyck.dk/Bil/Olie.JPG
--
Mvh
Lars
| |
A Andersen (29-07-2006)
| Kommentar Fra : A Andersen |
Dato : 29-07-06 09:09 |
|
> Jeps...
> Iøvrigt samme sted hvor jeg normalt checker olie, og oliestanden slutter
> laaangt over maximum punktet.
>
> Se her:
> http://hoerlyck.dk/Bil/Olie.JPG
>
>
>
> --
>
> Mvh
>
> Lars
Havde du ikke haft bilen til 100K service... syns ikk ligefremt olien ser ny
ud.??
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 09:37 |
|
A Andersen skrev:
> Havde du ikke haft bilen til 100K service... syns ikk ligefremt olien ser ny
> ud.??
>
Nææh det har du da egentlig ret i, men jeg synes nu altid at olien på
mine diesel biler er blevet sort meget meget hurtigt efter service
--
Mvh
Lars
| |
Jørgen L. (30-07-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 30-07-06 00:31 |
|
> Havde du ikke haft bilen til 100K service... syns ikk ligefremt olien ser
> ny ud.??
Alle de diesel biler jeg har haft, har olien set sort ud kort efter at den
har været startet, så det kan man ikke lige se.
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12
| |
Kent Glerup (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 29-07-06 09:11 |
|
On Sat, 29 Jul 2006 08:55:28 +0200, "Lars [6710]"
<lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
>Jeps...
>Iøvrigt samme sted hvor jeg normalt checker olie, og oliestanden slutter
>laaangt over maximum punktet.
>
>Se her:
> http://hoerlyck.dk/Bil/Olie.JPG
Det der er ALT for meget!
Der skal ubetinget tappes af motoren.
/Kent Glerup
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 09:27 |
|
Kent Glerup skrev:
> Det der er ALT for meget!
> Der skal ubetinget tappes af motoren.
>
Ja
Det er også det jeg efterhånden er nået frem til....
Sjuskeri .. .Eller hva' ?
Træls er det...
--
Mvh
Lars
| |
Kent Nielsen (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 29-07-06 17:34 |
|
"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
news:44cb1bcb$0$13935$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
SNIP
> Sjuskeri .. .Eller hva' ?
Ja meget,
Hvilket værksted bruger du ?
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 21:07 |
|
Kent Nielsen skrev:
> "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
> news:44cb1bcb$0$13935$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> SNIP
>> Sjuskeri .. .Eller hva' ?
> Ja meget,
> Hvilket værksted bruger du ?
>
> --
> Mvh
> Kent Nielsen
>
>
Tjaaa den her gang en automester i Esbjerg.
Sidste service på bilen var hos et skoda værksted i Vejle, og de moslede
bagbremserne + nogle andre småting....
Så jeg ved sq snart ikke hvor man skal køre hen.
Det jeg ikke lige forstår, er at der skal 4,5 l olie på motoren, og det
er det jeg har betalt for, så enten har IKKE fået al den gamle olie ud,
hvilket måske kan forklare at den allerede er sort, eller også er det en
meget mindre mængde der skal fyldes på end det der står i
instruktionsbog og service plan (Og det sidste er nok ikke sandsynligt)
--
Mvh
Lars
| |
A Andersen (29-07-2006)
| Kommentar Fra : A Andersen |
Dato : 29-07-06 23:20 |
|
> Tjaaa den her gang en automester i Esbjerg.
>
> Sidste service på bilen var hos et skoda værksted i Vejle, og de moslede
> bagbremserne + nogle andre småting....
>
> Så jeg ved sq snart ikke hvor man skal køre hen.
>
> Det jeg ikke lige forstår, er at der skal 4,5 l olie på motoren, og det er
> det jeg har betalt for, så enten har IKKE fået al den gamle olie ud,
> hvilket måske kan forklare at den allerede er sort, eller også er det en
> meget mindre mængde der skal fyldes på end det der står i instruktionsbog
> og service plan (Og det sidste er nok ikke sandsynligt)
>
> --
>
> Mvh
>
> Lars
hvor mange km har du kørt siden service.??? Finder det ihvertfald lidt
mærkeligt at olien allerede er helt sort...
| |
Lars [6710] (30-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 30-07-06 06:28 |
|
A Andersen skrev:
> hvor mange km har du kørt siden service.??? Finder det ihvertfald lidt
> mærkeligt at olien allerede er helt sort...
>
ca 300 km
--
Mvh
Lars
| |
Martin Orvad (30-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Orvad |
Dato : 30-07-06 07:30 |
|
Lars [6710] wrote:
> A Andersen skrev:
>
>> hvor mange km har du kørt siden service.??? Finder det ihvertfald lidt
>> mærkeligt at olien allerede er helt sort...
>
> ca 300 km
>
>
Så vidt jeg ved, har returgassystemet meget at skulle have sagt i
forhold til at olien bliver sort hurtigt. Jeg oplever at olien er sort
allerede efter få hundrede kilometer, og ligeså gør andre jeg kender med
den type motor. Det er altså ganske normalt for VAG TDI.
De jeg kender til, som har fjernet EGR-ventilen, hævder at olien holder
sig klar betydeligt længere.
--
Martin Orvad
Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02
| |
Lars [6710] (30-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 30-07-06 07:40 |
|
Martin Orvad skrev:
> Så vidt jeg ved, har returgassystemet meget at skulle have sagt i
> forhold til at olien bliver sort hurtigt. Jeg oplever at olien er sort
> allerede efter få hundrede kilometer, og ligeså gør andre jeg kender med
> den type motor. Det er altså ganske normalt for VAG TDI.
>
> De jeg kender til, som har fjernet EGR-ventilen, hævder at olien holder
> sig klar betydeligt længere.
>
OK
Godt at vide
--
Mvh
Lars
| |
Lars [6710] (29-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 29-07-06 11:31 |
|
anders skrev:
> Temlig sikkert en turbo slange der ikke er sat rigtigt på igen
Lyden optræder faktisk, nu hvor jeg har testet lidt yderligere, ved
2.200 omdr/min i alle gear.
I går var det konen der førte automobilet, og så ved man jo ikke hvad
der sker
Hvor fannan sidder sådan nogen slanger, og hvordan tester man det mens
man kigger ?
Der skal jo bealstning på før lyden optræder
--
Mvh
Lars
| |
|
|