Skal en bil starte med det samme ?
Fra : sunsite

Dato : 24-07-06 10:04

Et dumt spørgsmål, måske.

Det er mit indtryk at rigtig mange ældre/brugte biler, selv her i perioden
med varmt vejr, skal startes med choker og at starten sker "i flere omgange"
indtil uhyret er kommet igang, og at starten er en fin balance mellem
drukning og for tynd blanding. Er dette noget man blot skal acceptere, eller
kan tændingen på de fleste biler, nye som ældre, justeres så den starter
hurtigt hvergang uden choke ?
(Vi ser her bort fra vinterproblemer).

Referencen er en Mazda 323 fra 1988. I brugsanvisningen står der ikke noget
om at man skal choke om sommeren, og heller ikke noget om at det skal være
besværligt eller at starten (fra kold) skal ske "i flere omgange" ...
Til sammenligning kørte jeg gennem en årrække jævnligt en Toyota Carina II
(også årg. 1988), som altid startede uden bøvl, sommer som vinter.

En anden reference er en gammel Fiat 127 (årg. 1984) som jeg havde for et
par år siden. Den skulle også have en ordentlig spand choke ved koldstart,
sommer som vinter.

Så altså: Kan ældre biler ikke justeres til at starte med det samme ?

Mvh,

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-07-06 10:34

sunsite wrote:

> Så altså: Kan ældre biler ikke justeres til at starte med det samme ?

Sagtens, jeg havde en Golf2 fra 84 som (når ellers den var justeret)
startede første drej på nøglen (og starteren). Om den skulle have choker
eller ej, det skulle jeg ikke bekymre mig om, det var styret automatisk
(på baggrund af hvor varm motoren var) men mon ikke den lige i
startøjeblikket fik en spand choker. Den startede på samme måde om det
var sommer eller vinter, dog kørte den sikkert længere på choker om
vinteren (ca. 5-8 minutter).

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-07-06 10:38

"sunsite" <skrivkuntilmigigruppen@takskalduhave.dk> skrev i en meddelelse

> Så altså: Kan ældre biler ikke justeres til at starte med det samme ?

Det hjælper gevaldigt når tændings-systemet er serviceret og uptodate med
friske tændrør,kabler,fordelerdæksel & rotor.... .

Fra : Steen Andersen

Dato : 24-07-06 12:25

> [...]
> noget om at man skal choke om sommeren, og heller ikke noget om at det
> skal være besværligt eller at starten (fra kold) skal ske "i flere

Så´n en har jeg haft! Der står at du før hver kold start (dvs når bilen har
stået stille - ikke noget med sommer-vinter) skal du aktivere den aut.
choker ved at træde gaspedalen i bund og slippe den, FØR du starter. Når du
så starter skal du IKKE røre gaspedalen før bilen er startet. Derefter rører
du let ved speederen, hvorefter den aut. choker og høj tomgang justerer sig
på plads. Dette virkede på vores i 400.000 km. og 16 år.

Seføli skal tæmdrør, strømfordeler, kabler osv være ok.

-Steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 12:34

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev>
> [...]
> på plads. Dette virkede på vores i 400.000 km. og 16 år.
>
> Seføli skal tæmdrør, strømfordeler, kabler osv være ok.

Der var en der underholdt l a n g v a r i g t i morges, og kendte
tilsyneladende ikke tricket med at holde pedalen i bund, for at få liv i en
druknet motor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 13:29

> [...]
>
> Der var en der underholdt l a n g v a r i g t i morges, og kendte
> tilsyneladende ikke tricket med at holde pedalen i bund, for at få liv i

Det står i hvert fald i Fords instruktionsbog til de gamle kaburator biler.
Man skal lige jokke en gang eller to på speederen inden man drejer
startnøglen. Derved får motoren lige et par dråber ekstra at starte på.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 15:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com>
> [...]
> Man skal lige jokke en gang eller to på speederen inden man drejer
> startnøglen. Derved får motoren lige et par dråber ekstra at starte på.

Men er den druknet, får man det væk ved at holde pedalen i bund uden at
bevæge den, samtidig med at man drejer nøglen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Andersen

Dato : 24-07-06 16:00

">
> Det står i hvert fald i Fords instruktionsbog til de gamle kaburator
> biler. Man skal lige jokke en gang eller to på speederen inden man drejer
> startnøglen. Derved får motoren lige et par dråber ekstra at starte på.

Ja, men rent har konkret på mazda´en har det også den funktion, at en
"knast" på en aksel til et af spjældene bliver sat i stilling "choker" -
samt en anden "knast" bliver sat i stilling "hurtig tomgang". Sidstnævnte
tomgangsforøger bliver så frigivet i 2 eller 3 trin indtil den er nede på
normal tomgang, dette er styret af det bimetal der styret chokerspjældet,
der vist er styret at kølevandstemp. Gammeldags? Tja! Der er gode
fejlmuligheder i alle de aksler, fjedre og spjæld i et sådant system!

-Steen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 20:56

> Det står i hvert fald i Fords instruktionsbog til de gamle kaburator
> biler. Man skal lige jokke en gang eller to på speederen inden man drejer
> startnøglen. Derved får motoren lige et par dråber ekstra at starte på.

Min skal langsomt ha speederen 2 gange helt i bund, slippes og nøglen
drejes.
Når kold.
Som varm skal den halvt ned under start og slippes når den er gået igang.
Det virker fint, og en lidt forhøjet tomgang kan sænkes med et
kort dap een gang på speederen.
Rart det virker. Det gjorde det ikke i vores gamle 70'er
Toyota Carina Sprinter med 102 SAE HK. Chokeren
blev pillet af husker jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 21:06

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som varm skal den halvt ned under start og slippes når den er gået igang.
> Det virker fint, og en lidt forhøjet tomgang kan sænkes med et

hehe, så skulle du prøve en bil med injection, så starter den 1. gang og
inden for 1 sekund og det hele året rundt....en ren fornøjelse

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 21:24

> hehe, så skulle du prøve en bil med injection, så starter den 1. gang og
> inden for 1 sekund og det hele året rundt....en ren fornøjelse

Ja, det med cirka-sekundten kan jeg også være med til.
Bare ikke når den er varm, så har den samme svaghed
som visse Corolla'er der har været debatteret her i gruppen,
...-at, den skal ha' lidt længere tid med starteren.
Her ca. 3.5-4 sekunder alt efter pausen.
-men så slipper jeg for defekte lambdasonder og
luftmassemålere og hvad der ellers kan bringe den
fine elektroniske justering en anelse ud af trit med
virkeligheden..,o)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 22:17

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> luftmassemålere og hvad der ellers kan bringe den
> fine elektroniske justering en anelse ud af trit med

For at være HELT præcis, så starter bilen faktisk på 0,6 til 0,7 sekund og
efter ca. 2 stempel komprimeringer. Det hele målt med strømtang og
oscilliskop

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 20:53

> [...]
> acceptere, eller kan tændingen på de fleste biler, nye som ældre, justeres
> så den starter hurtigt hvergang uden choke ?

Min er meget følsom mht. temperaturen hvad autochokeren angår.
I minusgrader starter den omgående. Det gør den også nu i 30 grd varme.
Eneste forskel er hvor aggressiv chokeren reagerer.
Den er meget aktiv når koldt og så godt som ikke virkende i 30 grd.

> Så altså: Kan ældre biler ikke justeres til at starte med det samme ?

Næppe. Det er en del af konstruktionen, at den skal reagere
på omgivelserne.
Dog kan man komme langt med en manuel choker som i min
gamle Polo. Den reagerede også ens sommer/vinter, skulle
ha' lidt (1/4) choker indtil den kom op i fart, derefter kørte
den jævnt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-07-06 21:22

sunsite skriver:

> Er dette noget man blot skal acceptere, eller
> kan tændingen på de fleste biler, nye som ældre, justeres så den starter
> hurtigt hvergang uden choke ?

Der skal slet ikke være problemer

> [...]
> om at man skal choke om sommeren, og heller ikke noget om at det skal være
> besværligt eller at starten (fra kold) skal ske "i flere omgange" ...

Den er vel med indsprøjtning, så chker klarer den selv.

> [...]
> sommer som vinter.
>
> Så altså: Kan ældre biler ikke justeres til at starte med det samme ?

Jo, mine referencer er (benzinere) Golf 1 fra 1979, Golf 2 fra 1986 og
Golf 3 fra 1997 (Diesel) Golf 5 fra 2004, Toyota HiAce ca 1993, VW
transporter ca 1990 (den med motoren bagi) Opel Astra ca 1995, Toyota
sportsvan ca 1998. Derudover min fars benziner Mazda demio.

Ingen af dem har nogensinde haft startproblemer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 21:31

> Der skal slet ikke være problemer

Se, sådan vil Klaus m.fl. helst ha' det, og det var sikkert
også meningen. Men med tiden vil man opleve, at disse
ting vil rykke sig, og der kan komme hændelser, som
virker modsat. Lige akkurat nok til, at man opfatter det
som en desideret 'fejl' hvilket det givetvis ikke er.
Min VW skulle ha' renset kaburatoren hvert 1.5 år
ellers hakkede den ved 80 km/t. pga. en ømfindig
'dengang i 80'erne tænkte man på økonomien-ømfindig-kaburator'.
Noget register noget med 'trin 1 + 2' sagde min mekaniker.

> [...]
> sportsvan ca 1998. Derudover min fars benziner Mazda demio.
>
> Ingen af dem har nogensinde haft startproblemer.

Men det besvarer imho ikke spørgsmålet på, om man kan
justere sig ud af disse lidt vanskelige fænomener på ældre biler,
som kan ha og få ganske små særheder ad åre.
-generelt, man kan jo være heldig alt går op i en højere
enhed og det lykkes.
Mit råd er, at få checket skidtet igennem uanset om
det er en god gammel mekanisk kaburator eller en
moderne ting med diverse målere som kan sode til
og videregi forkerte data osv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-06 21:32

Olsen skriver:

> Men det besvarer imho ikke spørgsmålet på, om man kan
> justere sig ud af disse lidt vanskelige fænomener på ældre biler,
> som kan ha og få ganske små særheder ad åre.

Men det besvarer meget godt om man skal aceptere det på ældre biler,
hvilket der blev spurgt til.

> Mit råd er, at få checket skidtet igennem uanset om
> det er en god gammel mekanisk kaburator eller en
> moderne ting med diverse målere som kan sode til
> og videregi forkerte data osv.

Enig.