|
| Sp.: Olie Forskel + Katalysator Fra : Robert Larsen |
Dato : 18-07-06 09:52 |
|
Hej
Sidste uge i sommerhuset, var jeg nødtil at skifte bremser i bag på min
Xantia
I den anledning var jeg inde ved en forhandler og købe nye bremser klodser
og ville i samme øjeblik købe lidt olie til dytten.
Jeg valgte 15W/40 olie og sælgeren var ved at gå ud af sin gode skind og
fortalte mig at det måtte den simpelthen ikke køre med,
da den havde Katalysator på og den type olie ville og kunne ødelægge Kat.
Det jeg skulle vælge var 10W/40.
Mit spørgsmål er så, er der noget om det eller er den en and.?
Nogle der har erfaring med en ødelagt kat, ved forkert olie.?
Ifølge instruktions bogen anbefales der 10w/50 eller tilsvarende kvalitet og
til hele året 10w/40, 15W/40 eller tilsvarende kvalitet.
Mvh
Robert
| |
Kent Glerup (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-07-06 12:13 |
|
On Tue, 18 Jul 2006 10:52:06 +0200, "Robert Larsen"
<robert@larsen.tdcadsl.dk> wrote:
>Jeg valgte 15W/40 olie og sælgeren var ved at gå ud af sin gode skind og
>fortalte mig at det måtte den simpelthen ikke køre med,
>da den havde Katalysator på og den type olie ville og kunne ødelægge Kat.
>Det jeg skulle vælge var 10W/40.
Medmindre din Xantia er specielt olietørstig, vil jeg gi' sælgeren
ret. Det er en lige lovlig tyk olie til en moderne motor.
>Mit spørgsmål er så, er der noget om det eller er den en and.?
Det med katalysatoren er efter min mening en and! At motoren bruger en
anden olie, burde ikke have den store virkning på udstødningens
sammensætning.
>Ifølge instruktions bogen anbefales der 10w/50 eller tilsvarende kvalitet og
>til hele året 10w/40, 15W/40 eller tilsvarende kvalitet.
En moderne motor bør som minimum køre på en god fuldsyntetisk olie. En
fuldsyntetisk 15W/xx olie bør fungere ganske glimrende i det danske
sommerklima, men jeg ville være ked af at bruge den om vinteren!
/Kent Glerup
| |
Robert Larsen (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Robert Larsen |
Dato : 19-07-06 09:44 |
|
> Medmindre din Xantia er specielt olietørstig, vil jeg gi' sælgeren
> ret. Det er en lige lovlig tyk olie til en moderne motor.
Xantian er meget olie tørstig. Bruger omkring 1 liter pr. 1000 km.
>>Mit spørgsmål er så, er der noget om det eller er den en and.?
>
> Det med katalysatoren er efter min mening en and! At motoren bruger en
> anden olie, burde ikke have den store virkning på udstødningens
> sammensætning.
Også min mening
Mvh
Robert
| |
Kent Glerup (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 19-07-06 12:29 |
|
On Wed, 19 Jul 2006 10:44:16 +0200, "Robert Larsen"
<robert@larsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
>> Medmindre din Xantia er specielt olietørstig, vil jeg gi' sælgeren
>> ret. Det er en lige lovlig tyk olie til en moderne motor.
>
>Xantian er meget olie tørstig. Bruger omkring 1 liter pr. 1000 km.
Føj alligevel...
Men da det jo er en 1,8 8V, er det formentlig én af de maskiner der
var født med forkerte stempler. Jeg mener at Citroen reparerede de
pågældende motorer under kulance. Men om det stadig er noget de gør i
er nok tvivlsomt...
/Kent Glerup
| |
Martin Sørensen (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 18-07-06 12:50 |
|
Kent Glerup skrev:
> Det med katalysatoren er efter min mening en and! At motoren bruger en
> anden olie, burde ikke have den store virkning på udstødningens
> sammensætning.
>
Enig.
> >Ifølge instruktions bogen anbefales der 10w/50 eller tilsvarende kvalitet og
> >til hele året 10w/40, 15W/40 eller tilsvarende kvalitet.
>
> En moderne motor bør som minimum køre på en god fuldsyntetisk olie. En
> fuldsyntetisk 15W/xx olie bør fungere ganske glimrende i det danske
> sommerklima, men jeg ville være ked af at bruge den om vinteren!
>
Jeg vil tro de fleste biler har det fint med 10W/40 hele året. Jeg
havde en vinter 15W/40 i Accorden, ventiløfterne klaprede når det var
koldt.
Og den bruger ikke olie med 10W/40, selvom den har gået 330000.
/Martin
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-07-06 15:17 |
|
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>Og den bruger ikke olie med 10W/40, selvom den har gået 330000.
En nyere kan bruge 0 el. 5W40.
| |
Kent Glerup (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-07-06 18:30 |
|
On 18 Jul 2006 04:50:02 -0700, "Martin Sørensen"
<santana.sorensen@get2net.dk> wrote:
>Jeg vil tro de fleste biler har det fint med 10W/40 hele året. Jeg
>havde en vinter 15W/40 i Accorden, ventiløfterne klaprede når det var
>koldt.
Min har det glimrende med 10W/60 om sommeren og 5W/40 om vinteren.
>Og den bruger ikke olie med 10W/40, selvom den har gået 330000.
Min bruger heller ikke olie efter 80 KKM, vel at mærke EFTER jeg har
fået oliefilteret ordentlig monteret... møgmekaniker alligevel :(
/Kent Glerup
| |
Robert Larsen (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Robert Larsen |
Dato : 19-07-06 09:50 |
|
Jeg vil tro de fleste biler har det fint med 10W/40 hele året. Jeg
havde en vinter 15W/40 i Accorden, ventiløfterne klaprede når det var
koldt.
Og den bruger ikke olie med 10W/40, selvom den har gået 330000.
Hmm, min har gået 170000 og bruger snart mere olie en benzin.:(
Hvad kan anbefales til, for at nedsætte olie forbruget.?
Havde tænk mig at prøve Swedol, men der er vidt forskel på resultatet af
bruget.
Nogle forslag.?
Mvh
Robert
| |
Martin Sørensen (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 19-07-06 09:56 |
|
Robert Larsen skrev:
> Hmm, min har gået 170000 og bruger snart mere olie en benzin.:(
>
Du fylder olie på og tjekker benzinstanden? Sådan var min Sierra
også, det var noget med slidte ventilstyr/olietyve eller sådan noget.
Jeg kom til det resultat at det var billigere at købe olie end at
reparere.
> Hvad kan anbefales til, for at nedsætte olie forbruget.?
>
Er det en 1.8 8v? Så prøv at søg her i gruppen, det har været oppe
før.
/Martin
| |
Robert Larsen (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Robert Larsen |
Dato : 19-07-06 10:18 |
|
>Er det en 1.8 8v? Så prøv at søg her i gruppen, det har været oppe
>før.
Jeps....
Tak, Prøver lige at søge i Gruppen
Mvh
Robert
| |
|
|