Ens dæk på aksler
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 14:40

Er det ikke rigtigt at "vi" et eller andet sted her på usenet for nyligt
blev enige om at der skulle ens dæktyper på alle aksler på et køretøj?

Altså enten vinterdæk eller sommerdæk på alle aksler?

Gælder det også trailere? Skal de også have samme dæk på som
"forvognen/trækkeren"?

Jeg har nemlig lige opdaget at der er m+s dæk på min nyindkøbte HN-trailer -
og det er vel vinterdæk :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus G.

Dato : 01-07-06 14:52

> Er det ikke rigtigt at "vi" et eller andet sted her på usenet for nyligt
> blev enige om at der skulle ens dæktyper på alle aksler på et køretøj?
>
> Altså enten vinterdæk eller sommerdæk på alle aksler?
Håber jeg ikke, havde regnet med vinterdæk som forhjul til vinter...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-07-06 15:32

> [...]
> "forvognen/trækkeren"?
>
> Jeg har nemlig lige opdaget at der er m+s dæk på min nyindkøbte

Kun på samme aksel.

Niels

(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset

fra dæk til midlertidig brug.

(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori

a) opbygning:

- radialdæk

- diagonaldæk

b) anvendelseskategori:

- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)

- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)

- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-07-06 15:54

Nu så jeg så sjovt nok lige dette svar i bilboksen. Måske har jeg slået
forkert på i dokumenterne på www.fstyr.dk

Niels

Nu fortæller du ikke noget om, hvilken bil, dækkene sidder på.

Men hvis din bil er en alm. personbil nyere end 1977 skal der være samme
type dæk på forhjul og baghjul, altså enten sommerdæk på alle 4 hjul eller
vinterdæk/helårsdæk på alle 4 hjul.
Det samme gælder for en varebil, der har en tilladt totalvægt på højst 3000
kg.

Med venlig hilsen
Applus Bilsyn/ Knud Kristensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 16:24

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> hjul eller vinterdæk/helårsdæk på alle 4 hjul.
> Det samme gælder for en varebil, der har en tilladt totalvægt på

Det er det samme som i den nyligt overståede tråd - de nye oplysninger vi
fik der bekræfter ovenstående.

Så er så spørgsmålet om det også gælder for "ekstra" aksler, her i form af
Nyborg-traileren :)

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-07-06 19:12

> Så er så spørgsmålet om det også gælder for "ekstra" aksler, her i form af
> Nyborg-traileren :)

Jeg har utroligt svært ved at tro på at der skal skiftes til vinterhjul,
hvis den trækkende bil har vinterdæk.
Den vil sige at kun biler med sommerdæk monteret kan køre lovligt med
udlejningstrailere?
Jeg tror sgu ikke at jeg skifter 4 hjul for at køre et flyttelæs.

Kom nu mand.......

Michael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 19:25

Michael Kirkegaard wrote:

> [...]
> udlejningstrailere?
> Jeg tror sgu ikke at jeg skifter 4 hjul for at køre et flyttelæs.

Jeg kan ikke give garanti for at reglerne er fornuftige - kan du?

Det kan jo også være en campingtur midt vinter der er aktuelt ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 01-07-06 17:32

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Jeg har nemlig lige opdaget at der er m+s dæk på min nyindkøbte HN-trailer -
>og det er vel vinterdæk :)

Næh, ikke nødvendigvis.
Både mine vinterdæk og sommerdæk til Transporteren er mærket M+S, i
følge min dækpusher er det fordi dæk til tunge biler i visse lande
skal være mærket sådan. Der er dog tydelig forskel, det ene sæt er med
lameller og huller til pigge, det andet er uden.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::