307 SW 1,6 HDi campingtrækker?
Fra : Vittrup

Dato : 29-06-06 22:56

Jeg er lidt i tvivl om den nye 1,6 HDi kan/må trække 1375 kg. eller 1150 kg.

Jeg vil ikke risikere at have for lidt kræfter til lejlighedsvis
campingkørsel.

Comments please!?

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-06 05:53

Vittrup skriver:

> Jeg er lidt i tvivl om den nye 1,6 HDi kan/må trække 1375 kg. eller 1150 kg.

Det må Pug kunne svare på....

> Jeg vil ikke risikere at have for lidt kræfter til lejlighedsvis
> campingkørsel.
>
> Comments please!?

Større motor!

Jeg formoder at det er 110HK's 1,6'er du har kig på. Her er powerkurven
på den fra 206, jeg mener at det er den samme:
http://www.superchips.co.uk/curves/psahdi110.pdf

Læg mærke til at momentkurven er ret "spids", specielt, hvis du
sammenligner med en VW 1,9TDI motor med "kun" 105 HK:
http://www.superchips.co.uk/curves/golfmk5tdi105bhp.pdf

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : MacX

Dato : 01-07-06 14:49

On 2006-06-30 06:52:37 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> [...]
>
> Læg mærke til at momentkurven er ret "spids", specielt, hvis du
> sammenligner med en VW 1,9TDI motor med "kun" 105 HK:

Jeg har en VW Transporter 1,9 TDI PD 105HK, og snart også en HDi
109HK... Det er muligt at momentkurven er mere spids, men VW'en er ikke
særlig omdrejningsvillig sammenlignet med PSA'en. Det er ligesom VW'en
går død over 3000 rpm, hvor PSA'en bare flyver op på 4000 RPM.

Mvh
Otto

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 16:53

MacX wrote:
> [...]

> ikke særlig omdrejningsvillig sammenlignet med PSA'en. Det er ligesom
> VW'en går død over 3000 rpm, hvor PSA'en bare flyver op på 4000 RPM.

Prøv lige at bytte karrosseri på de 2 motorer og se hvad forskellen så er ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : MacX

Dato : 01-07-06 19:16

On 2006-07-01 17:53:20 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> said:

> Prøv lige at bytte karrosseri på de 2 motorer og se hvad forskellen så er ;)

Det er klart det har indflydelse, men det er også 1. og 2. gear! Min
brors har samme oplevelse med hans Touran 105HK.

Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-06 21:13

MacX skriver:

> [...]
> særlig omdrejningsvillig sammenlignet med PSA'en. Det er ligesom VW'en
> går død over 3000 rpm, hvor PSA'en bare flyver op på 4000 RPM.

Hvor mange har brug for at gå over 3000 RPM med campingvogn ?

Fra : MacX

Dato : 02-07-06 07:24

On 2006-07-01 22:12:50 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> Hvor mange har brug for at gå over 3000 RPM med campingvogn ?

Det tør jeg ikke sige - ejer ikke en skurvogn til min, men det er da
altid rart med et større arbejdsområde.

Det var blot for at komme med lidt erfaring - der fortæller at motoren
opfører sig anderledes end på papiret.. Har også lige prøvet en Toyota
177HK, og den ligner også meget en benzinmotor - der vil have nogen
omdrejninger.

/Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-06 07:50

MacX skriver:

> Det tør jeg ikke sige - ejer ikke en skurvogn til min, men det er da
> altid rart med et større arbejdsområde.

Nu blev der spurgt til en campingtrækker (se evt emne)

Derfor blev der også svaret om en campingtrækker

> [...]
> opfører sig anderledes end på papiret.. Har også lige prøvet en Toyota
> 177HK, og den ligner også meget en benzinmotor - der vil have nogen

Ja, men er den noget ved foran en campingvogne med 70 til 90 km/t i
højeste gaer ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 08:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> MacX skriver:

> Ja, men er den noget ved foran en campingvogne med 70 til 90 km/t i
> højeste gaer ?

Du ser sjældent en japaner foran en campingvogn fordi de kører med for få
omdrejninger til at de kan trække noget i højeste gear.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-07-06 09:44

> Hvor mange har brug for at gå over 3000 RPM med campingvogn ?

Det kan der være noget om. Det er nærmere den helt igennem forfærdelige lyd
i VW'ens 1.9TDi PD 105hk-motor der diskvalificerer den i forhold til en
1.6HDi 110hk.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-06 09:44

Thomas Landberg skriver:

> Det kan der være noget om. Det er nærmere den helt igennem forfærdelige lyd
> i VW'ens 1.9TDi PD 105hk-motor der diskvalificerer den i forhold til en
> 1.6HDi 110hk.

Hvordan er det nu, du har oplevet den i en Seat eller en Golf V ?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-07-06 16:36

> Hvordan er det nu, du har oplevet den i en Seat eller en Golf V ?

Du burde næsten kunne regne ud, at jeg med mit job har oplevet motoren i ca.
alle de biler den findes i. Og det svinger da hvordan den lyder, men selv i
de "bedste" lyder den stadig meget traktoragtigt i forhold til en 1.6HDi.
Men det er korrekt, at lyden svinger fra model til model og tilsyneladende
også fra bil til bil. En dag jeg tunede en ny Passat med motoren slog det
mig hvor lidt motoren larmede i den, men siden har jeg oplevet en
tilsvarende bil hvor motoren larmede langt mere. Samme oplevede Ekstra
Bladet i deres test: http://ekstrabladet.dk/biler/article199183.ece VW's
TDi'er har aldrig støjet, men det har aldrig generet mig voldsomt og i min
tidligere Fabia 1.9TDi 101hk var lyden aldrig et problem, men af en eller
anden grund støjer den altså en del mere med 105hk.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 10:55

Vittrup wrote:
> [...]
> 1150 kg.
> Jeg vil ikke risikere at have for lidt kræfter til lejlighedsvis

Det er en moderne turbodiesel - under alle omstændigheder får du mere
campingtrækker end nogen benzinbil kan præstere.

70 HK- ved cv/hastighed er meget fint.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-06-06 11:25

In article <44a4f510$0$90468$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Det er en moderne turbodiesel - under alle omstændigheder får du mere
> campingtrækker end nogen benzinbil kan præstere.

Jeg tør godt påstå at der er mere campingtrækker i min benziner end i
enhver anden diesella med samme volumen...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-06-06 11:54

Den Fri, 30 Jun 2006 12:24:46 +0200 sendte "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> følgende røgsignaler:

>Jeg tør godt påstå at der er mere campingtrækker i min benziner end i
>enhver anden diesella med samme volumen...

Og en BMW 320d (1995 ccm) har 340 Nm ved 2000 o/min., så mon ikke at
den trækker mere end Saab'en.

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 00:45

In article <0i0aa21n0dtivbmj7r0g19b7ta7c3drh8o@4ax.com>,
Hr. Jensen <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> wrote:

> Og en BMW 320d (1995 ccm) har 340 Nm ved 2000 o/min., så mon ikke at
> den trækker mere end Saab'en.

Jeg har 350 ved 1800 så det tror jeg såmend ikke engang

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-06-06 14:20

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg tør godt påstå at der er mere campingtrækker i min benziner end i
> enhver anden diesella med samme volumen...

Nu har du vist alligevel fået det lidt for varmt i det gode vejr

En 2,2l diesel fra Toyota yder (frit fra hukommelsen) 177HK og 400NM.
Der kommer din altså til at hænge med mulen til sammenligning. En 2.0
TDI har 170hk og omkring 380nm. Den nye 2,2'er fra Peugeot/Ford er
omkring det samme om TDI'eren.

Den omtalte 1,6'er har 240nm, så det er tæt på det samme som din har.

Så selvom du har masser af kræfter og en fni campingtrækker, så er det
sammenlignet med de nyeste afstøbninger af diverse motorer ikke noget
specielt længere.

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 30-06-06 21:04

> [...]
> Der kommer din altså til at hænge med mulen til sammenligning. En 2.0
> TDI har 170hk og omkring 380nm. Den nye 2,2'er fra Peugeot/Ford er

Jeg har kørt på vinterferie i en topudstyret Avensis med den maskine.

Bevares - den har ikke 5 cylindre - og det kan da høres det er en diesel...

Men trækkraften i 6. gear (2000 o/min ved 120 km/t) - det slår selv min 250
hk Volvo og definitivt Martins SAAB!

MVH Esben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 00:47

In article <44a524de$0$12622$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> Nu har du vist alligevel fået det lidt for varmt i det gode vejr

> En 2,2l diesel fra Toyota yder (frit fra hukommelsen) 177HK og 400NM.
> Der kommer din altså til at hænge med mulen til sammenligning.

Den er min overlegen i Nm ja.. men ikke Hk.

> En 2.0
> TDI har 170hk og omkring 380nm.

Jeg har tæt derpå i Nm... og HK er jeg langt over :)

> Den omtalte 1,6'er har 240nm, så det er tæt på det samme som din har.

tæt på? Den er laaaangt fra..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-07-06 07:03

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Den er min overlegen i Nm ja.. men ikke Hk.

Så opdater lige din hjemmeside, så vi ved hvad du har at lege med

Husk lige at de andre er sådan "ab fabric" Alt andet er jo kun et
spørgsmål om pengepung og mod.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 09:31

In article <44a60fe8$0$12588$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> Så opdater lige din hjemmeside, så vi ved hvad du har at lege med

Hehe.. my bad :P

> Husk lige at de andre er sådan "ab fabric" Alt andet er jo kun et
> spørgsmål om pengepung og mod.

Ja jo hvis vi skal se det fra den vinkel kan jeg jo slet ikke være med...

Det var mere udsagnet om at den ville være enhver benziner overlegen..
og _det_ passer ikke.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 10:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja jo hvis vi skal se det fra den vinkel kan jeg jo slet ikke være
> med...

Nemlig nej .... fordi der findes noget der hedder økonomi også under
kørslen. Dér vil en benzinbil altid tabe.

> Det var mere udsagnet om at den ville være enhver benziner overlegen..
> og _det_ passer ikke.

Fint nok - du kom 10 sekunder tidligere over bjerget - men det kostede dig
en 10 ekstra i benzin ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 15:31

In article <44a645ee$0$90564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Nemlig nej .... fordi der findes noget der hedder økonomi også under
> kørslen. Dér vil en benzinbil altid tabe.

Men jeg vil til enhver dato stadig betale lidt mere i brændstof og have
det sjovt, end at tøffe rundt i en diesel... hvis det handler om power.

> Fint nok - du kom 10 sekunder tidligere over bjerget

Næh for fartpiloten var sat..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 16:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men jeg vil til enhver dato stadig betale lidt mere i brændstof og
> have det sjovt, end at tøffe rundt i en diesel... hvis det handler om
> power.

> Næh for fartpiloten var sat..

Så blev du enten træt i armen af at skifte gear eller du mistede hastighed
;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 18:39

In article <44a69a9c$0$90556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Så blev du enten træt i armen af at skifte gear eller du mistede hastighed
> ;)

Jeg behøver ikke skifte gear :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 19:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg behøver ikke skifte gear :)

Det _ved_ du jo så ikke ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 16:55

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men jeg vil til enhver dato stadig betale lidt mere i brændstof og
> have det sjovt, end at tøffe rundt i en diesel... hvis det handler om
> power.

Jamen det handler jo netop om power. Det gælder om at komme op på 80 så
hurtigt som muligt. Koste hvad det koste kan! ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-07-06 11:49

> Den er min overlegen i Nm ja.. men ikke Hk.

Øhh...Ifølge din hjemmeside har din Såb 170 hk og 260NM?!
Med andre ord, du får røv af en halvvissen murersvend i hans dieselhakker...
Derudover snakker vi trækkraft, altså Nm, din Såb kan sagtnes køre hurtigt
med CV bagpå, bare den ikke er for stor og det foregår på lige vej..

Michael (med 100 hk og 220 NM i en Mazda diesel, der trækker 1500 kg)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-06 15:32

In article <44a65305$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote:

> Øhh...Ifølge din hjemmeside har din Såb 170 hk og 260NM?!

Jeg har pt. 250HK / 380Nm ... (ca ... mangler en måling).

> Med andre ord, du får røv af en halvvissen murersvend i hans dieselhakker...

Det er det sidste jeg gør ;)

> Derudover snakker vi trækkraft, altså Nm, din Såb kan sagtnes køre hurtigt
> med CV bagpå, bare den ikke er for stor og det foregår på lige vej..

Se ovenfor.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 14:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg tør godt påstå at der er mere campingtrækker i min benziner end i
> enhver anden diesella med samme volumen...

Når man trækker campingvogn, gælder det ikke om at have et så højt forbrug
som muligt ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sune

Dato : 30-06-06 17:25

"Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kg.
>
> Jeg vil ikke risikere at have for lidt kræfter til lejlighedsvis

Du kan garanteret få den vejet op. Min 307 HDI (2.0 90hk) fik jeg vejet op
til at måtte trække 1500 kg. Jeg spurgte forhandleren om han ville undersøge
det og så sørgede Peugeot for det.

Nu siger du lejlighedsvis kørsel med campingvogn og det kan jo være mange
ting.

Skal du lejlighedsvis over Alperne vil jeg gerne have en lidt større motor,
men herhjemme burde der ikke være nogen problemer.

vh Sune

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 17:33

Sune wrote:
> "Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse

> Skal du lejlighedsvis over Alperne vil jeg gerne have en lidt større
> motor, men herhjemme burde der ikke være nogen problemer.

Om han så skulle over hver eneste dag rækker den motor fint.

--
Per, Esbjerg

Fra : Vittrup

Dato : 30-06-06 19:56

> Om han så skulle over hver eneste dag rækker den motor fint.
>
> --
> Per, Esbjerg

Per, du mener altså, at den sagtens kan trække en campingvogn. Vi plejer at
trække en 1000 kg./total + familie med vores Octavia 1,6 / 101 hk benzin
uden de større problemer. Dog mangler jeg, sommetider, de ekstra kræfter der
giver lidt mere overskud til en overhaling eller bakke. Og fruen vil gerne
have en lidt større=tungere vogn til alle vores børn...

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 20:20

Vittrup wrote:

> [...]
> de ekstra kræfter der giver lidt mere overskud til en overhaling
> eller bakke. Og fruen vil gerne have en lidt større=tungere vogn til

Du vil opdage at du meget meget sjældnere skal geare ned. 70 HK til rådighed
ved cv-hastighed (som tidligere fortalt) i din nye diesel - din 100 HK
octavia har - uden at jeg har set på kurven - formentlig langt under 50 HK
ved den hastighed. Dvs. når du træder til den i højt gear for at øge
hastigheden fra 80 til 90, så sker der noget i forhold til Octavia´en.

Men hvis du vil overhale hurtigere med nedgearing, så går Pesjø´en kun en
lille smule hurtigere: 100 HK er 100 HK uanset om det er benzin eller
diesel.

Bemærk at mine kommentarer gælder 110HK Pesjø´en.

Se også hanses-campingsider.dk/tekniko/test_din_bil.htm
Jeg vil ikke have ansvaret alene - man har forskellige behov :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Vittrup

Dato : 30-06-06 22:12

> Jeg vil ikke have ansvaret alene - man har forskellige behov :)
>
> --
> Per, Esbjerg

Du bliver ikke hængt op på noget!

Det er rart med gode råd - tak til alle! Kommentarer fortsat velkomne - det
er svært at vælge derude.

Vi prøver at finde ud af, om det skal være en brugt A6, Passat st. car.
eller en ny Ocatavia, 307 eller noget helt andet, men foretrækker (muligvis
forhastet) diesel..,

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-07-06 03:28

Vittrup wrote:

> Vi prøver at finde ud af, om det skal være en brugt A6, Passat st.
> car. eller en ny Ocatavia, 307 eller noget helt andet, men
> foretrækker (muligvis forhastet) diesel..,

Jeg er VW-fan men jeg siger alligevel - prøv Octaviaen :)

Diesel er aldrig forkert som campingtrækker så længe den er med turbo :)

--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 01-07-06 09:48

> [...]
>
> Vi prøver at finde ud af, om det skal være en brugt A6, Passat st. car.
> eller en ny Ocatavia, 307 eller noget helt andet, men foretrækker

Tag lige og prøv Octaviaen. Det er efter min mening en meget bedre bil.
Hvis du har fulgt med i pressen vil du også vide at kvalitetet af Peugeot er
noget svingende og importørens indgriben i forhold til alle de brændte
307'ere kun skete da et dagblad ville offentliggøre skandalen.
Læs evt. også her hvad ejerne synes om deres Peugeot og deres værksted:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/DBD31860-1414-4A51-93F8-01412CCC64EB/0/2228.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Vittrup

Dato : 01-07-06 11:27

> [...]
> 307'ere kun skete da et dagblad ville offentliggøre skandalen.
> Læs evt. også her hvad ejerne synes om deres Peugeot og deres værksted:

Peugeot påstår, at den nye model er opdateret for at imødekomme de tidligere
problemer med el og mekanik. Er der noget om snakken?

Fra : TDN

Dato : 01-07-06 11:43

> Peugeot påstår, at den nye model er opdateret for at imødekomme de
> tidligere problemer med el og mekanik. Er der noget om snakken?

Tja, da de brændende 307'ere var igang, mener jeg de nye 307 var lige på vej
på gaden eller på gaden, så jeg kan næppe tro at de kunne nå et ændre
elsystemet inden, så det er jo nok op til dig om du vil tro på det. Men som
nogen siger herinde er der nogen der ikke oplever fejl på deres 307'er og
andre der sælger deres i frustrationer over de mange fejl. Så det er vel
lidt som at spille lotto

Mvh
Thomas

Fra : MacX

Dato : 01-07-06 14:46

On 2006-07-01 12:42:38 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> said:

> [...]
> deres 307'er og andre der sælger deres i frustrationer over de mange
> fejl. Så det er vel lidt som at spille lotto

Jeg har også lige købt ny Peugeot, og var også meget skæptisk pga. det
dårlige ry 307 har/haft. Jeg har spørgt flere 307 ejere, som jeg
tilfældig har mødt, og ingen har haft problemer - kun alm. service. Har
dog "hørt" om en 307 der holder på værksted hele tiden - måske en
mandagsbil ;)

Mvh
Otto - Der snart kører Pug 207 HDi