Forskel på forsikringspræmie på to ret ens~
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-07-06 21:50

Hej NG

I dag var jeg nede og spørge min forsikringsselskab, om hvad det ville koste
at forsikre (kasko) to forskellige biler jeg har lidt kig på...

Jeg fik at vide at for
Mitsubishi Colt 1,3 - 95 hk (Nypris: 157.000 kr) 10.125 kr årligt
Hyundai Getz 1,4 - 97 hk (Nypris: 140.000 kr) 8.258 kr årligt

Begge biler fabriksnye.

Jeg spurgte forsikringsmanden, om hvorfor der var den forskel på
præmiesummen, da bilerne i mine øjne var ret ens (størrelse,
motor/ydelsesmæssigt o.l.)?
Han svarede, at de på deres statistikker kunne se at selskabet måtte betale
mere for Mitsubshi Colt end for Hyundai Getz.
Skal jeg tage det som et ildevarslende tegn på at Mitsubishi Colt er en bil
som går oftere i stykker eller er dyrere at reperarere end Hyundai Getz?

Mvh

Emil

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-07-06 21:52

Hej!

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> som går oftere i stykker eller er dyrere at reperarere end Hyundai Getz?

Det er sikkert en ulykkesstatistik. Ergo kører flere galt i Colt end i Getz
iflg. deres statistiske data.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-07-06 22:02

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> writes:

> Hej!

> Det er sikkert en ulykkesstatistik. Ergo kører flere galt i Colt end i
> Getz iflg. deres statistiske data.

Men i øvrigt så er Getz'en vist ret bekendt for at være en sjælden
værkstedsgæst. Hvilket en fyr ved navn Jensen sikkert snart vil
fortælle os...

Fra : Hr. Jensen

Dato : 13-07-06 08:59

Den 12 Jul 2006 23:01:35 +0200 sendte Peter Dalgaard

>Men i øvrigt så er Getz'en vist ret bekendt for at være en sjælden
>værkstedsgæst. Hvilket en fyr ved navn Jensen sikkert snart vil
>fortælle os...

Hvorfor det? Du har jo gjort arbejdet for mig.

Sjælden og sjælden....det er årlige km-eftersyn er jo en
tilbagevendende begivenhed.

Men bortset fra det, så har den kun haft et ekstraordinært
værkstedsophold.
Nemlig da der skulle eftermonteres en fartpilot.
Og afledt af olietråden længere oppe/nede, så bruger Getz'en mindre
olie end det man tørrer af målepinden, når man tjekker oliestanden
hver måned.

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-07-06 22:08

> Det er sikkert en ulykkesstatistik. Ergo kører flere galt i Colt end i
> Getz iflg. deres statistiske data.

Ja, i den ældre model af Colt'en. Statistikken må være irrelevant nu, med
den nye model af Colt'en, som mere købes som konebil eller lignende.
Se også Brians svar og mit svar til ham her i tråden...

Mvh

Emi

Fra : Rasmus

Dato : 12-07-06 23:18

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> Ja, i den ældre model af Colt'en. Statistikken må være irrelevant nu, med
> den nye model af Colt'en, som mere købes som konebil eller lignende.
> Se også Brians svar og mit svar til ham her i tråden...

Det kan du jo så prøve at forklare ham som skal sælge dig forsikringen.....

Men mit bud på den højere præmie er at mitusbishi er dyr at reparere på i
forhold til Hyundai

/Rasmus

Fra : Deaster

Dato : 19-07-06 09:57

Rasmus skrev:
> [...]
>
> Men mit bud på den højere præmie er at mitusbishi er dyr at reparere på i

I skaderssammenhæng er der nu ikke den helt store forskel på hvad det
koster at reparare en Hyundai og en Mitsubishi.

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Brian

Dato : 12-07-06 21:57

Emil Jensen [2100] skrev:

> Skal jeg tage det som et ildevarslende tegn på at Mitsubishi Colt er
> en bil som går oftere i stykker eller er dyrere at reperarere end
> Hyundai Getz?

Hvis du husker 5-8 år tilbage, kørte der mange Colt'er rundt i det
man kan kalde "Brian-trim" - altså sådan lidt til den larmende,
knap så diskrete side. På det tidspunkt, henvendte den sig til
et særlig publikum.

Det betaler man åbenbart stadig lidt ekstra for.

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-07-06 22:04

> [...]
> et særlig publikum.
>
> Det betaler man åbenbart stadig lidt ekstra for.

Åbenbart. Jeg havde også lidt den tanke, om at det må være en bestemt
klientiel som kører Colt. Og det har du helt ret i, med de ældre Colt'er,
som var fede for ungdommen dengang...
Mon jeg kan forhandle forsikringspræmien ned med ovennævnte argument? Kan
man overhovedet forhandle en forsikringspræmie?

Mvh

Emil

Fra : Brian

Dato : 12-07-06 22:11

Emil Jensen [2100] skrev:

> Åbenbart. Jeg havde også lidt den tanke, om at det må være en bestemt
> klientiel som kører Colt. Og det har du helt ret i, med de ældre
> Colt'er, som var fede for ungdommen dengang...

Jeg drømte ihvertfald om sådan en, da jeg lige havde fået pappet for 7 år
siden

> Mon jeg kan forhandle forsikringspræmien ned med ovennævnte argument?
> Kan man overhovedet forhandle en forsikringspræmie?

Som udgangspunkt, er deres pris et oplæg til forhandling
Hvis du har flere forsikringer at forhandle med, kan du relativt nemt
få en anden pris, end deres første bud.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-07-06 22:18

Emil Jensen [2100] formulated the question :
> Mon jeg kan forhandle forsikringspræmien ned med ovennævnte argument? Kan man
> overhovedet forhandle en forsikringspræmie?

Du skal have noget at forhandle med - og forvent at de lyver og siger
de ikke KAN sætte prisen ned (det ved vi jo er løgn, det er fordi de
ikke VIL).

Men ok, det bliver nok nemmere at forhandle når man ikke længere er ny
billist...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-07-06 23:05

> [...]
> VIL).
>
> Men ok, det bliver nok nemmere at forhandle når man ikke længere er ny

Pt. er jeg på trin 8 ud af 12 trin hos TopDanmark... Er der de samme 12 trin
hos alle danske forsikringsselskaber? Eller bruger de forskellige skalaer?
Jeg spørger, da det måske kunne være en idé at spørge hos de andre
selskaber, hvad det vil koste at forsikre de to nævnte biler...

Mvh

Emil

Fra : Hr. Jensen

Dato : 13-07-06 08:54

Den Thu, 13 Jul 2006 00:05:15 +0200 sendte "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> følgende røgsignaler:

>Pt. er jeg på trin 8 ud af 12 trin hos TopDanmark...

Me 2, og jeg giver 7138 kr./år for kasko + ansvar uden nedrykning ved
skader for min Getz 1,3 '04.

Det fede er at man som nybilist hos Hyundai Forsikring (TopDanmark)
starter på trin 6.

Og faktisk så jeg på Codans hjemmeside at med 3 års skadesfri kørsel i
et andet selskab stadig betyder at man bliver elitebilist med det
samme. (ifølge deres on-line beregner)

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-07-06 21:22

> Me 2, og jeg giver 7138 kr./år for kasko + ansvar uden nedrykning ved
> skader for min Getz 1,3 '04.
>
> Det fede er at man som nybilist hos Hyundai Forsikring (TopDanmark)
> starter på trin 6.

Underligt at TopDanmark ikke orienterede mig om muligheden for Hyundai
Forsikring, når det alligevel er TopDanmark som kører det.
Men tak for info. Værd at tjekke såfremt jeg skifter til en Hyundai...

> Og faktisk så jeg på Codans hjemmeside at med 3 års skadesfri kørsel i
> et andet selskab stadig betyder at man bliver elitebilist med det
> samme. (ifølge deres on-line beregner)

Men Codans priser skulle vist være ret høje?
Og jeg (eller rettere kæresten) har desværre ikke kørt skadesfrit. Nu er vi
oppe på 1 år skadefrit...
Så der sker nok snart noget igen :(

Mvh

Emil

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-06 21:58

"Emil Jensen [2100]" skriver:

> Jeg spurgte forsikringsmanden, om hvorfor der var den forskel på
> præmiesummen, da bilerne i mine øjne var ret ens (størrelse,
> motor/ydelsesmæssigt o.l.)?

Colt'en er nu nummeret støre bil, hvis du spørger mig.

> [...]
> som går oftere i stykker eller er dyrere at reperarere end Hyundai Getz?

Nu betaler forsikringen vel ikke, hvis bilen har nedbrud, men kun ved
skader. Og ja, en Mitsu er dyr at reppe på. Det opvejes så ved at de
holder godt.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-07-06 22:06

> Colt'en er nu nummeret støre bil, hvis du spørger mig.

Ja, pladsudnyttelsen er lidt bedre synes jeg også... Men motormæssigt og
næsten nyprismæssigt som jeg troede forsikringen kiggede på, er ret ens...

> Nu betaler forsikringen vel ikke, hvis bilen har nedbrud, men kun ved
> skader. Og ja, en Mitsu er dyr at reppe på. Det opvejes så ved at de
> holder godt.....

Hvorfra ved du at en Mitsu er dyrere at reparere på?

Mvh

Emil

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-06 05:26

"Emil Jensen [2100]" skriver:

> Hvorfra ved du at en Mitsu er dyrere at reparere på?

Gammel vane (og reservedelsprisindex)

Fra : DaFosia@gmail.com

Dato : 13-07-06 08:07

Emil Jensen [2100] skrev:

> [...]
> Jeg spørger, da det måske kunne være en idé at spørge hos de andre
> selskaber, hvad det vil koste at forsikre de to nævnte biler...

Hos FDM Forsikring ville du være elitebilist (forudsat du ikke har
lavet skader) og du skulle give ca. 4150 fo Getz'en og ca. 4450 for
Colt'en. Dette er endda inkl. vejhjælp.

Du skal selvfølgelig have været medlem af FDM i min. 6 måneder.

Blot til info......

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-07-06 21:19

> [...]
>Colt'en. Dette er endda inkl. vejhjælp.
>
>Du skal selvfølgelig have været medlem af FDM i min. 6 måneder.

En vigtig info, tak for den. Såfremt jeg skifter bil, tjekker jeg lige med
FDM, som jeg faktisk er medlem af...

Mvh

Emil