Hotrods i tv
Fra : Basil

Dato : 09-07-06 11:02

Kigger man lidt på Discovery, kan man næsten ikke undgå at komme til at
se et program hvor nogen amerikanere bygger biler eller motorcykler.
Meget af det de får bygget, synes jeg, ser rigtig godt ud.
Det var så det positive
Meget af det de får hamret sammen virker som noget skrammel med en stor
motor og noget der skinner.
Det er meget sjældent jeg har set dem tage nogen mål, for at tjekke at
rammerne er lige, måle ud til at affjedring sidder rigtigt i forhold
til foreskrifter, lave spejle/lys/horn/udstødning/bremser/osv. efter
nogen foreskrifter.
Mange af personagerne minder mig om nogen tosser fra en tosseanstalt
der har fået lov at gå i det beskyttede værksted med et kamerahold
(fordomme er godt).

Mit spørgsmål går på om man kan få synet og godkendt hvad som helst i
USA, om meget af det kun laves show eller rent faktisk bruges på
vejene.
Kai

Fra : Stefan

Dato : 09-07-06 11:34

> [...]
> rammerne er lige, måle ud til at affjedring sidder rigtigt i forhold til
> foreskrifter, lave spejle/lys/horn/udstødning/bremser/osv. efter nogen

Nu ser man jo også kun 45 min af flere ugers arbejde, og det er jo ikke
specielt interessant at se på en der måler et stel op...

> Mit spørgsmål går på om man kan få synet og godkendt hvad som helst i USA,
> om meget af det kun laves show eller rent faktisk bruges på vejene.

Sandsynligvis, det er vel kun i dk man har de strikse regler.

Stef

Fra : Basil

Dato : 09-07-06 16:34

Stefan:

> Nu ser man jo også kun 45 min af flere ugers arbejde, og det er jo ikke
> specielt interessant at se på en der måler et stel op...

Det afhænger nok af øjnene der ser, jeg ville meget gerne have
fornemmelsen af at det ikke var en bonde der lavede agurkesalat.

> Sandsynligvis, det er vel kun i dk man har de strikse regler.

Som en anden svarede, har de jo netop meget strikse forureningsregler i
visse stater, og mærkelige regler om kæmpe kofangere.
Det virker bare ikke som om at de gælder her.

> Stef

Kai

Fra : Stefan

Dato : 09-07-06 21:18

> Som en anden svarede, har de jo netop meget strikse forureningsregler i
> visse stater, og mærkelige regler om kæmpe kofangere.
> Det virker bare ikke som om at de gælder her.

Der var da et afsnit af MonsterGarage hvor Jesse blev stoppet i en Bobble!!!

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 12:01

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål går på om man kan få synet og godkendt hvad som helst i USA,
> om meget af det kun laves show eller rent faktisk bruges på vejene.

Jeg har også undret mig. Jeg VED at især i californien har de nok verdens
strammeste lovgivning mht. forurening af biler og så alligevel kan folk kvit
og frit banke den vildeste supercharger i deres V8 som i forvejen har 300+
heste.
Det er ikke mit indtryk at der er nogen regler som sådan, men hvis noget går
galt så får ejeren/ombyggeren sikkert 180 års fængsel eller 10 x livstid i
mildere tilfælde.

Selv om de er ved at være 300 millioner amerikanere, så er de 50.000 der dør
hvert år i bilulykker alligevel mange og det har nok også noget at gøre med
deres sikkerhed. Fordi hastighederne er jo noget lavere end her og de fleste
banker heller ikke så meget til bilerne som vi gør.

Men det kunne nu alligevel være sjovt at have så lempelige regler set ud fra
et sportslig og stylings mæssigt syn.

--
Tom

Fra : Basil

Dato : 09-07-06 16:35

Tom formulerede spørgsmålet:

> Men det kunne nu alligevel være sjovt at have så lempelige regler set ud fra
> et sportslig og stylings mæssigt syn.

Helt bestemt, det undsiger jeg ikke.
Det er smukke kreationer, både på 2 og 4 hjul, de får lavet.
Kai

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-07-06 23:23

On Sun, 9 Jul 2006 13:01:03 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>og frit banke den vildeste supercharger i deres V8 som i forvejen har 300+

Det er der mange der gør, både private og tuningsfirmaer. Men selvom
bilen er voldtunet, så skal den stadig opfylde kravene om forurening.
Med mindre selvfølgelig, at bilen er fra før starten af 70'erne, så er
der nemlig frit slag.

>Det er ikke mit indtryk at der er nogen regler som sådan, men hvis noget går
>galt så får ejeren/ombyggeren sikkert 180 års fængsel eller 10 x livstid i
>mildere tilfælde.

Nej Det eneste der sker, er at man ikke kan få fornyet
registreringen, og dermed kan man ikke køre i den lovligt. Biler i
Californien skal (når de er blevet mere end 5 år gamle) testes for
niveauet af udstødningsgasser hvert andet år. Det sker samtidig med
den årlige fornyelse af registreringen, hvor man så får tilsendt et
klistermærke til at sætte på den bageste nummerplade.

> [...]
>deres sikkerhed. Fordi hastighederne er jo noget lavere end her og de fleste
>banker heller ikke så meget til bilerne som vi gør.

Mange steder her i Californien ligger hastighedsgrænsen omkring de 110
km/t (70 mph), specielt på de lange stræk, og det er ikke mit indtryk,
at folk holder sig tilbage, når det gælder at overskride de 70.

En anden ting er, at vejene mange gange er i væsentlig dårligere stand
end i Danmark, så bilerne får alligevel nogle bank.

Desuden er amerikanerne ikke bange for at køre lange afstande, f.eks.
kører min kone og jeg gerne de 10-11 timer til Las Vegas for et par
dages sjov.

>Men det kunne nu alligevel være sjovt at have så lempelige regler set ud fra
>et sportslig og stylings mæssigt syn.

Ja vi får da set nogle interessant ting fra tid til anden, der aldrig
havde fået plader på i Danmark....

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : KubikH

Dato : 09-07-06 12:51

> [...]
>
> Mit spørgsmål går på om man kan få synet og godkendt hvad som helst i USA,
> om meget af det kun laves show eller rent faktisk bruges på vejene.

Der er meget forskellige regler fra stat til stat "Over there"
Der er f. eks i Californien også regler om forureningsniveau mm. men det
kædes sammen med hvad årgang bilen anses for at være.
Den allestedsnærværende Boyd, er i øjeblikket i klemme i systemet, det er
netop noget med årgange, beskatningsregler mm.
Det er vist rigtig mange penge det drejer sig om!

I Alabama, var det (i hvert fald for få år siden) sådan at du kørte ned til
sheriffen med køretøjet, han kiggede lidt på den og så var den godkendt.
Der er ingen regler om forbremser, eller lyddæmpere. (De har mange T Buckets
dernede )
Lys skal du kun have monteret, hvis du også kører om natten.

Dette gælder f. eks. også i England, hvor man kan indregistrere uden lys,
men så må man kun køre uden for lygtetændingstiden.

Til gengæld er det ikke det rene sjov at forbryde sig mod reglerne .

Programmet i aftes fulgte "Choppers", men der er mange klubber, "Shifters"
er nok nogle af de rigtige "Outlaw" typer, der er mest fart på.
Fælles er at de kører meget, og bruger deres biler meget.

Du kan få lidt appetit her: http://www.hopupmag.com
Englænderne kan også: http://www.martsrods.com/

Mvh
Niels

Fra : Basil

Dato : 09-07-06 16:40

Følgende er skrevet af KubikH:

> Der er meget forskellige regler fra stat til stat "Over there"
> Der er f. eks i Californien også regler om forureningsniveau mm. men det
> kædes sammen med hvad årgang bilen anses for at være.
Det må være ligesom i DK, hvor du kommer nemmest gennem systemet hvis
du har lidt gammel stål i Hotrod'en med et stelnummer fra før krigen,
og en reg.attest til at bevidne det, selvom noget nyt stål temmelig
sikkert ville gøre bilen betydelig sikrere at færdes i.

> [...]
> så må man kun køre uden for lygtetændingstiden.
>
> Til gengæld er det ikke det rene sjov at forbryde sig mod reglerne .

Mark Evans med Cobra og alt muligt andet gør netop meget ud af at
tingene er i orden, men han bygger jo heller ikke helt fra ingenting.

> Programmet i aftes fulgte "Choppers", men der er mange klubber, "Shifters" er
> nok nogle af de rigtige "Outlaw" typer, der er mest fart på.
> Fælles er at de kører meget, og bruger deres biler meget.

Jeg slukker som regel efter 2. reklame, så kommer der for meget
drengerøv over programmerne.

> Du kan få lidt appetit her: http://www.hopupmag.com
> Englænderne kan også: http://www.martsrods.com/

Det vil jeg kigge lidt på, senere.

> Mvh
> Niels

Kai

Fra : Klaus G.

Dato : 09-07-06 19:35

> [...]
> rammerne er lige, måle ud til at affjedring sidder rigtigt i forhold
> til foreskrifter, lave spejle/lys/horn/udstødning/bremser/osv. efter
Det er vel det samme som i alle andre programmer... Tag f.eks. "Godt
Begyndt", et program hvor folk får lavet lidt om i deres hus. Værten kommer
ind i badeværelse hvor der står fliser som er skåret til, der er smurt
spartlemasse på gulvet, lagt afstandsstykker på allerede lagte fliser osv..
Værten ligger lige 3-4 fliser, og snakker så om hvor nemt det er...

Hvad vi ikke ser, er den rigtige håndværker som først har brækket de gamle
lister af væggen, brækket det gamle flisegulv op, evt. afrettet gulvet ved
at spartle det, eller slibe det. Fået målt ud så det kommer til at passe og
se godt ud. Han får startet, skåret fliser til hjørnerne osv osv osv osv..

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk