Størm i bil - tilslutning af autoradio
Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 16:12

Hej,

jeg har et virvar af ledninger og skal have tilsluttet en autoradio til min
brugte nyindkøbte bil.
(ingen radio i forvejen)
Jeg er kommet i tvivl mht. strøm i sådan en slæde...

Der er vel kun 12V, helholdsvis plus og minus - oder?

Jeg har voltmåleren med og har fundet plus og 2xminus ledninger.

Jf. diagrammet til auto-radioen er der "Jord", "+12V" og "Red ACC"

Jeg går ud fra at jeg blot skal sætte den plus-pol jeg fandt på "+12V" og at
"Jord" og "Red ACC" begge er minus eller er jeg helt galt på den? (synes jeg
selv jeg er ;), hvis der er nogle/én som har en lille vejledning inden jeg
ødelægger alt for meget ville det være dejligt...

Mvh.
Anders

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-07-06 18:16

"Anden" <anden 112 snabela hotmail com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (synes jeg selv jeg er ;), hvis der er nogle/én som har en lille
> vejledning inden jeg ødelægger alt for meget ville det være dejligt...

"Jord" monterer du sammen med en af stelledningerne. "+12V" monterer du
sammen med din plusledning. "Red ACC" monterer du sammen med en ledning der
kommer + på når der sættes tænding på. Den findes sikkert også derinde i
virvaret.

MVH Niels

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-07-06 18:19

Anden skrev:

> hvis der er nogle/én som har
> en lille vejledning inden jeg ødelægger alt for meget ville det være
> dejligt...

Du skal ha en stel, en + når der er tænding på og en permanent + - hvis det
ikke er en gammel (rør)radio - så kan den fastholde valgte stationer når
motoren er slukket og slukker selv helt når du hiver nøglen ud.

Få evt. yderligere oplysninger i news:dk.teknik.lyd.bilstereo
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : tinus nielsen

Dato : 11-07-06 18:21

Det er noget som hedder konstant + (memory) den giver strøm hele tiden også
når tænding ikke er på, så kan radioen huske de gemte instillinger. så er
der en + som kun kommer på når nøglen er på tænding (motor køre) det er som
regel strøm kablet (power) og så er der 1 ground. du skal evt. måle med et
multimeter hvad der er hvad. du finder jord på stellet i bilen og kan
derefter måle hvor der er gennemgang (jord til jord) og hvor der er strøm på
under de førnævnte nøgle posistioner.

Jeg håber det bare gav lidt mening.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 11-07-06 18:55

> [...]
> derefter måle hvor der er gennemgang (jord til jord) og hvor der er strøm
> på under de førnævnte nøgle posistioner.

Hvis der er jord i min bil plejer jeg at fjerne det med en støvsuger.....

Til gengæld tilslutter jeg nogle af mine ledninger til stel !!

Fra : Martin Nielsen

Dato : 11-07-06 19:36

Jeg plejer altså at give rød og gul fra radioen + og den sorte minus. Hvis
du er i tvivl om ledningerne i bilen tager det kun få minutter at trække 2
kabler direkte fra batteriet. Husk sikringer. Resten er til højtalere.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-07-06 20:02

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev :

> [...]
>du er i tvivl om ledningerne i bilen tager det kun få minutter at trække 2
>kabler direkte fra batteriet. Husk sikringer. Resten er til højtalere.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Med undtagelse af dem der er til styring af antennen og mute når
telefonen ringer ;(

--
Jan_stevns

Fra : Brian

Dato : 11-07-06 19:38

"Anden" <anden 112 snabela hotmail com> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Der er vel kun 12V, helholdsvis plus og minus - oder?

Ja, jow, sådan cirka :)

> Jeg har voltmåleren med og har fundet plus og 2xminus ledninger.

Var det med tænding on eller off? (drejet nøgle er nok)

> [...]
> (synes jeg selv jeg er ;), hvis der er nogle/én som har en lille
> vejledning inden jeg ødelægger alt for meget ville det være dejligt...

Normalt er der en sort, en gul og en rød.
sort = stel
rød = konstant strøm
gul = tænding

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-07-06 21:09

On Tue, 11 Jul 2006 17:11:46 +0200, Anden wrote:

> Der er vel kun 12V, helholdsvis plus og minus - oder?
Øh, ja - men ofte to 12volt'er - en huske (digitale instillinger) og en
drift. Vejledning kan sammenfattes i følgende usenet acronym:

RTFM

Benny Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 14:18

Tak for hjælpen til alle.

Det der forvirrende var blandt andet "jord", som nok bedre betegnes "stel".

Der ser nu ud til at være lidt i svinet - takker ;)

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 14:52

> [...]
> "stel".
>
> Der ser nu ud til at være lidt i svinet - takker ;)

lidt= liv...

lige en sidste ting .... hvordan skal "stel" egentlig forstås - er der nogen
form for spændingen i stellet eller hvad er dens funktion?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-07-06 15:38

Anden skrev:

> lige en sidste ting .... hvordan skal "stel" egentlig forstås - er
> der nogen form for spændingen i stellet eller hvad er dens funktion?

I stedet for at trække 2 ledninger til en pære, en radio eller noget andet
trækker man kun 1 ledning og bruger bilens stel som den 2. "ledning"
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 18:35

> I stedet for at trække 2 ledninger til en pære, en radio eller noget andet
> trækker man kun 1 ledning og bruger bilens stel som den 2. "ledning"

Dvs. stel blot er minus... så er "jord" ved egentlig ret misvisende for
stel...?

En sidste ting... hvis jeg nu har et autobatteri, og vil tilslutte den
udenom bilens net, hvordan ville jeg så bære mig af med dette?

Mvh.
Anders

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-07-06 21:35

Anden skrev:

> Dvs. stel blot er minus

Ja - sådan er det

>... så er "jord" ved egentlig ret misvisende
> for stel...?

Begrebet "jord" bruger man om et hus i dén forbindelse.

> En sidste ting... hvis jeg nu har et autobatteri, og vil tilslutte den
> udenom bilens net, hvordan ville jeg så bære mig af med dette?

Jeg forstår desværre ikke dit spørgsmål - hvad er det du vil opnå?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Søren M

Dato : 13-07-06 17:44

..

> Jeg forstår desværre ikke dit spørgsmål - hvad er det du vil opnå?
> --

Hvis jeg har forstået dig korekt .. så vil du tilslutte radioen direkte til
autobatteriet ?

så er den ene pol +(typisk er den mærket med rød farve) og den anden minus
(stel) (den er typisk sort )

jeg har selv ved en lejlighed sat en autoradio til på denne måde.. på en
camping tur engang (hvade brug for radio i forteltet )

Søren M

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 21:07

> Hvis jeg har forstået dig korekt .. så vil du tilslutte radioen direkte
> til autobatteriet ?

Ja, mere eller mindre - måske kan det bedre betegnes som radioén direkte til
et auto-batteri (som ikke er monteret i bilen)
Men resultatet er jo det samme.

> [...]
>
> jeg har selv ved en lejlighed sat en autoradio til på denne måde.. på en
> camping tur engang (hvade brug for radio i forteltet )

Dvs. det er bare med +12V fra radioen til batteries pluspol og jord/stel fra
radioen til batteries minuspol.
Det har ingen indflydelse at en eventuel memory-funktion-"pol" ikke får
strøm?

Fra : Søren M

Dato : 13-07-06 21:24

> Dvs. det er bare med +12V fra radioen til batteries pluspol og jord/stel
> fra radioen til batteries minuspol.
> Det har ingen indflydelse at en eventuel memory-funktion-"pol" ikke får
> strøm?

Jow det har det mener det er den gule ledning (så skal den monteres samme
sted som den røde )der styre det med memory er vist også nævnt i et andet
indlæg
radioen har brug for konstant power for at huske indstillingerne i længere
tid men det kan du også læse i brugsforvirningen hvis du har den
tilgænlige

/Søren M

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 13:08

> [...]
> radioen har brug for konstant power for at huske indstillingerne i længere
> tid men det kan du også læse i brugsforvirningen hvis du har den

Jeg prøver - tak for hjælpen!