OT: Forsinkede toge
Fra : Basil

Dato : 07-07-06 17:10

Hej.
I plejer at vide en masse om trafik, så jeg langer lige denne her ud,
selvom jeg ved at den er temmelig OT.
Når et tog er forsinket i f.eks. 20 minutter, så passer det jo sådan
cirka med at man ikke bemærker det, da det næste (det meste af dagen)
kommer 20 minutter senere.
Er det fordi at det store puslespil ikke går op hvis man fjerner et
tog, at man ikke bare fjerner det, og opgraderer "ankomst 14.41" til
14.21 ?
(kom så Klaus).
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-07-06 17:16

Basil skriver:

> Når et tog er forsinket i f.eks. 20 minutter, så passer det jo sådan
> cirka med at man ikke bemærker det, da det næste (det meste af dagen)
> kommer 20 minutter senere.

Det kommer vidst an på, hvor i landet du bor...

> Er det fordi at det store puslespil ikke går op hvis man fjerner et
> tog, at man ikke bare fjerner det, og opgraderer "ankomst 14.41" til
> 14.21 ?

Ja, så mangler det pludesligt i den anden ende til at køre retur senere
på dagen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Basil

Dato : 07-07-06 20:13

Klaus D. Mikkelsen forklarede:
> Basil skriver:

> Det kommer vidst an på, hvor i landet du bor...

Herlev, 2 toge med ca. afgang hvert 10. minut.
Jeg har nu aldrig prøvet, men har udsigt den vej.

> Ja, så mangler det pludesligt i den anden ende til at køre retur senere
> på dagen.

Det var lige det jeg gættede på.
Giver det ikke problemer at alligevel få tog nr. xx igennem til
endestationen ?
Er det derfor at problemer i storebælt giver ballade i hele Storkbh. ?

> Klaus

Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-07-06 22:24

Basil skriver:

> Herlev, 2 toge med ca. afgang hvert 10. minut.

Luksus

Her i det mørke Jyllan er situationen helt anderledes.

> Jeg har nu aldrig prøvet, men har udsigt den vej.

Prøv det. Det er sådan set behageligt, men oftest for dyrt.

> Er det derfor at problemer i storebælt giver ballade i hele Storkbh. ?

Det kan det være.

Fra : KT

Dato : 07-07-06 17:22

Årsagen er nok det er ingeniører, som laver det puslespil.
De interesserer sig kun for hvornår materiellet når frem - og det er jo de
20 minutter forsinket. At passagererne jo som du skriver kan være ligeglade
(på nær dem som opholdt sig i det forsinkede tog) er jo et
forretningsmæssigt issue og derfor fuldstændig ligegyldigt for en ingeniør
(tognørd)

Knud

Fra : MK

Dato : 07-07-06 18:55

"KT" <kt.slett@ttttprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligeglade (på nær dem som opholdt sig i det forsinkede tog) er jo et
> forretningsmæssigt issue og derfor fuldstændig ligegyldigt for en ingeniør

Hold da kæft for en gang ævl - det er jo så lant "ude"
at det ikke KAN stå alene. Nævn et navn på en inge-
niør, som har med togplanlægning at gøre !

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-07-06 22:22

KT wrote:
> Årsagen er nok det er ingeniører, som laver det puslespil.

Nu har du fremført din konspirationsteori - lad mig fremføre min.

Mon ikke befolkningen ville slagte en politiker, der vil bruge på
vedligehold af infrastruktur, når aviserne samtidig skriver om dårlig
ældrepleje, problemer med sygehusvæsenet og besparelser på børnepasningen.

Veje, jernbaner og kloakker får kun tilført penge til vedligehold når
det er ved at gå galt - alt andet ville være politisk selvmord.
Derudover kommer en politiker kun (positivt) i medierne når
investeringerne går til ny infrastruktur (broer, jernbaner, tunneler,
motorveje mv.).

Knus
Regnar (nope - ikke ingeniør)

Fra : KT

Dato : 08-07-06 07:00

Vedligehold af infrastrukturen på jernbanerne påvirker ikke i synderlig grad
de enkelte togsæt. Er et sæt forsinket vil det stadig være smartere at pille
det ud af drift og lade efterfølgerne følge planen. Det generer ikke
passagererne nær så meget som at alt efterfølgende drift er forsinket i
store områder.

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-07-06 07:36

"KT" <kt.slett@ttttrivat.dk> skrev i en meddelelse

Det generer ikke
> passagererne nær så meget som at alt efterfølgende drift er forsinket i
> store områder.

Forudsat der efterflg. er kapacitet til de passagerer som skulle med den
aflyste afgang.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-07-06 18:37

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Når et tog er forsinket i f.eks. 20 minutter, så passer det jo sådan cirka
> med at man ikke bemærker det,

Lige til de begynder at køre til tiden - du venter på DSB, de venter ikke på
dig ;).

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-07-06 22:14

Basil wrote:

> [...]
> Er det fordi at det store puslespil ikke går op hvis man fjerner et tog,
> at man ikke bare fjerner det, og opgraderer "ankomst 14.41" til 14.21 ?

Øhhh - hvad er din antagelse?

At toget er forsinket fra det øjeblik det tager afsted og derfor skal
aflyses før det overhovedet starter?

Alt andet lige må man forvente at forsinkelserne er noget der akkumulererer.

Altså jeg stiger i toget i København klokken 18.52 for at komme til
Aalborg - toget må ikke køre ret hurtigt pga. skinnernes slangen sig i
varmen. Ved Slagelse er det forsinket og jeg bliver smidt ud på
perronen? Alternativt at toget en time senere bliver aflyst?

Det giver jo ingen mening. Hvis situationen vitterligt er at det tager 2
timer mere at køre mellem København og Aalborg nytter det ikke noget at
aflyse tog. Derudover - hvad med pladsreservationer?

For folk der kun skal et kortere stykke kan det som du siger være hip
som hap, hvilket tog man kommer med - og mange gange kan det være at et
forsinket tog kommer på samme tid som et planmæssigt tog skulle være kommet.

Knus
Regnar

P.S. wap.bane.dk er en rar ting på mobilen i denne tid.

Fra : Basil

Dato : 08-07-06 07:18

Regnar Bang Lyngsø:

> [...]
> hap, hvilket tog man kommer med - og mange gange kan det være at et forsinket
> tog kommer på samme tid som et planmæssigt tog skulle være kommet.

Jeg havde kun tænkt på S-tog, hvor der altid kommer et nyt.
Det der irriterer mig er den megafonstemme der knævrer hele dagen for
at fortælle at et tog er forsinket, men det er en anden debat, som ikke
hører til her.
Jeg kan godt se din problemstilling mht. pladsreservationer, men så
stort havde jeg ikke tænkt.
God sommer (i bil med klima).
Kai