Bilmagasinet vs Motor
Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 01:30

Jeg har med glæde læst Bilmagasinet hver måned gennem 10-11 år, må det
vel efterhånden være blevet til, men nu er det ved at være slut.
Ikke fordi Bilmagasinet ikke længere eksisterer, men jeg tænker på de
dage, hvor det blev slået op til at være bil entusiasternes blad og i så
fald, så er jeg måske ikke rigtig bil entusiast eller også er jeg bare
blevet for gammel, hvor det sidste nok er mest nærliggende.

Det jeg mener er, at Bilmagasinet tester den ene million+ bil efter den
anden og jeg har ærligt talt lidt svært ved, at finde en glæde i at læse
om det.
Måske fordi jeg har fået stukket en 1,2 mio. kr. dyr Mercedes i hånden
eller også fordi, når jeg selv skal handle bil, så ligger prisen ikke i
det område (eller klasse for den sags skyld).
Jeg finder større glæde ved at læse denne nyhedsgruppe, for eksempel.
Her handler det om "almindelige" biler, hvordan vi bruger dem og hvordan
vi bliver bedre til at bruge dem og sidst men ikke mindst, hvad vi skal
putte i dem for at det bliver en bedre bil for os.

Jeg har svært ved at beskrive nøjagtigt hvad det er Bilmagasinet
mangler, men jeg tror med et enkelt ord, så er det "sjæl".
Jeg kan lide at pusle om min bil (jeg er jo hankøn, rengøring er et
ganske andet og større problem). Jeg kan lide at finde nyt tingel tangel
til bilen, som jeg HELT sikkert IKKE kan undværre, som eksempelvis de
vindafvisere jeg lige har monteret idag eller det alu pap til forruden
der skal prøve at holde varmen ude.

Jeg blev for et par måneder siden medlem af FDM (Ikk fordi det her er en
rekvalme). Først fordi der var nogle gode tilbud at hente, ved bl.a.
Tante Hansen (som vi jo elsker i denne gruppe) men også fordi jeg får
Motor hver måned og jeg må sige at der er lidt mere hjerte og sjæl i det
blad. Nå ja, jeg har ingen campingvogn, så der er nogle sider jeg godt
kunne undværre, men så alligevel ikke, for hvis jeg på et tidspunkt
skulle få campingvogn, så er det vel godt nok med lidt tips og tricks.
Det samme kunne man så sige om Bilmagasinets test af Ferrari (vælg selv
en), jamen det kunne jo være jeg fik en ........ eller ikk!!

Jeg syntes bare Motor har mere af det, jeg ville kunne bruge til noget.
Der er ikke den store forskel i de biler de 2 blade tester men alligevel
så er der. Motor bruger måske ikke så mange testsider i bladet som
Bilmagasinet, men så kan jeg faktisk bruge testene til noget og ikke
bare gas (hihi fik i den?), samtidig med at jeg faktisk kan bruge det
meste af resten af bladet som er tips & tricks, nyttige steder at se i
Europa på bilturen osv. osv.

Så fik jeg afløb for det :D Jeg husker bare problemstillingen dukker op
sporadisk her i gruppen, så jeg tror ikke jeg er den eneste der er træt
af at skulle læse om superbiler og motorsport, når det jeg kan bruge til
noget fylder godt 10 sider.
Misforstå mig ikke, Bilmagasinet er et meget fint bilblad og jeg er også
lidt træt af at det enten
1. er vokset fra mig og mine behov eller
2. Jeg er vokset fra det.

Men en ting er sikkert, der er et parforhold der ikke længere fungerer
så optimalt som for 10 år siden.

Fra : .J.S...

Dato : 11-07-06 02:35

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterhånden være blevet til, men nu er det ved at være
> slut.........................
> 1. er vokset fra mig og mine behov eller

Er stort set enig, var igennem det samme for nogle år siden.

Bilmagasinet er mere for drengerøve .

Jeg ved ikke om det har ændret sig siden, men det som fik mig til at stoppe
abonnementet var ikke så meget at de testede drømme biler, men mere den
nedladende holdning til helt almindelige biler som vi læsere rent faktisk
kører rundt i.

Jeg synes også Motor er blevet bedre de senere år, de har bla fået en lidt
skarpere redaktionel linie hvor de taler bilisternes sag mere når
politikerne får tåbelige ideer.
Tror også de (FDM) har været en vigtig spiller i kamp mod Carpark og andre
grove parkeringsfirmaer.

Det er nu så heller ikke nemt at lave spændende Bilblade i Danmark så længe
man skal betale for tre biler når man køber een, alle de spændende fartøjer
er jo stort set kun en drøm.

mvh/JS

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 11:33

..J.S... skrev:

> [...]
> abonnementet var ikke så meget at de testede drømme biler, men mere den
> nedladende holdning til helt almindelige biler som vi læsere rent faktisk

Jeg er faktisk meget enig. Når de tester almindelige biler, så er der
stort set ikke det der ikke er galt med dem. Lige på nær når de har et
vovet design, så er det fint, men så mangler oplevelserne, motor eller
andet lige pludseligt.

> [...]
> politikerne får tåbelige ideer.
> Tror også de (FDM) har været en vigtig spiller i kamp mod Carpark og andre

Lige netop, de tager andre ting op som ikke direkte er bilen, men som
handler om bilen og så er jeg helt vild med deres hjemmeside, hvor man
kan læse tidligere numre af motor og så meget andet, samt en shop til bilen.

> Det er nu så heller ikke nemt at lave spændende Bilblade i Danmark så længe
> man skal betale for tre biler når man køber een, alle de spændende fartøjer
> er jo stort set kun en drøm.

Nej det er rigtigt. Journalisterne udnytter vel bare at de gerne må låne
en superbil til test, for jeg kan da godt følge at det er fedt at fyre
en 5-6 liters V8 af, fremfor en Kia Picanto (tager et øjeblik længere
fra 0-100 modsat en Mercedes SLK 600 der måske gør det lidt hurtigere).
Problemet er bare at de ved den er ligeså uopnåelig for både dem og os.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-07-06 08:09

> [...]
> stort set ikke det der ikke er galt med dem. Lige på nær når de har et
> vovet design, så er det fint, men så mangler oplevelserne, motor eller

Det er da klart! Det er realiteterne, du mener helt seriøst ikke at man helt
glædeligt ønsker at betale 250.000 for en ny bil der egentlig ikke tilbyder
mere end en 10 år gammel "luksusbil" som f.eks. BMW 5-serie, Mercedes E,
Audi A6, find selv på flere, der koster det samme. - Fejlen er ikke
Bilmagasinets, men de syge afgifter på biler. Det betyder reelt at ingen
almindelig mennesker i DK har råd til en ordentlig bil. Helt seriøst... Jeg
havde engang en Daewoo Matiz som lejebil da jeg havde min hedengange Saab
9-5 til service. Jeg var decideret bange for at køre i den Daewoo, tænk hvis
jeg blev ramt af noget større end en gråspurv. Gråspurven er sikkert også
hurtigere fra 0-100, og jeg holder på at min tidligere Sierra 2,0i GLX fra
1993 kørte væsentligt bedre og havde bedre komfort osv.
Jeg gi'r ikke ski' for nye "danskerbiler", man er da bedre tjent med en
ældre bil der koster det samme.

-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth

Fra : Basil

Dato : 11-07-06 05:15

Kim Jespersen formulerede spørgsmålet:
> 1. er vokset fra mig og mine behov eller
> 2. Jeg er vokset fra det.
>
> Men en ting er sikkert, der er et parforhold der ikke længere fungerer så
> optimalt som for 10 år siden.

Begge dele kan vel godt gælde.
Jeg læste også engang alt hvad der handlede om bil, men pludselig en
dag interesserede det mig bare ikke (det var ca. den dag jeg fandt ud
af hvad drømme koster).
Biler kan være indholdet i skønne dagdrømme, men min interesse ligger
mest ved en AC Cobra eller en MG B/C og der sker ikke meget nyt på
området omkring dem
Kai

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 11:47

Basil skrev:

> [...]
> Biler kan være indholdet i skønne dagdrømme, men min interesse ligger
> mest ved en AC Cobra eller en MG B/C og der sker ikke meget nyt på

De drømme koster også, men de er sq da noget sjovere end en 2006
Cabriolet og samtidig kræver de noget mere personlig omsorg og kærlighed
end en 2006'er :)

Fra : Basil

Dato : 11-07-06 15:24

Kim Jespersen formulerede tirsdag:

> De drømme koster også, men de er sq da noget sjovere end en 2006 Cabriolet og
> samtidig kræver de noget mere personlig omsorg og kærlighed end en 2006'er :)

Helt bestemt.
Hvis jeg en dag kommer i nærheden af at eje en af dem, skal jeg jo
finde på en ny drøm, så det er sikkert meget godt at det forbliver en
drøm.
Kai

Fra : Klaus G.

Dato : 11-07-06 05:40

> Jeg har med glæde læst Bilmagasinet hver måned gennem 10-11 år, må det
> vel efterhånden være blevet til, men nu er det ved at være slut.
> *KLIP*KLIP*

Kender det godt. Det er det samme med nogle bilprogrammer på tv. Det gælder
også kun om at køre nogle superbiler rundt på en bane, og så snakke om hvor
ringe de igrunden ligger i svingene, sammenlignet med den anden superbil de
prøvede for 3måneder siden... Og så køre man selv rundt i en Skoda Fabia,
goddaw do!

Jeg har det lidt på samme måde når jeg er til biltræf, lovlige, samt
ulovlige. Holder der noget porche, eller anden sportvogn, så finder jeg det
mere interresant at se på alm. biler, som folk har gejlet, og bygget på i
flere år. De andre er jo bare købt såen, og er som sådan lidt uinterresante
da man jo har set dem før, og de alligevel er uopnåelige.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 11:16

Klaus G. skrev:

> [...]
> prøvede for 3måneder siden... Og så køre man selv rundt i en Skoda Fabia,

Lige netop Top gear finder jeg som også underholdende, men deres
(specielt den ene unavngivne journalist) nedladende holdning til alt der
ikke er engelsk irriterer mig grundigt.
Men så er det også jeg er ligeglad, for Top gear er udemærket
underholdning, men ganske enkelt ikke noget jeg kan bruge til noget.

> [...]
> flere år. De andre er jo bare købt såen, og er som sådan lidt uinterresante
> da man jo har set dem før, og de alligevel er uopnåelige.

Det kan jeg sagtens følge for det er jo netop noget folk har lagt noget
arbejde og kærlighed i at lave.
Måske ikke lige min stil hehe (nøjes oftest med alufælge), men stadig
noget med sjæl.

Fra : Jonas R.

Dato : 11-07-06 08:31

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> wrote in message
> [...]
> bliver bedre til at bruge dem og sidst men ikke mindst, hvad vi skal putte
> i dem for at det bliver en bedre bil for os.

KLIP

Ikke enig, synes motor kan være oki interessant, men røv sygt i længden er
sku for meget pludder pladder i det blad.

Jeg kan ikke se problemet i at Bilmagasinet tester dyrer biler, er jo mindst
lige så interessant at læse om dem. Jeg synes godt nok ikke der er meget
sjov i at læse om den nye Suzuki 1.død.
Vil hellere læse om de forskellige mærkers topmodeller, Fokus RS, Seat Leon
FR, Golf GTI, osv. og dem tester de jo altid.

MVH

Jonas R:

Fra : Brian

Dato : 11-07-06 09:10

Jonas R. skrev:

> Vil hellere læse om de forskellige mærkers topmodeller, Fokus RS,
> Seat Leon FR, Golf GTI, osv. og dem tester de jo altid.

"Problemet" med Bilmagasinet er bare, at alle familiebiler også
bliver testet som om det var en GTI'er af en slags.

Jeg finder heller ikke BM så interessant som jeg gjorde for et par
år siden, og Motor synes jeg er 90% røvkedeligt,

/Brian

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 11:53

Brian skrev:
> Jonas R. skrev:

> "Problemet" med Bilmagasinet er bare, at alle familiebiler også
> bliver testet som om det var en GTI'er af en slags.

Lige netop, de pisker en Focus 1.6 stationcar rundt på en bane og fatter
ikke, at den ikke kører så "inspirende" som en ST. Faktisk så er den
direkte kedelig. Ja, den er måske kedelig, specielt når man lige har
testet en Ferrari.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 11-07-06 11:45

Jonas R. skrev:

> [...]
> Vil hellere læse om de forskellige mærkers topmodeller, Fokus RS, Seat Leon
> FR, Golf GTI, osv. og dem tester de jo altid.

Det er rigtigt at BM er interessant og underholdende, jeg er helt enig,
men det er kun underholdning ligesom Top gear. Jeg kan ikke rigtigt
bruge deres tests til noget, for de tester ikke så tit noget jeg ville
vælge.
Det er ligesom om det skal være enten den ene eller den anden yderlighed
(1,træls eller 3,sport) og hvis mellemversioner er nævnt, så er det som
oftest noget med "1.8'eren er lidt friskere at køre end 1.6'eren, men
vælg 1.6'eren, der kommer du længere for pengene".
Det er da rigtigt at de ikke kan teste alle motorstørrelser og
udstyrsniveauer, men de kunne godt uddybe tingene lidt.

Eksempel. De hagler Fiat Grade Punto ned. De kørte 11,noget i den
mindste motor. De fattede ikke hvorfor den stod til 16.4 (Eller sådan
noget) og så kørte de ikke længere med "kun" 4 fuldvoksne 180+ cm.
personer i bilen.
Måske det havde noget at gøre med at der ingen kraftoverskud var i den
mindste motor, måske havde de fået et andet resultat, hvis de havde
valgt en 77 hestes i stedet for.
Men nej, der havde de chancen for at nedgøre hele modelprogrammet lidt
og det var jo lidt sjovere.

Fra : Leonard

Dato : 11-07-06 09:31

Kim Jespersen <kim.jespersen@sstopospaml.dk> wrote:

>1. er vokset fra mig og mine behov eller

Ingen af magasinerne har vel ændret sig ret meget, så det må blive

>2. Jeg er vokset fra det.

Og det er jo ganske naturligt, du er belvet ældre og har nadre
interesser og prioriteter end du havde før. Det positive er at du har
fundet frem til et andet magasin, som du kan bruge til noget. Desværre
er rigtigt mange danskere ikke i stand til at se, at det er dem selv
der har ændret sig og at de derfor må ændre lidt på deres vaner for at
blive ved med at være tilfredse, det typiske er at give sig til at
brokke sig over at omgivelserne ikke har tilpasset sig deres ændrede
behov.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-07-06 08:12

> [...]
> blive ved med at være tilfredse, det typiske er at give sig til at
> brokke sig over at omgivelserne ikke har tilpasset sig deres ændrede

Godt skrevet!

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-07-06 12:45

> [...]
> bliver bedre til at bruge dem og sidst men ikke mindst, hvad vi skal putte
> i dem for at det bliver en bedre bil for os.

Og det pudsige er så at der for ikke så lang tid siden var en der efterlyste
"de fede" biler her i gruppen fordi der var for mange af de almindelige. Vi
er heldigvis forskellige med forskellige interesser. Jeg kan nu godt stadig
lide at læse om de nyeste "superbiler" fra de forskellige fabrikanter.
Specielt fordi det ofte er der nyt udstyr præsenteres. Udstyr der ofte ad
åre ender i det vi andre kører i.

> [...]
> bilen, som jeg HELT sikkert IKKE kan undværre, som eksempelvis de
> vindafvisere jeg lige har monteret idag eller det alu pap til forruden der

Jamen gadgets er da livets salt!
Her har jeg det dog lidt som med de fede biler. Det meste nøjes jeg med at
læse om

> [...]
> så er det vel godt nok med lidt tips og tricks. Det samme kunne man så
> sige om Bilmagasinets test af Ferrari (vælg selv en), jamen det kunne jo

Er også FDM-medlem og glad for Motor. Det alene retfærdiggør faktisk
medlemsprisen.

> [...]
> gas (hihi fik i den?), samtidig med at jeg faktisk kan bruge det meste af
> resten af bladet som er tips & tricks, nyttige steder at se i Europa på

Enig.

> [...]
> lidt træt af at det enten
> 1. er vokset fra mig og mine behov eller

Eller også er det en kombination. I er ganske enkelt vokset fra hinanden.

> Men en ting er sikkert, der er et parforhold der ikke længere fungerer så
> optimalt som for 10 år siden.

Sådan har jeg det også. Stadig rimelig sjov at omgås, men det krilrer ikke
længere i maven når postbuddet afleverer bladet.
Fordelen er dog her i forhold til i et parforhold, at man godt må prøve
andre mens man beholder den gamle for at se om det frister mere

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Rune

Dato : 11-07-06 16:06

Autobild.dk

det er sku da til at forstå!

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 11-07-06 17:21

Kim Jespersen skrev:
> [...]
> vi bliver bedre til at bruge dem og sidst men ikke mindst, hvad vi skal
> putte i dem for at det bliver en bedre bil for os.

Jeg synes nu BM gør det helt ok, de lægger bare mere vægt på sportslige
køreegenskaber end Motor gør, og hvis man kan lide biler der styrer
godt, så er det da mere spændende at læse om, end Motor der lægger mere
vægt på serviceudgifter, og hvor meget der kan hægtes på krogen. Desuden
har BM da også nogle gode sektioner om brugmarkedet, og teknik
brevkassen med John Sørensen.

> [...]
> bare gas (hihi fik i den?), samtidig med at jeg faktisk kan bruge det
> meste af resten af bladet som er tips & tricks, nyttige steder at se i

Motor er skam også et ganske fint blad, men jeg er til gengæld ved at
brække mig over dem, når de gang på gang fabler op om hvor farlig en bil
er hvis den ikke leveres med ESP, eller noget andet smart
sikkerhedsudstyr. Lidt flere kørekurser til folket var da 100 gange
bedre, jeg kender stadig folk der bliver forskrækkede og slipper
bremsen, hvis de kommer til at aktivere ABS systemet, så at biler taber
i test pga. manglende ESP er hyklerisk efter min mening.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 18:00

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@sstopospaml.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes bare Motor har mere af det, jeg ville kunne bruge til noget.

Jeg synes Motors brugttest er de mest spændende.
Pyt med billig papir som minder om 'Bilen og Båden' fra gamle dage,
skidt med vinturen til Bordeaux osv...

> Misforstå mig ikke, Bilmagasinet er et meget fint bilblad og jeg er også
> lidt træt af at det enten
> 1. er vokset fra mig og mine behov eller
> 2. Jeg er vokset fra det.

Det er to forsk. blade.
Bilmagasinet er fed, men jeg savner også
mere alm. biltests og rapporteringer osv..
Det samme kan siges om Topgear biltestene...

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-07-06 08:00

> [...]
> bliver bedre til at bruge dem og sidst men ikke mindst, hvad vi skal putte
> i dem for at det bliver en bedre bil for os.

Rent ud sagt, almindelig mennesker i DK har ikke råd til dejlige biler,
derfor er det da skønt at kunne læse om dem i Bilmagasinet.
De får gange i livet(maks én gang om året) man handler bil, kan man vel
overkomme at bevæge sig ud og prøve de biler man kigger på.
Jeg synes det er FEDT at læse om de dejlige biler man med al sansynlighed
aldrig kommer til at eje alligevel.
Udover dette, tror jeg du misser en stor pointe ved Bilmagasinet, - det er
jo ikke et blad for gamle biler, men nye biler, og derfor er det da klart at
de skal teste de nye biler når de kommer frem. Bilfabrikkerne tænker jo ikke
på Danmark når de producerer biler, derfor er en millionbil i DK absolut
ikke nødvendigvis dyr i andre lande. Derfor: Bilmagasinet tester de nye
biler der kommer, og er der efter danske forhold lagt et par
hundredetusinder på i afgift bør Bilmagasinet alligevel teste den. Kig på
det på den her måde: Det kan godt være du ikke har råd til den fede ny bil
nu, men om 5 år, så kan den blive din. :)
Men hvis man som dig kører taxa, så er det vel også ret belejligt at læse om
biler i den dyrere klasse?
Forøvrigt, hvis du lægger mærke til det så vil jeg mene at fordelingen af
biler er ligeligt fordelt på fede og dødssyge biler.

--
-M
'05 BMW 325i E90

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-07-06 08:50

Olsen skrev:

> mere alm. biltests og rapporteringer osv..
> Det samme kan siges om Topgear biltestene...

Jeg ved ikke om de har ændret på indholdet eller om det er fordi det
er International Edition, men i Storbritannien for 10 år siden lavede
man både test af almindelige biler (SAAB model gns, BMW525, Skoda'er)
og en brugtbilgennemgang i hver udsendelse.

De så på brugt Rolls - pointen var at at kørte man ikke meget,
kostede den ikke mere at eje end en lille potte. Værditab ca 0.

/Martin