Minibus på gule plader - regler?
Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 09:46

Nogen der har et link til reglerne vedr. hvem der må køre en minibus på gule
plader (privat buskørsel) og hvem man må have med i bilen?

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 09-07-06 22:20

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Nogen der har et link til reglerne vedr. hvem der må køre en minibus på
> gule plader (privat buskørsel) og hvem man må have med i bilen?
>
> --
Ingen link, men alle med det rette kørekort som dækker kategori D må køre
banditten. Derudover må du tage alle med. Da det er privat buskørsel bliver
ingen lønnet for turen, som så ville udløse et krav om erhvervskort til stor
personvogn. Det hedder vist buskort nu til dags.
Jeg tog mit Lastbilførerknald for 10 år siden, ca...
Og jeg må køre køretøjer i kat. C og D, dog Kat. D uden betalende passager.
Hvis jeg lejede en minibus og inviterede hele familen med kunne jeg bare
køre.
Bilen skal være forsynet med en tekst som angiver 'privat buskørsel'
Reglerne omkring kørekort bliver justeret hele tiden, så små justeringer må
påregnes.

Michael

Fra : Jan O

Dato : 11-07-06 11:32

> [...]
> Nogen der har et link til reglerne vedr. hvem der må køre en minibus på
> gule plader (privat buskørsel) og hvem man må have med i bilen?

Du skal være op mærksom på hvor mange pasagerer der kan være i bussen
reglerne skiller ved 17 personer

1/ Ren privat buskørsel over 9 til 17 personer (nationalt) Kørekort
kategori D

2/ Privat og ikke- erhvervsmæssig over 17 personer (Nationalt u. 50 km) (det
vil sige ikke længe væk end 50 km fra indregistrerings adressen)Kørekort
kategori D (Hvis du kører for en klub eller inst.)

3 Ikke- erhvervsmæssig over 9 til 17 personer (Natonalt O. 50 km) Kørekort
kategori D + Hvidt og Blåt Kvalifikations bevis (Hvis du kører for en klub
eller inst.)

4/ Privat og ikke- erhvervsmæssig over 17 personer (Natonalt O. 50 km)
Kørekort kategori D + Hvidt og Blåt Kvalifikations bevis (fås på AMU) +
erfaringsblangket og 1 års erfaring

5/ Privat og ikke- erhvervsmæssig over 9 personer (Internationalt) Kørekort
kategori D + Hvidt og Blåt Kvalifikations bevis (fås på AMU) +
erfaringsblangket og 2 års erfaring

Håber det er en hjælp det er n stor jungle

hilsen jan o