DF: Fejljusterede sidespejle skal udløse k~
Fra : Basil

Dato : 13-07-06 15:25

Dansk Folkeparti vil i den kommende folketingssamling foreslå, at
fejljusterede sidespejle på lastbiler automatisk kommer til at udløse
et klip i kørekortet.

Det oplyser partiets retsordfører Kim Christiansen med henvisning til
de mange tragiske dødsulykker, hvor højresvingende lastbiler overser
cyklister.

Han peger på, at de nye sidespejle i sin tid medvirkede til et fald i
antallet af ulykker, men at alt for mange lastbiler stadig ikke har
udstyret i orden, og at bøderne desuden er for lave.

”Et klip i kørekortet er til at tage og føle på, og ordningen har været
en stor succes, der virkelig får folk til at tænke sig om i trafikken.
Fejljusterede eller manglende sidespejle er en så alvorlig forsømmelse,
at den bør være omfattet af klippekortordningen,” siger Kim
Christiansen.

Han tilføjer, at det for de mange lastbilchauffører fra udlandet skal
kunne udløse et kørselsforbud i Danmark, hvis dansk lovgivning om
sidespejle ikke overholdes.

Fra : Basil

Dato : 13-07-06 15:27

Basil skrev:
> Dansk Folkeparti vil i den kommende folketingssamling foreslå, at
> fejljusterede sidespejle på lastbiler automatisk kommer til at udløse et klip
> i kørekortet.

Jeg vidste bare at klippekortet kun lige var et hul på en byld.
Nu eskalerer det.
Kai

Fra : Klaus G.

Dato : 13-07-06 16:02

> Jeg vidste bare at klippekortet kun lige var et hul på en byld.
> Nu eskalerer det.
Enten det, eller højere bøder, forskellen er den samme. At snakke til folks
fornuft har jo vist sig ikke at virke en skid.

Se bare i Norge, mega store bøder på fart, og de køre sq pænt alle
sammen...Og de er også undtagelser i Norge ja!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : BJ

Dato : 13-07-06 16:06

KLIP

> Enten det, eller højere bøder, forskellen er den samme. At snakke til
> folks
> fornuft har jo vist sig ikke at virke en skid.

Mon ikke snarere forslaget skal hjælpe en betrængt dansk transportindustri.

Således kan man forbyde udenlandske lastvogne/chauffører i DK.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-07-06 18:23

> [...]
> transportindustri.
>
> Således kan man forbyde udenlandske lastvogne/chauffører i DK.

Hvorledes er den danske transportindustri betrængt?
De har aldrig haft så meget at lave, som de har nu.
Min arbejdsplads skal bruge min. 40 lastbiler pr. dag.
Dette er nærmest umuligt at få uden at stå og vifte med indgåede kontrakter
i hånden. Disse kontrakter blev indgået da prisen var lav og ingen brugte
lastbiler, derfor vil de virkelig gerne af med den 'gamle' kørsel for den
nye giver kassen.

Måske skulle man hellere trække den helt tunge trafik ud af de større byer.
F.ex så kan mindre distributionsvogne klare den endelige trafik med varer
ind i midtbyen, hvor ulykkerne med store lastvogne sker. Rundt om København
er der masser af muligheder for at etablere flere knudepunkter for varer ind
og ud af byen.
At klippe folks kørekort for spejle der sidder forkert, tror jeg, er uden
effekt. Hvordan skal det håndhæves? Politimanden skal helt op og sidde i
lastbilen for han kan beslutte om spejlet er forkert indstillet. Der sker
bare ikke.

Så endnu et ligegyldigt forslag fra Dansk Populærparti....

Michael

Fra : Basil

Dato : 13-07-06 18:24

Efter mange tanker skrev Michael Kirkegaard:

> [...]
> bare ikke.
>
> Så endnu et ligegyldigt forslag fra Dansk Populærparti....

Og har han ikke den rette højde og krumme pukkelryg, kan han ikke
vurdere det ved at sidde i bilen.
Kai

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 09:27

Michael Kirkegaard skrev:
> Hvorledes er den danske transportindustri betrængt?
> De har aldrig haft så meget at lave, som de har nu.
> Min arbejdsplads skal bruge min. 40 lastbiler pr. dag.

40 lastbiler eller 40 lastbiler mere end I kan få?

> [...]
> lastbiler, derfor vil de virkelig gerne af med den 'gamle' kørsel for den

Sandelig heller ikke for tidligt at fragtraterne kommer opad igen.

> [...]
> er der masser af muligheder for at etablere flere knudepunkter for varer ind

Udmærket idé. Du får blot ikke kunderne til at betale det det koster
ekstra så længe det kan lade sig gøre at sætte en eksportbil til at
fortsætte som distributionsbil næsten gratis. (Og gu've' hvad kunderne
ville sige hvis der blev lukket for den trafik der hedder at forvente at
chaufføreren leger lagerarbejder.)

> [...]
> lastbilen for han kan beslutte om spejlet er forkert indstillet. Der sker

Hvis en betjent udskriver en bøde uden at havde været oppe i bilen og
sidde med hovedet i samme position som chaufføreren bør han stilles
skoleret overfor en dommer.

> Så endnu et ligegyldigt forslag fra Dansk Populærparti....

Sikkert ikke det sidste. Det må være ret frustrerende at den eneste måde
man kan vise sin magt på er ved at komme med tåbelige forslag.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 09:10

Klaus G. skrev:
> Enten det, eller højere bøder, forskellen er den samme. At snakke til folks
> fornuft har jo vist sig ikke at virke en skid.

At snakke til folks fornuft, og få dem til at forstå at det sk*de spejl
ikke hjælper en sk*d, virker åbenbart heller ikke.

Det er kedeligt at det ikke lader sig gøre herinde, men det er virkelig
kreperligt at det heller ikke lader sig gøre at få politikere til bruge
de små grå til andet end at sidde på,når det handler om lastbiler.

Med den seneste tilføjelse til samlingen har vi ikke en jordisk chance
for at stille det rigtig. Jo, vi kan køre på et værksted og betale os
fra det. Der er nemlig ikke udgivet noget der fortæller eksakt hvad det
er vi skal kunne se.

Og i mange tilfælde vil vi slet ikke kunne stille et lovligt monteret
spejl så vi kan se noget idet.

Så den lov er en ny "stænklappe" sag.

Hvad vil du sige til at få et klip i kortet fordi den pågældende betjent
ikke sidder i samme position i sædet som duselv gør? (Sidder spejlene så
du kan se noget i dem, men så han ikke kan se det han vil se kan det
koste. Og selvfølgelig er det ham der har ret. Og dømmer han tre af de
fire spejle ude har du mistet dit job.)

Ville man gøre noget konstruktivt for trafiksikkerheden droppede man to
af de fire spejle og forlangte et kamera monteret i stedet.

Og så begyndte man selvfølgelig også at kigge på cyklisternes rolle.

Sommetider ønsker man at der varen "klippekortordning" for tåbelige
udtalelser, specielt fra politikere.

> Se bare i Norge, mega store bøder på fart, og de køre sq pænt alle
> sammen...Og de er også undtagelser i Norge ja!

De er skøre oppe i det land med deres "priser". Se bare på hvad en pakke
smøger koster.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 15-07-06 09:57

> At snakke til folks fornuft, og få dem til at forstå at det sk*de spejl
> ikke hjælper en sk*d, virker åbenbart heller ikke.

Nej desværre. Det kræver nok at folk kommer op i førerhuset bag rattet på en
lastbil. Det burde cyklister skulle inden de fik licens til at føre en
cykel.

> [...]
> Der er nemlig ikke udgivet noget der fortæller eksakt hvad det er vi skal

Er du sikker. Vores bilinspektør (forsvaret), har da en måttelignende ting
han kan brede ud på jorden og så sætte nogle pinde som man så skal kunne se.

> Og i mange tilfælde vil vi slet ikke kunne stille et lovligt monteret
> spejl så vi kan se noget idet.

Næ. Og den nye spejl giver da bare en ny død vinkel imho.

> [...]
> du kan se noget i dem, men så han ikke kan se det han vil se kan det
> koste. Og selvfølgelig er det ham der har ret. Og dømmer han tre af de

Ja det skete ikke før end det var en tur i byretten og evt. helevejen til
højesteret.

Vi døjer selv med problemet når vi syner vores køretøjer. Vi får ofte
anmærkninger på spejlenes justering. Det er ikke altid han godtager at når
han sætter sig op bag rattet er det hans pligt at sørge for de er korrekt
justeret til HAM. Og spejlen passer til mig som er den sidste der har kørt i
bilen. Det afhænger lidt af hans humør.

> Ville man gøre noget konstruktivt for trafiksikkerheden droppede man to af
> de fire spejle og forlangte et kamera monteret i stedet.

Det er en god ide.

> Og så begyndte man selvfølgelig også at kigge på cyklisternes rolle.

En rigtig god ide.

> Sommetider ønsker man at der varen "klippekortordning" for tåbelige
> udtalelser, specielt fra politikere.

Er du da tosset mand. Så var tinget jo helt affolket.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 11:11

Fam. Olsen skrev:
> Nej desværre. Det kræver nok at folk kommer op i førerhuset bag rattet på en
> lastbil. Det burde cyklister skulle inden de fik licens til at føre en
> cykel.

Jeg kunne nøjes med at de fik vigepligt for al anden trafik. (Incl.
fodgængere)

> Er du sikker. Vores bilinspektør (forsvaret), har da en måttelignende ting
> han kan brede ud på jorden og så sætte nogle pinde som man så skal kunne se.

Det er det der er humlen i det. Myndighederne har udstyret sig selv med
den mulighed. Men vi, i lastbilerne har den kun når vi kommer i en
kontrol. Der er ingen steder vi kan køre hen og stille spejlene (Det
sidste).

> Næ. Og den nye spejl giver da bare en ny død vinkel imho.

Ikke nødvendigvis. I den jeg kører i sidder spejlet og dækker for en del
af A-stolpen. Så det er minimalt hvad ekstra død vinkel det laver. Men
til mig at se er det også minimalt hvad jeg kan se i det af cyklister.

> [...]
> justeret til HAM. Og spejlen passer til mig som er den sidste der har kørt i

I det tilfælde ville jeg indklage ham for hans overordnede lige på
stedet. Tage ethvert tiltag der markerer overfor ham at han er ude hvor
han bør tænke sig *meget* om hvad han gør. At reglerne siger at han har
ret bliver det ikke mere rigtig af.

> Er du da tosset mand. Så var tinget jo helt affolket.

Kunne jeg få lov at "dømme" skulle jeg vist kun bruge en uge til det.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-07-06 11:21

> Jeg kunne nøjes med at de fik vigepligt for al anden trafik. (Incl.
> fodgængere)

Ja hvis de så overholdt den. Men hvorfor ikke bare lade dem køre i venstre
side af vejen lige som fodgængere allerede skal når der ikke er fortov? Så
vil man jo kune se hinanden i vejkrydsene.

> [...]
> den mulighed. Men vi, i lastbilerne har den kun når vi kommer i en
> kontrol. Der er ingen steder vi kan køre hen og stille spejlene (Det

Vi har en plads til at indstille spejle på kasernen, den er dog ikke
opdateret til det nye spejl. Det gavner også et fedt for efter en tur i
skoven står de alligevel, ja undskyld udtrykket, helt i skoven. Det er vel
egentlig også derfor at vognmændene ikke har lavet sig sådan en plads
derhjemme.

> Ikke nødvendigvis. I den jeg kører i sidder spejlet og dækker for en del
> af A-stolpen. Så det er minimalt hvad ekstra død vinkel det laver. Men til
> mig at se er det også minimalt hvad jeg kan se i det af cyklister.

Ok. Vores sidder udvendig. Det der er mest grotesk er at vi har et køretøj
der kunne nøjes med en anden vidvinkelspejl. Hvorfor f..... ændrede
lovgiverne så ikke bare målene for hvordan denne skal være udført?

> [...]
> tænke sig *meget* om hvad han gør. At reglerne siger at han har ret bliver

Gider vi ikke. Køretøjerne bliver jo synet alligevel. Så det betyder reelt
kun noget for statistikkerne og dem er vi ligeglade med. Dem overlader vi
til "stjernekrigerne" (officererne).

> Kunne jeg få lov at "dømme" skulle jeg vist kun bruge en uge til det.

Ja det ville sgu ikke være et længerevarende projekt.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-07-06 12:38

Fam. Olsen skrev:
> Ja hvis de så overholdt den. Men hvorfor ikke bare lade dem køre i venstre
> side af vejen lige som fodgængere allerede skal når der ikke er fortov? Så
> vil man jo kune se hinanden i vejkrydsene.

Det ville løse en hel del af problemet, men vigepligten ville stadig
være nødvendig. Du kan jo blot se konflikten mellem venstresvingende
biler og køretøjer der ikke fylder som en bil.

> [...]
> skoven står de alligevel, ja undskyld udtrykket, helt i skoven. Det er vel
> egentlig også derfor at vognmændene ikke har lavet sig sådan en plads

Og det er netop der jeg vil hen. Myndighederne har det nødvendige til at
kontrollere det sidst tilkomne spejl, men vi har det ikke.

> Ok. Vores sidder udvendig. Det der er mest grotesk er at vi har et køretøj
> der kunne nøjes med en anden vidvinkelspejl. Hvorfor f..... ændrede
> lovgiverne så ikke bare målene for hvordan denne skal være udført?

Fordi lovgiverne ikke kan kende for fra bag på en lastbil.

> Gider vi ikke. Køretøjerne bliver jo synet alligevel. Så det betyder reelt
> kun noget for statistikkerne og dem er vi ligeglade med. Dem overlader vi
> til "stjernekrigerne" (officererne).

Nu har jeg jo ikke officerer jeg kan overlade problemerne til.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-07-06 09:37

> Det ville løse en hel del af problemet, men vigepligten ville stadig være
> nødvendig. Du kan jo blot se konflikten mellem venstresvingende biler og
> køretøjer der ikke fylder som en bil.

En kombination af vores forslag. Ja det ville nok være det allerbedste.

> Og det er netop der jeg vil hen. Myndighederne har det nødvendige til at
> kontrollere det sidst tilkomne spejl, men vi har det ikke.

En vognmand med respekt for sig selv og ikke mindst sine chauffører burde da
have sådan hjemme på pladsen. Det kræver jo ikke de store resourser at
fremstille en. Havde der så været en på alle truckstoppene langs vejene
ville det være fjong.

> Fordi lovgiverne ikke kan kende for fra bag på en lastbil.

Det kan man vel ikke fortænke dem i. Ingen kan jo vide alt. Som jeg ser det
er problemet at de ikke erkender deres manglende viden og lytter til folk
der har med det at gøre og dermed en masse guldkorn at øse af.

> Nu har jeg jo ikke officerer jeg kan overlade problemerne til.

Vær du blot glad for det i længden. Jo større stjerner des større panik.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-06 14:30

Fam. Olsen skrev:
> [...]
> have sådan hjemme på pladsen. Det kræver jo ikke de store resourser at
> fremstille en. Havde der så været en på alle truckstoppene langs vejene

Og hvor tit komme lastbiler lige forbi hvor vognmanden bor?

Den jeg kører i har ikke været der forbi siden jeg hentede bilen den dag
jeg startede med at køre i den. (Vognmanden bor på Djævleøen og 75% af
hans biler kører i Jylland.)

Ville Vejdirektoratet så blot opdatere de spejlpladser de har rundt
omkring til det nye spejl ville det hjælpe meget. Men det har de endnu
ikke gjort.

> Det kan man vel ikke fortænke dem i. Ingen kan jo vide alt. Som jeg ser det
> er problemet at de ikke erkender deres manglende viden og lytter til folk
> der har med det at gøre og dermed en masse guldkorn at øse af.

Nu stiller du virkelig store krav. At erkende at man ikke ved hvad man
har med at gøre? Det er 112% umulig!

> Vær du blot glad for det i længden. Jo større stjerner des større panik.

Jeg er skam også ganske tilfreds med snart at kunne fejre 30 års
jubilæum på hvornår jeg sidst havde med dem at gøre.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 25-07-06 05:59

> [...]
>
> Den jeg kører i har ikke været der forbi siden jeg hentede bilen den dag
> jeg startede med at køre i den. (Vognmanden bor på Djævleøen og 75% af

Jeg troede det var lidt oftere.

> Ville Vejdirektoratet så blot opdatere de spejlpladser de har rundt
> omkring til det nye spejl ville det hjælpe meget. Men det har de endnu
> ikke gjort.

Nå det findes der. Det var også sådan noget jeg tænkte på.
Så er det bare for dårligt at de ikke er opdaterede. Ellers kan det jo være
et fedt om de er der eller ej.

> Nu stiller du virkelig store krav. At erkende at man ikke ved hvad man har
> med at gøre? Det er 112% umulig!

Ja for en politiker. Men jeg mener ikke kravet er for stort. Politikerne
stiller også store krav til mig.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-06 08:36

Fam. Olsen skrev:
> Jeg troede det var lidt oftere.

For nogen er det. Der findes vognmænd der forlanger at deres biler
kommer hjem på firmaets plads hver dag, uanset hvor stor omvej det så giver.

Men at skulle køre over og stille bilen på Djævleøen hver dag eller hver
weekend ville jo betyde en stor ekstra omkostning både for vognmanden og
for mig.

> Nå det findes der. Det var også sådan noget jeg tænkte på.
> Så er det bare for dårligt at de ikke er opdaterede. Ellers kan det jo være
> et fedt om de er der eller ej.

Desværre er mange af de pladser, der er lavet, lavet så de er et oplagt
sted at holde når de ordinære lastbil p-pladser er brugt op.

Men ellers er der en del steder hvor vi kan kontrollere de tre øvrige
spejle.

> Ja for en politiker. Men jeg mener ikke kravet er for stort. Politikerne
> stiller også store krav til mig.

Forskellen er så blot at han skal overbevise 88 andre om at han har ret,
mens du skal overbevise mange tusinde om det, for at få noget ud af det.

Og at han kan gøre det indenfor kort tid, mens du skal vente i op til 4 år.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 14-07-06 07:13

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeg vidste bare at klippekortet kun lige var et hul på en byld.
> Nu eskalerer det.
> Kai

Ja dumheden har gode vilkår for tiden.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-07-06 23:07

Basil <Kunta@starmail.invalid.co.za> writes:

> Dansk Folkeparti vil i den kommende folketingssamling foreslå, at
> fejljusterede sidespejle på lastbiler automatisk kommer til at
> udløse et klip i kørekortet.

Er der overhovedet påvist et problem mht. spejljusteringen på
lastbiler?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : KMH

Dato : 15-07-06 06:56

Nu vil jeg ikke sidde og lege "kloge åge" om noget jeg ikke ved ret meget
om. Men men hvor langt kan en lastvogn med hænger/trailer dreje til højre
før de spejle ikke kan bruges til ret meget??
Forstået på den måde at hvormeget vinkel skal der til mellem lastvogn og
hænger/trailer før det eneste man kan se i spejlet er vogntoget?
Grunden til jeg spørger er at jeg nærmest dagligt ser cykler/knalerter køre
"indenom" lastvogne der har påbegyndt et højresving, og ikke kan lade være
med at gruble om hvorvidt de overhovdet _kan_ være synlige i speljet.

M.v.h.
Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 09:19

Basil skrev:
> Dansk Folkeparti vil i den kommende folketingssamling foreslå, at
> fejljusterede sidespejle på lastbiler automatisk kommer til at udløse
> et klip i kørekortet.

Her er åbenbart en politiker der mangler at markere sig med et eller andet.

> Det oplyser partiets retsordfører Kim Christiansen med henvisning til
> de mange tragiske dødsulykker, hvor højresvingende lastbiler overser
> cyklister.

Hvad gør vi med de mange tragiske udtalelser fra politikere?

> Han peger på, at de nye sidespejle i sin tid medvirkede til et fald i
> antallet af ulykker, men at alt for mange lastbiler stadig ikke har
> udstyret i orden, og at bøderne desuden er for lave.

Hvis der har vist sig et fald i ulykker i forbindelse med den seneste
tildragelse må det betragtes som et tilfældigt sammenfald.

> [...]
> trafikken. Fejljusterede eller manglende sidespejle er en så alvorlig
> forsømmelse, at den bør være omfattet af klippekortordningen,”

Jeg kunne godt tænke mig at tåbelige udtalelser fra politikere kostede
klip. Tre af slagsen og det var ud indtil næste valg.

> Han tilføjer, at det for de mange lastbilchauffører fra udlandet skal
> kunne udløse et kørselsforbud i Danmark, hvis dansk lovgivning om
> sidespejle ikke overholdes.

Hvordan mon havde han tænkt sig at andre lande ville finde sig i at
Danmark begyndte at ville bestemme hvordan deres biler skulle indrettes?

Men stil endelig kravet. Det ville medføre at Danmark blev lukket. Ingen
udenlandske lastbiler, bortset fra hollandske ville kunne køre i
Danmark, og danske chaufførere ville hurtigt miste kortet.