Hmm, udskiftning af lysmodul i BMW E46
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 28-06-06 09:52

Hejsa

Jeg er i gang med at montere Xenon i bilen, og da jeg ikke vil have noget
uoriginalt/ulovligt i min bil, starter jeg med at montere den automatiske
niveauregulering af lyset. Dette er et kredsløb for sig, og vil derfor også
virke med de alm originale lygter uden Xenon. Så lang så godt.

Jeg har fundet et lysmodul/kontakt til Xenon på Ebay, og det virker perfekt.
Eneste minus er at kombiinstrumentet og lysmodul, snakker sammen rent, km
antal's mæssigt.

Dvs der tænder en lille rund prik mellem km og triptæller i mit dislapay,
der viser at der er noget der ikke stemmer overens!! Stupid elektronik nu om
dage :)

BMW kender ikke til at man kan nulstille et lysmodul, så det kan downloade
bilens aktuelle km-stand.

Er der nogle af jer der kender et hack :) Jeg vil jo ikke fuske, bare have
den lille runde lysprik væk :)

Heldigvis har den ikke ændret på km-tallet i instrumentet, det ville dog
også være sindsygt, for så kunne man jo bare lige låne et lysmodul fra en
anden bil :)

Hvad gør alle fuskerne i tyskland ? Og det giver da ikke mening at man ikke
kan købe et modul hos en hugger og sætte i sin bil ?

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 23:19

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> kan købe et modul hos en hugger og sætte i sin bil ?

Er du sikker på at de snakker sammen?
Jeg ville have troet at lysdioden melder "fejl" fordi strømforbruget med HID
er meget anderledes end med Hallogen. Ved Hallogen er der ca 4 A forbrug
hele tiden og ved HID starter det med at være 15A og efter 20 sek er det
helt nede på 2 A...så måske er det bare elektronikken der tror at pæren er
afbrudt.
Hvis dette er tilfældet må det være muligt bare at ændre nogle
modstandsværdier på printet, men det kræver nok noget indsigt i elektronik
eller en god beskrivelse (som jeg ikke har)
Hvis du ikke får hjælp, så mal lysdioden sort

--
Tom

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 29-06-06 06:39

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> er det helt nede på 2 A...så måske er det bare elektronikken der tror at

Nope, der er ikke kommet HID lygter på endnu, det kommer senere. Den prik
der lyser er "odometer tamper indikation", km standen lagres i 3-4 moduler,
så der altid er redundante data, i tilfælde af udskiftning.

Når man køber et nyt lysmodul hos BMW, så er det "uncidiert", hvilket vil
sige at med en tur på testeren, lagres den aktuelle km-stand fra
kombiinstrument, samt chassis nummer i lysmodulet.

Det lysmodul jeg har fået fat er bare fra en anden bil, og derfor har den
andre data for km-stand/chassis, og hvad de ellers gemmer på.

BMW påstår det ikke kan lade sig gøre at kode et lysmodul om, men det nægter
jeg at tro på. Jeg har fundet frem til nogle hacks/hackere, men de tager
enten 12-1500kr for DIY kit, eller 1000-1200kr for at kode den, og med den
pris vil jeg hellere købe et nyt modul hos BMW.

Hvis hackere kan gøre det, så nægter jeg at tro på at BMW's eget
diagnosesystem ikke kan gøre det :)

Hellere ringe til andre forhandlere idag jeg må.

Mvh
Jacob