Så fik jeg prøvet at skifte en fjeder selv~
Fra : Dak

Dato : 22-07-06 16:24

....og det tog kun 8 timer! undervejs fik jeg en bule i hovedet, krampe i
fingre og arm så jeg ikke kunne rette dem ud :-/, frustation ala smed med
værktøj, lavet en del stønnen og prusten, erhvervet viden og hvilken skruer
man ikke skal pille med, en delvist gennemtæret skrue, bøjet et par værktøj
og nok gjort et par beboer på mit kollegie sure da jeg bankede løs på bilens
metal med en hammer kl. 9-10 om morgenen.

Og så mangler jeg bare den anden forfjeder! :,-( de skal jo skiftes parvis.
(ham som har lavet den regel skulle skydes!)

Men i kan tro jeg sætter mig ned og skriver min femgangsmåde minutiøst ned,
og skal nok poste den senere, fordi er du gal jeg stødte på mange
blindgyder. tror bare alene med fjederstrammerne så skruede jeg den af
og på 3 gange på den nye som skulle i. Og for dem som ikke har prøvet det så
er det pænt hårdt når man gør det med håndkraft.

Nu vil jeg lige testkøre den lidt før jeg i morgen, i regnvejr, går i gang
med den anden fjeder. Skulle jo nødigt begynde hvis den første er sat
forkert på en eller anden måde. :-/

Så hvis du ser en slingre en del, så kan det måske bare være mig. eller
hvad den nu kan finde på at smide af ting og sager.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-06 16:45

Dak skrev:

> Og så mangler jeg bare den anden forfjeder! :,-( de skal jo skiftes
> parvis. (ham som har lavet den regel skulle skydes!)

Regn med at den anden side kun tar halvt så lang tid
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Rene LArsen

Dato : 22-07-06 16:47

> Og så mangler jeg bare den anden forfjeder! :,-( de skal jo skiftes
> parvis. (ham som har lavet den regel skulle skydes!)

har lige skiftet min tog 10 min med lift... he he, men min mekanikker sagde
jeg blot kunne nøjes med at skifte den ene, hvis jeg nu købte en brugt for
to brugte kunne godt sammen.

Mvh

Rene

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-06 16:55

Rene LArsen skrev:

> har lige skiftet min tog 10 min med lift...

Lyder rimeligt hurtigt!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-06 19:15

> Lyder rimeligt hurtigt!

hehe, jeg kan faktisk også hive støddæmperen ud på 7-8 min. på min mondeo.
Det er sådan ca. lige så let som at skifte et hjul. Men som dæk skriver så
er det pænt svært at spænde sådan en fjeder sammen med håndkraft. Jeg var
nød til det med den sidste 1/3 del fordi kompressoren var ved at brænde
sammen

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-06 19:35

Tom skrev:

> hehe, jeg kan faktisk også hive støddæmperen ud på 7-8 min. på min
> mondeo. Det er sådan ca. lige så let som at skifte et hjul.

Okay - jeg tænkte bare på min gamle GSi - dér skulle man vel ha fjederbenet
af bærekuglen for at komme til?

> Men som
> dæk skriver så er det pænt svært at spænde sådan en fjeder sammen med
> håndkraft. Jeg var nød til det med den sidste 1/3 del fordi
> kompressoren var ved at brænde sammen

Nå, okay - jeg var glad for min kompressor i dén forbindelse, fordi den
sparede en del arbejde - kan ikke mindes den var ved at brænde sammen - men
den har givetvis snappet efter vejret
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 22-07-06 20:39

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Lyder rimeligt hurtigt!

Det er hvad jeg bruger til at skifter 2 x støddæmper og forfjedre på de
fleste Citroener med hydaulikaffjedring, og så kan det gøres med en
oliefiltertang og i opret stilling, da det sker i motorrummet

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-06 22:06

Møller skrev:

> Det er hvad jeg bruger til at skifter 2 x støddæmper og forfjedre på
> de fleste Citroener med hydaulikaffjedring, og så kan det gøres med en
> oliefiltertang og i opret stilling, da det sker i motorrummet

Nu er det jo Citroener, så det tæller lissom ikke, syns jeg!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Thomas

Dato : 22-07-06 17:01

"Rene LArsen" <ed_sykes@hotmail.com> wrote in message

> har lige skiftet min tog 10 min med lift... he he, men min mekanikker
> sagde jeg blot kunne nøjes med at skifte den ene, hvis jeg nu købte en
> brugt for to brugte kunne godt sammen.

hm...... dvs en brugt på fx 10.000 km virker fint sammen med en der har
kørt 200.000 km ? nej vel.. Fjedre og støddæmpere skal skiftes
parvis....

Mvh

Thomas

Fra : Rene LArsen

Dato : 22-07-06 17:26

> hm...... dvs en brugt på fx 10.000 km virker fint sammen med en der har
> kørt 200.000 km ? nej vel.. Fjedre og støddæmpere skal skiftes
> parvis....

Ved kun hvad min mekaniker sagde... og da jeg ringede til for at bestille 2
fjedre hos dem... spurgte værkføren om hvad jeg skulle med 2... jeg sagde så
den ene var knækket... han sagde jeg kun behøvede at skifte den ene... hans
svar på det var at jo det er normalt at skifte dem parvis, men det er ikke
ret tit at folk gør det. Blot hans vudering.

Jeg fik så af vide af ham at to brugte kunne godt sammen... så hva fanden
det er jo en gammel bil gider sku ikke bruge alt for mange knaster på
reservedele... jeg kører jo bilen død alligevel....

Mvh

Rene

Fra : Thomas

Dato : 22-07-06 18:05

> [...]
> det er jo en gammel bil gider sku ikke bruge alt for mange knaster på
> reservedele... jeg kører jo bilen død alligevel....

Det var heller ingen kritik. Jeg kunne sikkert finde på at gøre det samme
selv, hvis bilen skulle skrottes inden længe. Det var bare argumentationen
fra mekanikeren jeg studsede lidt over. Du risikere at få en bil med
højdeforskel, forskellige fjederegenskaber (hvem siger de er af samme
fabrikat)

Det var bare det jeg lige ville pointere

Thomas

Fra : Basil

Dato : 22-07-06 18:18

Dak forklarede den 22-07-2006:
> [...]
> med den anden fjeder. Skulle jo nødigt begynde hvis den første er sat forkert

Det lyder godt, så er du i form.
Jeg triller lige konens Starlet forbi, så kan du lige skifte 2 fjedre
for mig
Kai

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 11:36

> Det lyder godt, så er du i form.
> Jeg triller lige konens Starlet forbi, så kan du lige skifte 2 fjedre for
> mig
> Kai

Ikke rigtig. havde desværre krampe om søndagen og svigerfamilien have
åbenbart lyst til at køre til knuthenborg safaripark og det ville kæresten
også så ingen udskiftning af fjeder den dag, heller ej dine.