Hvordan gør i? (udgifter til at have bil..~
Fra : Brian

Dato : 20-07-06 10:02

Hejsa,

Nu vil kæresten og jeg til at have bil. Vi har fået tilbudt en meget
velholdt Skoda Fabia 1.2 HTP 54hk fra 2003 med ikke mindre end 113kkm på
klokken. Det er en Classic, dvs intet udstyr what-so-ever :) Den koster
80.000 med alu + vinterdæk samt fuld servicebog og 2xPava (i '03 og '05) -
er det helt dumt? Som 23årig (nybegynder) er det jo smart med en Skoda som
en < 4år gammel, da vi kan få en meget billig forsikring.
Situationen er sådan at det kun er mig, der har kørekort, men min kæreste
vil også meget gerne at vi har en bil. Nu har jeg så regnet en del på vores
udgifter til at have bil, og er kommet frem til at det vil koste os 3600,-
pr. md. at have bilen. Heri er indregnet:

Benzin til 1000km (15km/l, 11kr/l) = 733,- pr. md.
Forsikring = 7229,- årligt (+5% for
kvartals-afregning)
Grøn afgift = 1520,- årligt
Opsparing til reparation og service = 1000,- pr. md <--- er det helt ved
siden af?
Lån til ca. halvdelen af de 80k = 1000,- pr. md <--- har fået et
tilbud på at låne 45k til knap 1000,- pr. md. over 5år.

Er der noget jeg har glemt?
Nu er spørgsmålet så, hvordan det er mest fair at fordele udgifterne til
bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'
skilling? ;)

Fra : Bjarne Haug

Dato : 20-07-06 10:10

> [...]
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
> Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'

Giv hende et kørekort...

Der er nok ikke de gode råd at give her, medmindre I har fællesøkonomi og
hun ligeså gerne som dig vil have bil... Ellers må du nok sande at du kommer
til at investere mest i bilen. Du kan jo evt købe en bil som er billigere og
spare lånet, men så kan reperationerne selvfølgelig stige... Det dyrt at
have bil, men skønt..

vh
Bjarne

Fra : Brian

Dato : 20-07-06 10:21

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse

> Giv hende et kørekort...

Ja det snakker vi om, men hun føler pt. ikke "sikker nok" til at begynde -
dem er er vist rigeligt mange af i trafikken i dag :)

> [...]
> kommer til at investere mest i bilen. Du kan jo evt købe en bil som er
> billigere og spare lånet, men så kan reperationerne selvfølgelig stige...

Vi vil have en bil som ikke går i stykker - det er selvf. sat lidt på
spidsen, men chancen for en skoda fra 03 går i stykker er noget mindre end
en Escort fra 94 :) men omvendt nok også noget dyrere...
Jeg er også med på at jeg skal betale den største del... men er det
1000/2600 eller 600/3000 - det er jo svært...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-07-06 10:17

Brian wrote:
> Nu er spørgsmålet så, hvordan det er mest fair at fordele udgifterne
> til bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)

Kommer helt an på jeres samliv...

Deler I andet?
Skal I have bilen for at I altid benytter den til fælles interesse eller er
det 75% fordi du gerne vil have den?
Hvis I køber den til 50/50 fordel, så skal fordelingen vel også være sådan.

Fra : Brian

Dato : 20-07-06 10:27

meddelelse news:44bf4a25$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> Kommer helt an på jeres samliv...
> Deler I andet?

Ja, huslejen, kosten, fælles forsikringer, alt til hjemmet som er købt efter
vi fandt sammen for 3½år siden.

> Skal I have bilen for at I altid benytter den til fælles interesse eller
> er det 75% fordi du gerne vil have den?

Meget vil blive fælles interesse, men selvf. vil jeg j også bruge den
"alene". Så det kan da godt være de 75% passer, måske 60/40...

> Hvis I køber den til 50/50 fordel, så skal fordelingen vel også være
> sådan.

Selvfølgelig :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 10:19

Brian wrote:
> [...]
> Lån til ca. halvdelen af de 80k = 1000,- pr. md <--- har fået et
> tilbud på at låne 45k til knap 1000,- pr. md. over 5år.

Nøeh, jeg synes det ser meget fornuftigt ud.
Personligt ligger mit (vores ) bil-budget på ca. 1000,- kr. pr. måned
incl alt (forsikring, benzin, vedligeholdelse osv) og det er også ca. 1000
km pr. måned.
Jeg laver så også det hele selv, når jeg lige ser bort fra en lille episode
på sidste års ferietur
Vi har så også en ældre bil, som er betalt kontant.

> [...]
> til bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
> Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'

Betal eller gå/løb ved siden af
Selvom det kun er dig, der har et kørekort, så får hun jo stort set lige så
meget glæde af bilen som dig, så derfor må hun gribe til lommerne og betale
halvdelen, det er vel mest fair ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian

Dato : 20-07-06 10:29

> [...]
> episode på sidste års ferietur
> Vi har så også en ældre bil, som er betalt kontant.

Sådan er det jo :) Min kæreste har sat krav til at det ikke skal være en
gammel skraller-kasse, det må jo også tælle lidt for at hun betaler :)
Forfængelighed er dyr :D

> Betal eller gå/løb ved siden af

Hehe, ja dem må prøves :)

> Selvom det kun er dig, der har et kørekort, så får hun jo stort set lige
> så meget glæde af bilen som dig, så derfor må hun gribe til lommerne og
> betale halvdelen, det er vel mest fair ?

Ja det er det vel, tror vi nærmer os 40/60 eller deromkring...

Fra : Stefan

Dato : 20-07-06 10:40

> Sådan er det jo :) Min kæreste har sat krav til at det ikke skal være en
> gammel skraller-kasse, det må jo også tælle lidt for at hun betaler :)
> Forfængelighed er dyr :D

Lyder lidt som her i huset, tiltrods for det koster hendes 3 til 4 gange så
meget at holde kørende, da dele og værksted er meget dyrere og så er det en
benzin, min er diesel. Ellers ligner regnestykket vores, vi sætter dog
4500,- af til rep. om måneden, men vi kører også ca. 1600-2000 km om måneden
hver. Husk jeres kørselsfradrag i regnestykket hvis i kan opnå det.

Stef
Golf GTD '85 538kkm 18.3 km/l Snart med nye dæmpere og IC
Mitsu Space Star '01 173kkm 14,7 km/l Tilsalg
Yamaha XS400 '85 66kkm 16,7 km/l Tilsalg

Fra : Stefan

Dato : 20-07-06 10:44

vi sætter dog 4500,- af til rep. om måneden

I kvatalet naturligvis!

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 10:57

> vi sætter dog 4500,- af til rep. om måneden
>
> I kvatalet naturligvis!

Hehe tænkte og OVS DET VAR EN SLAT !!

Mvh
Morten

Fra : Stefan

Dato : 20-07-06 10:58

> Hehe tænkte og OVS DET VAR EN SLAT !!

Ja ellers var pengene vist bedre brugt på et par nyere biler

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 13:48

Brian wrote:

> Sådan er det jo :) Min kæreste har sat krav til at det ikke skal være
> en gammel skraller-kasse, det må jo også tælle lidt for at hun
> betaler :) Forfængelighed er dyr :D

Så må hun sq også til lommerne

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-07-06 10:29

Den Thu, 20 Jul 2006 11:01:58 +0200 sendte "Brian" <Suzuki@cool.dk>
følgende røgsignaler:

> [...]
>80.000 med alu + vinterdæk samt fuld servicebog og 2xPava (i '03 og '05) -

Jeg godt nok at prisen er lidt pebret ift. en ny der trods alt har 2
års fabriksgaranti.

Men vil man absolut have en "fattigmands-VW", så er der vel ingen vej
udenom.

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : Kåre

Dato : 20-07-06 10:32

> [...]
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
> Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'

Tjah, statens takst ligger vel omkring 3,3 kroner pr kilometer.
Så kan hun vel vælge mellem at betale kilometertakst, eller bare betale
halvdelen med det samme, og ikke tænke mere på det...
Har I overvejet fælles økonomi? Det er et sats, men det er squ nemt så længe
det går godt...

Jeg sætter selv kun 300,- af til rep. og vedligehold om måneden. Tror dog
ikke helt den holder, men det afhænger helt af hvad du vil: Vil du overholde
service på autoriseret værksted, eller bare holde den vedlige på et mindre
værksted, eller selv stå for al vedligeholdelse og service?
Jeg har valgt mellemvejen, og der slår 500,- til (bortset lige fra når ens
motor ryger sig en tur )

Kåre

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 11:35

> Er der noget jeg har glemt?

Nej, jeg synes det lyder meget fornuftigt. De 1000 kr til vedligeholdelse er
måske højt sat, men så kan du jo være heldig at stå med en god lille
opsparing til din næste bil. Hellere lidt for meget, end at få en regning på
5000 kr lige pludseligt.

> [...]
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
> Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'

Mange af de andre foreslår fælles økonomi. Men hvis det er for stor en
mundfuld, hvad så med en fælles konto?
Jeg er også 23 og har boet med min kæreste de sidste knap 6 år. Vi har dog
stadig ikke fælles økonomi, da ingen af os ønsker det - til gengæld har vi
netop en fælles konto.
Det er egentligt meget enkelt. Hver måned overfører vi hver 5000 kr til
denne fælleskonto, og herfra betaler vi så alt hvad vi kan enes om. Dvs.
husleje, div. regninger, mad, mindre indkøb til hjemmet. På den måde bliver
sol og vind delt lige, og vi har vores egne "lommepenge" (så hun ikke
bestemmer hvad jeg skal købe, og omvendt).
I kunne f.eks. lave samme ordning med bilen, hvor I var fælles om alle
udgifter på nær selve billånet. På den måde er der ingen tvivl om ejerskabet
af bilen, mens udgifterne bliver delt lige. Når du sælger bilen igen om
nogle år, står du jo igen med nogle penge - hvordan ville du dele dem?
Sagen er at vi står i lidt samme situation. Min kæreste har dog kørekort,
men et relativt begrænset personligt behov for at køre bil. Til gengæld
bruger vi bilen meget sammen, så den er slet ikke til at undvære. Jeg har
derfor valgt at købe min bil på egen hånd, og så må hun bare spæde til med
de løbende udgifter. Det betød også at jeg kunne få lige præcis den bil
*jeg* ville have ;)

God fornøjelse med bilkøbet - jeg synes det lyder rigtigt fornuftigt, hvis
du ellers kan nøjes med de 54 hk. Jeg ville til enhver tid anbefale en ny
eller nyere bil, uden de store rep. udgifter.

/Kasper Hansen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 20-07-06 12:14

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er spørgsmålet så, hvordan det er mest fair at fordele udgifterne til
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)

Værditabet på bilen skal vel strengt taget også med. Ved godt det ikke er
noget man forbinder med den månedlige udgift, men den dag bilen skal sælges
osv. osv.

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-07-06 13:07

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Værditabet på bilen skal vel strengt taget også med. Ved godt det ikke er
> noget man forbinder med den månedlige udgift, men den dag bilen skal

Værditabet svarer vel nogenlunde til afbetalingen på lånet ?

Leo

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-07-06 13:12

u.m.s [3460] wrote:

> Værditabet på bilen skal vel strengt taget også med. Ved godt det ikke er
> noget man forbinder med den månedlige udgift, men den dag bilen skal sælges
> osv. osv.

Det skal vel kun med i tilfñde af at man modregner gensalgsværdien
fra de månedlige udgifter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-07-06 15:04

Brian skrev:

> [...]
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)
> Har i nogle gode argumenter, der kan få kæresten til at smide en go'

Vi giftede os og fik fælles økonomi, mindre end et år efter vi
mødtes Nu lader det ikke til at I er så hurtige, men da hun vil
have en "fin" bil må hun også hoste op. Ellers må du true hende med
en Lada 1200 / Skoda 105.

Go' forhandling

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-07-06 16:49

Brian skriver:

> Er der noget jeg har glemt?

Få den betalt af så hurtigt som muligt og spar op til den næste.

> Nu er spørgsmålet så, hvordan det er mest fair at fordele udgifterne til
> bilen, når det nu kun er mig som har kørekort :)

Så må du jo betale det hele.

De første 3 biler jeg har haft, har jeg betalt dem alle og afholdt alle
udgifter, da jeg tjener flest penge. Konen betaler så licens og telefoni
herhjemme. Resten er vi fælles om......

Den sidste nye ydede hun et bidrag til, da vi kunne skillinge sammen til
at købe den kontant og med det faktum at det er hende der bruger den til
kørsel til og fra arbejde. Jeg smed 200kkr og hende 50kkr, dog er det
stadigvækk mig mig der betaler brændstof og service

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Neser

Dato : 20-07-06 17:32

> Forsikring = 7229,- årligt (+5% for
> kvartals-afregning)

Ved ikke om du er klar over det men Skoda kan tilbyde en forsikring til
Skoda-ejere. Det kan være at det gør forsikringen billigere.

- Neser

Fra : Brian

Dato : 24-07-06 17:01

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ikke om du er klar over det men Skoda kan tilbyde en forsikring til
> Skoda-ejere. Det kan være at det gør forsikringen billigere.

....og det er lige præcist den jeg har skrevet om her :)