Toyota corolla vs.. Toyota corolla
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-07-06 17:53

Som tiden går, nu har jeg været ude og prøve en masse corolla'er og
havde egenligt bestemt mig for jeg ville køre ud og bestille denne her i
dag.

http://www.toyota-aalborg.dk/aalborg/brugtebiler/bil.asp?ID=294001598#

Den er utrolig velholdt, har ikke skyggen af rust, undervogns behandlet
på et eller andet tidspunkt :). Til jer der ikke gider klikke på linket
så er det en corolla 3 dørs 1998'er, 1.3'er som har gået 77000km, og min
pris er 75000 inkl syn, klargøring og fjerbetjening til central låsen.
Og så er det monte carlo modellen som std har sports sæder, sort
intererør, alufælge osv. Alle service er lavet på aut. toyota corolla
med stempler i bogen.

Men her til morgen opdagede jeg så denne annonce
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=981900&page=1

Som jeg så har været ude og køre i dag og igen til jer der ikke gider
klikke på linket.
Så er det en 2000 corolla, som har gået 150.000km, Service er lavet hos
en lokal mekaniker og hos toyota forhandler, der er nogle stempler der i
men der hvor den er lavet hos en lokal mangler de. Ved 150.000km fik
bilen skiftet bremser og sat 4 sprit nye dæk på. Bilen har en anden
motor som er en andelse kraftigere men tilgengæld har et væsenligt bedre
optræk og for mit vedkommende føles den bedre at køre i, synes koblingen
og gearskifte er lidt mere fast i det(som ved en ny bil) end de andre
årgange af corollaerne jeg har prøvet. Der ud over er der køre computer
som ja tænder mig lidt :). Og så har den skivebremser bagpå, selv om jeg
dog ikke synes at mærke nogen forskel fra tromle til skive mht.
nedbremsning. undervognsbehandlet i 2006, Og så er det en 5 dørs.
Og ja, hellere ingen rust overhovedet.

Ud over de nævnte ting er de mere eller mindre ens, med elspejle,
elruder, abs, airbags osv osv. Begge leveres også nysynet

Umiddelbart synes jeg alting peger på den fra 2000, men suk hvis det
blot var så simpelthen. Modsat den fra 1998 som er perfekt i lakken og
rigtig pæn, så er det stik mod med den fra 2000. Det er en ældre herre
der har haft den, og han har ikke været skide god til at parkere, så der
er 2 mindre buler + der er repereret en del afskrabninger fra maling
hist og her, og det er desværre tydeligt da den maling de brugte til at
lave den med er lysere end org malingen. Bulerne er ret små, så tror
ikke det er svært/dyrt at få dem rettet ud igen. Problemet er der imod
lakken, der er så mange små ridser, mindre afskrabninger osv at der
enten skal en rigtig god autolakere til, ellers så skal bilen lakeres
fuldstændig om for at blive rigtig pæn igen. Og han vil give mig 3000kr
rabat til at lave maler arbejde for.

Så jeg er bare i tvivl som aldrig før, nogen der har et godt bud på hvad
det vil koste at få den lakkeret helt om, hvor man køre bilen ind til
ham og han selv sliber den ned og pakker den ind osv. Prisen afhænger
selvfølgelig af farven kan jeg tænke mig til, men hvis man gik ud fra
alm blank sort, eller blot alm. sølvgrå, hvad kunne det så tænkes prisen
ville snige sig op på?

---------------

Hvad pokker ville i gøre. Den grønne er grim i lakken, og har gået lidt
længere, til gengæld er der kørecomputer, bedre motor, bedre bremser osv.

Hvor i mod den sølvgrå kun har gået 77000, er 100% velholdt og pæn i
lakken, 6 måneders garanti, men så er der til gengæld motoren.

Jeg er SÅ meget i tvivl, så i må rigtig gerne hjælpe mig.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 18:07

Daniel W Johansen skrev:

> Og han vil give mig 3000kr rabat til at lave maler arbejde for.

Dét beløb kommer du ikke langt for hos en maler!

> [...]
> lakken, 6 måneders garanti, men så er der til gengæld motoren.
>
> Jeg er SÅ meget i tvivl, så i må rigtig gerne hjælpe mig.

Vent lidt og kig efter en 3. - lad være med at købe noget du ikke har 100%
lyst til!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 18:26

> Dét beløb kommer du ikke langt for hos en maler!

> Vent lidt og kig efter en 3. - lad være med at købe noget du ikke har 100%
> lyst til!

Er også mit råd. Det belønner sig bagefter at få lige den bil man ønsker sig
i stedet for at gå ind til noget som ikke har det rigtig godt med.
De 3.000 er latterlige i sammenhæng med en omlakering, der koster 7 gange så
meget

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 24-07-06 18:09

Daniel W Johansen skrev:

> Jeg er SÅ meget i tvivl, så i må rigtig gerne hjælpe mig.

Af de to, ville jeg uden at blinke vælge den grønne fra 2000, hvis den
ellers er velholdt i kabinen og ikke viser andre tegn på misbrug, end
parkeringsskader.

Det er der 2 grunde til: Du synes den kører bedre og finder dig bedre tilpas
i den, hvilket trods alt er lidt vigtigt. Derudover synes jeg simpelthen at
den første omgang af den model Corolla, er ubeskrivelig grim med de små
fimsede forlygter.

Du kan evt. låne bilen igen, og køre forbi en autolakker og få ham til at
give et skriftligt tilbud på at udbedre skaderne. Det tager du så med
tilbage til forhandleren, og får slået et ekstra hak af prisen

/Brian

Fra : H.Jørgensen

Dato : 24-07-06 18:16

Minus ved 2000 modellen er som du skriver skivebremser bag.
Det er der kun problemer med, så det er ikke det du skal vælge bil ud efter.
Så heller tromler.

Henrik (Toyota mekaniker)

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-07-06 18:33

Okey, kan du uddybe det?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-07-06 19:09

Daniel W Johansen wrote:
> Okey, kan du uddybe det?

Hvis ikke du er overordentlig påpasselig og motionere dem rigeligt
(typisk med håndbremsen) så ruster skiverne ad H..... til.

Har selv en bil med skivebremser bagpå, og damn der skal arbejdes hver
dag for at holde dem rimelig rustfrie... nu var de ikke specielt pæne da
jeg købte bilen for ca. 6 måneder siden så udgangspunktet var ikke
særlig godt.... skiver+klodser bliver så skiftet til efteråret når der
kommer vinterdæk på og den ellers skal klargøres til syn.

En anden stor forskel mellem de to er at den fra 98 er hos forhandler
(med deraf følgende garanti/reklamationsret) mens den fra 2000 er i
privat handel. Hvad du bør vælge er helt op til dig, der er fordele og
ulemper ved begge... den store fordel ved privat handel er at du kontant
sparer en del penge (jeg sparede ca. 15000kr da jeg købte min bil) men
du er så fra dag 1 ene person til at afholde alle udgifter til
reperation af bilen.

Som en anden skrev, køb den bil du føler dig bedst tilpas i og hvis den
du har fundet har nogle ulemper du ikke kan/vil leve med, så find en
anden. Jeg ville gå efter en 2000+ model da den her har fået nye
forlygter... de koster dog lidt mere end de 75000 :-|

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-07-06 19:12

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Okey, kan du uddybe det?

Henrik har ret, de "dør" af kedsomhed. Bagbremser laver så lidt, hint;
vægten forskydes til forhjulene , at de gror sammen af rust, skidt&lort. Man
skal være bevidst om det, og lave hårde opbremsninger el. bruge håndbremsen
af og til.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 07:49

> [...]
> vægten forskydes til forhjulene , at de gror sammen af rust, skidt&lort.
> Man skal være bevidst om det, og lave hårde opbremsninger el. bruge

Det er der INGEN af mine biler der har lidt under !!

Golf II GTI
Galant V6
BMW 325iA

Det er dem jeg lige kan huske har skiver bagpå af de biler jeg har/haft..

Og jeg bruger aldrig håndbremsen..

/Juel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-06 08:18

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse news:44c5bec2$0$15794

> Det er der INGEN af mine biler der har lidt under !!

TILLYKKE MED DET, men det er min erfaring og tilsynlad. også andres. Den
nævnte vognpark tyder på du er en af dem der går frisk til bidet, det kunne
være forklaringen; du køre hårdt og bremser hårdt til daglig.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 08:42

> TILLYKKE MED DET,

Tak er jeg så en bedre billist end dig ??

men det er min erfaring og tilsynlad. også andres. Den
> nævnte vognpark tyder på du er en af dem der går frisk til bidet, det
> kunne være forklaringen; du køre hårdt og bremser hårdt til daglig.

Tjaa, kører nu ikke race i min galant, og gjorde heller ikke i min bmw begge
med aut.

mvh
morten

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 14:34

Juel skrev:

> Det er der INGEN af mine biler der har lidt under !!

Heller ikke nogle af mine, derfor har jeg også lidt svært ved at forstå
hysteriet omkring skiver i bag. Desuden ser det altså bedre ud, når man har
aluraketterne på

Jeg hedder så også Brian, så jeg må jo formodes at køre med hovedet under
armen så skiverne ikke ruster

/Brian

Fra : Martin Orvad

Dato : 28-07-06 20:22

Brian wrote:

> [...]
> aluraketterne på
>
> Jeg hedder så også Brian, så jeg må jo formodes at køre med hovedet under

Hjælper det?

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Deaster

Dato : 24-07-06 18:55

Daniel W Johansen skrev:
> [...]
>
> Ud over de nævnte ting er de mere eller mindre ens, med elspejle,
> elruder, abs, airbags osv osv. Begge leveres også nysynet

Jeg ville holde mig fra 98 modellen, det er svjh. væltepeter modellen
som havde problemer med elgtesten, det fik de dog ordnet samtidigt med
at den kom med skivebremser bagpå så alene af den grund ville jeg kigge
på 2000 modellen, men som de andre skriver så vent og se om der ikke
dukker noget andet op. Er der en speciel grund til at det skal være en
Corolla?

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-07-06 20:00

Siger tak for alle de gode svar og så må vi tage dem fra en ende af :)

At vente på en 3. er selvfølgelig en mulighed, frygter bare der kommer
til at gå lang tid, disse 2 jeg har fundet nu er ret rimelig i pris.. i
forhold til hvad du kan få for i nordjylland. Og med en polering så tror
jeg også godt jeg ville kunne leve med den grønne farve til pengene en
dag falder til en omlakering. Men på den anden side, så er 98'eren
simpelthen bare så pæn i lakken og en hatchback er i mine øjene nu en
del kønnere (men vender man den så om igen, så ville en spoiler på 2000
modellen nok rette op på det punkt).
Som det nok kan tydes, så er jeg virkelig i tvivl. :) Men må godt nok
indrømme jeg hælder lidt hen af mod 2000 modellen pga. motoren.

Mht. skivebremserne, slider det ikke ret hårdt på bremseklodserne og
bilen generelt med hårde opbremsninger og håndbremse bremsninger?
Og sidder der ikke også skivebremsere på de nye biler som kommer på gaden?

Men jeg tror jeg vil følge brian's råd og låne bilen engang mere og køre
omkring en auto lakere og se hvad han har at sige til det.

Mht. til mit valg af corolla, ja så tror jeg blot jeg er faldet for den.
Kan lige lade sig gøre at få en ordenlig en for de penge jeg har at gøre
med, og samtidig så er den til at betale i forsikring. Er ikke meget for
de ældre modeller af golf, ej hellere ikke polo. En del andre mærker i
samme stil høre jeg meget blandet meninger om, men derimod ved toyota så
får jeg imponerede mange anbefaldninger på dem, alene også den ros deres
værksteder modtager gør mig lidt imponeret.

Men jeg siger virkelig mange tak for de gode indput i har givet mig
indtil videre. Og håber på flere endnu, så jeg kan få truffet min
beslutning.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-07-06 21:37

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> bilen generelt med hårde opbremsninger og håndbremse bremsninger?
> Og sidder der ikke også skivebremsere på de nye biler som kommer på gaden?

Jo det slider naturligvis på bremserne, det er hele meningen! Hvis man
bruger håndbremsen så er det kun bagbremsen du påvirker, mens en alm.
hård opbremsning er hele bremsesystemet der bliver belastet. MEN det
skader nu ikke at gøre det engang imellem (faktisk vil den sikkert
bremse bedre efterfølgende). Alternativet til at motionere
skiver/klodser bagpå er at man skal skifte skiver og muligvis klodser
fordi det simpelthen bliver så rustent at det ikke fungere den dag du
pludselig skal bruge bagbremserne (katastrofeopbremsning eller lign).

Personligt vil jeg helst slide bagbremserne op end at skifte dem fordi
de er rustet og ikke længere fungere... Jeg kan tydelig mærke forskel
hvis bilen fx. har stået stille i fugtigt vejr i en 3-4 dage, så er
bremselængden markant længere, derfor bliver de motioneret hver dag.

Og jo, en del nye biler kommer med skivebremser bagpå, men der er
egentlig sjældent behov for det medmindre der virkelig skal gås til den.
Personligt frygter jeg lidt når vi rammer vinteren og salten begynder at
ramme skiverne...

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-06 07:31

> Mht. skivebremserne, slider det ikke ret hårdt på bremseklodserne og bilen
> generelt med hårde opbremsninger og håndbremse bremsninger?
> Og sidder der ikke også skivebremsere på de nye biler som kommer på gaden?

Ikke specielt, den skal jo kunnne holde til at stoppe, du skal self. ikke
køre til skiverne gløder: Biler har kun godt af blive brugt, bare ikke
misbrugt. Nej der sidder ikke skiver over alt på alle nye, det er overkill -
især i DK. med den lave fart og det !#¤%§ vejr ;).

> [...]
> får jeg imponerede mange anbefaldninger på dem, alene også den ros deres
> værksteder modtager gør mig lidt imponeret.

Golf, VW var mere stabile end tidssvarende Fård, Øpel, derfor er de lidt af
en kult-bil som lever på renommeet i dag + adgangen til billige reservedele.
Økonomisk får du nyere ved at se på andre, bla Toyota.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 25-07-06 07:38

> [...]
> en kult-bil som lever på renommeet i dag + adgangen til billige reservedele.
> Økonomisk får du nyere ved at se på andre, bla Toyota.

Den må jeg lige have igen, det er jo netop en toyota jeg har kig på?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-06 08:24

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den må jeg lige have igen, det er jo netop en toyota jeg har kig på?

Det er også det , jeg skriver, at du gør klogt i at se bla den vej :).

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 27-07-06 19:13

Nå jeg endte med at bestille den sølvgrå corolla i stedet, følte at de
20k det ville koste mig at få den lakkeret om kunne jeg lige så godt
bruge på anlæg, gejl og lir til den sølvgrå i stedet (så langt man nu
kan komme for 20k.. host, må vist ud og låne lidt mere :D) Var ude og
tage endnu en prøve tur i den, hvor den fik en masse gas, og langsomt
gennem bytrafikken op ad små veje ned af store osv osv, blev prøvet godt
igennem og endte med at jeg blev enig med mig selv om den var til at
leve med, og så har den formentligt også en større gensalgs værdi fordi
den er i så pæn stand.. i tilfælde af jeg skulle gå hen og blive træt af
den.

Så nu skal jeg blot vente til.. suk, mellem mandag og onsdag, så kan jeg
hente den. Og tjaa, glæder mig som et lille barn :D :D.

http://www.toyota-aalborg.dk/aalborg/brugtebiler/bil.asp?ID=294001598#

Hvis der er nogen der kender lidt mere til modellen, ved at kigge på
billedet af bagenden kan i så fortælle mig om den spoiler der er på er
limet på, eller skuet fast eller andet? Sammen med anlæget er det nemlig
noget af det første jeg godt vil have udskiftet.

Om ik andet, må jeg blot ind på de forskellige toyota forums og spørge.
Men jeg siger ihvertfald tak for alt den hjælp og gode råd og indput i
har givet mig over de sidste par uger. I har været en kanon hjælp alle
sammen :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 19:25

Daniel W Johansen skrev:

> Nå jeg endte med at bestille den sølvgrå corolla i stedet

Tillykke med den!

> Om ik andet, må jeg blot ind på de forskellige toyota forums og
> spørge.

http://www.toyotaextreme.dk/

- dér er der mange kompetente folk!
Hans