Vægt af påhængsvogn?
Fra : Raghede

Dato : 28-07-06 17:38

Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt 2000 kg,
efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man sørger for at
faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger 1800 kg i
gerningsøjeblikket.
Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500 kg,
last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser. Påhængsvognen:
Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700 kg.

mvh
Jørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-06 16:43

Raghede wrote:
> [...]
> kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser.
> Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700

Ja.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-06 16:43

Morten Fruergaard wrote:

> Ja.

Og kom ikke og sig, at det ikke var et hurtigt svar!
55 min FØR 1. indlæg blev skrevet!

Fra : Raghede

Dato : 28-07-06 20:31

meddelelse news:44ca309b$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> Og kom ikke og sig, at det ikke var et hurtigt svar!
> 55 min FØR 1. indlæg blev skrevet!

Tak for "ekstremt" hurtigt svar.
Og så lige et tillægsspørgsmål: Er dit dæknavn "Speedy Gonsales"?
Mvh
Jørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-06 20:54

Raghede wrote:
> Og så lige et tillægsspørgsmål: Er dit dæknavn "Speedy Gonsales"?

Kun hvis du spørger min kone...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-06 06:07

Morten Fruergaard skriver:

> Kun hvis du spørger min kone...

Muuuahhaaaah...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : A Andersen

Dato : 29-07-06 09:13

meddelelse news:44ca306d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Øhh nej... det fik jeg engang oplyst at policen.. man gik altid efter total
vægten og ikke den faktiske vægt på traileren... er det lavet om..??

Fik det oplyst for ca 2 år siden..

Jeg skulle køre en tom hestetraileren med min mondeo... og det måtte jeg
ikke selvom den var tom..
Det var en 2 tons trailer, og den vejede 800 kg tom.. mondeo måtte trække
1500 kg på krogen...

Andersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-07-06 09:32

A Andersen wrote:
> [...]

> jeg ikke selvom den var tom..
> Det var en 2 tons trailer, og den vejede 800 kg tom.. mondeo måtte

Det er rigtigt nok, men det gælder kun hvis du ikke har B/E kørekort.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-07-06 09:32

A Andersen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:44ca306d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> Øhh nej...

Øh jo.

Personen har E kørekort og må derfor (bl.a.) køre en personbil og alt det
den kan trække...
Personligt må jeg køre med min Patrol med en totalvægt på 3.025 kg. og en
trailer med en totalvægt OG faktisk vægt på 3.500 kg.
Efter min Jeep må jeg også trække en trailer men en totalvægt på 3.500 kg
MEN kun faktisk 3.075 kg.

Fra : Raghede

Dato : 29-07-06 11:20

> [...]
> trailer med en totalvægt OG faktisk vægt på 3.500 kg.
> Efter min Jeep må jeg også trække en trailer men en totalvægt på 3.500 kg

Idet Morten svarer "Ja" og Andersen svarer "Nej" har jeg søgt meget mere og
fandt følgende på Færdselsstyrelsens hjemmeside under Spørgsmål og svar:
Hvad må min bil trække?
På din bils registreringsattest kan der f.eks. stå "Maks. påhængskøretøj med
bremser 1200 kg". Det er så den maksimale faktiske vægt, som du må koble
efter bilen. Du må altså godt tilkoble en påhængsvogn, hvor den tilladte
totalvægt er 1500 kg, hvis du blot nøjes med at læsse den, så den faktiske
vægt bliver højst 1200 kg.
Så, tak til alle for bidrag.
Mvh
Jørn

Fra : Kim H.

Dato : 30-07-06 00:07

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-07-06 08:10

Kim H. wrote:
> [...]
> +50 kg. så må du ikke køre med påhængsvogne der er godkendt med en
> totalvægt der er over bilens vægt +50 Kg.

JO JO JO JO - også så lige en gang mere! JO.

Manden har trailerkørekort og må derfør køre med alt det bilen må trække...!

OG hvis man IKKE har trailerkort, så må man desuden gerne køre med en
trailer, som har en egenvægt på fx 1.000 kg og en totalvægt på 3.500 kg
efter en bil, som kun må trække 1.000 kg! - så længe bilen har en egenvægt
på min. 950 kg og ikke har en totalvægt på over 2.500 kg.