I har ret. Vi kan ikke køre lastbil.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-07-06 20:14

Forleden dag var jeg på vej sydgående gennem Kassel-bakkerne.

Hvad måtte mit øje skue?

Intet mindre end tre lastbiler med eksploderede dæk! Den ene så
eksploderet at der var ild i skidtet.

Hvorfor?

Fordi de holder en for stor udgangsfart når nedkørslerne begynder. Når
så lokummet begynder at brænde, så bliver bremserne simpelthen så
varme at dækkene eksploderer. Især i forbindelse med tungt læs.

Især chauffører der ikke har en forstandig vognmand, der køber biler
med en ordentlig retarder har problemer med dette, når det er rigtigt
varmt.

Andre har alt tilgeængeligt udstyr, og kan alligevel ødelægge alting.

Hundehoveder, skidesprællere og socialdemokrater, det er hvad de er.

Vi er til gengæld stadig smællerfede, pisser i poser og hænger dem i
træerne, og er kun sat i verden for at genere almindelige bilister
mest muligt.

Der var naturligvis også en god del af campingfolket som udviste
særlige evner, på trods af deres store rutine.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-07-06 21:53

Folmer Rasmussen wrote:

> Der var naturligvis også en god del af campingfolket som udviste
> særlige evner, på trods af deres store rutine.

Efter din ivrige kritik af campister her på siderne, er jeg begyndt at lægge
mærke til dem - sidste gang var for en uge siden, hvor jeg hjemkom fra en
uges ferie med cv i Italien.

Vi foretrækker at holde korte ferier i Italien, idet det bevirker at vi så
skal køre flere gange derned og hjem og dér er vi naturligvis klar over at
på den måde kan vi genere flest mulige lastbilchauffører. Vi var dernede i
april og kører formentlig igen i august.

Nå, men jeg er som sagt begyndt at lægge mærke til disse campingvogne og jeg
må da konstatere at du har ret. Efterhånden er jeg den eneste campist
tilbage der virkelig forstår og véd hvordan en bil med huset på ryggen skal
styres.

Jeg vil gerne takke dig for den selvtillid du har givet mig i denne sag :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-07-06 22:21

On Fri, 21 Jul 2006 22:53:09 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>mærke til dem - sidste gang var for en uge siden, hvor jeg hjemkom fra en

Lægge mærke til??

De klarer helt selv at man holder fokus på dem.

Det mest irriterende i år er, at de ikke véd hvor langt deres vogntog
er. De har adskillige gange været ved at pelse mine vindafvisere med
deres polyestervillaer.

> [...]

>på den måde kan vi genere flest mulige lastbilchauffører. Vi var dernede i
>april og kører formentlig igen i august.

Der er nogen der er længere tid om at lære stoffet end andre.

Dine præstationer er kun til et 8-tal, for den rutineprægede
præstation.

> [...]

>må da konstatere at du har ret. Efterhånden er jeg den eneste campist
>tilbage der virkelig forstår og véd hvordan en bil med huset på ryggen skal

Du har ret. Det er ikke mange der føre sådan en ekvipage gennem
Europa, uden at vække opsigt på den dårlige måde.

>--

>Jeg vil gerne takke dig for den selvtillid du har givet mig i denne sag :)

>--

Du trænger til den, min ven.

Jeg kan mindes en anden tråd, hvor du afslørede at du ikke engang er
herre over din egen sengetid.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 07:19

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]

> Det mest irriterende i år er, at de ikke véd hvor langt deres vogntog
> er. De har adskillige gange været ved at pelse mine vindafvisere med

Ahaaahh!! Det vil sige at der rent faktisk er nogen som overhaler dig _og_
at det derfor ikke er alle der ligger og nosser rundt i 3. vognbane med 80
(underforstået på motorvejen)!!

Ahahhh!!

Det var jo da noget af en indrømmelse - set ud fra at den kom fra din hånd
;)

> Dine præstationer er kun til et 8-tal, for den rutineprægede
> præstation.

Censor har vist drukket, siden den præstation ikke bedømmes til en betydelig
højere karakter ;)

> Du har ret. Det er ikke mange der føre sådan en ekvipage gennem
> Europa, uden at vække opsigt på den dårlige måde.

Overdrivelse fremmer jo forståelsen. Du ved jo så også at os, der kører 90
km/t - os mærker du ikke noget til med mindre du starter med at ende op bag
ved os når vi kører over grænsen. Men lynhurtigt mister du kontakten med
os - om ikke andet når du efter 4 timer må ind på en Autohof for at tage en
svedetur i middagsstunden og for at klemme en klemme ned.

> Jeg kan mindes en anden tråd, hvor du afslørede at du ikke engang er
> herre over din egen sengetid.

Det sker at jeg står op midt om natten, men det er skam kun for at tjene
fædrelandet :) - og så sker det at jeg lige slår et slag ind forbi gruppen
her for at se om der skulle være en vågen lastbilwannabechauffør, der kan
styre lasterbil med den ene hånd og dk.fritid.biler med den anden :)

Alvorligt talt - jeg mødte et par sjældne objekter med villa bagefter. Uden
at prale trækker jeg over de største bakker med 90 km/t, f.eks. er jeg på
turen fra Flensborg til Füssen, en strækning på omkring 1.000 km (gider ikke
checke), der går igennem de bakker campister frygter mest, Kassel, kun i 4.
gear 3 gange nogle hundrede meter, 3 gange - selv om jeg har mine 1200+ kg
til at trække mig i halen. Hastighedsnedsættelser kommer altså ikke på tale.

Det var under en af disse opkørsler - jeg kan ikke huske hvor - at jeg
indhentede et dansk indregistreret vogntog af typen campister på ferie. Jeg
havde ikke set bilen før og jeg indhentede den ret hurtigt på toppen af en
stigning. Men kvinden bag rattet havde ikke til sinds at lade mig forbi og
da jeg holdt min hastighed, begyndte hun at underhale mig efter at min
campingvogn var oppe på siden af hendes fordør på bilen. Hun forsvandt nogle
hundrede meter fremad, hvor jeg holdt et godt øje med hende et kvarters tid.
Der var ingen stejle bakker, så det gik fint med at holde sig foran. Men
hver gang det gik nedad startede slingeriet. Jeg tænkte "brems for satan",
men hun blev ved. Til sidst kom jeg så tæt på hende at jeg kørte foran
hende, og her demonstrerede jeg på glimragende vis mit vogntogs
køreegenskaber - 120 km/t forbi uden det mindste slinger i valsen. Derefter
igen ned på mine 90 km/t.

Jeg holdt øje med hende i bakspejlet - det var nemt at kende bilen, den
manglede lys i en forlygte. Desværre forsvandt hun lige pludselig, jeg havde
ellers tænkt mig at køre ind på en rasteplads sammen med hende for at
fortælle noget om pakning af campingvogn. Det vil måske kunne forstås som
bedrevidende, men hellere det end at hun smed hele herligheden ud over
motorvejen med flere km Stau til følge.

Manden sad troligt ved siden af - jeg ville have skidt i bukserne hvis min
kone kørte på samme måde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 08:29

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> fortælle noget om pakning af campingvogn. Det vil måske kunne forstås som
> bedrevidende, men hellere det end at hun smed hele herligheden ud over

Måske forsvandt de netop fordi de kom ud og botanisere?

> Manden sad troligt ved siden af - jeg ville have skidt i bukserne hvis min
> kone kørte på samme måde.

Og man snakker om hvad lastbilchaufførene gør i deres biler.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-07-06 13:57

[KLIP]

> [...]
> som bedrevidende, men hellere det end at hun smed hele herligheden ud over

Han har vel sagt "SÅ er det nok. Ind på næste rasteplads så vi kan pakke om
og bytte plads!" (man kan da håbe).

> Manden sad troligt ved siden af - jeg ville have skidt i bukserne hvis min
> kone kørte på samme måde.

Gad vide om det er derfor man møder kvinder der køre med Wunderbaum selvom
de har lædersæder?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-07-06 14:18

On Sat, 22 Jul 2006 08:19:09 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>at det derfor ikke er alle der ligger og nosser rundt i 3. vognbane med 80

Om jeg skal bremse, fordi CV'erne ikke holder tempo, eller fordi de
ikke kender længden på vogntoget, og derfor drejer ind for tidligt, er
i min verden ligegyldigt. Det er stadig irriterende.

> [...]

>os - om ikke andet når du efter 4 timer må ind på en Autohof for at tage en
>svedetur i middagsstunden og for at klemme en klemme ned.

4½ time!

Hvis jeg mellem linierne læser at du ikke holder ind for at strække
ben, og holde pause indenfor 4-5 timers interval, så er det ikke noget
du får heltestatus for i min bog.

Det er direkte uforsvarligt.

Husk, at jeg altid har ment at køre- og hviletidsreglerne er OK. Det
er de fysiske muligheder for at afholde dem, der er umuliggjort af
CV'er og andet godtfolk, der beslaglægger vores plads, der irriterer
mig.

> [...]

>her for at se om der skulle være en vågen lastbilwannabechauffør, der kan
>styre lasterbil med den ene hånd og dk.fritid.biler med den anden :)

Du glemmer alt det andet, jeg også kan. Samtidigt. Pisse i pose, lave
kaffe, drikke den, tørre min overvægtige krop med håndklæde, samt
holde skarpt øje med hvilken bil der skal være den næste jeg skal
udsætte for grov chikane.

> [...]

>til at trække mig i halen. Hastighedsnedsættelser kommer altså ikke på tale.

Jeg er alvorligt bange for, at jeg må konstatere at du er fuld af
løgn!?

Der er omfattende vejarbejder i begge retninger dernede i øjeblikket,
hvilket medfører at kun inderste vognbane er anvendelig for lastbiler
og CV'er. Øvrige baner er i 2-meters bredde, og derfor forbudt område.

Det har ikke på mine utallige ture i området været muligt at holde en
fart som du beskriver, p.gr.a. øvrig trafik. Det er uanset om der er
tale om dag- eller natkørsel.

> [...]

>fortælle noget om pakning af campingvogn. Det vil måske kunne forstås som
>bedrevidende, men hellere det end at hun smed hele herligheden ud over

Jamen Per, der er jo utallige af hendes slags.

>--

>Manden sad troligt ved siden af - jeg ville have skidt i bukserne hvis min
>kone kørte på samme måde.

>--

Han er sikkert lastbilchauffør til daglig, og har brugt en pose.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 15:37

Folmer Rasmussen wrote:

> Om jeg skal bremse, fordi CV'erne ikke holder tempo, eller fordi de
> ikke kender længden på vogntoget, og derfor drejer ind for tidligt, er
> i min verden ligegyldigt. Det er stadig irriterende.

Bremse - eller bare slippe speederen?

Når lastbiler kaster sig ud i venstre vognbane er det oftest ikke nok bare
at slippe speederen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-07-06 15:55

On Sat, 22 Jul 2006 16:36:42 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Bremse - eller bare slippe speederen?

>--

Det afhænger jo af situationen. Det er ikke usædvanligt at der skal
bremses..

>--

>Når lastbiler kaster sig ud i venstre vognbane er det oftest ikke nok bare
>at slippe speederen ;)

>--

Det er det sikkert ikke, men som du har kunnet læse mellem linierne,
så betragter jeg mig ikke som ansvarlig for, hvad mine kolleger går og
laver.

Jeg savner stadig svar på de øvrige problematikker jeg fandt i dit
indlæg.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 15:45

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg mellem linierne læser at du ikke holder ind for at strække
> ben, og holde pause indenfor 4-5 timers interval, så er det ikke noget

Overdrivelse fremmer forståelsen :) Jeg har brændstof til 6-8 timer, og det
bliver til 3-4 stop på hver tankfuld. Og det er ikke mig, der skal hygge mig
med en cigaret eller på toilet. Det har jeg passagerer til :)

> [...]
> er de fysiske muligheder for at afholde dem, der er umuliggjort af
> CV'er og andet godtfolk, der beslaglægger vores plads, der irriterer

"Vores plads"?

Hvornår begynder I egentlig at betale vægtafgift efter hvor meget I belaster
vejene?

:)

> [...]
> kaffe, drikke den, tørre min overvægtige krop med håndklæde, samt
> holde skarpt øje med hvilken bil der skal være den næste jeg skal

Hvor mange hænder har du egentlig? :)

> [...]

> hvilket medfører at kun inderste vognbane er anvendelig for lastbiler
> og CV'er. Øvrige baner er i 2-meters bredde, og derfor forbudt område.

Njah - nu skriver jeg godt nok Kassel bakker - men i mine øjne fylder de
ikke bare lige omkring Kassel by, men 5 kvarter fra start til slut - altså
over 120 km. Og der /var/ vejarbejde omkring Kassel by, så vidt jeg husker
:)

> Det har ikke på mine utallige ture i området været muligt at holde en
> fart som du beskriver, p.gr.a. øvrig trafik. Det er uanset om der er
> tale om dag- eller natkørsel.

Det gik nu fint for mig en fredag eftermiddag ved 2-tiden for 2 uger og en
dag siden. Jeg holdt 83 km/t i gennemsnit mens mit vogntog var i bevægelse
og omkring 75 inkl. pauser.

> Jamen Per, der er jo utallige af hendes slags.

Det er muligt - de har bare ikke kommet på tværs af mig (så mange gange).
Sidste gang var forrige år omkring Vejle - og den var til gengæld mere
farlig end den jeg lige har beskrevet. Og også med en kvind bag rattet (og
en mand ved siden af)).

> Han er sikkert lastbilchauffør til daglig, og har brugt en pose.

Han har troet han selv kørte og sad og læste avis ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-07-06 16:13

On Sat, 22 Jul 2006 16:45:10 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>bliver til 3-4 stop på hver tankfuld. Og det er ikke mig, der skal hygge mig
>med en cigaret eller på toilet. Det har jeg passagerer til :)

Det er bl.a. derfor at din påstand om at jeg kun ser dig én gang ikke
holder en meter.

Så længe der er kvinder og børn ombord, er det ind og ud af samtlige
Raststätter.

>--

>"Vores plads"?

>--

Lige præcis. I skal holde henne i de almindelige parkeringsbåse.
Kniber det med pladsen, må I spænde fra.

>--

>Hvornår begynder I egentlig at betale vægtafgift efter hvor meget I belaster
>vejene?

>--

Det gør vi faktist, og har gjort længe.

Ikke nok med at vi betaler efter vægt, vi betaler også efter graden af
forurening. Den tyske maut for lastbiler er reguleret efter hvilken
Euro-klasse lastbilen er i. Euro 2-3-4-5.

>--

>Hvor mange hænder har du egentlig? :)

To. Jeg er nødt til at henholde mig til hvad flertallet i gruppen
postulerer at jeg laver. Det er de demokratiske spilleregler. Man
lærer at få noget fra hånden, når man deltager her.

> [...]

>over 120 km. Og der /var/ vejarbejde omkring Kassel by, så vidt jeg husker

De begynder lige efter Göttingen, og slutter ikke før lige udenfor
Frankfurt/M, som er det mål jeg som regel har.

Der er så stigninger og fald som du sikkert ikke rigtigt registrerer,
men som vi i lastbilerne snildt kan mærke.

Der er også vejarbejde omkring Kirchheim, samt et stort ét der hvor A7
og A5 deler sig.

> [...]

>dag siden. Jeg holdt 83 km/t i gennemsnit mens mit vogntog var i bevægelse

Jeg kommer der i gennemsnit én gang om ugen, og Det har ikke været
uproblematisk de sidste par måneder.

Sikkert.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 16:42

Folmer Rasmussen skrev:

> Lige præcis. I skal holde henne i de almindelige parkeringsbåse.
> Kniber det med pladsen, må I spænde fra.

Eller holde der hvor der er markeret for biler med CV. Hvis de kan komme
tilder for biler uden.

Har man en bil man ønsker at prale af holder man hen over 3
lastbilpladser. Så skal man nok blive set.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 18:10

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]

> holder en meter.

> Så længe der er kvinder og børn ombord, er det ind og ud af samtlige

Det forsøger jeg så at undgå :)

Du mener da ikke at det er godt at skulle op midt om natten for at udnytte
k- og h-bestemmelserne til det yderste?

> Lige præcis. I skal holde henne i de almindelige parkeringsbåse.
> Kniber det med pladsen, må I spænde fra.

Nu havde jeg ingen problemer med at fylde op på lastbilernes plads på denne
tur. På vejen derned kørte vi i et hug (Esbjerg-Samnaun) til campingplads,
og på vej hjem sov vi mens lastbilerne måtte køre natten mellem lørdag og
søndag :)

> Det gør vi faktist, og har gjort længe.

En lastbil slider på vejene som 10.000 personbiler ... jeres udgifter er
10.000 gange større? :)

> Der er også vejarbejde omkring Kirchheim, samt et stort ét der hvor A7
> og A5 deler sig.

Jeg var igennem dér - men jeg må indrømme jeg ikke lagde specielt mærke til
det. Havde jeg nu været kørende i en Mercer Brabus i venstre yderspor, havde
jeg nok lagt mærke til det. Men når trafikken glider rimeligt i højre spor,
så er opmærksomheden på hvor der er vejarbejde og ikke er nok lidt bette :)

Det er målt på gps´en, så det er ganske vist. Men jeg holder jo så
hastighederne op ad bakkerne og jeg er ikke bange for at give den en km
eller 2 med 110, hvis det kan hjælpe mig foran en flok lastbiler.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 20:21

> Det forsøger jeg så at undgå :)

Med poser?

> Du mener da ikke at det er godt at skulle op midt om natten for at udnytte
> k- og h-bestemmelserne til det yderste?

Det værste ved det er da at man kan få problemer med at få fred for
CV-folk til at sove om dagen. At køre om natten er en drøm i forhold
tilde problemer der er om dagen.

> [...]
> og på vej hjem sov vi mens lastbilerne måtte køre natten mellem lørdag og

Det vil sige fra 1900 til 2400. Er det ikke en lidt kort søvn at køre
videre på?

> En lastbil slider på vejene som 10.000 personbiler ... jeres udgifter er
> 10.000 gange større? :)

I Tyskland betaler du ikke motorvejsafgift. Det gør lastbilerne. Og så
kan man jo godt kalde det 10.000% mere.

For en normal lastbil med 5 aksler koster det lidt mere end 1 dkr/km.
Det kan hurtigt løbe op. Ikke så underligt at de regner med at hæve 250
mill €/md hos lastbilerne.

> [...]
> så er opmærksomheden på hvor der er vejarbejde og ikke er nok lidt bette :)

Det lyder ikke behageligt med den uopmærksomhed.

> Det er målt på gps´en, så det er ganske vist. Men jeg holder jo så
> hastighederne op ad bakkerne og jeg er ikke bange for at give den en km
> eller 2 med 110, hvis det kan hjælpe mig foran en flok lastbiler.

Det er jo nok det sidste der gør forskellen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 21:56

Finn Guldmann wrote:

> Med poser?

Jeg ville ønske det kunne lade sig gøre :)

> Det vil sige fra 1900 til 2400. Er det ikke en lidt kort søvn at køre
> videre på?

Det var ikke lige det tidspunkt, men periodelængden er rigtig nok. Det var
sværere at finde en plads med en lastbil end det var at finde en uden :)

> Det er jo nok det sidste der gør forskellen.

Nahh - det sker ikke så tit - måske en gang hver time til to timer. Det er
ikke noget der betyder noget i det store regnskab :)

Hvor mange km kommer du i løbet af 8-9 timer (10? Måske endda 11?)?

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 23:44

> Jeg ville ønske det kunne lade sig gøre :)

Det må vel komme an på en prøve.

Men det kan da godt være du får lov at rejse alene på ferie
efterfølgende.

> Det var ikke lige det tidspunkt, men periodelængden er rigtig nok. Det var
> sværere at finde en plads med en lastbil end det var at finde en uden :)

Så må det havde været i Italien. Der må man, svjh, køre til 0700 søndag
morgen.

> Nahh - det sker ikke så tit - måske en gang hver time til to timer. Det er
> ikke noget der betyder noget i det store regnskab :)

50 min. ud af hver time?

> Hvor mange km kommer du i løbet af 8-9 timer (10? Måske endda 11?)?

Går det rigtig godt, f.eks. ved natkørsel hvor der ikke er de store
forsinkelser, kan man lige nå at køre 390 km på 4½ time.

Det passer lige til en tur fra Padborg og til den første p.plads på A30
mellem Osnabruck og Holland.

Det giver et snit på 86,6 km/t.

Om dagen når man sjældent længere end de 350 km til Dammer Berge.

Det giver et snit helt nede på 77 km/t.

Så mellem 700 og 780 på en 9 timers dag.

11 timer bruger vi ikke.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-07-06 05:55

Finn Guldmann wrote:

> Om dagen når man sjældent længere end de 350 km til Dammer Berge.

Når du så holder pause om dagen - bliver der så ikke frygteligt varmt inde i
kabinen i det gode vejr?

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-06 08:12

> Når du så holder pause om dagen - bliver der så ikke frygteligt varmt inde i
> kabinen i det gode vejr?

Det kan der godt. Det er derfor man åbner sine vinduer.

Men så er det problemet kommer når der kommer en familie og parkerer
deres CV lige ved siden af og holder en times pause med spisning,
legende under og det hele. Eller en busfuld tyske turister der ikke har
til sinds at tage hensyn til en lastbil der holder med gardinerne
trukket for, og står og knevrer lige under dine vinduer.

Men den dag det bliver almindeligt med noget aircondition, der også
virker når motoren er stoppet, bliver det selvfølgelig lettere.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-07-06 08:25

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> har til sinds at tage hensyn til en lastbil der holder med gardinerne
> trukket for, og står og knevrer lige under dine vinduer.

Jeg bemærkede mig lastbilerne på den seneste tur. Vinduer lukkede og
gardiner hele vejen rundt. Har du overvejet lyddæmpede gardiner? :)

> Men den dag det bliver almindeligt med noget aircondition, der også
> virker når motoren er stoppet, bliver det selvfølgelig lettere.

Det bliver nok svært at tappe den slags ud af solenergi, så en motor skal
nok køre. Så det bør naturligvis forbydes af hensyn til campisterne, der
også gerne vil tage plads op ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-06 08:47

> Jeg bemærkede mig lastbilerne på den seneste tur. Vinduer lukkede og
> gardiner hele vejen rundt. Har du overvejet lyddæmpede gardiner? :)

Nej, på den front har jeg blot overvejet at få nogle gardiner der holder
mere lys uden end dem der normalt bruges.

> Det bliver nok svært at tappe den slags ud af solenergi, så en motor skal
> nok køre. Så det bør naturligvis forbydes af hensyn til campisterne, der
> også gerne vil tage plads op ;)

Der findes forskellige modeller til at køle hytten på en lastbil ned om
sommeren.

Den dyre løsning er den hvor man anbringer et ekstra skab nede på
rammen. I det er der en motor og en generator der laver strøm i rigelig
mængde. Den er naturligvis pakket ind så den ikke forstyrrer andre ret
meget. Bag på hytten anbringes der et element der både kan køle og
varme. Og så kan det levere 220 volt. Men det koster en "bondegård",så
der er ikke så mange der kører rundt med det.

En billigere løsning er hvor man anbringer et element oppe på taget der
køler luften ned. Men de modeller jeg kender til bruger alle vand til
nedkølingen. Og de trækker strømmen fra bilens batteri. Så de holder
ikke en hel weekend. Hvis man også skal kunne starte bilen.

Personligt går jeg rundt og pusler med ideen om at nøjes med en lille
generator der kan producere strøm til bilen. Og så få ændret bilens eget
aircondition system så det også virker når motoren er stoppet. Det er
noget med at sætte en el-motor på kompressoren, og så sætte ventilatoren
i motorrummet til at blæse hele tiden.

Men CV-isterne kan da bare køre hen på de pladser der er reserveret til
dem, så kan de få den fred de vil have, fraregnet fred for hinanden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 16:38

> "Vores plads"?

Ja, pladser der er mærket *alene* med et lastbilsymbol. Der må end ikke
busserne holde.

> Hvornår begynder I egentlig at betale vægtafgift efter hvor meget I belaster
> vejene?
> :)

Hvis vi snakker Tyskland skal du nu ikke klage. Der betaler lastbilerne,
med det nye system, broderparten af motorvejene. Så meget at de har
problemer med at bruge alle pengene på vejnettet.

> Hvor mange hænder har du egentlig? :)

Til hvad? Farten passer den jo selv. Og det der med at styre bruger man
da ikke hænderne til.

> [...]
> over 120 km. Og der /var/ vejarbejde omkring Kassel by, så vidt jeg husker

Jeg ved godt at det er kedelig med fakta, men
http://www.bmvbs.de/servlet/init.cms.layout.LayoutServlet?link=bmv_bis_liste&global.naviknoten=373&link.bl_id=6#7_1
viser at der er hastighedsnedsættelse mindst 3 steder i bakkerne.

> Det gik nu fint for mig en fredag eftermiddag ved 2-tiden for 2 uger og en
> dag siden. Jeg holdt 83 km/t i gennemsnit mens mit vogntog var i bevægelse
> og omkring 75 inkl. pauser.

Jamen det er jo også det man ender på hvis man kører op til 90 km/t hvor
man kan komme til det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 18:04

Finn Guldmann wrote:
> [...]

> viser at der er hastighedsnedsættelse mindst 3 steder i bakkerne.

Dem tæller jeg så ikke - fordi jeg må jo køre 80 hele vejen ned ad 5´eren og
når jeg så kører 90 alligevel - så gør jeg ikke noget ved dét fordi der
kommer en hastighedsbegrænsning som så tilfældigvis også gælder andre
trafikanter.

I den udstrækning det kan lade sig gøre, fordi der er _altid_ en personbil
der skal mase sig foran før man kommer hen til hastighedsbegrænsningen og
som efterfølgende sætter hastigheden ned til 80. Grrr!

> Jamen det er jo også det man ender på hvis man kører op til 90 km/t
> hvor man kan komme til det.

Jeps - i det her tilfælde. Tallene er resultatet af hele turen ned ad 7´eren
den dag.

I April kørte jeg hjem fra Pompei, da var snittet ikke 83, men lidt højere,
men det var i påsken og der var ingen trafik.

Tallene er stjålet fra min gps.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-06 20:06

> [...]
> der skal mase sig foran før man kommer hen til hastighedsbegrænsningen og
> som efterfølgende sætter hastigheden ned til 80. Grrr!

Det sidste er ganske normalt tysk.

En hastighedsgrænse gælder først foran lastbilerne. Kører lastbilen 70
mens der står 60 på skiltene gælder de 60 først for personbilerne når de
er foran lastbilen.

Har engang været ude for at køre 62 km/t gennem et 10 km lang vejarbejde
hvor der var 60 km/t hele vejen. Første bil bag mig var Polizei. Men det
afholdt ikke personbilerne fra at overhale mig. :-?

> [...]
> I April kørte jeg hjem fra Pompei, da var snittet ikke 83, men lidt højere,
> men det var i påsken og der var ingen trafik.

De 83 passer når man ikke kan køre hurtigere end 90 som det hurtigste.
Kan man køre hurtigere, når trafikken tillader der, kan man naturligvis
komme højere op i snit. Men 83 har jeg brugt i flere år som den
hastighed Route66 bruger som motorvejshastighed.

Fra : tb

Dato : 25-07-06 04:20

> Det mest irriterende i år er, at de ikke véd hvor langt deres vogntog
> er. De har adskillige gange været ved at pelse mine vindafvisere med
> deres polyestervillaer.

netop hjemvendt fra en 15 timers tur med trailer fra tjekkiet : Nogle
lastbiler gav mig langt lys så jeg vidste hvornår min "røv" var fri af
lastbilen jeg overhalede, og jeg kunne trække ind. Andre gjorde ikke. Når
jeg gjorde det ved lastbilerne der overhalede mig, var det sjældent de så
det

Mit spørgsmål : Alle lastbiler hjælper hinanden på det punkt. er
trailerfolket bare dumme, eller er de ikke velkomne i den klub?

Mvh TB
Med trailer der kørte mellem 80 og 105 afhængig af humør, og dermed
overhalede eller blev overhalet af lastbiler....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 08:40

tb skrev:
> [...]
> Mit spørgsmål : Alle lastbiler hjælper hinanden på det punkt. er
> trailerfolket bare dumme, eller er de ikke velkomne i den klub?

Ikke alle lastbiler hjælper hinanden. Langt hen afvejen afhænger det af
hvilket land lastbilen kommer fra.

> Mvh TB
> Med trailer der kørte mellem 80 og 105 afhængig af humør, og dermed
> overhalede eller blev overhalet af lastbiler....

Så lider du forhåbentlig ikke for meget af humørsvingninger.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-07-06 08:44

tb wrote:

> Mit spørgsmål : Alle lastbiler hjælper hinanden på det punkt. er
> trailerfolket bare dumme, eller er de ikke velkomne i den klub?

Lastbilchaufføren er måske ikke rigtig for beredt på at du vil blinke. Min
erfaring er at 2 blink med et passende mellemrum iværksætter flytning fra
overhalingsspor til ens eget spor.

--
Per, Esbjerg
der blev overhalet af en forbandet hollænder i går der sendte mig ud i

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-07-06 09:16

Finn Guldmann wrote:

> Ikke alle lastbiler hjælper hinanden. Langt hen afvejen afhænger det af
> hvilket land lastbilen kommer fra.

Danskere hjælper i hvert fald ikke, utroligt at ham i lastbilen med
grus her i morges ikke kunne have slækket bare lidt, så sættevognen
havde været hurtigere forbi.
Og det samme ses tit, meget tit.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 09:56

Christian B. Andresen skrev:
> Danskere hjælper i hvert fald ikke, utroligt at ham i lastbilen med
> grus her i morges ikke kunne have slækket bare lidt, så sættevognen
> havde været hurtigere forbi.
> Og det samme ses tit, meget tit.

Det jeg skrev om var det med at give et blink når den anden kunne komme
ind foran.

Det andet har du desværre ret i. Der kan man ikke sige noget udfra hvad
land lastbilen kommer fra, bortset fra at lastbiler fra visse lande har
det med at hæve hastigheden når de bliver overhalet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-07-06 11:29

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> land lastbilen kommer fra, bortset fra at lastbiler fra visse lande har
> det med at hæve hastigheden når de bliver overhalet.

Ja jeg kan forstå at det er udbredt blandt tyske lastbiler.
Det virker som om de danske enten kører 100% eller ikke gør sådanne
ting.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 14:29

Christian B. Andresen skrev:
> Ja jeg kan forstå at det er udbredt blandt tyske lastbiler.
> Det virker som om de danske enten kører 100% eller ikke gør sådanne
> ting.

De fleste danske kører det de kan for fartbegrænseren, og har derfor
ikke mulighed for at sætte farten op.

Men der findes da danske lastbiler der "kører på tysk".