Thansen fælge
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-06 14:40

http://ekstrabladet.dk/forbrug/alment_forbrug/article208739.ece

tænk sig.. jeg vidste ikke at spacere var ekstra møtrikker...

Jesus Kristus hvis EB absolut skal gå offentligt med sådan en sag så
burde de edermahme have styr på begreberne.. jeg krummer tæer når jeg
læser sådan en artikel :((

Bortset fra det så er fælgene jo heller ikke for store.. ET er bare
forkert. Problemet kunne være løst ganske smertefrit hvis bare en af
parterne havde haft styr på sagerne - i denne sag burde det være
butikken.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Christopher Stein

Dato : 05-07-06 14:48

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> forkert. Problemet kunne være løst ganske smertefrit hvis bare en af
> parterne havde haft styr på sagerne - i denne sag burde det være

Men at Thansen fraskriver sig ansvaret på den måde er simpelthen for groft..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-06 21:34

In article <44abc2f6$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Christopher Stein <cstein@softhome.net> wrote:

> Men at Thansen fraskriver sig ansvaret på den måde er simpelthen for groft..

Fuldstændig enig!

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-07-06 22:46

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Men at Thansen fraskriver sig ansvaret på den måde er simpelthen for
> groft..

Det kan de da heller ikke. De har jo pasningsgaranti. Den har jeg selv gjort
brug af, selv om der skulle slidmærker til før de var overbevist.

MVH Niels

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 05-07-06 15:04

On Wed, 05 Jul 2006 15:40:03 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Jesus Kristus hvis EB absolut skal gå offentligt med sådan en sag så
>burde de edermahme have styr på begreberne.. jeg krummer tæer når jeg
>læser sådan en artikel :((

Nu er det ikke EB der kalder spacere for møtrikker, men derimod den
læser der har skrevet det brev der gengives.

/Jesper

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-07-06 18:52

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> forkert. Problemet kunne være løst ganske smertefrit hvis bare en af
> parterne havde haft styr på sagerne - i denne sag burde det være

Jeg forstår blot ikke, hvad der er gået galt...
Jeg ved godt, at spacere er ulovligt, men hvis vi kan bruge dem på vores
racerbil, så kan de nok også bruge på personbiler.

Jeg vil tror, at de har sat spacere på og bruge for korte møtrikker/bolte og
fælgen dermed ikke har været spændt nok fast...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-07-06 22:44

meddelelse news:44abfc5e$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg vil tror, at de har sat spacere på og bruge for korte møtrikker/bolte
> og fælgen dermed ikke har været spændt nok fast...

Det er ihvetfald hvad der står i teksten.

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-06 08:55

Fam. Olsen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:44abfc5e$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er ihvetfald hvad der står i teksten.

Der står da ikke, at boltene var for korte...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-07-06 08:58

Morten Fruergaard wrote:

> Der står da ikke, at boltene var for korte...

Underforstået jo... der står:

åbenbart har glemt at give os nogle længere bolte med,<<

Det kan vel godt tolkes som at boltene var for korte. Spacers i sig selv
skulle jo under normale forhold ikke betyde at hjulet kan skvatte af,
men ændre jo "blot" indpresningsdybden og dermed også belastningen af
div led og lign.

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-06 09:36

In article <44acc29d$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

> [...]
> skulle jo under normale forhold ikke betyde at hjulet kan skvatte af,
> men ændre jo "blot" indpresningsdybden og dermed også belastningen af

Du ændrer vel ikke belastningen af noget som helst hvis brugen af
spacers blot medfører at ET bliver korrekt jvnf. original-montering?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-07-06 10:23

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du ændrer vel ikke belastningen af noget som helst hvis brugen af
> spacers blot medfører at ET bliver korrekt jvnf. original-montering?

Tænker tænker... jooo... det vil jeg da mene... Hvis anlægsfladen på
fælgen sidder "korrekt" så må det vel betyde at fælgen inkl. "eger" og
lign. er dimensioneret således at belastningen på lejer og lign. er
minimalt da trykket er så lodret som muligt. Hvis du så flytter
anlægsfladen (egerne) vil du ændre på trykket på lejer, specielt hvis du
øger sporvidden da trykket på lejerne bliver skævt.

Ofte ændre man vel også ET udover originalmonteringen da fælgen ellers
rammer mod fjederben eller lign. ved fuld udslag på forhjulene?

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-06 10:54

Thomas Rasmussen wrote:

> Tænker tænker... jooo... det vil jeg da mene...

Det vil jeg ikke.
At sætte en fælg på med fx ET 20 eller en fælg med ET 30 og 10 mm spacere
giver for mig den samme belastning på bilen...

Fra : Psypher

Dato : 06-07-06 13:49

> [...]
>
> Ofte ændre man vel også ET udover originalmonteringen da fælgen ellers
> rammer mod fjederben eller lign. ved fuld udslag på forhjulene?

Det er ikke nødvendigvis ulovligt at sætte spacers på, nogle fælge
er ganske enkelt lavet til at der skal side spacers på, eksempelvis
OZ fælge der skal på en Peugeot,

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Fra : Neser

Dato : 06-07-06 21:40

> Det er ikke nødvendigvis ulovligt at sætte spacers på, nogle fælge
> er ganske enkelt lavet til at der skal side spacers på, eksempelvis
> OZ fælge der skal på en Peugeot,

Mener også at alle (eller næsten) RH-fælge kører med spacere.

- Neser