Dæk
Fra : Kito

Dato : 16-07-06 09:56

Jeg har en ford escort som kører på 185/65/14"
Jeg en har nu mulighed for at købe et par nye dæk (billigt)med med følge
data Michelin Enery 175/70/ TR14"
Hvori ligger den store forskel, og vil dækket være til at køre med på alm
stålfælge.
Hvad betyder tallene? Jeg ved godt 14" er fælgstørrelsen men hvad er resten?

Poul

Fra : alexbo

Dato : 16-07-06 10:05

"Kito" skrev

> [...]
> stålfælge.
> Hvad betyder tallene? Jeg ved godt 14" er fælgstørrelsen men hvad er

185 og 175 er bredden af dækket i mm. så dit det nye dæk er 10mm smallere.
65 og 70 er højden i % af bredden.
D.v.s at 185/65 er 185/100*65 =120 mm højt og 175/70 er 175/100*70 =122 mm
højt.

Du vil ikke kunne mærke forskel.
Selve dækkets egenskaber betyder mere end den smule i bredde og højde.

mvh
Alex Christensen