Forskel på aircondition og klimaanlæg?
Fra : MRN

Dato : 30-06-06 16:18

Hejsa gruppe!

Nu har jeg endelig fået købt ny (brugt) bil

En Citroen Xsara 2,0i Exlusive med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg...

Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-06 16:26

MRN skriver:

> Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
> aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?

Kommer an på....

Som regel er aircon et køleskab man tænder, hvorimod klima selv
regulerer og tænder for "køleskabet".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Kim Jespersen

Dato : 30-06-06 17:03

MRN skrev:
> [...]
>
> Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
> aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?

Det er rigtigt som Klaus skriver, men bare for at gøre tingene værre, så
findes der:
1. Aircondition (Som du selv regulerer)
2. Aircondition med termostatregulering (Køler til en given temperatur)
3. Klimaanlæg (både køler og varmer, holder en given temperatur)

klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.
Fuldautomatisk klimaanlæg er derfor at foretrækkesom en helhed, men hvis
det "bare" er for at køle bilen ned, så er aircondition rigeligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-06 17:07

Kim Jespersen skriver:

> klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.

Jo

Klaus ("kun" med aircon)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-06 18:19

Kim Jespersen skrev:

> klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.

Er du sikker på det?. Jeg har endnu ikke set er aircon der ikke har
afløbsslange. Fælles for dem er at de køler luften ned under dugpunktet.
Man kan vel ikke lave om på fysikkens love?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-07-06 09:29

Kim Jespersen skrev:

> klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.

Vrøvl!

Uanset hvad dise køleanlæg kaldes (afhængig af hvor meget automatik der
er koblet på dem - Som Tom helt rigtigt skrev) så affugter de alle luften.
Ved afkøling af luften sætter luftens fugtighed sig som kondensvand på
kølelegemet (også kaldet fordamperen). Herfra drypper det af og løber
gennem en slange ud under bilen.

Mvh
Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-06-06 17:33

MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> wrote in news:mn.f40d7d6611be8ada.56759
@hvadtrorduselv.dk:

> Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
> aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?

Aircondition er det engelske ord for klimaanlæg. De bruges desværre ikke
bare i flæng men også direkte forkert. Derfor den komplette liste her:

Aircondition/klimaanlæg: Engelsk/dansk betegnelse for et køleanlæg
tilsluttet bilens ventilationsanlæg. Det kan typisk være tændt eller
slukket, og skal reguleres manuelt.

Climate control/automatisk klimaanlæg: Et anlæg som ovenstående, men med en
eller anden form for styring, så anlægget selv kan regulere efter brugerens
ønsker. Det skal typisk reguleres een gang og styrer så selv resten.

Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre forvirringen
komplet

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 17:38

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ønsker. Det skal typisk reguleres een gang og styrer så selv resten.
>
> Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre forvirringen

Enig
Klima = tysk betegnelse for luftkonditionering
Aircondition = engelsk betegnelse for samme

Hvad der ellers måtte være af finurligheder af elektronik og blanding af
luft osv. er noget man skal læse grundigt om, da bilfabrikker ikke kan enes
om den danske språk

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 19:27

Kent Oldhøj wrote:
> [...]

> så selv resten.
>
> Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre

Nu er der så også 2 forskellige klimaanlæg: Dem der automatisk holder den
valgte temperatur (jeg går ud fra at det kun er dem der bliver indstillet
med en digital temperatur) og dem der forsøger at holde den valgte
temperatur, men som bliver forstyrret af sollys, skiftende
udedørstemperaturer m.m. Sidstnævnte findes bl.a. i Golf 5. Den styres lige
som den varme luft på en "gammel" bil, blot kan den også gøre luften kold
fra aircon´en.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 30-06-06 20:09

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> indstillet med en digital temperatur) og dem der forsøger at holde
> den valgte temperatur, men som bliver forstyrret af sollys, skiftende

Men det normale herhjemme er stadig at aircon = manuel styring, og
klima = fuldautomatisk. Sådan er det stillet op i 9/10 salgsannoncer - ikke
at det gør det mere korrekt, men i mangel af bedre.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 10:50

Brian wrote:

> Men det normale herhjemme er stadig at aircon = manuel styring, og
> klima = fuldautomatisk. Sådan er det stillet op i 9/10 salgsannoncer
> - ikke at det gør det mere korrekt, men i mangel af bedre.

Det vil jeg også mene. Men jeg mener også at der er forskel på en scooter og
en Knallert 45 (som nu i loven skal til at hedde stor knallert!), så når
nogen begynder at fortælle at de har en scooter fortæller jeg dem at en
scooter kræver et mc-kort og intet andet - så glor de sgu!

Ordenes betydning ændrer sig efterhånden som de bliver brugt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-06-06 19:37

Hejsa,

On Fri, 30 Jun 2006 17:17:35 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Nu har jeg endelig fået købt ny (brugt) bil
>
>En Citroen Xsara 2,0i Exlusive med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg...

Dejlig bil - tillykke med den!

>Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
>aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?

I Xsara'en justerer den selv temperatur på luften fra systemet og
blæserhastighed. I den manuelle (aircon) udgave skal du selv sætte
blæserhastighed og justere på temperaturknappen så det passer.

** Lars

Fra : MRN

Dato : 30-06-06 20:26

> Dejlig bil - tillykke med den!

Tihvertifald!!!

> I Xsara'en justerer den selv temperatur på luften fra systemet og
> blæserhastighed. I den manuelle (aircon) udgave skal du selv sætte
> blæserhastighed og justere på temperaturknappen så det passer.

Nu har jeg ikke fået bilen endnu, men ifølge min hullede hukommelse var
der tre 'drejeknapper'. En til at styre blæserhastighed og
genbrug/ikke-genbrugsluft, en til at bestemme hvor luften skal blæses
hen (ruder eller gulv osv.) og så en med de klassikske blå og røde
symboler. Men sidstnævnte havde også tal printet på. Det betyder vel at
man så kan sætte den til f.eks. 22 grader og så holder den det i
kabinen, eller hva?

Mvh
MRN

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 30-06-06 22:48

MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev:

>Tihvertifald!!!

> [...]

Hvis det skal være et rigtig klima anlæg, skal anlægget udover
at kunne holde den angivne temperatur, også selv bestemme
blæsehastighed, og fordeling.
Der findes også dobbelt zone, og 4 dobbelt zone anlæg, hvor de
kan vælges seperate temperaturer i forskellige zoner i bilen,
højre, venstre, front og bag.
Endvidere tager mange rigtige klimaanlæg også højde for
solindfald i bilen, udvendig luftfugtighed, nogle af de meget
advancerede, kan endda lugte om der er mange kulilte i
indblæsningsluften, og derved recirkulere luften i kabinen.

Men igen er der også forskel på hvor godt sådanne klimaanlæg er
istand til at regulere. Har f.eks. prøvet et Suzuki Liana, hvor
udblæsningsluften konstant ændrede temperatur, hvilket er meget
utilfredsstillende. Hvorimod min egen Octavia 2's klima, fungere
perfekt, stille aldrig på noget, kører konstant på 21°C i begge
zoner.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-07-06 13:27

Hej,

On Fri, 30 Jun 2006 21:26:18 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Tihvertifald!!!

Nemlig så... Har selv haft en...

> [...]
>symboler. Men sidstnævnte havde også tal printet på. Det betyder vel at
>man så kan sætte den til f.eks. 22 grader og så holder den det i

Hmmm... Min havde tre drejeknapper og to trykknapper.

Dreje venstre: AUTO-0-Hastighed - Ved instilling på AUTO styrede den
selv blæserhastigheden. I praksis om vinteren startede den meget lavt,
skruede så op når der kom varme på motoren og så ned igen når kabinen
var varmet op. Om sommeren omvendt.

Dreje midt: Temperaturskala - Man satte blot den ønskede temperatur
og rørte den derefter ikke. Den styrede selv temperaturen på
udblæsningsluften så man fik den ønskede temperatur i kabinen.

Dreje højre: Hvor den blæser hen, skulle styres manuelt

Knap 1: Recirkulation af kabineluft

Knap 2: Tænd/sluk for kølefunktionen

**L ars

Fra : MRN

Dato : 01-07-06 14:13

> [...]
> udblæsningsluften så man fik den ønskede temperatur i kabinen.
>
> Dreje højre: Hvor den blæser hen, skulle styres manuelt

Hmm... Nu når jeg tænker efter kan det da godt ske at den er indrettet
sådan

Nu har du haft en - er det så noget der virker, og er det en god bil
generelt?

Mvh
MRN

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-07-06 15:20

On Sat, 01 Jul 2006 15:13:12 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Hmm... Nu når jeg tænker efter kan det da godt ske at den er indrettet
>sådan
>
>Nu har du haft en - er det så noget der virker, og er det en god bil
>generelt?

Ja det syntes jeg bestemt det er. Jeg har haft en Xsara1 2.0 weekend
exclusive og en Xsara2 2.0 VTS. For den første var eneste problem i
den tid vi havde den faktisk kun at den havde en tendens til at futte
lambda-sonden af. Ellers var der ikke noget bøvl med hverken
elektronik eller mekanik, jeg kørte cirka 100.000 i den.

Det var en rigtig dejlig bil, gode sæder og godt træk i motoren. Den
kører godt, er måske lidt til den bløde side i affjedringen men til
gengæld meget komfortabel på motorvejen. Den er ikke udpræget
økonomisk, så vidt jeg husker kørte den omkring 11 km/L.

Grundene til at jeg valgte den var at jeg dengang fik meget bil for
pengene i den, at den havde en god motor og at det i det hele taget
var en efter min mening rigtig pæn bil både ude - og ordentlig inden i
også uden discount-agtigt look.

VTS'en var lidt mere problemfyldt, men det skyldtes at den blev utæt
bagtil efter en påkørsel bagfra - så jeg havde en masse problemer med
fugt i ledningerne i bilen mm. Men ellers det samme at sige, blot en
anden type bil end weekend'en

** Lars

Fra : MRN

Dato : 01-07-06 16:57

> [...]
> pengene i den, at den havde en god motor og at det i det hele taget
> var en efter min mening rigtig pæn bil både ude - og ordentlig inden i

Også mit argument
Tak for svaret

Jeg kan slet ikke vente til det bliver onsdag, så jeg kan få skiftet
den gamle, rustne Mazda 323 ud

Mvh
MRN