/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny bil på ferie
Fra : MacX


Dato : 21-07-06 15:34

Hejsa

Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)

Vi regner med at køre til Østrig på ferie, så snart vi har fået den. Er
den mon smart, når motoren ikke er tilkørt?

Efter at have læst diverse gamle indlæg, ser det ud til at man skal
undgå høje omdrejninger de første 1000-2000 km. Har også læst at det er
godt at skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg
skal skifte olie mens jeg er på ferie hrmm.

Så er det mon en dum ide, at køre sydpå, eller er det uden betydning?
Man behøver jo ikke absolut at race med +150 km/t hele vejen derned.

Hvad med undervognsbehandling af sådan en ny bil? Peugeot anbefaler
første behandling efter 2 år - vil det sige at den har fået ab fabrik?

På forhånd tak og god weekend!

Mvh
Otto


 
 
Jens Vejmand & Holge~ (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Vejmand & Holge~


Dato : 21-07-06 17:26

Tilkøring er der stadig mange der sværger til, men i følge mange fabrikker,
er det ikke så vigtigt mere.

Uden at gøre sig helt klog på olieskiftet - der er små 1.500 til Østrig og
sikkert det samme retur
Men hvis der ikke køres mange km dernede kan det sikkert godt vente og så få
det gjort med det samme når I er hjemme.
Eller få det gjort hos en autoriseret i Østrig - det er jo også billigere
....
Det kan ikke tage lang tid, da der ikke kan være andre ting der skal gøres
på et så lille km tal ....
Og det er naturligvis ikke så svært at finde en autoriseret via nettet -
derefter en lille opringning og vips er den lille ting på plads!


mvh

JV


"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44c0e6a2$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)
>
> Vi regner med at køre til Østrig på ferie, så snart vi har fået den. Er
> den mon smart, når motoren ikke er tilkørt?
>
> Efter at have læst diverse gamle indlæg, ser det ud til at man skal undgå
> høje omdrejninger de første 1000-2000 km. Har også læst at det er godt at
> skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg skal skifte
> olie mens jeg er på ferie hrmm.
>
> Så er det mon en dum ide, at køre sydpå, eller er det uden betydning? Man
> behøver jo ikke absolut at race med +150 km/t hele vejen derned.
>
> Hvad med undervognsbehandling af sådan en ny bil? Peugeot anbefaler første
> behandling efter 2 år - vil det sige at den har fået ab fabrik?
>
> På forhånd tak og god weekend!
>
> Mvh
> Otto
>



Jørgen M. Rasmussen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-07-06 17:50


"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

> Eller få det gjort hos en autoriseret i Østrig - det er jo også billigere
> ...
HUSK at tage en dunk i bagagerummet, og check det undervejs, en ny og
utilkørt motor kan godt bruge olie.



MacX (21-07-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 21-07-06 18:05

On 2006-07-21 18:49:40 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> said:

> HUSK at tage en dunk i bagagerummet, og check det undervejs, en ny og
> utilkørt motor kan godt bruge olie.

Ja godt du siger det...! Min T5 har godt nok drukket en del olie ;)

/Otto


Jens Vejmand & Holge~ (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Vejmand & Holge~


Dato : 21-07-06 18:24

Lyder rimeligt - nogle gør og andre gør ikke, men der er ingen grund til
ikke at være beredt


JV

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44c10a26$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> On 2006-07-21 18:49:40 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> said:
>
>> HUSK at tage en dunk i bagagerummet, og check det undervejs, en ny og
>> utilkørt motor kan godt bruge olie.
>
> Ja godt du siger det...! Min T5 har godt nok drukket en del olie ;)
>
> /Otto
>



Kurt B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 21-07-06 20:16


"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
news:44c10008$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Uden at gøre sig helt klog på olieskiftet - der er små 1.500 til Østrig og
> sikkert det samme retur


Kommer da vist lidt an på, hvor man kommer fra og skal hen.
Når vi kører til Bruck ved Zell am See er der 999 km. Men det kan man
selvfølgelig også sige er meget små 1500 km

Kurt



MacX (21-07-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 21-07-06 20:39

On 2006-07-21 21:16:03 +0200, "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> said:

> Kommer da vist lidt an på, hvor man kommer fra og skal hen.
> Når vi kører til Bruck ved Zell am See er der 999 km. Men det kan man
> selvfølgelig også sige er meget små 1500 km

Okay Sankt Johann im Pongau her....

Du må da bo tæt på grændsen så, eller tage en kutter fra Sjælland?

Mvh
Otto




Kurt B. Andersen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 22-07-06 00:43


"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44c12e1d$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> On 2006-07-21 21:16:03 +0200, "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk>
> said:
>
>> Kommer da vist lidt an på, hvor man kommer fra og skal hen.
>> Når vi kører til Bruck ved Zell am See er der 999 km. Men det kan man
>> selvfølgelig også sige er meget små 1500 km
>
> Okay Sankt Johann im Pongau her....
>
> Du må da bo tæt på grændsen så, eller tage en kutter fra Sjælland?
>
Falster via Rostock - Berlin

Kurt



Claus & Lene, Ålborg (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus & Lene, Ålborg


Dato : 21-07-06 20:08


"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44c0e6a2$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)
>
> Vi regner med at køre til Østrig på ferie, så snart vi har fået den. Er
> den mon smart, når motoren ikke er tilkørt?
>
> Efter at have læst diverse gamle indlæg, ser det ud til at man skal undgå
> høje omdrejninger de første 1000-2000 km. Har også læst at det er godt at
> skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg skal skifte
> olie mens jeg er på ferie hrmm.

Hmm, min nye BMW skal først have skiftet om 30kkm - så mon ikke det er
det samme på en ny PUG?
>
> Så er det mon en dum ide, at køre sydpå, eller er det uden betydning? Man
> behøver jo ikke absolut at race med +150 km/t hele vejen derned.

Igen der står intet om tilkøring af min nye 520d, så mon ikke det er det
samme for din?


/claus

>
> Hvad med undervognsbehandling af sådan en ny bil? Peugeot anbefaler første
> behandling efter 2 år - vil det sige at den har fået ab fabrik?
>
> På forhånd tak og god weekend!
>
> Mvh
> Otto
>



MacX (21-07-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 21-07-06 20:37

On 2006-07-21 21:07:38 +0200, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> said:

> Hmm, min nye BMW skal først have skiftet om 30kkm - så mon ikke det
> er det samme på en ny PUG?

Jo det er også 30kkm, men har læst flere steder på nettet, at det er en
god ide med olieskift ved 2000 km - men aner ikke om det har noget på
sig.

> Igen der står intet om tilkøring af min nye 520d, så mon ikke det er
> det samme for din?

Aner det ikke... Har ikke fået bilen endnu.

Mvh
Otto


Morten Fruergaard (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 21-07-06 20:59

MacX wrote:
> Jo det er også 30kkm, men har læst flere steder på nettet, at det er
> en god ide med olieskift ved 2000 km - men aner ikke om det har noget
> på sig.

Man man vel ikke skifte olie for tit...

Men hvis det var nødvendigt, så ville Peugeot nok "kræve" det...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Per Henneberg Kriste~ (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-07-06 21:55

Morten Fruergaard wrote:
> MacX wrote:
>> Jo det er også 30kkm, men har læst flere steder på nettet, at det er
>> en god ide med olieskift ved 2000 km - men aner ikke om det har noget
>> på sig.
>
> Man man vel ikke skifte olie for tit...
>
> Men hvis det var nødvendigt, så ville Peugeot nok "kræve" det...

Kun hvis de kunne risikere noget inden for garantiperioden ;)

--
Per, Esbjerg



Morten Lorenzen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 22-07-06 08:12

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44c1260a$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hmm, min nye BMW skal først have skiftet om 30kkm - så mon ikke det er
> det samme på en ny PUG?

Yes, det er udsagnpunktet for BMW's, men den justerer selv afhængtigt af
hvordan du kører osv.

> Igen der står intet om tilkøring af min nye 520d, så mon ikke det er det
> samme for din?

Tjeck lige manualen igen. Det står i manualen til min 3'er.

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Claus & Lene, Ålborg (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus & Lene, Ålborg


Dato : 22-07-06 10:35


"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:44c1cfba$0$20279$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:44c1260a$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Hmm, min nye BMW skal først have skiftet om 30kkm - så mon ikke det
>> er det samme på en ny PUG?
>
> Yes, det er udsagnpunktet for BMW's, men den justerer selv afhængtigt af
> hvordan du kører osv.

Ja, det er jo en teknik som BMW har kørt med i ca. 10 år nu

>
>> Igen der står intet om tilkøring af min nye 520d, så mon ikke det er det
>> samme for din?
>
> Tjeck lige manualen igen. Det står i manualen til min 3'er.

Der står intet, og som forhandleren sagde - giv den bare noget gas, det er
lavet så det holder.....

/Claus


>
> -M
> '05 BMW 325i E90
> '86 Ford Sierra RS Cosworth
>



Lauge (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 22-07-06 11:51

>> Yes, det er udsagnpunktet for BMW's, men den justerer selv afhængtigt af
>> hvordan du kører osv.
>
> Ja, det er jo en teknik som BMW har kørt med i ca. 10 år nu

Min tidligere E30 fra 1985 havde det også - så i hvert fald 21 år

Mvh.

Lauge



Henning (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-07-06 22:37

On Fri, 21 Jul 2006 16:33:33 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)
Tillykke!
>godt at skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg
>skal skifte olie mens jeg er på ferie hrmm.
Pjat - det var i gamle dage! fabrikanterne giver i dag flere års
garanti på motoren, så vent med at skifte olie til serviceeftersyn ved
20.000 km?


Hr. Jensen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 22-07-06 09:25

Den Fri, 21 Jul 2006 16:33:33 +0200 sendte MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk>
følgende røgsignaler:

>Hejsa
>
>Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)
>
>Vi regner med at køre til Østrig på ferie, så snart vi har fået den. Er
>den mon smart, når motoren ikke er tilkørt?
>
>Efter at have læst diverse gamle indlæg, ser det ud til at man skal
>undgå høje omdrejninger de første 1000-2000 km. Har også læst at det er
>godt at skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg
>skal skifte olie mens jeg er på ferie hrmm.

Hvad siger Peugeot når du spørger dem?

Jeg ved at nogle fabrikanter putter den absolut billigste olie på ab
fabrik (man sparer jo hvor man kan) og den skal motoren ikke rotere i
alt for længe.
Så derfor skifter man efter typisk 1500-2500 km første gang, og så får
man noget kvalitetsolie på.

I gamle dage var det mest for at fræsekratterne (eller hvad de nu
kaldes) blev transporet med af olien i starten af forløbet og der var
det med at få skiftet olie og filter, så ikke urenhederne stoppede
filteret til.
Det problem opstår så godt som aldrig i dag.

Men som sagt hvad siger Peugeot?

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

MacX (22-07-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 22-07-06 10:03

On 2006-07-22 10:24:56 +0200, Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> said:

Hej

> Hvad siger Peugeot når du spørger dem?

Har faktisk ikke spurgt dem endnu, men vil gøre det når jeg henter bilen

> Jeg ved at nogle fabrikanter putter den absolut billigste olie på ab
> fabrik (man sparer jo hvor man kan) og den skal motoren ikke rotere i
> alt for længe.
> Så derfor skifter man efter typisk 1500-2500 km første gang, og så får
> man noget kvalitetsolie på.

Det kunne der være noget om...

>
> I gamle dage var det mest for at fræsekratterne (eller hvad de nu
> kaldes) blev transporet med af olien i starten af forløbet og der var
> det med at få skiftet olie og filter, så ikke urenhederne stoppede
> filteret til.
> Det problem opstår så godt som aldrig i dag.

Er det pga alublokke, eller hvorfor?

Mvh
Otto


Hr. Jensen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 22-07-06 13:11

Den Sat, 22 Jul 2006 11:03:04 +0200 sendte MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk>
følgende røgsignaler:

>> I gamle dage var det mest for at fræsekratterne (eller hvad de nu
>> kaldes) blev transporet med af olien i starten af forløbet og der var
>> det med at få skiftet olie og filter, så ikke urenhederne stoppede
>> filteret til.
>> Det problem opstår så godt som aldrig i dag.
>
>Er det pga alublokke, eller hvorfor?

Næh, det er vist fordi at man i dag kan fræse mere præcist og på en
måde så risikoen for tilbageværende kratter er ubetydelig
lille.....har jeg hørt.

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Basil (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 23-07-06 08:08

Hr. Jensen:
> Den Sat, 22 Jul 2006 11:03:04 +0200 sendte MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk>
> følgende røgsignaler:
>
>>> I gamle dage var det mest for at fræsekratterne (eller hvad de nu
>>> kaldes) blev transporet med af olien i starten af forløbet og der var
>>> det med at få skiftet olie og filter, så ikke urenhederne stoppede
>>> filteret til.
>>> Det problem opstår så godt som aldrig i dag.
>>
>> Er det pga alublokke, eller hvorfor?
>
> Næh, det er vist fordi at man i dag kan fræse mere præcist og på en
> måde så risikoen for tilbageværende kratter er ubetydelig
> lille.....har jeg hørt.

Du har nogenlunde ret.
1. Det hedder grater, men meningen kunne sagtens forståes.
2. For ca. hvert 10. år, er ingredienserne i de forskellige materialer
så forandrede at de ikke kan sammenlignes med det samme materiale,
produceret for 10 år siden.
Maskiner, materialer og måleværktøj bliver hele tiden optimeret, så i
dag kan man lave en almindelig bil med nogen krav som kun RR og Ferrari
kunne stille for 10 år siden.
De 3 biler jeg har haft fra ny har ikke fået skiftet olie før de
skulle, og det var ikke ved 1½kkm.
Kai



Per O. (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 23-07-06 07:40

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44c0e6a2$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg får forhåbentligt snart min nye bil leveret - Pug 207 HDi :)
>
> Vi regner med at køre til Østrig på ferie, så snart vi har fået den. Er
> den mon smart, når motoren ikke er tilkørt?

Hvis du ikke skal køre om kap med nogen, så skulle højeste gear vel nok
kunne bringe dig derned i rimelig fart, uden risiko for at den lille motor
lider overlast.


> Efter at have læst diverse gamle indlæg, ser det ud til at man skal undgå
> høje omdrejninger de første 1000-2000 km. Har også læst at det er godt at
> skifte olie, efter de første par tusinde - det vil sige jeg skal skifte
> olie mens jeg er på ferie hrmm.

Jeg troede man var gået væk fra det. Min Ford Focus C-Max skulle ikke have
ny olie før ved 20.000km.

> Så er det mon en dum ide, at køre sydpå, eller er det uden betydning? Man
> behøver jo ikke absolut at race med +150 km/t hele vejen derned.

Nemlig.

> Hvad med undervognsbehandling af sådan en ny bil? Peugeot anbefaler første
> behandling efter 2 år - vil det sige at den har fået ab fabrik?

Hvis man påtænker hvor bilen er produceret er svaret højst sandsynligt nej.

> På forhånd tak og god weekend!
>
> Mvh
> Otto
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste