Kan ikke dreje nøglen i tændingslåsen - ov~
Fra : mhn

Dato : 25-07-06 16:09

Hej Gruppe.

Er der nogen der har erfaringer med ovennævnte ?

Jeg ville gerne vide lidt mere inden jeg begynder at arrangere
transport til værksted (da bilens ratlås jo forhindrer mig i blot at
blive trukket derhen)

Det drejer sig om en Astra fra 1997

mvh
michael

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 25-07-06 16:27

"mhn" <baggenielsen@gmail.com> wrote in message
> [...]

>Jeg ville gerne vide lidt mere inden jeg begynder at arrangere
>transport til værksted (da bilens ratlås jo forhindrer mig i blot at

Har du prøvet at dreje lidt på rattet mens du drejer nøglen, selvom rattet
er i ratlås kan du altid dreje det ca 1 cm til en af siderne.

Jacob (BMW E46)

Fra : mhn

Dato : 25-07-06 16:57

Hej.

Tak for input - men

jeg kan godt dreje rattet en cm til hver side (har rokket med det mens jeg
prøvede at få drejet nøglen)

mvh
michael

Fra : Klaus G.

Dato : 25-07-06 16:29

> [...]
>
> Jeg ville gerne vide lidt mere inden jeg begynder at arrangere
> transport til værksted (da bilens ratlås jo forhindrer mig i blot at

Spørg den nærmeste polak om han ikke lige kan fixe det for dig :)

Er du sikker på det ikke er ratlåsen som klemmer? Har du prøvet med noget
smørrelse? Jeg ved ikke om alt kan bruges, men noget ruko låsespray burde
umildbart ikke ødelægge noget...tror jeg.

Hvad med nøglen? Det er ikke den som er defekt? Prøvet med andre?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : mhn

Dato : 25-07-06 16:58

Hej.

Tak for input (I er godt nok hurtige her i gruppen!!)

Ja jeg har smurt med 'alaska' låseolie - og prøvet med begge nøgler.

mvh
michael

Fra : BJ

Dato : 25-07-06 16:31

"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> Er der nogen der har erfaringer med ovennævnte ?

Ja, på min hedengangne Omega.

"Bundtappen" i selve låsen (ratlåsen) var knækket.

Løsning = tur med Falck til værksted = ny komplet lås.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : mhn

Dato : 25-07-06 17:03

> "Bundtappen" i selve låsen (ratlåsen) var knækket.
>
> Løsning = tur med Falck til værksted = ny komplet lås.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Hej BJ.

Øv - kan du huske prisniveauet ?? (for udskiftning af låsen)

mvh
michael

Fra : BJ

Dato : 25-07-06 17:00

"mhn" <mhnREMOVETHIS@mailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øv - kan du huske prisniveauet ?? (for udskiftning af låsen)

Nope, desværre, men det var vist ikke helt billigt (vel omkring 1.000 kr.).

Jeg fik monteret en brugt og fik så en nøgle mere at holde styr på...:(

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : TDN

Dato : 25-07-06 18:28

[...]

Min chefs Opel Zafira har lavet det nummer 2-3 gange hvor den måtte hentes
af Falck. Opel påstår det er en ophobning af lommeuld i bundstykket og
renser det hvorefter han kan køre et år igen

Mvh
Thomas

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 25-07-06 18:44

Kan en støvsuger i så fald ikke klare tricket :)

Fra : TDN

Dato : 25-07-06 18:56

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan en støvsuger i så fald ikke klare tricket :)

Aner det ikke, men mon ikke det skal skilles ad for at få det hele ud.
Det er vist en kendt skavank på Zafiraen.

Mvh
Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 19:18

Daniel W Johansen skrev:

> Kan en støvsuger i så fald ikke klare tricket :)

Trykluft - 8-10 bar!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 19:17

TDN skrev:

> Min chefs Opel Zafira har lavet det nummer 2-3 gange hvor den måtte
> hentes af Falck. Opel påstår det er en ophobning af lommeuld i
> bundstykket og renser det hvorefter han kan køre et år igen

Min Golf 3 har et lignende problem, men den ordner selv problemet.

En dag var jeg ude at køre, pludselig kommer der en fin lille røgsky
fra ratstammen - ikke særlig betryggende med henblik på at få kylet
airbag'en i hovedet lige pludselig.

Anyway, jeg kører til VW med det, og de siger det er et helt normalt fænomen
på de lidt ældre VW - en masse skidt der hober sig op, og til sidst brænder
af.

Om det er en røverhistorie fra VW eller ej, skal jeg ikke kunne sig. Men
fakta er at der kommer en lille røgsky, og alt virker stadig bagefter

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 19:21

Brian skrev:

> Men fakta er at der kommer en lille røgsky, og alt virker stadig
> bagefter

- og når *hele* bilen er fuld af l*rt kommer der en *stor* røgsky, og så...

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 19:27

Hans Paulin (6310) skrev:

> - og når *hele* bilen er fuld af l*rt kommer der en *stor* røgsky, og
> så...

Spontan selvforbrænding i en bil... er der mon et afsnit om det i
forsikringspapirerne, eller går det under fore majeure ?

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 19:34

Brian skrev:

> Spontan selvforbrænding i en bil... er der mon et afsnit om det i
> forsikringspapirerne, eller går det under fore majeure ?

Der må være en hel del franske "rumskibe" der tidligere har dannet præcedens

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 20:45

Hans Paulin (6310) skrev:

> Der må være en hel del franske "rumskibe" der tidligere har dannet
> præcedens

De franske fakler var vist byggesjusk fremfor force majeure

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 22:10

Hej
Det er nok skidt der er i låsen men ikke i bundstykket men i de små glidetappe der
retter sig ind efter nøglen, så mit råd er at give det en gang lådeolie igen selv
og der nog aldrig skulle have været noget deri, lad det side til imorgen og kom
lidt mere i mens du banker blidt på låsen huor du kommer nøglen i og derefter
sætter du nøglen langsomt i og drejer mens du er begyndt at lave små hårde ryk i
rattet, og der der muligt at den slipper i gliderne denne ene gang så du kan få
låsen op for at køre på værksted.
Gliderne har en tendens til at irre og samle skidt hvis man har en fugtig nøgle og
så evt. småskidt der sætter sig på nøglen som så aflejer sig i låsen, og derfor
slipper gliderne ikke helt 100% og der kan sagtens kun være en enkelt det kan være
galt med, men som sagt er det nok.
Held og lykke, alternativet ville være at pille skjoldet omkring rattet af og
fjerne de 2 skruer der holder ratlåsen og så lade den hænge og dingle ned til
værkstedet, skruerne er knækket for at forhindre tyveri og andet. men du kan få
dem ud ved evt. at bruge en lang kørner / dorn og så stille og roligt slå dem ud i
gevindretninge.

Mvh. Dan

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.197.113.188)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 23:05

Brian skrev:

> De franske fakler var vist byggesjusk fremfor force majeure

Arh - ka dét nu osse passe!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd