Til alle dem som har prøvet at fjerne fjed~
Fra : Dak

Dato : 13-07-06 12:13

Efter prisforslagene så kan jeg da godt se at man måske skal prøve at gør
det selv først. Har jo en haynes manual men er lidt i tvivl om hvad jeg skal
bruge af værktøj. så derfor:'

Hvad skal jeg bruge af ting?(og det må gerne nævnes præcis så jeg ikke køber
det forkerte. )

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 12:30

> [...]
> skal bruge af værktøj. så derfor:'
>
> Hvad skal jeg bruge af ting?(og det må gerne nævnes præcis så jeg ikke

Du skal købe en fjeder spænder, så du kan spænde fjederen sammen før du
skiller det hele ad, og det sammen når den nye skal på igen!

Og så ved jeg ikke hvilken møtrik der er i toppen af en ford, men på vw er
det godt med et special værktøj, eller en lufttryknøgle til denne...

Ellers bare et godt topnøglesæt.

Mvh
Morten

Fra : Dak

Dato : 13-07-06 12:32

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 12:39

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal bruge af værktøj. så derfor:'
>
> Hvad skal jeg bruge af ting?(og det må gerne nævnes præcis så jeg ikke

Du skal minimum bruge TO fjederspændere (en er ikke nok). Så skal du bruge
alm håndværktøj og en mukkert. Mukkerten skal du bruge til at slå lejehuset
af fjederbenet og her dur en alm lille hammer ikke, der skal noget vægt på.
Det er faktisk utrolig let at skifte selv hvis ikke skruen i fjederbenet er
rustet fast....hvilket den ALTID er.
Men du skal have respekt for det med fjederspænderne fordi der er voldsomt
mange kræfter i sådan en fjeder, så pas på med det når først du skal til at
skrue toppen af. Du skal være 1000% sikker på at fjederspænderne har godt
fast for ellers ryger toppen af som et projektil når du løsner den.

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 12:40

Dak wrote:
> [...]
> bruge af værktøj. så derfor:'
>
> Hvad skal jeg bruge af ting?(og det må gerne nævnes præcis så jeg ikke køber

Det står i haynes men umiddelbart:
Hjulnøgle
Donkraft
Bukke
Fjederklemmer
Momentnøgle til 200Nm 1/2"
Gode toppe 1/2"
T-stykke 1/2"
Vandrør (man ved aldrig hvornår man får brug for et vandrør)
Aftrækker (? til styrekugler, bærekugler mv.)
Stor hammer
Stålbørste

og

Fedt
Nye sikringsskiver og sikringsmøtrikker (se haynes - må ikke springes over)
Øl
Massør (eller kiropraktor alt efter sværhedsgrad)
400kr. til en sporing hvis det skal være rigtig fint.

Jeg har sikkert glemt noget, men du får nok brug for en pause indervejs
anyway. Husk at checke lygtejustering efter lidt kørsel.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 12:56

> [...]
>
> og
>
> Fedt
> Nye sikringsskiver og sikringsmøtrikker (se haynes - må ikke springes

Du glemte unbrachonøglen til at sætte i toppen af dæmperen når møtrikken
skal skrues af

> Massør (eller kiropraktor alt efter sværhedsgrad)

hehe og grøn sæbe til at vaske munden med når man skal løsne de rustne bolte

> 400kr. til en sporing hvis det skal være rigtig fint.

Ikke nødvendigt hvis man ikke sænker bilen, man flytter ikke noget på
hjulgeometrien, med mindre man da rammer en styrekugle med mukkerten

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 13:01

Tom wrote:

> Du glemte unbrachonøglen til at sætte i toppen af dæmperen når møtrikken
> skal skrues af

Doh - selvfølgelig.

> Ikke nødvendigt hvis man ikke sænker bilen,

Du kender ikke Juel..

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 13:03

Torben Scheel wrote:

> Du kender ikke Juel..

...eller Dak for den sags skyld (fløjter.mp3)

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 13:45

> Du kender ikke Juel..

Hov hvor kom jeg lige ind i billedet henne ??!

/Juel

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 14:31

Juel wrote:

> Hov hvor kom jeg lige ind i billedet henne ??!

Sorry - my bad. Men apropos - ville du skifte til originalhøjefjedre?

--
vh
Torben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-07-06 23:33

Tom wrote:

> Du glemte unbrachonøglen til at sætte i toppen af dæmperen når
> møtrikken skal skrues af

Mine erfaringe fra Rekorden, er at luftnøglen snildt klarer den opgave uden
modhold.

Det største arbejde er alt det der skal renses/males/Pavateres inden man
samler det igen.

Mvh. Uffe Ravn