Rystelser ved nedbremsning
Fra : /Peter

Dato : 06-07-06 18:41

Hej
Jeg har næsten lige skiften skiver + klodser på vores Civic '92
nu ryster den ved nedbremsning fra 80-100km/t
- Dele købt hos Thansen
- Jeg lavede nogle meget hårde opbremsninger lige efter det var skiftet
!

Har fundet ud af lidt ved søgning google:
- skiverne er blevet skæve
- klodser sidder "løst", tror jeg det var jeg så et eller andet sted.
- bagside af skive/dæk er beskidte, (men jeg rensede godt af).

Jeg vil gerne høre jeres mening om det kunne være noget andet,
da jeg ikke bare vil skifte skiverne og opdage at det ikke var dem.

Venligst
Peter

Fra : Basil

Dato : 06-07-06 18:56

/Peter skrev den 06-07-2006:
> [...]
>
> Jeg vil gerne høre jeres mening om det kunne være noget andet,
> da jeg ikke bare vil skifte skiverne og opdage at det ikke var dem.

Du har næsten svaret på det selv:
/Peter skrev den 06-07-2006:
> - Dele købt hos Thansen

Kai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-07-06 19:01

/Peter skrev:

> - Jeg lavede nogle meget hårde opbremsninger lige efter det var
> skiftet !

Dét må man ikke - klodserne skal køres til, har jeg lært...

Kender heller ikke kvaliteten af hr. hansens klodser.

> Har fundet ud af lidt ved søgning google:
> - skiverne er blevet skæve

Kan du måle - slår de 1 mm. er det galt

> - klodser sidder "løst", tror jeg det var jeg så et eller andet sted.

Dét skulle ikke betyde noget

> - bagside af skive/dæk er beskidte, (men jeg rensede godt af).
>
> Jeg vil gerne høre jeres mening om det kunne være noget andet,
> da jeg ikke bare vil skifte skiverne og opdage at det ikke var dem.

Jeg vil tro du har "glasseret" dine klodser.

Køb i givet fald nogle nye klodser hos Refako, Merkonomen e.l. (ikke Højer)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 06-07-06 19:20

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne høre jeres mening om det kunne være noget andet,
> da jeg ikke bare vil skifte skiverne og opdage at det ikke var dem.

Et nemt lille regnestykke:
Thansen reservedele + ibrugtagning = nye, men dyrere fejl og problemer.

Hårde opbremsninger på nye klodser ødelægger dem. Opbremsninger på Thansen
skiver gør den skæve.

Spar penge og køb dem dyrere.

Michael

Fra : KubikH

Dato : 06-07-06 19:53

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>SNIP

> Hårde opbremsninger på nye klodser ødelægger dem. Opbremsninger på Thansen
> [...]

Hårde opbremsninger ødelægger alle nye skiver.
Dettte gælder mærkevarer og Thansen.
Thansen køber jo bare sine skiver hos en fabrikant, som så mange andre, de
får jo ikke lavet specielt dårlige skiver.

For hyggens skyld kan man søge tilbage i gruppen, og læse om BMW og Peugeot
med "mærkevareskiver" der blev skæve.
Det skyldtes hængende calibre, eller hårde opbremsninger.

Rent teknisk er der spændinger i materialet.
Hvis man bremser fornuftigt det første stykke tid udligner man spændingerne.
Bremser man vildt, og yderligere holder bremser trykket ind bagefter, er der
næsten garanti for at man udløser en masse spændinger i materialet på en
gang.

En anden synder kan være at man ikke renser navet ordentligt af, så der er
snavs / rust på skivens anlægsflade.

Mvh
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-06 21:11

KubikH formulated the question :
> Hårde opbremsninger ødelægger alle nye skiver.

Eller gamle skiver med nye bremseklodser...

Fra : /Peter

Dato : 06-07-06 20:01

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

Jamen mange tak for jeres svar, jeg må skifte skiver igen

Venligst
Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-07-06 00:32

/Peter skrev:

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
>
> Jamen mange tak for jeres svar, jeg må skifte skiver igen

Det *er* ikke nødvendigvis skæve skiver - men måske kun ødelagte klodser.

Har du mulighed for at se hvor meget skiverne kaster (slår) kan du
kontrollere dem - men det kræver selvfølgelig et måleur eller en
bremsestand.

Selv købte jeg sådan et ur da jeg legede meget med mine bremser.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-07-06 08:44

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
>
> Jamen mange tak for jeres svar, jeg må skifte skiver igen

Eller få dem drejet af. Afhængig af hvad der er billigst selvfølgelig.

MVH Niels

Fra : /Peter

Dato : 08-07-06 07:01

> [...]
>
> Jeg vil gerne høre jeres mening om det kunne være noget andet,
> da jeg ikke bare vil skifte skiverne og opdage at det ikke var dem.

Nå, jeg havde klodserne af i går, og filede på dem så overfladen i ikke
var så glatte,
glassere som Hans skrev tidligere, men det hjalp ikke.
Så jeg køber nye skiver i dag og sætter på.

Fortsættelse følger...

Håber at andre kan have glæde af dette indlæg
og dets svar fra alle jer derude.

Venligst
Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-07-06 07:23

/Peter skrev:

> Nå, jeg havde klodserne af i går, og filede på dem så overfladen i
> ikke var så glatte,
> glassere som Hans skrev tidligere, men det hjalp ikke.
> Så jeg køber nye skiver i dag

Husk at købe "et godt sted"!

> og sætter på.

Thats my boy!

> Fortsættelse følger...

Held og lykke!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-07-06 07:30

> Så jeg køber nye skiver i dag og sætter på.

HUSK at rense ordentligt af, inden du sætter nye på!!. Det mindste rust, så
de ikke sidder plant, og det er spildt arb.- de bliver skæve ved 1.
opbremsning ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-06 07:27

/Peter skriver:

> Nå, jeg havde klodserne af i går, og filede på dem så overfladen i ikke
> var så glatte,
> glassere som Hans skrev tidligere, men det hjalp ikke.
> Så jeg køber nye skiver i dag og sætter på.

Og klodser vel ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : /Peter

Dato : 08-07-06 15:03

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:44AF5023.288EBD20@du.kan.finde.den...
> /Peter skriver:

> Og klodser vel ?

Glemte måske at fortælle at da jeg købte og monterede det første sæt
(skiver+klodser)
alt fra thansen, passede det ikke, jeg kunne ikke få klodserne ned om
de nye skiver, kaliberen var presset totalt ind, - det var ca. 2 mm det
drejede sig om! Ok, jeg tog klodserne ind på båndsliberen og bruge både
fil og smergelærred mm. for at få taget af så de passede nogenlunde, men
det var efter det jeg så foretog nogle ret kraftige og længerevarende
opbremsninger, for lige at få det sidste "slebet" til.

Så jeg købte ikke nye klodser.

/Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-06 17:33

/Peter skriver:

> Så jeg købte ikke nye klodser.

Så lad da være med at købe nye skiver og ødelæg dem med dine måske skæve
klodser.....

Fra : /Peter

Dato : 08-07-06 16:56

Fortsat...

Ny skiver på, beholdt de "gamle" klodser,
ingen rystelser

Mange tak til alle for hjælp og kommentarer.

Venligst
Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-07-06 22:53

/Peter skrev:

> Fortsat...
>
> Ny skiver på, beholdt de "gamle" klodser,
> ingen rystelser

Godtså!

> Mange tak til alle for hjælp og kommentarer.

Håber det hjalp lidt
Hans
http://kortlink.dk/2hsd