For meget olie
Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 13-07-06 18:51

Hej

Jeg er den glade ejer af en Toyota Aygo, men har nu et spørgsmål, som jeg
håber I kan hjælpe med.

Ferien står for døren, og i den forbindelse skal der trilles en del
kilometer i den lille bil. Derfor blev oliestanden idag kontrolleret, og til
min overraskelse så viste den sig at være ca. 1 cm. over max.-grænsen på
målepinden.

Jeg har ikke selv påfyldt motorolie på bilen - som nu har kørt 3.000 km - så
der har været for meget olie på bilen fra jeg købte den hos Toyota.

Mit spørgsmål er nu om jeg skal køre til Toyota og bede dem om at "hælde
olie fra", eller om det ikke vil give anledning til problemer, at der
tilsyneladende er lidt for meget olie på ?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Sebastian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-06 19:12

In article <fKvtg.59$Vc7.5@news.get2net.dk>,
"Sebastian Hoffmann" <mail.sebastian@gmail.com> wrote:

> [...]
> min overraskelse så viste den sig at være ca. 1 cm. over max.-grænsen på

Under hvilke forhold tjekkede du olien? Vandret vej.. varm motor men
slukket i 10 min. mv...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 13-07-06 19:41

Hej

Bilen holdt på vandret vej, og havde ikke kørt i 10 timer, så motoren må
siges at have været kold

/Sebastian

Fra : Møller

Dato : 13-07-06 20:08

"Sebastian Hoffmann" <mail.sebastian@gmail.com> wrote in message
> Hej
>

> Bilen holdt på vandret vej, og havde ikke kørt i 10 timer, så motoren må
> siges at have været kold
>

> /Sebastian

Viser den mere end sidst du checkede?
Eller har du aldrig set efter?

Så der er nok toppet rigeligt op hos forhandler

Havde det været en ældre bil ville jeg havde skudt på det samme eller vand i
olien, og så er det kritisk, for på en længere tur fordamper vandet, og så
er der pludselig for lidt olie i motoren, det kender Falck i Hamburg alt
til, for det plejer at være deromkring at motorerne brænder sammen.

Men hvis det er frisk og ny olie der er i, så må den ikke vise over max.
eller under min.
Så der bør/skal tappe af inden du begiver dig meget videre i dyret.
Der er der flere forklaringer på, som jeg ikke vil trætte dig med.

Men lad os nu se hvad alle de andre svarer.

Forhandleren vil nok sige, det er kun godt, men det er det ikke

På turen bør du hvis du har læs på og køre langt og hurtigt gøre dig det til
en vane at checke olien hver gang du tanker.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 20:22

"Sebastian Hoffmann" <mail.sebastian@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> olie fra", eller om det ikke vil give anledning til problemer, at der
> tilsyneladende er lidt for meget olie på ?

Selvfølgelig skal den olie der er for meget, tappes af. Det er netop ikke
uden grund at fabrikken har en min og en max grænse og at de er placeret
lige der hvor de sidder.
Der sker måske ikke noget ved normal kørsel, men under hård belastning af
motoren kan det let have en betydning.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 20:51

> Der sker måske ikke noget ved normal kørsel, men under hård belastning af
> motoren kan det let have en betydning.

Hvor kunne denne forskel udmyntre sig ?
Tryk er vel tryk og 3000 omdr. er vel 3000 omdr. eks ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 21:22

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Hvor kunne denne forskel udmyntre sig ?
> Tryk er vel tryk og 3000 omdr. er vel 3000 omdr. eks ?

Prøv at køre 2 timer stop&go i 30°C varme med 0,1 Km/t så kommer motoren ud
for en belastning af de store.....dette er meget normalt i ferietrafikken
gennem tyskland

Ellers kan en tur med fuld læs på over kasselbakkerne også bevirke at man
skal jokke speederen ud af bunden og bilen flytter sig dårligt alligevel.
Det gør at temperaturen stiger meget ved især udstødningssystemet og
kølesystemet også bliver sat på en prøve.

--
Tom