Inden du handler Peugeot
Fra : Jan

Dato : 16-07-06 06:40

Inden du handler Peugeot, skal du nok lige overveje hvor du handler!

I marts måned 2005 fik jeg min nye Peugeot 407, ventet med glæde, for øvrigt
forsinket levering da bilen skulle komme fra Sverige. Bilen blev købt hos
Henrik Christensen i Vejle, som også har forretning i Fredericia.

Der viste sig desværre hurtigt nogle fejl som jeg omtalte hos forhandleren,
men fik at vide at de ting kunne de først lave til 10.000 km eftersynet,
fair nok.

Her er tingene som skulle løses til 1. eftersyn oplistet:

Kølergitter der sad løs i den ene side, her fik jeg at vide at det gjorde
det på alle 407`ere og det kunne de ikke gøre noget ved, først efter
gentagne pres fra min side bliver problemet løst, dog havde man "glemt" det
til det første eftersyn.

Den elektriske siderude i højre side stopper ikke altid når knappen slippes.
Det problem kunne man åbenbart ikke løse, for det fungerer stadig ikke
rigtigt.

En føler til brændstofmåleren blev skiftet og efter den tid smed bilen
brændstof, når tanken blev fyldt helt op og selvom jeg 2 gange gjorde
opmærksom på problemet blev det ikke løst.

Sidst men ikke mindst var der problemer med bremserne, den "huggede" når jeg
bremsede og jeg har faktisk opgivet at tælle hvor mange bilen har været på
værksted for at få problemet løst, uden held. De har målt skiver ud, de har
skiftet skiver, de har drejet skiver af, de har skiftet belægning osv. Jeg
har haft 2 mekanikkerne fra værkstedet uafhængig af hinanden med ude at
køre, uden de kunne mærke problemet. Først da jeg havde en uvildig
mekanikker med og han kunne mærke det og kontaktede Peugeot i Vejle, tog de
mig seriøst. Jeg har flere gange stået ved deres skranke og følt mig som om
det var mig der var problemet og man kunne bare mærke "kold" luft når
problembarnet kom ind af døren.

Sidst på året 2005 havde værkføreren hos Peugeot Vejle bilen i et par dage
og mindsanten, nu kunne han pludselig mærke problemet, men var sikker på,
det var mine dæk (undrer mig at jeg skulle være så uheldig, at både mine
sommer- og vinterdæk var skæve?). Det ene kastede en smule så det blev
rettet, samtidig fandt man ud af at den stålfælg dækket sad på heller ikke
løb, så den blev også skiftet, samtidig skiftede man skiverne bagi og satte
noget andet belægning på og sørme problemet var løst, troede jeg.

I mellem tiden fik jeg indkaldelse til 1 års eftersynet og for en sikkerheds
skyld ville jeg lige høre Peugeot Vejle, hvad et sådant koster, men fik den
besked, at det vidste han sørme ikke på trods af at der på deres hjemmeside
står: Få prisen på forhånd. Ved alle typer service og normale reparationer
kan vi give dig prisen på forhånd - så slipper du for ubehagelige
overraskelser!

Med den besked i baghovedet kørte jeg på et AutoMester værksted (så dækker
min garanti jo stadig) og fik mit service.

I løbet af det sidste ½ år kørte jeg pga. sygdom ikke ret mange km, men
problemet med bremserne startede igen og jeg henvendte mig til Peugeot
Vejle, trådte ind af døren og igen den samme "kolde" luft, for nu dukkede
problembarnet jo op igen, fik en tid og da jeg er på vej ud af døren, siger
jeg til værkføreren, får jeg en låne bil som jeg plejer? Nej siger han, jeg
har fået besked på at vi ikke må låne biler ud mere, hvorefter jeg siger til
ham: Kan jeg tage til et andet Peugeot værksted nærmere, hvor jeg bor og få
dem til at se på problemet, hvilket jeg godt kunne.

På vej hjem tænker jeg, kan det nu være rigtig og jeg kontakter herefter den
daglige leder i Vejle og forklarer ham min oplevelse. Jeg får hos ham den
besked om, at når man ikke er tro mod Peugeot og kun henvender sig, når
der er problemer, skal man heller ikke forvente en service der er i top.
Selvfølgelig vil man forsøge at lave bilen (der er jo stadig garanti) men de
vil ikke låne mig en bil, når jeg ikke får lavet service hos dem. Jeg siger
til
ham, at min henvendelse til ham i høj grad drejer sig om, hvad de vil gøre
for at løse problemet med min bil, hvilket han ikke kan give mig et svar på,
andet end han undrer sig over at problemet har været løst og så kommer jeg
først igen efter et ½ år, problemet skal vel først komme igen, før jeg kan
henvende mig?

Jeg nævner over for ham, muligheden for at få ordnet bilen i Horsens, dem
har jeg talt med inden, og får at vide, det kan jeg bare gøre, selvom de
skal starte forfra med fejlfindingen og i sidste ende, bliver det vel
Peugeot Danmark som kommer til at betale? Men i øvrigt bliver han ved med at
vende tilbage til låne bilen og mener, at der er derfor jeg er blevet sur.
Helt ærligt jeg har købt en ny bil og i over et år har den holdt på værksted
jeg ved ikke hvor mange gange, uden at problemerne er blevet løst, på et
eller andet tidspunkt mister man vel tålmodigheden?

Telefonsamtalen slutter i en i øvrig ubehagelig tone.

Jeg retter herefter henvendelse til Peugeot i Horsens, de har tilsyneladende
løsningen på problemet, jeg har d.d. kørt 1500 km uden problemet er vendt
tilbage, det er dog for tidligt at sige, problemet er løst, men syntes det
er utroligt at Vejle ikke har kunnet løse problemet, når de har haft bilen
inde så mange gange og Horsens kan klare det på en gang. Horsens har for
øvrigt også løst problemet med brændstofspildet, da Vejle ikke havde
monteret en O-ring ordentligt.

Dette indlæg er skrevet i håb om, at andre bliver forskånet for samme
behandling. Og ja, jeg er udmærket klar over at der er to sider i en sag,
derfor er der også sendt en kopi at dette indlæg til Peugeot Danmark.

Mvh
Jan Andersen