Olie, viskocitet og kvalitet
Fra : Michael Westi

Dato : 18-07-06 13:50

De fleste moderne biler bruger 5w/40 eller 0w/40. Måske også 0w/50.
Lidt ældre bliver normalt anbefalet 10w/40 eller 15w/40.

Min lille Fiesta MkIII (1996) fik til service 5w/30. Hvorfor denne forskel?

Den anden bil (Ford Focus) har også lige været til service. Den fik 5w/40.
Ok!! Olien kostede 475,- + moms (filter er ikke medregnet). Synes godt nok
det var noget dyrt. Den fik Helix (Shell). Er der noget specielt ved den
olie der berettiger denne pris?

Mvh Michael

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-07-06 13:56

Michael Westi wrote:
> De fleste moderne biler bruger 5w/40 eller 0w/40. Måske også 0w/50.
> Lidt ældre bliver normalt anbefalet 10w/40 eller 15w/40.
>
> Min lille Fiesta MkIII (1996) fik til service 5w/30. Hvorfor denne forskel?

Man kan ikke bare dele op i nye og ældre biler. Fabrikanten foreskriver
en (eller flere) viskositet(er) og en minimumskvalitet til en specifik
motor.

> [...]
> det var noget dyrt. Den fik Helix (Shell). Er der noget specielt ved den

Nøh - jeg købte et par dunke 10w-40 helix på tilbud i bilka til ca.
135,- for 4 liter, fuldsyntetisk kan vel findes til det dobbelte. Snyd
og humbug med priserne - de får den meget billigere i tønder end vi
kommer i nærheden af.

--
vh
Torben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-06 14:39

> Nøh - jeg købte et par dunke 10w-40 helix på tilbud i bilka til ca. 135,-
> for 4 liter, fuldsyntetisk kan vel findes til det dobbelte.

Nej, de fås til ca. det samme. Man skal læse hvilke krav den overholder,
API, VW, og i instruktions bogen hvilke der kræves. Ikke mærket, Shell,
Mobil etc., det siger NADA om kvaliteten. Fx. er fuldsynt. NoName langt at
foretrække frem for ½-synt. ShellHelix.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 15:40

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det var noget dyrt. Den fik Helix (Shell). Er der noget specielt ved den

Min mondeo har kun kørt med 10W/40 eller 0W/40 alt efter hvad de har haft på
tilbud i A-Z af fuldsyntetiske olier. Min har gået 315.000 Km og fejler
intet....har heller ikke noget nævneværdig forbrug (<0.5L pr olieskift).
Jeg plejer ikke give mere end 200,- til 249,- for 4 liter....og der går
GRRRRRRR 4½ L i motoren.
I instruktionsbogen står det også at de nævnte fint passer til motoren, men
5W/40 er vist Fords egen standard...og priser

--
Tom