Oktan tal og Mærker ?
Fra : Peter Frost

Dato : 11-07-06 11:04

God middag :)

Netop hjemvendt fra en tur i Europa, har jeg et par spørgsmål...

Første i Tyskland har Shell V-Power 100, kan alle biler køre på dette, så
længde de har banke sensor, eller er det noget man skal holde sig fra når
man bare har en stadart 2,5 20V ?

I Frankrig kørte der en del rundt med små hvide mærker med et rødt A på, og
I Swiss en del med blå mærker med et hvidt L, er det såkaldte nybegynder
skilte ?

På Forhånd tak !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 11-07-06 16:14

> Første i Tyskland har Shell V-Power 100, kan alle biler køre på dette, så
> længde de har banke sensor, eller er det noget man skal holde sig fra når
> man bare har en stadart 2,5 20V ?
Jo højere oktan, jo mere tryk(kompresion) kan benzinen komme under, før den
selv antænder. Så hvis man køre med for lavt oktan tal, så selvantænder
benzinen før tid, og det er noget lort. For højt oktan tal, ja så køre
motoren som den skal, for tændrøret tænder jo benzinen på det rigtige
tidspunkt.

Så der sker ikk noget ved at køre med for højt oktan tal, men det er så også
spild af penge at købe højere oktan tal end der er nødvendigt. Vil svare til
at købe en kran som kan løfte 10tons, men du vil aldrig nogensinde komme til
at skulle løfte mere end 5tons, ergo er det penge ud af vinduet :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 16:21

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev:
> [...]
>for højt oktan tal, men det er så også
>spild af penge at købe højere oktan
>tal end der er nødvendigt. Vil svare til

Ahh, passer næsten, der er nu biler der har højere ydelse ved
f.eks 98 kontra 95, f.eks Golf 4 V5 modeller, mener den først
får sine 170 hk ved 98 oktan. Men ellers helt rigtig.

Fra : Klaus G.

Dato : 11-07-06 17:18

"Jakob Skovgaard (slet YNQSD)" <jakob.dorte@YNQSDmail.dk> wrote in message

> Ahh, passer næsten, der er nu biler der har højere ydelse ved
> f.eks 98 kontra 95, f.eks Golf 4 V5 modeller, mener den først
> får sine 170 hk ved 98 oktan. Men ellers helt rigtig.
Så skulle det meget gerne stå i brugsforvirringen. Min Fabia 1.2 12v 64hk
skal køre på 95oktan, men der står ligeledes at den godt kan tygge noget
92oktan, men den vil ikke køre nær så godt. Det samme med min gamle Mi16,
den blev omstillet til at køre på 95oktan, da det blev svært at finde
98oktan i Danmark.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 17:33

>brugsforvirringen. Min Fabia 1.2 12v 64hk
> [...]

Det gør det også

Fra : Rohde

Dato : 19-07-06 21:10

"Jakob Skovgaard (slet 43G6I)" <jakob.dorte@43G6Imail.dk> skrev i en
meddelelse news:11526358550.787724984236476@dtext.news.tele.dk...

> Det gør det også

Det vil altså sige at jeg vil få mærkbart bedre præstation hevet ud af min
Audi med 95 end 92 oktan? Manualen siger 95 men såvidt jeg forstår det kan
den klare helt ned til 90 oktan. Det er en A6 2,4 fra 2002.

Jeg vil straks i morgen prve at tanke noget "bedre" benzin og se om jeg kan
mærke forskel. Hvordan ser det ud med økonomien, kan man ligefrem tale om at
merprisen fra 92 til 95 oktan tjener sig selv hjem som følge af at motoren
arbejder bedre...?

Mvh. Søren

Fra : Rohde

Dato : 19-07-06 21:11

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-07-06 12:49

Klaus G. skrev:

> [...]
> benzinen før tid, og det er noget lort. For højt oktan tal, ja så køre
> motoren som den skal, for tændrøret tænder jo benzinen på det rigtige

Ikke helt korrekt - benzinen selvantænder ikke. Ved normal
forbrænding spredes forbrændingen ved en flammefront. Ved bankning
sker der en detonation, dvs det er trykstigningen der antænder
gasblandingen, ikke flammen.

Men forbrændingen starter først med gnisten fra tændrøret i begge
tilfælde.

/Martin