Svejsning - hvilken maskine?
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 22:33

Hejsa Alle

Jeg skal lave noget rust på min cabrio over vinteren, og skal ud og ha mig
et svejseværk, men..
Jeg er ret ny inden for svejsning, har kun svejset en gang før, så ved ikke
det store om svejseværk..

Jeg har dog læst mig frem til at det skal være co2 anlæg.. men så stopper
min viden også..

Hvad skal jeg vælge, et godt brugt, eller kan et af disse bruges:

http://www.biltema.dk/products/productlist.asp?iSecId=554#879

Kan i gi mig lidt hjælp, hvor stort skal det være ??

Håber i kan komme med nogle gode råd, nogle af jer må jo ligge og svejse i
ældre biler

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 22:55

Hov skal lige siges at jeg kun har 220V til rådighed, er det for lidt ?

Mvh
Morten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-07-06 23:26

In article <44beaa3d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>,
"Juel" <xSnaBelAstarchild.dk> wrote:

> Hov skal lige siges at jeg kun har 220V til rådighed, er det for lidt ?

Ja det er for lidt.. du skal meget gerne have 230v ...

Sorry...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 23:27

> Ja det er for lidt.. du skal meget gerne have 230v ...
>
> Sorry...

hehe dohh gammel vane

/Juel

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 05:16

"Juel" <xSnaBelAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Hov skal lige siges at jeg kun har 220V til rådighed, er det for lidt ?

Ikke til de biltema i din link.

Men bemærk de alle skal have en 16A sikring !

Og lige en bemærkning jeg vil nok ikke anbefale den til 1490kr. Den kan
ikke køre med gas og det bruger alle de professionelle jo

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 23:04

> [...]
>
> Kan i gi mig lidt hjælp, hvor stort skal det være ??
>
> Håber i kan komme med nogle gode råd, nogle af jer må jo ligge og svejse i

Det er komplet umuligt at svejse med andet end et rigtigt Co2 eller TIG
anlæg i så tynde plader som en bil har. Desuden er det selv med rigtige
anlæg noget af en udfordring, så hvis du slet ikke har erfaring med at
svejse kan du roligt afsætte mindst en uge hvor du kun øver dig på noget der
ikke skal bruges i en bil bagefter.
Glem alt om anlæg som har gasdækningen i selve tråden, det er det rene bras.

Jeg ville faktisk anbefale dig et svejsekursus først.....der er faktisk
temmelig meget man bør vide. Både med at slibe i forvejen og at false
pladerne så de ligger rigtigt, hæfte og fuldsvejse osv osv

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 23:12

> Det er komplet umuligt at svejse med andet end et rigtigt Co2 eller TIG
> anlæg i så tynde plader som en bil har.

Ja det var jo også det jeg skrev, at jeg ville ha et co2 anlæg, og lavede jo
også et link til nogle.. kan de bruges ?

> [...]
> anlæg noget af en udfordring, så hvis du slet ikke har erfaring med at
> svejse kan du roligt afsætte mindst en uge hvor du kun øver dig på noget

Jeg skrev jo at jeg har svejset før, og har svejset i tynd plade, så det
skal nok gå med lidt genopfriskning...

> Glem alt om anlæg som har gasdækningen i selve tråden, det er det rene
> bras.

Har jo også sagt at jeg ville ha et co2 anlæg..

> Jeg ville faktisk anbefale dig et svejsekursus først.....der er faktisk
> temmelig meget man bør vide. Både med at slibe i forvejen og at false
> pladerne så de ligger rigtigt, hæfte og fuldsvejse osv osv

Jeg har gamle døre og skærme, og hele vinteren, så det skal jeg nok få lært,
har også en mekker ven, som vil træne mig, så det er også dækket ind,
problemet er kun at finde ud af hvad anlæg jeg har brug for..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 00:28

> [...]
> lært, har også en mekker ven, som vil træne mig, så det er også dækket
> ind, problemet er kun at finde ud af hvad anlæg jeg har brug for..

Tjo hvis de som Hans' skriver har en CO2 flaske så er de måske nok brugbare.
Umiddelbart vil jeg dog mene at de er lige i underkanten rent strømmæssigt.
Men ok, der er jo også forskel på hvad det er man svejser i. Jeg ville dog
vælge den som kommer tættest på en 200A.
Desuden bør du ved samme lejlighed købe falsetangen, mindst et par
svejsetænger, alt i beskyttelsesudstyr, også til armene (jeg er blevet
"solskoldet" på bare en ½ times svejsning, med for korte handsker),
stålbørste vinkelsliber, slaggehammer og karosserihammer, et par spande til
vand og i det hele taget en filebænk/bord hvor man kan stå og banke pladerne
til.
Bevares mindre kan også gøre det, men tro mig...resultatet bliver også
derefter.
Pladesaks og andet udstyr må du selv afgøre nødvendigheden af, men man kan
godt nok stå og fedte længe med tingene hvis man ikke har det mest
nødvendige udstyr.

Det eneste som absolut IKKE kan undværes er vinkelsliberen, så kan man lige
så godt popnitte pladerne sammen hvis man ikke har vinkelsliberen

Ellers er det jo bare at ønske god arbejdslyst.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 07:05

> [...]
> strømmæssigt. Men ok, der er jo også forskel på hvad det er man svejser i.
> Jeg ville dog vælge den som kommer tættest på en 200A.

Ok, er det for at få et alsidigt anlæg?

> [...]
> stålbørste vinkelsliber, slaggehammer og karosserihammer, et par spande
> til vand og i det hele taget en filebænk/bord hvor man kan stå og banke

Ja jeg har lavet en hel indkøbs liste, jeg gider sq ikke stå og mangle
værktøj !!

> Det eneste som absolut IKKE kan undværes er vinkelsliberen, så kan man
> lige så godt popnitte pladerne sammen hvis man ikke har vinkelsliberen

Jeg har en god bosch, så der er jeg dækket godt ind..

> Ellers er det jo bare at ønske god arbejdslyst.

Tak

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-07-06 14:36

Tom skrev:

> [...]
> Men ok, der er jo også forskel på hvad det er man svejser i. Jeg ville dog
> vælge den som kommer tættest på en 200A.

Det er nok over kill med 200A. Jeg har i mange år kørt med et 135 AGA og
det er eminent til pladearbejde. Har også prøvet med anlæg på 300A, og
det er noget hø. Dels fordi de er sværere når de kører nede i den lave
ende. Og så er slanger og pistol noget klodset.

> stålbørste vinkelsliber, slaggehammer og karosserihammer, et par spande til
> vand og i det hele taget en filebænk/bord hvor man kan stå og banke pladerne
> til.

Mange gode råd. Men hvad skal slaggehammeren bruges til?. Jag vil lige
supplere op med en pulverslukker, og en blæsepistol til at blæse ild ud
med. En blomsterforstøver til samme er ganske god at have. Og skulle man
få sat rigtigt fut i kareten, så kan man huske på at man har en kæmpe
ildslukker i kraft af co2 flasken.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 14:48

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er noget hø. Dels fordi de er sværere når de kører nede i den lave ende.
> Og så er slanger og pistol noget klodset.

Jeg tænkte på punktsvejsninger i A-stolper og vanger selv om jeg godt ved at
det ikke lige er dette arbejde som står for.....man kan dog blive overrasket
når man først går igang.

> Mange gode råd. Men hvad skal slaggehammeren bruges til?.

Det ved du jo godt
En vinkelsliber kan ikke komme ind i alle kringelkroge og der kommer slagger
når man er begynder.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-07-06 17:22

Tom skrev:

> Jeg tænkte på punktsvejsninger i A-stolper og vanger selv om jeg godt ved at
> det ikke lige er dette arbejde som står for.....man kan dog blive overrasket
> når man først går igang.

Det rækker et langt mindre sagtens til. Men min erfaring siger mig at
når naboen hører lyden af en svejser, så kommer med alt muligt. Og så
kan man hurtigt få brug for et større.

> Det ved du jo godt

Ja ja. Skulle bare drille

> En vinkelsliber kan ikke komme ind i alle kringelkroge og der kommer slagger
> når man er begynder.

Ja, se så må vi hellere smide noget svejsespray eller pasta med på
listen. Til diverse svejsesprøjt. Og det er de billige værker gode til.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-06 19:38

Juel skrev:

> Kan i gi mig lidt hjælp, hvor stort skal det være ??

Jeg har det mindste Migatronic - det hedder Rally - det er til 230V og 10A
og er fint til biler samt lidt tykt gods i ny og næ.

For 15 år siden kostede det 6000.

Der hører en ejendomsflaske med CO2 med.

Kiggede på dba, men der var ikke lige nogen Rally dér.

Dine nøgleord er bare 230V og CO2
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Gert

Dato : 20-07-06 08:07

> [...]
>
> Kan i gi mig lidt hjælp, hvor stort skal det være ??
>
> Håber i kan komme med nogle gode råd, nogle af jer må jo ligge og svejse i

(bemærk dette er kun for at vise svejseren ikke for at anbefale forhandleren
)

når du ikke har 3x 400V til rådighed, ville jeg nok anbefale det her
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4420&Grp=&n=20100

havde du nu haft 3x400V ville det være det her jeg anbefalede
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4417&Grp=&n=20100

det sidst nævnte kender jeg flere der bruger og er glade for
jeg selv har svejst meget med et migatronic 200 af ældre model, det er den
de i dag kalder 180.
mit eget er en smule større og hedder 273 (stort, ja men prisen var rigtig )

når du så har valgt værk så kan du nok ikke undvære følgene
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3125&n=20100
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5869&n=20100
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5871&n=20100
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5873&n=20100

og når det nu er bil du skal lave
så husk dette:
pladesaks(e)
svejsetænger
falsetang
skæreskiver (kan helt klar anbefale de helt tynde)
slibeskiver (klovskive=nemmere at slibe ned)
en god skruestik
stor og lille hammer

nå kunne blive ved, og du har jo os puslet med svejsning før, har jeg læst
så du hitter jo nok ud af det

håber det var noget input der ku bruges

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 08:18

> (bemærk dette er kun for at vise svejseren ikke for at anbefale
> forhandleren )

hehe

> når du ikke har 3x 400V til rådighed, ville jeg nok anbefale det her
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4420&Grp=&n=20100

Hvorfor så ikke denne:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87345

Den levere 160A i forhold til de 150A som den dyrere fra HN levere.. men det
er måske ikke vigtigt ?

> havde du nu haft 3x400V ville det være det her jeg anbefalede
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4417&Grp=&n=20100

Ja, men det er ikke en mulighed...

> [...]
> falsetang
> skæreskiver (kan helt klar anbefale de helt tynde)
> slibeskiver (klovskive=nemmere at slibe ned)

Ja har lavet en hel liste, der skal ikke mangle noget, hader at stå og
skulle lave noget og så mangle værktøj..

> nå kunne blive ved, og du har jo os puslet med svejsning før, har jeg læst
> så du hitter jo nok ud af det

Ja det er mere hvad man skal kigge efter på anlægget, som jeg ikke rigtigt
kan gennemskue...

> håber det var noget input der ku bruges

Bestemt

Mvh
Morten

Fra : Gert

Dato : 20-07-06 09:05

> Hvorfor så ikke denne:
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87345
>
> Den levere 160A i forhold til de 150A som den dyrere fra HN levere.. men
> det er måske ikke vigtigt ?

ud fra billede og tekst ser den jo ganske fornuftig ud, men jeg kender ikke
Biltemas svejsere
eller kvaliteten af dem, så jeg har det jo bedst med at anbefale et mærke
jeg kender og selv er glad for

og så på den anden side, så skulle det ik undre mig om Bt`s værker lige som
HN´s Telwin er migatronic i forklædning.
det du nævner, minder til forveksling en del om det her Telwin.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4866&Grp=&n=20100

> Ja, men det er ikke en mulighed...

det er en skam , men husk du skal også have 16A foran 230V svejseren
eller ihvertfald en hulens bunke 10A sikringer på lager

> Ja har lavet en hel liste, der skal ikke mangle noget, hader at stå og
> skulle lave noget og så mangle værktøj..

man kommer langt med lidt kreativitet + hammer og skruestik, kan jeg så
hilse og sige

jeg hygger mig når jeg laver pladearbejde, og syns det er sjovest at lave
pladedele selv,
da jeg lavede rustarbejde på min Ford P7 17M.
blev alle dele formet inde på skruestikken (tværvanger, skærmkant osv osv.)
men ok jeg ku jo ik bare lige ku futte ned til forhandleren og få en
pladedel.

> Ja det er mere hvad man skal kigge efter på anlægget, som jeg ikke rigtigt
> kan gennemskue...

det er heller ik nemt

> Bestemt

Super

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 09:04

Hvad med alle de "smarte" co2 anlæg hvor co2 er i tråden, er der nogle der
har prøvet dem ?

Mvh
Morten

Fra : Q

Dato : 20-07-06 09:30

> Hvad med alle de "smarte" co2 anlæg hvor co2 er i tråden, er der nogle der
> har prøvet dem ?

1: De trådsvejsere hvor tråden "har CO2" er ikke MIG svejsere, men MAG
svejsere ( MIG = Metal Inert Gas-- MAG= Metal Active Gas )... Forskellen går
på om den gas man bruger indgår aktivt i processen eller ej.. Ved svejsning
med flusflydt tråd ( "turbotråd" og hvad de ellers kalder det ) er tråden
hul og fyldt med samme materiale som der sidder på en svejseelektrode...
Processen er markant varmere når "flusmidlet" indgår, og det er nærmest
umuligt at svejse tyndplade med ordentligt resultat.... Udover det
efterlader den slags tråd en slagge, altså en slags skal, ovenpå
svejsesømmen.. Denne slagge skal fjernes..

2: De billige modeller er ikke ret gode - trådfremføringen kan være noget
ujævn...

3: De billige modeller har ikke trinløs regulering af trådfremføring og
svejsestrøm, men kun en enkelt kontakt til at vælge både strøm og
trådhastighed..

4: http://www.electroma.dk/

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 10:00

> 4: http://www.electroma.dk/

ok, mange tak for dit svar

Dvs man skal hellere købe et brugt migatronic?

Mvh
Morten

Fra : Q

Dato : 20-07-06 10:45

> ok, mange tak for dit svar
>
> Dvs man skal hellere købe et brugt migatronic?

Kort sagt: Ja....
Jeg kender ikke de maskiner Electroma sælger ( Deca mfl. ), men de er
sikkert også OK...
Forskellen er at du her kommer ind i en forretning hvor sælgeren faktisk ved
noget om svejsning i modsætning til kassedamerne i både Biltema og Harald
Nyborg... Du betaler måske lidt ekstra for det, men til gengæld får du med
garanti bedre ( brugbar ) vejledning... De gange jeg har haft fat i
Electroma omkring reservedele har de været ganske flinke over telefonen..

En detalje: Tag lige en snak med sælgeren omkring valg af gas til din
kommende svejser.. Et mix af Argon og CO2 kan være fordelagtigt..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 10:56

> En detalje: Tag lige en snak med sælgeren omkring valg af gas til din
> kommende svejser.. Et mix af Argon og CO2 kan være fordelagtigt..

Ok, hvorfor ?

Mvh
Morten

Fra : Q

Dato : 20-07-06 11:23

> Ok, hvorfor ?

Færre "lopper" og mere jævn svejsesøm...

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 12:03

> Færre "lopper" og mere jævn svejsesøm...

Ok, så kan man jo lige så godt købe det med det samme..

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-07-06 14:48

Juel skrev:

> Ok, så kan man jo lige så godt købe det med det samme..

Jeg har prøvet begge dele. eller rettere sagt mange dele. For der er
mange typer gas til svejsning i stål/tyndplade. Min erfaring siger mig
at til pladearbejde er co2 nummer et. Også fordi det er billigst. Min
far var i mange år hos en grossist i branchen, og de solgte stort set
aldrig andet end co2 til pladearbejde.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 07:07

Hejsa Alle

Mange tak for jeres gode svar

Jeg tror jeg vil kigge efter et brugt migatronic automag

Mvh
Morten