aircon. og økonomi
Fra : TL

Dato : 25-07-06 09:42

Er så heldig i denne varme sommertid at have et almindeligt manuelt
airconditionanlæg i vognen (Nissan fra 96'). Men jeg har spekuleret på,
hvordan det egentlig virker.

Forstået på den måde - når det er tændt, bruger det så den samme mængde
energi (benzin), uanset hvad ude-temperaturen er og uanset om jeg kører med
stor eller lille hastighed på kabineblæseren?

Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-07-06 10:07

On Tue, 25 Jul 2006 10:42:29 +0200, "TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk>
wrote:

> [...]
>energi (benzin), uanset hvad ude-temperaturen er og uanset om jeg kører med
>stor eller lille hastighed på kabineblæseren?

Ja det tror jeg bestemt. Det der primært sluger energi er
kompressoren, der kobles til en drivrem når du trykker på ac knappen -
og den kan ikke varieres i effekt. Nogen automatiske anlæg
slukker/tænder muligvis for den efter behov, men her i varmen er der
brug for at den kører hele tiden.

Hastigheden på kabineblæseren har ikke nogen virkning i forhold til
kølekompressoren, men blæseren bruger jo mere strøm desto hurtigere
den kører.

Jeg kører med aircon slået til året rundt - og det er marginalt hvad
det betyder af ekstraforbrug - i det mindste for mig hvor en stor del
af kørslen foregår på landevej/motorvej. Og den merpris det har
opvejes mange gange af at man ikke behøver sidde og koge i bilen eller
blive blæst ud med åbne vinduer på motorvejen.

** Lars

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 25-07-06 11:29

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message
> [...]
> opvejes mange gange af at man ikke behøver sidde og koge i bilen eller
> blive blæst ud med åbne vinduer på motorvejen.

En større test viste et merforbrug på ca 2% når man kørte med aircon aktivt

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-07-06 11:44

On Tue, 25 Jul 2006 12:29:13 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>En større test viste et merforbrug på ca 2% når man kørte med aircon aktivt

Yes - nok knap regisrerbart i praksis....

** Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-06 13:45

In article <44c5f279$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> , men blæseren bruger jo mere strøm desto hurtigere

> En større test viste et merforbrug på ca 2% når man kørte med aircon aktivt

Fuck noget lort... det har jeg slet ikke råd til... jeg må hellere
skynde mig at slukke mit Klima.

PS: Hvorfor går mange så højt op i de marginaler?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Orvad

Dato : 28-07-06 20:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fuck noget lort... det har jeg slet ikke råd til... jeg må hellere
> skynde mig at slukke mit Klima.
>
> PS: Hvorfor går mange så højt op i de marginaler?

Det er vel lidt ligesom når der er kø hos Jet på den ene side af vejen,
når diesel koster 8,67 kr., mens Q8 på den anden side af vejen er helt
tom (for kunder) når de på samme tidspunkt tager 8,82 kr.

Jeg ville dælme ikke holde i kø ret længe for at spare de 15 øre pr. liter.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-06 22:55

In article <44ca62ec$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>,
Martin Orvad <martin.orvad@email.invalid> wrote:

> [...]
> tom (for kunder) når de på samme tidspunkt tager 8,82 kr.
>
> Jeg ville dælme ikke holde i kø ret længe for at spare de 15 øre pr. liter.

Enig.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-07-06 11:30

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> og den kan ikke varieres i effekt. Nogen automatiske anlæg
> slukker/tænder muligvis for den efter behov, men her i varmen er der

Når kompressoren kobles ind får motoren mere at trække på og dermed bruger
den mere benzin. Om det så er mærkbart eller ej er der mane meninger om. Jeg
vil tro det er lidt det samme som med elbagruden.

Kompressoren kobles til og fra efter behov. Min har endda variabel effekt.

> Hastigheden på kabineblæseren har ikke nogen virkning i forhold til
> kølekompressoren, men blæseren bruger jo mere strøm desto hurtigere
> den kører.

Hvilket så gør generatoren tungere at trække rundt. Som så igen kræver mere
brændstof. Men det er dog næppe målbart.

Sådan gør jeg også.

MVH Niels

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-07-06 11:47

On Tue, 25 Jul 2006 12:29:51 +0200, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Når kompressoren kobles ind får motoren mere at trække på og dermed bruger
>den mere benzin.

Ja naturligvis - det er klart.

>Kompressoren kobles til og fra efter behov. Min har endda variabel effekt.

Okay. Hvad bil er det i - altså den variable effekt? Jeg troede
faktisk at de allesammen var on/off og den så regulerede ved at blande
mere eller mindre varm luft i luftstrømmen der blæses ind i bilen.

Ved temperaturer som for eksempel i dag over 25 grader og sol - og en
ønsket temperatur på 21 grader i kabinen skal man dog nok ikke regne
med at kompressoren er koblet særlig meget fra.

** Lars

Fra : Fam. Olsen

Dato : 26-07-06 08:45

> Okay. Hvad bil er det i - altså den variable effekt? Jeg troede
> faktisk at de allesammen var on/off og den så regulerede ved at blande
> mere eller mindre varm luft i luftstrømmen der blæses ind i bilen.

Det er en Alfa Romeo. Kompressoren er en Nippodenso.

Jeg var heller ikke klar over at der fandtes variable kompressorer indtil
for nylig hvor jeg kiggede lidt i rep.manualen forud for det sevice jeg skal
lave på anlægget.

Mit anlæg blander også kold og varm luft, samt at regulere op og ned for
blæserhastigheden.

> Ved temperaturer som for eksempel i dag over 25 grader og sol - og en
> ønsket temperatur på 21 grader i kabinen skal man dog nok ikke regne
> med at kompressoren er koblet særlig meget fra.

Mit kobler nu til og fra hele tiden pt. Men det skyldes vist nok mangel på
kølemiddel. Forleden dag målte jeg temperaturen i luftdysen til 20 grader
med anlægget kørende på fuld skrue. Så jeg må hellere se at komme afsted og
få det serviceret i dag.

MVH Niels

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-07-06 12:14

Fam. Olsen wrote:
> [...]
> den mere benzin. Om det så er mærkbart eller ej er der mane meninger om. Jeg
> vil tro det er lidt det samme som med elbagruden.

På min (Nissan Primera fra 96, 2.0L motor) kan jeg mærke forskel når
kompressoren starter og stopper. Specielt ved lige stræk på motorvej
hvor foden holdes på samme sted, så kan man mærke på bilen når
kompressoren starter (hastigheden falder lidt) og når den stopper igen
(hastighed stiger lidt). I denne varme gør den det ikke, men tidl. på
året hvor det var koldere stod varme-vælgeren i midten og A/C var tændt,
der var det tydeligt at mærke.

Tror at merforbruget også afhænger lidt af bil og alder... De gange hvor
A/C ikke har været tændt syntes jeg at bilen har kørt mellem 0.5 og 1 km
ekstra pr. liter benzin (kører normalt mellem 11 og 11.5km/l med A/C
tændt). Men nu kører jeg med den tændt hele tiden.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 12:17

> På min (Nissan Primera fra 96, 2.0L motor) kan jeg mærke forskel når
> kompressoren starter og stopper.

Jeg kan mærke en kæmpe forskel på når mit klima er slået til /fra, den er jo
nærmest sløv med klima på, og frisk og frejdi uden klima tændt...

Det er en V6 med 150hk og aut.

Mvh
Morten

Fra : H.Jørgensen

Dato : 25-07-06 15:24

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan mærke en kæmpe forskel på når mit klima er slået til /fra, den er
> jo nærmest sløv med klima på, og frisk og frejdi uden klima tændt...

> [...]

Det kan skyldes at der er for meget køle middel på anlægget.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 08:51

> Det kan skyldes at der er for meget køle middel på anlægget.

Ja det har jeg hørt et sted, skal ha den ned til mekkers udstyr og ha det
checket en af dagene..

Mvh
Morten

Fra : MacX

Dato : 25-07-06 15:52

> På min (Nissan Primera fra 96, 2.0L motor) kan jeg mærke forskel når
> kompressoren starter og stopper.

Kunne også mærke det på min gamle række 6 med 240hk... Der var kun 500g
på, i steddet for de opgivne 750g.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-07-06 18:01

MacX wrote:

> Kunne også mærke det på min gamle række 6 med 240hk... Der var kun 500g
> på, i steddet for de opgivne 750g.

Well, når man tænker over det er det jo klart at man skal mærke det når
kompressoren starter og stopper... det er jo en rimelig belastning af
motoren man kobler ind. I daglig kørsel hvor man ikke holder konstant
hastighed vil man nok heller ikke lægge så meget mærke til det, det gør
jeg hvert fald ikke. Det er kun på motorvej eller lange landeveje hvor
speederen ikke skal bevæges (men blot holdes på samme sted), at jeg kan
mærke det på bilen.

Det var også sådan da jeg lige fik den tilbage fra A/C service hvor der
blev fyldt kølemiddel på. Før service kørte kompressoren slet ikke (pga.
for lidt kølemiddel).

Uanset hvad, så er det sgu rart at have i disse uger hvor temp ligger på
det niveau.

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 19:21

Thomas Rasmussen laid this down on his screen :
> Uanset hvad, så er det sgu rart at have i disse uger hvor temp ligger på det
> niveau.

Og samtidig er det ekstra surt når AC er defekt og mekanikeren på
ferie... :(

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 19:29

Henrik Stidsen skrev:

> Og samtidig er det ekstra surt når AC er defekt og mekanikeren på
> ferie... :(

Find en anden mekaniker, der er da nok af dem.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 20:12

Brian formulated the question :

> Find en anden mekaniker, der er da nok af dem.

Havde jeg gjort for længst hvis ikke det var en reklamationssag - så
jeg er ret bundet til dem, til gengæld koster det mig ikke noget. (det
er så ikke hvad man kan sige om dem, de startede med at bruge 3 dage på
at skifte hele AC anlægget, det holdt 20km, nu skal de så prøve
igen...)

Fra : Fam. Olsen

Dato : 26-07-06 08:49

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> foden holdes på samme sted, så kan man mærke på bilen når kompressoren
> starter (hastigheden falder lidt) og når den stopper igen (hastighed

Sådan er det også med min (AR 146 1,6TS). Kompressoren bliver dog koblet fra
af motorstyringen, når der gives fuld gas ved motorbelastning samt når
motoren kommer over ca. 6000 RPM.

MVH Niels

Fra : Leo_Jensen

Dato : 25-07-06 12:41

Lars Knudsen skrev:

> Yes - nok knap regisrerbart i praksis....

Aircon bruger vel i store træk samme effekt i store og små biler og
ved høj og lav hastighed, så ved store biler kørt hurtigt er
merforbruget nok minimalt. Jeg har set målinger, der siger +20%
forbrug i bykørsel i småbiler. Det lyder umiddelbart som vældig
meget, men 20% af 'ikke ret meget' er jo temmelig lidt. Undersøgelsen
afbefalede i øvrigt at rulle vinduerne ned ved bykørsel og ved start
i en opvarmet bil (uanset om det var by eller motorvej), det var mere
økonomisk end at lade A/C klare det.

Klima i min Jaguar har jeg (så vidt jeg har fattet) slet ikke
muligheden for at slukke for. Hvis jeg sætter blæseren på 0 kommer
der dog ingen luft ind i kabinen (heller ikke fra fartvind), så måske
den er 'off' i den indstilling. Jeg mærker intet til at kompressoren
slår til og fra, men forbruget er nok også i bagatelafdelingen i
forhold til hvad der bruges til fremdrift...

Leo

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-07-06 13:17

Leo_Jensen wrote:

> [...]
> afbefalede i øvrigt at rulle vinduerne ned ved bykørsel og ved start
> i en opvarmet bil (uanset om det var by eller motorvej), det var mere

Ja det er jo klart at A/C ikke tager 20% kraft på alle biler... Så i en
bette bil med 1.0 motor vil den nok mærkes som værende voldsom sulten,
mens man ikke vil registrere det i en bil med meget større motor (2.0 og
derover). Mindes at have hørt/læst at en A/C typisk tager omkring 10hk
under normale forhold... så i en bil med fx. kun 54hk er det mange, mens
det er ubetydeligt i en med 200hk.

Ang. nedrulning af vinduer ved meget varm bil, så giver det selvfølgelig
noget da det er den hurtigste måde at få smidt den meget varme luft ud
på. I denne tid ruller jeg alle 4 vinduer ned og kører vel et par
minutter med dette samtidig med at blæser og A/C kører på fuld hammer...
når jeg kan mærke at luften i dyserne bliver køligere end omkring
liggende luft, så bliver vinduerne lukket igen. Men ved langsom kørsel
(kø eller lign) så virker det som om at motoren ikke kører hurtigt nok
til at A/C'en kan køle ordentligt (tomgang på 700RPM) derfor giver det
her også noget at rulle vinduerne ned (hvis omkringliggende luft er
koldere end det i kabinen ;)

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 19:32

> [...]
> derover). Mindes at have hørt/læst at en A/C typisk tager omkring 10hk
> under normale forhold... så i en bil med fx. kun 54hk er det mange, mens

Man kan heller ikke mærke AC nævneværdigt i en 1.0. Fruens yaris 1.0 har AC
og den stjæler forholdmæssigt lige så meget/lidt som i andre biler. AC er
bare ikke så kraftig som i større biler.

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-07-06 21:24

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> når jeg kan mærke at luften i dyserne bliver køligere end omkring
> liggende luft, så bliver vinduerne lukket igen.

Det bør vist ikke vare et par minutter. Et halvt minuts tid burde vel
være nok.

Mvh
Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 19:19

Leo_Jensen brought next idea :
> Undersøgelsen
> afbefalede i øvrigt at rulle vinduerne ned ved bykørsel og ved start
> i en opvarmet bil (uanset om det var by eller motorvej), det var mere
> økonomisk end at lade A/C klare det.

Det lyder fornuftigt, selv i byen er der masser af fartvind til at få
blæst kabinen grundigt igennem i løbet af 5-10 min.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-07-06 16:52

Hej

TL wrote:
> Forstået på den måde - når det er tændt, bruger det så den samme mængde
> energi (benzin), uanset hvad ude-temperaturen er og uanset om jeg kører med
> stor eller lille hastighed på kabineblæseren?

Du kan læse lidt her. Om ikke andet kan du se lidt tabeller med tallene i.

http://www.autobild.de/pflege/autopflege/artikel.php?artikel_id=11773