Haster: Mondeo Slanger??
Fra : Jesper Mathiesen

Dato : 13-07-06 16:15

Hej

Under ferieklargøringen af min mondeo 2,0 fra 97 opdagede jeg noget sært.

Bag strømfordeleren sidder der en samling, hvor nogle metal kølerør kører
igennem. Denne gennemføring er for enden forsynet med en form for "rund
tallerken" - sikkert noget membranventil. For enden af denne runde tallerken
går der en slange ud. Denne slange er ved mig kun ca 5 cm lang (ser ud som
om den er skåret over) og for enden er den proppet af med en skrue.

Oppe på selve torpedopladen lige midtfor bag det plastik der står 2,0 på
sidder der noget der ligner en elektrisk ventil. Der går 2 slanger i denne.
Den ene slange kommer nede fra indsprøjtningen, den anden er en ca 30 cm
lang slange, som for enden også er forsynet med en skrue.

Min tanke er så at de 2 slanger jo nok har været 1 slange på et tidspunkt.
Har prøvet at pille skruerne ud og erstatte dem med en ny slange der
forbinde de omtalte ting. Jeg mærker dog overhovedet ingen forskel på bilens
gang.

Så tænker jeg jo lige.. Der er nok en grund til at denne slange (hvis de to
slanger da hører sammen) er skåret over og proppet af. Nogle der ved hvilken
funktion den omtlate slange har? Jeg kan ikke lige regne ud hvad den lille
slange skal gøre nede ved de store rør med kølevandet (hvis det da er
kølevand der løber i disse rør)

Er der nogle der kan prøve at kigge på deres mondeo for lige at checke hvad
disse slanger går til?

Når man står forand bilen og kigger ned på strømfordeleren er det lige bag
denne. Og bare en anelse ned. I kan ikke undgå at se det.. Blot lige check
hvad den tynde sorte gummislange går hen til...

Det vil give mig MEGET ro i sjælen inden jeg kører på sommerferie..

På forhånd 1000 tak!!!!

Fra : Jesper Mathiesen

Dato : 13-07-06 16:30

Her:

http://www.quantums.info/pictures/zvh/aug2000-1-1200.JPG

Er det den runde blanke metaldims der ses øverst til venstre i billedet.

Der er desværre ingen slange på så jeg kan ikke se hvor den skal gå hen....

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 17:20

"Jesper Mathiesen" <mathiesen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad den tynde sorte gummislange går hen til...
>
> Det vil give mig MEGET ro i sjælen inden jeg kører på sommerferie..

hmmm gar lige prøvet at følge din beskrivelse men det lykkedes ikke rigtig.
Kan du ikke bare tegne et par pile ind i billedet, så skal jeg nok skynde
mig ud og kigge efter.

--
Tom

Fra : Jesper Mathiesen

Dato : 13-07-06 18:02

> hmmm gar lige prøvet at følge din beskrivelse men det lykkedes ikke
> rigtig. Kan du ikke bare tegne et par pile ind i billedet, så skal jeg nok
> skynde mig ud og kigge efter.

Har desværre intet sted jeg kan gemme billedet...

Men efter yderligere søgning lader det til at være en blank dims, som hedder
EGR valve.

Åbentbart noget med udstødningsrøgen at gøre.

Kan du virkelig ikke se den på din mondeo?

Strømfordeleren. og lige bagved.... En blank dims med en sort slange ud
af...

ellers check billedet
http://www.quantums.info/pictures/zvh/aug2000-1-1200.JPG

Der er det den blanke runde plade. til venstre i billedet.. og lidt op...

Fra : Brian Madsen

Dato : 13-07-06 18:16

> [...]
> hvad den tynde sorte gummislange går hen til...
>
> Det vil give mig MEGET ro i sjælen inden jeg kører på sommerferie..

Jeg skyder stærkt på det er vacum avanceringen til tændingen. Ved høje
omdrejninger skabes mere vacum i indsugningen som via den tynde slange
forskubber tændingen en smule.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Brian

Dato : 13-07-06 19:07

"Brian Madsen" <brianmMOVE@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skyder stærkt på det er vacum avanceringen til tændingen. Ved høje
> omdrejninger skabes mere vacum i indsugningen som via den tynde slange
> forskubber tændingen en smule.

Så hvis Jesper M. kører "morfar-kørsel" passer det fint med at han ikke
mærker forskel?

Fra : Nansen

Dato : 13-07-06 19:08

Hej

Det er en EGR Ventil.
Lad Du nu bare de slange ender være som de er, med en prop i.
Det vil spare Dig for mange ærgelser, tilsodning af indsugning osv.

Nansen