|
| Ujævn motorgang ved brug af aircon med mer~ Fra : Henrik Høy |
Dato : 04-07-06 16:43 |
|
Hej
Jeg har en Peugeot 306 hdi stc, fra 2001.
Jeg har konstateret nogle ting når aircon er slået til.
Ca. hver 7 sekund, opfører bilen sig som om at man trykker blidt på
bremsen, dvs. det giver et mindre men mærkbart ryk i bilen, er dette
normalt?
Hvis den står i tomgang, kan man se at omdrejningerne lige fald er en
smule ind i mellem, hvilket kun sker når aircon er slået til.
I venstre side af motorrummet set forfra, er der en stor rem som kører
omkring nogle hjul, på ydersiden af denne rem sidder der midre hjul,
hver gang omdrejningerne falder kan jeg se at hjulet trykker ind mod
remmen. Jeg kan af gode grunde ikke se om hjullet også trykker ind mod
remmen, når det rykker i bilen, da den jo er i bevægelse på dette
tidspunkt.
Ligeledes har jeg i dag konstateret at kuldeniveauet svinger frem og
tilbage mellem ikke særligt koldt, og til lidt koldere en gang i mellem.
Når aircon har været slået til i nogle minutter, bør det så ikke være en
forholdsvis jævn kold temperatur som kommer ud hele tiden?
Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
noget galt?
På forhånd tak for hjælpen.
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
MK (05-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 05-07-06 05:09 |
|
"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f14aafb767db41098969e@news.tele2.dk...
> Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
> noget galt?
Alt er, som det skal være. Dine observationer i motorrummet
er indkobling af kompressoren, som er en relativ "hård" belast-
ning af motoren, hvorfor omdrejningerne falder. Temperatur-
svingninger skyldes, at kølemidlet kva motorens varme opvar-
mes, når kompressoren ikke kører. Derfor går der lige lidt tid
efter kompressorstart, inden der er fuld køling på drengen
| |
Henrik Høy (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Høy |
Dato : 05-07-06 06:22 |
|
In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f14aafb767db41098969e@news.tele2.dk...
>
> > Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
> > noget galt?
>
> Alt er, som det skal være. Dine observationer i motorrummet
> er indkobling af kompressoren, som er en relativ "hård" belast-
> ning af motoren, hvorfor omdrejningerne falder. Temperatur-
> svingninger skyldes, at kølemidlet kva motorens varme opvar-
> mes, når kompressoren ikke kører. Derfor går der lige lidt tid
> efter kompressorstart, inden der er fuld køling på drengen
>
Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
MK (05-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 05-07-06 15:36 |
|
"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f15636be5b96cd79896a1@news.tele2.dk...
In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
> Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
> svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?
Det er jo lidt afhængig af, hvorledes rørføring er lagt i din bil.
Og den er nok lagt således, at varmen fra motoren mm. har
indflydelse på kølemidlet, når kompressoren ikke kører...
| |
Henrik Høy (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Høy |
Dato : 05-07-06 16:24 |
|
In article <57Qqg.7813$E02.2133@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f15636be5b96cd79896a1@news.tele2.dk...
> In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> > Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
> > svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?
>
> Det er jo lidt afhængig af, hvorledes rørføring er lagt i din bil.
> Og den er nok lagt således, at varmen fra motoren mm. har
> indflydelse på kølemidlet, når kompressoren ikke kører...
>
Jeg har nu i dag lavet et par observationer, som jeg er i tvivl om er
normale:
På en 25 km's tur onsdag morgen fra 7.30-8.00 var der 19-21 grader
udenfor og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 5-8 grader, og det gav ingen ryk i bilen.
På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca hver
syvende sekund.
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
Brian (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-07-06 17:09 |
|
Henrik Høy skrev:
> På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
> grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
> ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca
> hver syvende sekund.
Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
Jeg ved ikke hvordan sådan en Pug skøjte opfører sig når der mangler
kølemiddel, men måske den vil forsøge at koble kompressoren ind
(det lille ryk du kan mærke) og slukke igen pga manglende kølemiddel.
/Brian
| |
Henrik Høy (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Høy |
Dato : 05-07-06 17:17 |
|
In article <44abe430$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>, nej@tak.du
says...
> Henrik Høy skrev:
>
> > På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
> > grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
> > ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca
> > hver syvende sekund.
>
> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
> Jeg ved ikke hvordan sådan en Pug skøjte opfører sig når der mangler
> kølemiddel, men måske den vil forsøge at koble kompressoren ind
> (det lille ryk du kan mærke) og slukke igen pga manglende kølemiddel.
>
> /Brian
>
Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
MK (05-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 05-07-06 18:02 |
|
"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f160482237becdd9896a3@news.tele2.dk...
>> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
>Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
Manglende kølemiddel vil som regel betyde manglende redu-
cering af varmen. Hvor høj af temperaturen målt i luftspjældet
når kompressoren kører? - den skal være meget lav...
| |
Henrik Høy (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Høy |
Dato : 05-07-06 18:19 |
|
In article <3gSqg.7823$E02.2251@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f160482237becdd9896a3@news.tele2.dk...
>
> >> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
>
> >Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
>
> Manglende kølemiddel vil som regel betyde manglende redu-
> cering af varmen. Hvor høj af temperaturen målt i luftspjældet
> når kompressoren kører? - den skal være meget lav...
>
>
>
Jeg smed denne tidligere i dag, men smider den lige igen
På en 25 km's tur onsdag morgen fra 7.30-8.00 var der 19-21 grader
udenfor og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 5-8 grader, og det gav ingen ryk i bilen.
På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca hver
syvende sekund.
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
Brian (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 05-07-06 19:27 |
|
Henrik Høy skrev:
> Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
Hvis den er købt ved en forhandler, skal du da bare lade ham kigge på det,
og aftale at han lige ringer inden han gør noget ved den.
/Brian
| |
Henrik Høy (07-09-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Høy |
Dato : 07-09-06 21:12 |
|
In article <44ac045a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, nej@tak.du
says...
> Henrik Høy skrev:
>
> > Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
>
> Hvis den er købt ved en forhandler, skal du da bare lade ham kigge på det,
> og aftale at han lige ringer inden han gør noget ved den.
>
> /Brian
>
>
>
Der er gået lang tid men jeg vil godt lige følge op på den
Det viste sig at der sidder en 40 amp. sikring pr blæser ude i
motorrummet, den ene var gået sig en tur.
Den forklaring jeg fik var at når det blev meget varmt var systemet ikke
i stand til at klare sig med kun en blæser, så derfor slog ac'en fra.
Efter at de havde skiftet sikringen var problemet væk.
--
-
--
Med venlig hilsen
Henrik Høy
-
Fjern filter hvis du svarer pr mail
| |
|
|