Elendig hastighedsskiltning på E20
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 09:52

I går var den helt gal, i dag var den bare elendig.

Lidt vest for afkørsel 66 på E20 mangler et stykke af autoværnet.
Det betyder at der er blevet nedsat hastighed til 90km/t på en
strækning af ca. 500m. Fair nok at man mener 130km/t er for meget når
autoværnet har et hul på måske 30-40 m - men på E45 lige efter
sammenfletningen ved Kolding er grænsen stadig 110km/t selvom der er
ligeså store huller i autoværnet. Her har man istedet opsat
advarselsskilte om at autoværnet mangler.

Men, selve skiltningen... En hastighedsnedsættelse på 40km/t
(130->90) er vist ikke helt efter bogen. Længere fremme, ved
sammenfletningen, er skiltningen f.eks. (130->) 110->90->70...

Og nå ja, i går aftes var ophæve-skiltene forsvundet så der reelt
var skiltet 90km/t fra afkørsel 66 til afkørsel 74 (Esbjerg Lufthavn)
hvorefter der må køres 110km/t :(

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 10:00

Henrik Stidsen skrev:

> Og nå ja, i går aftes var ophæve-skiltene forsvundet så der reelt
> var skiltet 90km/t fra afkørsel 66 til afkørsel 74 (Esbjerg Lufthavn)
> hvorefter der må køres 110km/t :(

Det sidste er desværre ikke usædvanlig.

Har været ude for at der i praksis var skiltet med 50 km/t fra et
vejarbejde nord for Haderslev tillige før grænsen.

Det er det her med at vælge de små grå i den rigtige ende af kroppen når
man opstiller den slags.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-07-06 10:12

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

øhh - ikke forstået.

Skiltningen vil være gældende frem til næste sidevej - på en motorvej må det
være næste tilkørsel, så medmindre der har stået 90 km/t skilte hele vejen,
vil der være normal hastighedsbegrænsning efter til/afkørsel nr. 67.

Hvis ikke der har været skilte, vil dem der kører på der, jo ikke vide noget
om begrænsningen.

mvh
Bendt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 10:51

Bendt Rasmussen skrev:

> [...]
> være næste tilkørsel, så medmindre der har stået 90 km/t skilte hele vejen,
> vil der være normal hastighedsbegrænsning efter til/afkørsel nr. 67.

En motorvej har ingen sideveje...

En til/frakørsel ændrer ikke på den tilladte hastighed ligesom en
sidevej på en normal vej heller ikke gør det. Grunden til man skilter
efter hver tilkørsel (eller sideveje på ikke-motorveje) er at dem der
kommer ned af tilkørslen skal oplyses om at der ikke er standard
hastighedsgrænse på den vej de nu kommer ned på. Når du passerer
motorvejsskiltet (det grønne i starten af tilkørslen) er
hastighedsgrænsen 130 *indtil* du møder et skilt der siger noget
andet - dvs hvis du kører ned på en 110 strækning vil du de første
1-200m på motorvejen (indtil du møder skiltet med 110) måtte køre
130 og dem der var på vejen i forvejen må kun køre 110. Reelt kunne
man nøjes med at sætte 110km/t skilte der hvor strækningen starter
og så lige efter motorvejsskiltet på alle tilkørsler på
strækningen.

Hastighedsgrænsen ændres i to tilfælde: skiltning eller at vejen
afsluttes. Hvis vejen afsluttes (f.eks. i et kryds) eller hvis du
drejer fra gælder standard hastighedsgrænsen for den nye vej indtil
du møder skilte der angiver noget andet.

> Hvis ikke der har været skilte, vil dem der kører på der, jo ikke vide noget
> om begrænsningen.

Og den vil heller ikke gælde for dem - det er derfor man har 110km/t
skilte efter hver eneste tilkørsel på de strækninger hvor grænsen
er 110. Der var faktisk et sted hvor man havde fået sat skiltene
forkert op så dem der kørte ned af en given tilkørsel ikke så et
110 skilt før de havde kørt et langt stykke - en fartkontrol på den
strækning endte med tilbagebetaling af bøder og ændring af
skiltningen.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-07-06 11:33

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> drejer fra gælder standard hastighedsgrænsen for den nye vej indtil
> du møder skilte der angiver noget andet.

Det vil jo så også betyde, at en lokal hastighedsbegræsning skal skiltes
igen, da dem der kommer fra sidevejen, ellers ikke vil kende til den.

> [...]
> 110 skilt før de havde kørt et langt stykke - en fartkontrol på den
> strækning endte med tilbagebetaling af bøder og ændring af

hvis der ikke var skiltet med 90 km/t hele vejen, hvordan skal dem der
kommer af tilkørslerne så vide, at der er skiltet en nedsat hastighed ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 14:36

Bendt Rasmussen skrev:
> hvis der ikke var skiltet med 90 km/t hele vejen, hvordan skal dem der
> kommer af tilkørslerne så vide, at der er skiltet en nedsat hastighed ?

Det ville de jo få at vide på tilkørslen, lige efter motorvejsskiltet.

Forskellen ville blot blive at tilkørslen også ville blive belagt med
hastighedsgrænsen.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-07-06 04:58

> Det ville de jo få at vide på tilkørslen, lige efter motorvejsskiltet.
>
> Forskellen ville blot blive at tilkørslen også ville blive belagt med
> hastighedsgrænsen.

Der bliver refereret til en konkret sag, hvor det hævdes, at der var skiltet
forkert.

Henrik Stidsen skrev "Og nå ja, i går aftes var ophæve-skiltene forsvundet
så der reelt
var skiltet 90km/t fra afkørsel 66 til afkørsel 74 (Esbjerg Lufthavn)
hvorefter der må køres 110km/t :("

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan dem der kom ind på motorvejen ved
tilkørslerne 66 til 74 blev orienteret om den lokale hastighedsnedsættelse.

mvh
Bendt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-06 11:33

Bendt Rasmussen brought next idea :
> [...]

> tilkørslerne 66 til 74 blev orienteret om den lokale hastighedsnedsættelse.

Det gjorde de ikke og af den grund galdt den heller ikke for dem.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-07-06 17:13

Bendt Rasmussen skrev:
> [...]
> tilkørslerne 66 til 74 blev orienteret om den lokale hastighedsnedsættelse.

Det vilde jo netop ikke ved det de ikke har været gennem vejarbejdet.
Men for dem der kom gennem vejarbejdet vil hastighedsgrænsen gælde
indtil andet skiltes, uanset hvad dem i tilkørslerne bliver fortalt.

Det er det samme med tilkørsel i en 110 zone. I tilkørslen og frem til
første 110 skilt gælder der 130 for dem der kommer ind på motorvejen,
mens der gælder 110 for dem der er på motorvejen. Og står 110 skiltet
ikke umiddelbart efter tilkørslen kan der godt komme "sjove" situationer.

Men det jeg kommenterede ud fra var det med at flytte 110 skiltet til
begyndelsen af tilkørslen, lige efter motorvejsskiltet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 10:55

Finn Guldmann skrev:

> Det sidste er desværre ikke usædvanlig.

Nej det var faktisk det samme i østgående retning om morgenen, her
var det vist fordi skiltene enten var væltet eller fordi de ikke havde
sat dem op endnu (der holdt et par gul-blinke-biler så jeg tror de var
igang). Her var "skaden" dog ikke så stor da det kun var aktuelt frem
til afkørsel 64 ved sammenfletningerne hvor der skiltes ned til 70
(iøvrigt et perfekt sted til fartkontrol hvis man skal fange
mange...).

> Har været ude for at der i praksis var skiltet med 50 km/t fra et
> vejarbejde nord for Haderslev tillige før grænsen.

Trist...

> Det er det her med at vælge de små grå i den rigtige ende af kroppen når
> man opstiller den slags.

Ja og så at opstille skiltene ordentligt når man gør det - et
væltet skilt er ikke så smart, slet ikke på motorvejen!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 12:20

Bendt Rasmussen skrev:

> Det vil jo så også betyde, at en lokal hastighedsbegræsning skal skiltes
> igen, da dem der kommer fra sidevejen, ellers ikke vil kende til den.

Ja, det er derfor man gør det. Læg mærke til at der altid er skilt
efter sideveje, rundkørsler, kryds osv hvor der kan komme nye
billister ind på vejen. Ellers gælder den lokale hastighedsgrænse
simpelthen ikke for de billister.

> hvis der ikke var skiltet med 90 km/t hele vejen, hvordan skal dem der
> kommer af tilkørslerne så vide, at der er skiltet en nedsat hastighed ?

Det kan de heller ikke vide og den vil derfor heller ikke gælde for
dem. Det følger jo netop af den sag hvor der var skiltet forkert på
en motorvej. Med andre ord, er der skiltet forkert risikerer vi
differencierede hastighedsgrænser alt efter hvornår man er kørt ind
på en given vej - og det er ikke særlig smart.