Elektronisk motorstyrings lampen
Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-07-06 13:53

Hej alle

Jeg købte for en måneds tid siden en brugt Skoda Fabia fra 12. måned 2000.
Er yderst tilfreds med den, en flot bil der kører godt (ville bare ønske
fuglene ik sked så meget). Men efter nogle dage lyste den lampe der hed
elektronisk motorstyring.

Nå, men jeg ringede til sælger (købt hos forhandler), og han sagde jeg måtte
jo komme op med den, det var jo lidt surt da det var ca. 120 km væk. Nå, men
jeg kørte derop, og han satte en computer til, og sagde at der kunne være
mange årsager til det, at nogle udefra kommende signaler kunne have udløst
lampen, men efter computeren var færdig sagde han, at det nok var en
lambda-sonde (eller hvordan det staves), så nu nulstillede han den og hvis
den begyndte at lyse igen, så måtte jeg jo ringe igen, og så måtte de skifte
den, der gik 2-3 dage og den begyndte selvfølgelig at lyse igen...

Nå, men jeg ringede og måtte så komme op og få den skiftet, men jeg havde
lidt travlt på arbejdet osv, og lå så også syg, så jeg fik først været oppe
og skifte den i onsdags (og de sagde det var helt fint, da det ikke havde
betydning at køre med det), nå man fik det så skiftet, og den lyste ik mere,
lige indtil fredag aften, så begyndte den at lyse igen...

Er det normalt der hele tiden er noget der kan få den lampe til at begynde
at lyse? Eller skal jeg bare ignorere den, eller skal jeg igen køre 120 km
hver vej, for at få det tjekket, og så køre derop igen for at få noget
skiftet, og så går der et par dage igen, og så lyser den igen... Nogle der
har nogle erfaringer der ved om den tager skade hvis jeg bare ignorerer den?
Regner da med at ringe til forhandleren igen her i morgen, men er da bare
irriterende at køre så langt så mange gange, hvis det aldrig bliver godt.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Per Sørensen

Dato : 16-07-06 20:06

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> skrev i en meddelelse
> [...]
> irriterende at køre så langt så mange gange, hvis det aldrig bliver godt.

Hej Hans,

Jeg har oplevet noget lignende med min tidligere Seat Leon (godt nok en
diesel). I Leon'en indikerer motorstyringslampen også at der er alvorlig
elektriske problemer. Efter en periode med fejlmelding via lampen og forbi
værkstedet for udlæsning og videre på vejen, et par gange, hvor jeg bare
blev holdt hen, viste det sig at problemet lå i en defekt bremsekontakt (til
bremselyset), som periodisk ikke fungerede. Dette skabte fejlmeldingen på
min..

Det skal åbentbart ikke være let hver gang.

mvh Per

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 23-07-06 16:53

Hej

Havde det samme på en Fabia 1,4 benzin fra 2004. Problemet opstod periodisk
og jeg havde den også til "tjek". her kunne de ikke finde nogen fejl.

Til sidst ignorerede jeg det og den gik typisk ud dagen efter den var
begyndt.

Nu har jeg en 2005'er diesel og der er der (endnu) ingen problemer med
lampen.

Carsten