Aircon HJÆLP !
Fra : Kenneth

Dato : 25-07-06 18:07

Har lige fået fyldt køle middel på min aircon, men det virker ikke
alligevel, bilen er en Chrysler Vision.
Aircon kompressoren tænder slet ikke !
Der er ikke gået sikring !

Fik fra mekanikkeren at vide at der muligvis var et "tørfilter" der skulle
skiftes ?

Nogen der kender til det ?
Eller er der nogen af jer der kender til et firma der kan lave skidtet,
helst i Nordsjælland/ København....

Kenneth

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 18:12

Kenneth skrev:

> Fik fra mekanikkeren at vide at der muligvis var et "tørfilter" der
> skulle skiftes ?
>
> Nogen der kender til det ?

I min (Toyota) sidder der et "tørfilter" (?) til højre for speederen.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-06 18:38

> [...]
> skiftes ?
>
> Nogen der kender til det ?
> Eller er der nogen af jer der kender til et firma der kan lave skidtet,

Kan ikke se det skal have noget med tørfilteret at gøre med mindre det er så
utæt al gassen forsvinder ud af det.
Er det et Chrysler værksted der har kigget på det?

Niels

Fra : Kenneth

Dato : 25-07-06 18:53

Næ det var godt nok et Hyundai værksted, men de fylder aircon på, men laver
ikke rep på systemet.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-07-06 18:42

Kenneth wrote:
> Har lige fået fyldt køle middel på min aircon, men det virker ikke
> alligevel, bilen er en Chrysler Vision.
> Aircon kompressoren tænder slet ikke !
> Der er ikke gået sikring !

Har du målt, at der er strøm ved kompressoren?

Det er svært at sige hvad der kan være galt, men det kan bl.a. være
magnetkoblingen, som ikke virker...

Fra : Kenneth

Dato : 25-07-06 18:53

Det gør jeg fluks

Fra : Verner Johnsen

Dato : 25-07-06 19:23

On Tue, 25 Jul 2006 19:42:15 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Har du målt, at der er strøm ved kompressoren?
>
>Det er svært at sige hvad der kan være galt, men det kan bl.a. være
>magnetkoblingen, som ikke virker...

. . eller en defekt pressostat, eller bare en eller anden dårlig
forbindelse, som det var tilfældet med SAAB'en her lige før
sommerferien.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Kenneth

Dato : 25-07-06 19:57

Undskyld men hvad er en pressostat ?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-06 20:27

"Kenneth" <info@REMOVEegesby.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld men hvad er en pressostat ?

En trykmåler der bryder eller skaber en elektrisk forbindelse ved et bestemt
tryk.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 20:42

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Kenneth" <info@REMOVEegesby.dk> skrev i en meddelelse
>
> En trykmåler der bryder eller skaber en elektrisk forbindelse ved et
> bestemt tryk.

Som må sidde i alle biler med AC. Ellers ville kondensator og fordamper ryge
i luften når bilen tæsker derudaf med 5-6.000 RPM

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-06 20:53

> Som må sidde i alle biler med AC. Ellers ville kondensator og fordamper
> ryge i luften når bilen tæsker derudaf med 5-6.000 RPM

Om det ryger i luften hvis de svigter ved jeg nu ikke, på min kompressor
sidder en sikkerhedsventil, om det er normalt på alle ved jeg dog ikke.

Niels

Fra : Verner Johnsen

Dato : 26-07-06 09:46

On Tue, 25 Jul 2006 20:56:42 +0200, "Kenneth" <info@REMOVEegesby.dk>
wrote:

>Undskyld men hvad er en pressostat ?

Som Niels skriver, er det en kontakt, der slutter eller bryder
forbindelsen ved et bestemt tryk.
Jeg har ikke sat mig ind i, hvad den nøjagtige funktion er i
forbindelse med AC, men der skal komme signal fra pressostaten for at
kompressoren vil køre.

Min sitution var, at ferien nærmede sig, og der kom intet kold luft ud
af dyserne. Havde ikke tid / var for doven til selv at kigge på det,
så bilen blev sat ind til mekanikeren: "Fix it"

"Der skal ny pressostat på"

Jeg vil tro, at det er foregået nogenlunde sådan her:

AC virker ikke.
Check vædske. OK.
Kontroller magnetkobling. Trækker ikke.
Kontrollere signal fra pressostat. Intet signal.
Påtrykke signal ved magnetkobling. Magnet kobling virker
Konklution: Pressostat deffekt.
Lukke motorhjælm.
Bestille pressostat

På grund af smøl fra postvæsen/fragtmand gik der et par dage inden
pressostaten ankom, men det viste sig, at anlægget var kommet til at
virke uden at skifte pressostaten.

Så bare det at han havde rodet med det til at virke igen.
Det opdagede han bare ikke før jeg fortalte ham det
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V