Opvejning af Hyundai
Fra : kim jensen

Dato : 10-07-06 17:31

Kan det lade sig gøre at få vejet en Hyundai Matrix 1,8 op så den kan tage
mere på krogen end det den normalt må køre med nu må den køre med max 1100
kg med bremser

Fra : Jan

Dato : 10-07-06 20:48

> [...]
tage
> mere på krogen end det den normalt må køre med nu må den køre med max 1100
Fatter ikke at Hyundai Matrix 1,8 manuel gear må køre med 1300 kg m. brems
og en aut kun må køre med 1100 kg med brems er der nogen de kan give en god
forklaring på det ??
mvh
Jan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-06 21:04

Jan wrote:
> [...]
> Fatter ikke at Hyundai Matrix 1,8 manuel gear må køre med 1300 kg m.
> brems og en aut kun må køre med 1100 kg med brems er der nogen de kan

Hvis der f.eks. ikke er oliekøler til gearkassen, så er det ikke sikkert at
den kan klare den ekstra vægt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-07-06 21:54

> Hvis der f.eks. ikke er oliekøler til gearkassen, så er det ikke sikkert
> [...]
Yep - meget almindeligt med aut. gear - husk at ekstra vægt faktisk giver
ekstra varme i converteren = større belastning.

Men Kim - hvad er dit problem - kan du sætte tal på ?
--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : kim jensen

Dato : 11-07-06 14:53

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Men Kim - hvad er dit problem - kan du sætte tal på ?
> --
> Jesper Hedegaard

Problemet er at den skal trække campingvogn der vejer ca. 1200kg totalt. Og
iflg. en anden, må samme model bare med manuelt gear trække 1300kg.
Og jeg mener bare at jo mere en bil vejer jo mere må der trække. Men der
tager jeg måske fejl.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-06 15:42

kim jensen skriver:

> [...]
> iflg. en anden, må samme model bare med manuelt gear trække 1300kg.
> Og jeg mener bare at jo mere en bil vejer jo mere må der trække. Men der

Ja, det nytter ikke noget at du får lov til at slæbe 2 tons og så
brænder "tomatkassen" af, da den ikek har oliekøler.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 11-07-06 17:12

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> wrote:

>Og jeg mener bare at jo mere en bil vejer jo mere må der trække. Men der
>tager jeg måske fejl.

Njah, en VW Transporter som min har en max vogntogsvægt på 4.500 kg.
Fra fabrikken er bilen angivet til ca. 2800 kg total og ca 1.700 kg på
krogen, min er vejet om, så bilen har en total på 2.500 kg og 2.000 kg
på krogen. Altså er bilen faktisk blevet lettere for at må trække
mere.
Det kan jo være det samme der er gældende ved din model, hvor
automatgearet måske vejer mere end det manuelle og med en hævet vægt
på bilen falder den vægt der er tilbage til krogen.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-07-06 23:45

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og iflg. en anden, må samme model bare med manuelt gear trække 1300kg.
> Og jeg mener bare at jo mere en bil vejer jo mere må der trække. Men der

Tja - stikke den; måske !
Vi har en Hymer med totalvægt 1.200 kg - og købte en Ford Focus der må
trække 1.200 kg med bremser - fint, ikke ?
Nah - Focus af denne årgang har en egenvægt på 1.100 kg, og loven siger at
du må trække egenvægt + 50 kg på en almindeligt kørekort.
Altså på motorkontoret og bede dem lige nedsætte cv'ens totalvægt med 50 kg.
"Nej - det må vi ikke uden syn - men vi kan nedsætte din bils trækvægt med
50 kg uden syn"
Og hva sku jeg så bruge det til ?
Jo - ved at nedsætte bilens trækvægt til 1.150 kg kan jeg lovligt køre med
1.150 kg FAKTISK egenvægt uden -kortet. Også selvom cv'en stadig må veje
1.200 kg - bare jeg ikke læsser cv'en til mere end 1.150 kg faktisk vægt !

Logisk - ikke ?