|
| Fastgroede bolte Fra : Peter Schrøder |
Dato : 18-07-06 07:43 |
|
Jeg skulle hjælpe min søn med at skfte skiver og klodser på hans
Colt fra '95. Den ene side gik "nemt" nok, men den anden...
Den ene bolt som holder bremsecaliperen sidder så fast
at man skulle tro at det var støbt som en enhed.
Vi fik skiftet klodserne, men selve skiven kan ikke
skiftes før caliperen bliver taget helt af.
Jeg har så tænkt mig at prøve med varme, men hvad er
det der skal varmes op? Selve bolten? Eller caliperen
rundt om bolten?
Og øger man ikke risikoen for at knække bolten hvis
man varmer den op?
Hvor varmt skal det være? Rødglødende?
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Ukendt (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-06 08:30 |
|
> Jeg skulle hjælpe min søn med at skfte skiver og klodser på hans
> Colt fra '95. Den ene side gik "nemt" nok, men den anden...
> Den ene bolt som holder bremsecaliperen sidder så fast
> at man skulle tro at det var støbt som en enhed.
hvor lang moment stang havde i på ?
Jeg kan anbefale:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=834&iItemId=80000
i 460mm den er rigtig god, men et langt jernrør på en topnøgle kan jo også
gøre tricket...
Mvh
Morten
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-07-06 08:38 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
>> Den ene bolt som holder bremsecaliperen sidder så fast
>> at man skulle tro at det var støbt som en enhed.
>
> hvor lang moment stang havde i på ?
>
Det hjælper også at varme på den med en gas, svejsebrænder.
| |
Ukendt (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-06 09:05 |
|
>> hvor lang moment stang havde i på ?
>>
> Det hjælper også at varme på den med en gas, svejsebrænder.
ja med fare for at ødeligge gummi pakninger i caliperen.. nej tak..
Mvh
Morten
| |
Peter Schrøder (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Schrøder |
Dato : 18-07-06 10:30 |
|
Juel skrev:
> hvor lang moment stang havde i på ?
Vi havde gang i både topnøgelsættet med 1 meter
vandrør som forlænger, slagskruetrækkeren og
tilsidst, da vi havde fået taget de skarpe kanter
af bolten, med en rørtang, også på 1 meters penge.
Vi understøttede hele bremse-halløjet for at få
et fast underlag. Jeg holdt rørtangen spændt mens
min søn (100kg) hoppede på den.
Der var rig lejlighed til blå mærker og skrabede knoer..
Bolten sidder der stadig, fin og rund, nu.
Med et koben kunne jeg dreje caliperen ud, så vi
kunne skifte klodserne, men den sad stadig så tilpas
langt inde at selve skiven ikke kunne komme fri.
Det generer mig ikke at riste gummipakningerne i
caliperen, de kan skiftes. Det ville genere mig at
skulle skifte gummimanchetten på drivakslen....
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Fam. Olsen (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 18-07-06 15:06 |
|
"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:44bcaa02$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Vi havde gang i både topnøgelsættet med 1 meter
> vandrør som forlænger, slagskruetrækkeren og
> tilsidst, da vi havde fået taget de skarpe kanter
> af bolten, med en rørtang, også på 1 meters penge.
> Vi understøttede hele bremse-halløjet for at få
> et fast underlag. Jeg holdt rørtangen spændt mens
> min søn (100kg) hoppede på den.
> Der var rig lejlighed til blå mærker og skrabede knoer..
> Bolten sidder der stadig, fin og rund, nu.
Øhh i skruer da den rigtige vej?
Hvilken bil er det?
> Det generer mig ikke at riste gummipakningerne i
> caliperen, de kan skiftes. Det ville genere mig at
> skulle skifte gummimanchetten på drivakslen....
Hvorfor det? Den kan da også skiftes
Nå prøv at skærme den af med noget karosseriplade e.l.
Husk også bærekugle, styrekugle og evt. bremseslanger.
MVH Niels
| |
Peter Schrøder (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Schrøder |
Dato : 19-07-06 07:16 |
|
Fam. Olsen skrev:
> Øhh i skruer da den rigtige vej?
Joeh..Det skulle jeg mene. Med mindre præcis denne
bolt er født med linksgevind. Det ville forklare en del..
Men det var den nu ikke i den anden side.
> Hvilken bil er det?
Det er en Colt.
> Hvorfor det? Den kan da også skiftes
Jo tak. Men det har jeg aldrig prøvet før.
Jeg kan bedst li' at gøre ting, som jeg har
set gjort eller har gjort sammen med een den kan, før
jeg selv kaster mig ud i sådanne projekter.
> Nå prøv at skærme den af med noget karosseriplade e.l.
> Husk også bærekugle, styrekugle og evt. bremseslanger.
Jeg kan sagtens varme meget præcist, men jeg mangler
egentlig stadig et svar på om det er bolten eller
boltens omgivelser der skal opvarmes? Eller måske
begge dele?
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Torben Scheel (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-07-06 07:39 |
|
Peter Schrøder wrote:
> Jeg kan sagtens varme meget præcist, men jeg mangler
> egentlig stadig et svar på om det er bolten eller
> boltens omgivelser der skal opvarmes? Eller måske
> begge dele?
>
Optimalt omgivelserne. Hint: ting udvider sig i varmen.
I praksis bliver det begge dele lige varme ret hurtigt, men det giver
sig i processen, så det hjælper alligevel. Et andet tip er at smelte
stearin ind i gevindet, det skulle virke som WD40, men er ikke så
flygtigt når du varmer.
--
vh
Torben
| |
Peter Schrøder (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Schrøder |
Dato : 19-07-06 09:50 |
|
Torben Scheel skrev:
> Optimalt omgivelserne. Hint: ting udvider sig i varmen.
Lol. Ja, det er jeg med på. Problemet er; bliver
et hul i materialet større eller mindre når materialet
udvider sig...
> I praksis bliver det begge dele lige varme ret hurtigt, men det giver
> sig i processen, så det hjælper alligevel. Et andet tip er at smelte
> stearin ind i gevindet, det skulle virke som WD40, men er ikke så
> flygtigt når du varmer.
Stearin har jeg ikke prøvet. Caramba og WD40 har
flydt i stride strømme.
Det er i øvrigt noget bøvl at tørre af en bremseskive
som bliver nødt til at beholde, skulle jeg hilse og sige....
Jeg har en prof varmepistol som kan varme op til
800 grader, men det var altså ikke nok.
Jeg må låne en bunsenbrænder.
Tak for hjælpen.
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Hans Paulin \(6310\) (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 19-07-06 10:05 |
|
Peter Schrøder skrev:
> bliver
> et hul i materialet større eller mindre når materialet
> udvider sig...
Større!
--
Med venlig hilsen
Hans - laserskæreroperatør
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Peter Schrøder (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Schrøder |
Dato : 19-07-06 10:52 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
> Større!
Det tager jeg en fagmands ord for
Jeg kom efterfølgende til at tænke på, at det
jeg har varmet tidligere er selve caliperen.
Mens gevindet, hvor bolten sidder fast i, er i
godset bag caliperen.
Jeg må se om jeg kan få manøvreret en blå flamme
om bag bremseskiven...
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Møller (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 19-07-06 11:18 |
|
"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message
news:44be00d6$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Hans Paulin (6310) skrev:
>
> > Større!
>
> Det tager jeg en fagmands ord for
>
> Jeg kom efterfølgende til at tænke på, at det
> jeg har varmet tidligere er selve caliperen.
> Mens gevindet, hvor bolten sidder fast i, er i
> godset bag caliperen.
> Jeg må se om jeg kan få manøvreret en blå flamme
> om bag bremseskiven...
Men bolten udvider sig jo også, så det er et sp. om hvilket materiale der
udvider sig mest
Hvis de udvider sig lige meget er du jo lige vidt,son det blev skrevet, med
mindre du kan få rusten til at løsne sig ved opvarmningen.
Og så hjælper det ofte med en hurtig afkøling, man kan hør hvordan rusten
knitrer når man hælder vand på de varme dele.
Møller
| |
Hans Paulin \(6310\) (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 19-07-06 13:17 |
|
Møller skrev:
> Og så hjælper det ofte med en hurtig afkøling, man kan hør hvordan
> rusten knitrer når man hælder vand på de varme dele.
Og et par slag på bolthovedet med en forhammer for at smadre rusten i
gevindet
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Hans Paulin \(6310\) (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 19-07-06 13:18 |
| | |
alexbo (18-07-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 18-07-06 21:01 |
|
"Peter Schrøder" skrev
> Med et koben kunne jeg dreje caliperen ud,
Det vil sige at ikke alene sidder bolten fast i gevindet på caliberen, men
også i glidebøsningen, det må da have været svært at få caliberen så langt
frem at den yderste klods kunne være der.
Jeg ville starte med at få caliberen til at glide nogenlunde let, noget
rustolie ind i glidebøsningen og en masse arbejde med caliberen indtil man
ikke skal bruge koben for a dreje den.
Derefter en svejsebrænder direkte på bolten, ikke en ukrudtsbrænder eller
anden gasbrænder med stor spreder, varm den rød bank på den og skru den af.
Som det er nu kan caliberen ikke bevæge sig når man bremser, så de nye
klodser er snart ødelagt.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter Schrøder (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Schrøder |
Dato : 19-07-06 07:34 |
|
alexbo skrev:
> Det vil sige at ikke alene sidder bolten fast i gevindet på
> caliberen, men også i glidebøsningen, det må da have været svært at
> få caliberen så langt frem at den yderste klods kunne være der.
Egentlig ikke, nej. Og glidebøsninger og
dingenoter i caliperen har alle været skilt ad, renset,
smurt med kobberfedt og samlet igen. Det hele glider
som da det var nyt
> Jeg ville starte med at få caliberen til at glide nogenlunde let,
> noget rustolie ind i glidebøsningen og en masse arbejde med caliberen
> indtil man ikke skal bruge koben for a dreje den. Derefter en
> svejsebrænder direkte på bolten, ikke en ukrudtsbrænder eller anden
> gasbrænder med stor spreder, varm den rød bank på den og skru den af.
> Som det er nu kan caliberen ikke bevæge sig når man bremser, så de
> nye klodser er snart ødelagt.
Direkte på bolten, fint, tak
Jeg ved godt hvad du tænker på, når du siger jeg skal kunne
dreje caliperen let, men sådan er det ikke bygget på
en Colt. På min egen Primera skuer jeg en bolt ud og
kan derefter dreje hele caliperen ned, så skiver og
klodser kan skiftes. Men sådan er det ikke bygget
på en Colt.
--
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
| |
Ib Jakobsen (21-07-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 21-07-06 14:43 |
|
Peter Schrøder skrev:
> Direkte på bolten, fint, tak
Nej, ikke på bolten. Som de andre har været inde på gælder der om at få
den mere løs i gevindet. Og alting udvider sig af varme. Også et hul. så
opvarmer du bolten sidder den bare mere fast, og bliver samtidig mere
blød. Så er det en bolt der sidder fast skal du varme det som den er
skruet ind i. Er det en møtrik der sidder fast er det den der skal
varmes. Og snakker vi stål mod stål er der stort set kun en
autogenbrænder der virker. Snakker vi alu mod stål kan en anden
varmekilde sommetider bruges. Da alu udvider sig mere end stål.
Autogen opvarmer meget mere koncentreret og til højere temperatur end
andet. Og rusten virker varmeisolerende så kun den del der opvarmes
bliver rød. Det kan sågar lade sig gøre at skære en møtrik af en bolt
med en skærebrænder uden at skade gevindet af samme grund.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Fam. Olsen (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 18-07-06 08:44 |
|
"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:44bc82f4$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har så tænkt mig at prøve med varme, men hvad er
> det der skal varmes op? Selve bolten? Eller caliperen
> rundt om bolten?
Det ville være caliperen rundt om bolten. Er det en gennemgående bolt med
møtrik der skal løsnes varmer man møtrikken.
Jeg ville dog aldrig begynde at varme på en caliper. Faren for at ødelægge
gummipakningen og manchetten på stemplet er alt for stor.
MVH Niels
| |
|
|