Køb af brugt Ford Focus diesel - TD eller~
Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 17-07-06 15:31

Hej Gruppe.

Jeg overvejer at købe en brugt Ford Focus med dieselmotor årgang
2001/2002/2003, som har kørt mere end 150.000km

Men bør jeg købe den ældre (og billigere) TD-model eller den nyere TDCI.
Det kommer selvfølgeligt an på prisen
Er der nogen, som har erfaringer med disse modeller? - og er der noget, som
jeg bør have med i mine betragtninger.
--
Svend Runge Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 16:22

Svend Runge Nielsen wrote:
> Hej Gruppe.

> Men bør jeg købe den ældre (og billigere) TD-model eller den nyere
> TDCI. Det kommer selvfølgeligt an på prisen

Jeg har kun hørt meget dårligt om TD-motoren, forudsat det er den der også
blev brugt i Mondeo´en. Bl.a. at den både lyder og virker som en
traktormotor.

--
Per, Esbjerg

Fra : tb

Dato : 17-07-06 17:52

> Jeg har kun hørt meget dårligt om TD-motoren, forudsat det er den der også
> blev brugt i Mondeo´en. Bl.a. at den både lyder og virker som en
> traktormotor.

det gør min vw da også ? Er det en ulempe?!?! Klarer den jobbet og er
beskeden med brændstofforbruget, ja så må den for min skyld lyde som en
gammel fergusson...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 18:15

tb wrote:

> det gør min vw da også ? Er det en ulempe?!?! Klarer den jobbet og
> er beskeden med brændstofforbruget, ja så må den for min skyld lyde
> som en gammel fergusson...

Den er både sløv og dyr i brændstof.

--
Per, Esbjerg

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 17-07-06 17:59

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg har kun hørt meget dårligt om TD-motoren, forudsat det er den der også
> blev brugt i Mondeo´en. Bl.a. at den både lyder og virker som en
> traktormotor.

Hvis det er Endura-D-motoren er det jo ikke så underligt - den er jo
født hos Deutz

Knus
Regnar

Fra : SKR

Dato : 17-07-06 22:56

Pas på de har problemer med dieselpumperne går i stykker - en udskrivning på
min 10000,-

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-06 05:32

SKR skriver:

> Pas på de har problemer med dieselpumperne går i stykker - en udskrivning på
> min 10000,-

Nååh, den. Hvilken af modelerne ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : N/A

Dato : 18-07-06 17:43

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-06 17:43

SKR skriver:

> Dem jeg har kendskab til er endura diesel motorerne i de første modeller

Okay, det var svært at vide ud fra dit svar....

Læs og lær evt lidt citatteknik
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Fra : SKR

Dato : 19-07-06 06:11

Tak, for hintet, det er læst

Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-07-06 07:20

SKR wrote:
> Tak, for hintet, det er læst

Så mangler du bare at forstå det læste

At læse svaret før spørgsmålet.

--
vh
Torben

Fra : TDN

Dato : 18-07-06 07:43

"Svend Runge Nielsen" <srn@srns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kommer selvfølgeligt an på prisen
> Er der nogen, som har erfaringer med disse modeller? - og er der noget,

En arbejdskollega har en, jeg ved dog ikke hvilken årgang, men den kører
kortere end min Carina E 1.6 benzin, på literen. Hans diesel ligger på 14-15
km/l, det er pendler kørsel mellem nordjylland og Århus.

Derudover ruster Focus voldsomt. Den har samme problemer med sealeren som
Mondeo.

Mvh
Thomas

Fra : Deaster

Dato : 19-07-06 13:36

TDN skrev:
> [...]
> km/l, det er pendler kørsel mellem nordjylland og Århus.
>
> Derudover ruster Focus voldsomt. Den har samme problemer med sealeren som

Svjv. er det kun enkelte årgange i dørene og klapper og det bliver vist
løst på fabriksgarantien, generelt er de vist ikke værre end gennemsnittet?

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 18-07-06 14:02

Hej Gruppe

Tak for tilkendegivelserne omkring TD versus TDCI (se min tråd d. 16/7).
Jeg kan forstå, at TD-modellen ikke er voldsom værdsat, men gælder det
alle årgange (frem til 2002) eller kun "ældre" udgaver?

Jeg har kigget lidt omkring på brugte ford focus og kan se, at jeg kan
få en årgang 2001, benzin 1.6L, 120.000km for cirka samme pris som en
Ã¥rgang 2002, diesel 1,8 TD, 185.000km. Prisen er cirka 125.000,-

Er TD-modellen så ringe, at jeg bør gå efter benzin-udgaven (TDCI stadig
er lidt for dyr til mig selvom det virker som en god motor), eller kan
der være fornuft i at vælge en diesel, selvom den har flere kilometer på
bagen? Jeg er meget i tvivl om hvad de ekstra kilometer betyder og
selv om de ikke skulle betyde noget, om benzin-udgaven stadig er at
foretrække. Mit årlige kilometerforbrug er vil være cirka 25000 km og
mest fordelt på mellemlange til lange ture.

Er der nogle, som har en mening om ovenstående ?

Mvh.
/Svend

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-07-06 23:17

"Svend Runge Nielsen" <svend.runge.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellemlange til lange ture.
>
> Er der nogle, som har en mening om ovenstående ?

Hej Svend

Først og fremmest: er der overhovedet en TD Focus ? Jeg mener det rigtige
navn på den første dieselmaskine er TDdi og den nye hedder ganske rigtigt
TDci.
Mener bla FDM har skrevet noget om forskellen på de to motorer - husker
deres konklusion som noget i stil med at den nye motor var betydeligt bedre
end den gamle - men at man nok skulle overveje merprisen.

Men 1,6 benzineren kender jeg snart en del til - vi købte en 2000-model i
det tidlige forår og har nået snart 9.000 km i den. Og det har vi absolut
ikke fortrudt.
På påskens ski-tur til mellemsverige med 3 personer + bagage + ski på taget
kunne vi køre 12.9 km/l på motorvejen til Karlstad med 120-130 km/t. Videre
op ad landevejen kørte vi knap 15 km/l - så en diesel-model skal altså kunne
levere en rigtig pæn brændstof-økonomi og du skal have behovet for ret mange
km om året for at forsvare merprisen for en diesel.

Desuden kom vi hjem i aftes efter en knap 2,000 km's rundtur i jylland med
campingvogn - absolut en positiv oplevelse. Og det var ikke kun vejrets
skyld
Med ca 1.100 kg på krogen - dog af en lidt anderledes form; nemlig en Hymer
Future, der har klaptag og er meget aero-dynamisk - kan vi holde 90 km/t på
motorvejen - i 5. gear næste hele vejen fra Slagelse til Blokhus ! På
landevejene holder vi som regel "kun" 80 km/t - og det er lige lidt nok til
at trække op ad alle bakker i 5. gear - her skal 4. gearet bruges jævnligt.
Men den 1,6'er har altså en friskhed og en lyd, så du næsten hellere vil
smække 3. gearet ind og træde på den
Ved en kortere tur i foråret ad motorvej målte jeg forbruget til 11,9 km/l -
jeg har desværre ikke nået at få lagt "kørebogen" for ferien ind i et
regneark - og jeg skal jo også lige have fyldt tanken helt op igen før jeg
kan regne resultatet ordentligt ud

Mht rust-problemer i Focus'en havde de gangske rigtigt et problem med
sealeren i ombukkede kanter på døre og bagklap på de tidlige årgange, men
Ford skulle have været ganske kulante og udskiftet langt de fleste angrebne
dele med nye dele med en ny og bedre sealer. Altså check alle underkanter af
døre og klapper - er der rust så undersøg lige Ford's vilje til at udskifte
delene på netop den bil, du har kig på.

2,0 benzineren prøvede vi ganske kort - og var ikke helt lune på den. Den
støjer betydeligt mere selv ved alm. kørsel og motoren imponere ikke ifht
1,6'eren. Og så er 2,0'erens norm-forbrug altså lige 2, 3 eller er det 4
km/l ringere end 1,6'erens !

Om den nye, face-liftede model syntes jeg at Stc'en er anderledes end
vores - men absolut stadig en flot vogn. Sedan'en er blevet lidt pænere -
men den gamle er altså osse grim Værst er faktisk den nye H/B - de har
da helt ødelagt den oprindelige models frække linier ! Og fælles for de nye
modeller er at du ikke længere kan skelne instrumenbordet fra f.eks. en Opel
Astra

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Frederik C

Dato : 18-07-06 16:45

> [...]
> Det kommer selvfølgeligt an på prisen
> Er der nogen, som har erfaringer med disse modeller? - og er der noget,

Hej

Jeg havde for nogle år tilbage TD'eren som firmabil. Den gik konsekvent
19-20 km/l ved et almindeligt sælgerkørselsmønster.

Dog må jeg sige, at motorens gangkultur og støjniveau ville få mig til at
undersøge, hvad TDCI'eren kan handles til.

Mvh.

Frederik