Gæt et reelt forbrug ....
Fra : Kim Jespersen

Dato : 01-07-06 15:20

I er SÅ vilde med at gætte på forbrug, så jeg syntes da også i skal have
lov en gang til ..... denne gang på en benzinbil.

Bilen er en Fiat Punto 85 ELX (1,2 16v) fra 1999. Bilen har gået 87300
km. Service er overholdt og den fejler intet (mig bekendt). Den er ikke
udstyret med specielle ting til at skabe flere HK eller lavere forbrug,
den er bare ganske standard på nær hjulene, hvor den er monteret med
Bridgestone 185/55/15, hvilket gør at monteringen er 2,5% større.
Det officielle tal fra Fiat er 14.9 km./l.

Forbruget regnes fra optankning til optankning, på samme servicestation
og tanken kan rumme 47 l.

Test 1:
Ialt er der kørt 608,2 km. Der har været påfyldt 5.12 liter for at være
sikker på at kunne klare en tur på 24 + retur. Eller har den kørt meget
bykørsel (ca. 70%), mange koldstarter (antal ukendt) og meget små ture
(op til 10 km. ad gangen). Lidt motorvejskørsel, men kun ca. 30 km.
Ingen nævneværdig oppakning, blot 1-2 personer.

Test 2:
Tur til Tyskland for at irritere skatteministeren. Ialt kørte den 346,8
km. Hvoraf ca. 200 km. var motorvej, ca. 120 km. var landevej og resten
bykørsel.
På landevej lå hastigheden omkring 80-90 km./t, men var til tider nede
omkring 70 km./t pga. trafik.
På motorvej var der meget trafik ud af Danmark og en havareret
campingvogn fik skabt lidt kø (ca. 5 km. og max 40 km./t) og ellers var
hastigheden ikke over 120 de første 40-50 km. og når der var fri bane lå
jeg mellem 130-140 km./t
Hjemad var der kommet godt 170 kg. bagage med og jeg lå mellem 110-120 km./t

Der er ikke i de 2 tilfælde blevet kørt anderledes end jeg plejer,
hvilket er frisk uden at afspejle ræs. Dog blev der taget højde for at
bilen var blevet lidt sænket på vejen hjem fra Tyskland, så der var der
slet ikke noget ræs over det.

Så lad os se, hvad i tror min lille ræser kan "nøjes" med at bruge i de
2 situationer.

Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 19:34

Kim Jespersen wrote:
> Test 1:

10.5 km/l

> Test 2:

13.0

--
Per, Esbjerg

Fra : Ped

Dato : 01-07-06 20:49

Kim Jespersen skrev:

> Test 1:

14,5 km/l

> Test 2:

16,2 km/l

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX

Fra : Kim Jespersen

Dato : 03-07-06 14:09

Det var godt nok ikke mange der TURDE gætte hehe. Tøsedrenge :P

Det var vist Ped der kom tættest på og uhyggeligt tæt faktisk, hvis han
nu bare havde trukket 1 km./l. fra på dem begge 2 :D

I den første situation brugte jeg 40,36+5,12 = 45,48 liter eller hvad
der svarer til 13,37 km./l.

I den anden situation brugte jeg 23,02 liter.
Denne situation er iøvrigt denne situation der ligner EU normen mest.
Dog kørte jeg mere motorvej end landevej.

En af grundene til at valgte at lave denne lille "konkurrence", var at
Bilmagasinet og enkelte brugere herinde ikke kan forstå at Fiats
officielle tal, ikke altid giver et retvisende billede af realforbruget.
Bilmagasinet havde kørt 11,(noget) km./l. i en Grande Punto hvor Fiats
officielle tal er 16,4 km./l.
Det fik mig til at tænke, at folk måske køber de små motorer fordi
forbrugsopgivelserne er "pænere", mens bilen i reelt brug skal have
noget mere speeder for at komme frem, hvorimod hvis man havde lidt mere
motor, ikke skal bruge speederen så meget og dermed måske kommer til at
ligge tættere på fabriksopgivelserne.

Men alt i alt, så er jeg lidt imponeret over en 85 hestes Punto klarer
15 km./l. med min højrefod og jeg tør ikk tænke på, hvad jeg kan få den
til at gå literen, hvis jeg nu ville køre økonomisk. Jeg tror ikke over
17 km./l. er noget problem.
Jeg husker det tydeligt fra min 75 hestes ELX'er, hvor jeg lå omkring
14-14,5 km./l. mens min daværende kæreste sagtens kunne hive 18 km./l.
ud af den samme.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 03-07-06 14:10

Glemte at skrive at situation 2 gav 15,06 km./l.